Koncerny oponiarskie nieprzerwanie opracowują coraz bardziej zaawansowane mieszanki gumy oraz rzeźby bieżnika, co przekłada się na polepszenie parametrów opony samochodowej. Co roku na rynek trafiają kolejne ewolucje popularnych bieżników oraz całkiem nowe modele. Sprawdzamy nowości na sezon zimowy 2014/2015 proponowane przez czołowych producentów.

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przeprowadził wśród kierowców badania odnośnie rodzaju oraz typu stosowanych opon. Wyniki potwierdziły, że coraz większa grupa kierowców zwraca uwagę na ten istotny element eksploatacyjny samochodu i wymienia opony jako jedne z czynników przekładających się na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego coraz większą uwagę zwracają oni na parametry opon, na jakich porusza się ich samochód.

Producenci opon z kolei chcąc nadążyć za rozwojem współczesnej motoryzacji, muszą nieustannie podnosić parametry opon, aby zapewnić odpowiednią trakcję coraz bardziej wymagającym samochodom. Niektóre firmy wprowadzają zupełnie nowe linie opon, a inne udoskonalają modele z poprzednich sezonów. Okazuje się, że nawet nieznaczna modyfikacja mieszanki lub wzoru bieżnika istotnie wypływa na poprawę właściwości opony. Oczywiście, stopniowe podnoszenie osiągów opon ma również swój wymiar finansowy dla koncernów.

Współczesna opon zimowa – przede wszystkim uniwersalna

Mimo, że zima kojarzy się ze śniegiem i lodem, to większość kierowców w tym okresie porusza się po suchym bądź mokrym asfalcie. Ośnieżone lub oblodzone jezdnie należą do wyjątków – szczególnie w mieście. Dlatego obecnie największy nacisk w rozwoju ogumienia zimowego kładziony jest na wszechstronność opony zimowej, która ma przede wszystkim gwarantować pewne prowadzenie na mokrej nawierzchni przy niskich temperaturach, jednocześnie zapewniając trakcję na śniegu i suchym podłożu. Opony, które wykazują najbardziej zrównoważone parametry na różnego rodzaju nawierzchniach są domeną producentów klasy premium. Przyjrzymy się więc propozycjom czołowych marek na sezon zimowy 2014/2015.

Bridgestone Blizzak LM001

Bridgestone Blizzak LM001
Bridgestone Blizzak LM001

Opona Blizzak LM001 to najnowszy model marki Bridgestone, który charakteryzuje się zaawansowanym wzorem bieżnika z szerokimi rowkami odpływowymi. Ponadto zastosowano w nich innowacyjny wzór lameli 3D, które poprawiają przyczepność i własności jezdne auta na śliskiej nawierzchni. Doskonałe właściwości nowego bieżnika LM001 potwierdzają najnowsze testy opon zimowych organizacji ADAC, która przyznała jej wysokie drugie miejsce w rankingu. Opona Blizzak LM001 dostępna jest w rozmiarach od 14 do 16 cali i dedykowana jest do samochodów kompaktowych oraz klasy średniej.

Continental WinterContact TS850P

continental_wintercontact_T850P
continental_wintercontact_T850P

Model WinterContact TS850P to następca dobrze znanej z poprzedniego sezonu opony ContiWinterContact TS850, która w testach ADAC zajęła pierwsze miejsce. Co zmienia literka „P” w nazwie? Firma Continental udoskonaliła mieszankę, z której została wyprodukowana opona, a także przekonstruowała bieżnik kierunkowy, na bardziej zaawansowany, asymetryczny. Dzięki temu opona zapewnia jeszcze lepsze prowadzenie na śniegu i suchej nawierzchni. Wedle deklaracji Continentala w modelu WinterContact TS850P udało się też skrócić drogę hamowania i ulepszyć zachowanie na drogach nieutwardzonych względem WinterContact TS850. Model WinterContact TS850P dostępny jest w rozmiarach od 16 do 20 cali i dedykowany samochodom klasy wyższej. Continental przygotował również model WinterContact TS850P SUV dedykowany dużym SUV-om. Model ten wyróżnia się większymi blokami bieżnika oraz podwyższonym indeksem nośności. Warto zwrócić uwagę, że od sezonu 2014/2015 zmienia się również nazewnictwo opon Contintentala. Z nazwy modelu znika przedrostek „Conti”. Kolejne generacja nie będą więc nazywać się ContiWinterContact, ale po prostu WinterContact.

Michelin Alpin 5

Michelin ALPIN 5
Michelin ALPIN 5

Firma Michelin na sezon zimowy 2014/2015 proponuje piątą generację uznanego bieżnika Alpin. Tegoroczna opona Alpin o symbolu „5”, to ewolucja modelu Alpin 4, który w wielu testach, w tym ADAC uzyskał bardzo dobre noty za jazdę w trudnych, zimowych warunkach. Według firmy Michelin, nowa opona Alpin 5 w porównaniu do swojej poprzedniczki jeszcze lepiej spisuje się na suchej, mokrej i zaśnieżonej nawierzchni. Producent deklaruje, że o 5 proc. poprawiła się droga hamowania, która nawet w poprzednim modelu stała na wysokim poziomie. Poprawa tych parametrów była możliwa, dzięki bardziej zaawansowanej rzeźbie bieżnika – ilości lameli zwiększono o 16 proc., a modyfikacja kształtów poprzecznych kanałów korzystnie wpłynęła na właściwości opony. Michelin zdradza również, że dla optymalizacji osiągów w niskich temperaturach, w składzie mieszanki ponownie wykorzystano olej słonecznikowy. Opona Alpin 5 dostępna jest w rozmiarach od 15 do 17 cali i dedykowana jest do samochodów kompaktowych oraz klasy średniej i wyższej. Warto zauważyć, że w najnowszym teście ADAC opon zimowych w rozmiarze 195/65R15T Alpin 5 zajął dopiero 7 lokatę. W porównaniu z czołowymi oponami rankingu odznaczał się gorszym zachowaniem na nawierzchni suchej i wyższym poziomem generowanego hałasu. Wypadł też gorzej w porównaniu z testowanymi w latach ubiegłych Alpin A4.

Goodyear UltraGrip 9

goodyear_ulatragrip_9
Goodyear Ulatragrip 9

Model UltraGrip 9 to kolejna odsłona popularnego bieżnika UltraGrip. Goodyear twierdzi, że 9. generacja bieżnika UltraGrip została znacznie ulepszona względem poprzednika. Poprawiły się parametry jazdy na śniegu i lodzie. Producent zmodyfikował wzór bieżnika i skład mieszanki z domieszką m.in. olejów roślinnych oraz żywicy. Ulepszenia przełożyły się na zwiększoną przyczepność opony w typowych warunkach zimowych. Można więc spodziewać się jeszcze lepszych własności na jeździe po mokrym, suchym i ośnieżonym asfalcie. Opona UltraGrip 9 dostępna jest w rozmiarach od 14 do 16 calii dedykowana jest do samochodów małych i średnich.

Vredestein Snowtrac 5

Vredestein Snowtrac 5
Vredestein Snowtrac 5

Opony marki Vredestein o nazwie Snowtrac 5 to nowy model na sezon zimowy 2014/2015. Producent zaprojektował agresywny wzór bieżnika kierunkowego z unikalnymi nacięciami geometrycznymi w środkowej strefie opony. Zastosowanie długich lamelek o nierównoległym układzie sprawia, że opona lepiej „wgryza” się w śnieg i zapewnia lepszą przyczepność na lodzie. Według zapewnień producenta, to rozwiązanie zwiększa też stabilność oraz precyzję działania układu kierowniczego i zwiększa ogólny komfort prowadzenia. Do produkcji wykorzystano innowacyjną mieszankę, która zawiera wysoką zawartość krzemionki przez co opona zachowuje optymalną elastyczność przy typowych temperaturach panujących zimą w Europie. Opona Snowtrac 5 dostępna jest w rozmiarach od 14 do 16 cali i przeznaczona  jest do samochodów miejskich oraz kompaktowych.

Yokohama W.drive V905

Yokohama W.drive V905
Yokohama W.drive V905

Model W.drive V905 to następca bieżnika V902. Firma Yokohama udoskonaliła konstrukcję bieżnika i mieszankę, która zawiera teraz więcej krzemionki i oleju pomarańczowego. Dzięki temu zapewnia jeszcze lepsze prowadzenie na śniegu, lodzie, jak i skuteczniej radzi sobie z błotem pośniegowym. Wyraźnie poprawiła się droga hamowania oraz zmniejszono podatność na zjawisko aquaplaningu. Dodatkowo dzięki zmniejszonym oporom toczenia, W.drive V905 wykazuje lepszą efektywność paliwową. Najnowszy bieżnik Yokohamy dostępny jest w rozmiarach od 15 do 17 cali i dedykowany jest do samochodów kompaktowych oraz klasy średniej i wyższej. W najnowszym teście ADAC opon zimowych w rozmiarze 195/65 R15T W.drive V905 zajęła 6 pozycję (zaraz przed Michelin Alpin 5) i w porównaniu z czołowymi oponami testu wykazała gorsze właściwości jedynie na nawierzchni mokrej i pod względem generowanego hałasu.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!