Producenci motoryzacyjni wciąż udoskonalają pojazdy po to, by oferowały coraz większą ochronę w razie kolizji, zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Wyrazem troski o bezpieczeństwo użytkowników jest wdrażanie wielu systemów ograniczających skutki wypadków. Z tego tekstu dowiesz się więcej o CMBS od Hondy oraz rozwiązaniach innych koncernów.

CMBS

Jazda po mieście z prędkością 50 km/h sprawia, że pojazd pokonuje w ciągu sekundy 13,89 metra. Biorąc pod uwagę długość tego dystansu, nietrudno dojść do wniosku, że wystarczy zaledwie sekunda, by doprowadzić do groźnego wypadku. Oczywiście przy zwiększonej prędkości pokonywana droga jest jeszcze dłuższa, a chwila nieuwagi może skutkować kolizją o bardziej dramatycznym przebiegu. Na szczęście koncerny oferują wiele rozwiązań takich jak CMBS. Honda nie jest jedyną firmą, która dba o bezpieczeństwo swoich klientów i aktywnie wspiera poprawę sytuacji na drogach.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Czy wiesz, jakie kolizje są najczęściej zgłaszane?

Na samym początku należy sprecyzować, o jakie kolizje drogowe chodzi w kontekście systemów ograniczających skutki wypadków. Otóż na polskich drogach najczęściej zgłaszane są sytuacje, w których jeden samochód wjeżdża w tył pojazdu znajdującego się przed nim. Jest to związane przede wszystkim ze specyfiką poruszania się w przestrzeni miejskiej. 

Zazwyczaj rozwijane prędkości nie są zbyt duże, ale bardzo często zachodzi konieczność zatrzymywania się na pasach, światłach itp. To z kolei w połączeniu z nieuwagą bardzo często skutkuje uderzeniem w tył pojazdu z przodu. Rzecz jasna, zdarzają się również kolizje o poważniejszym przebiegu, które niejednokrotnie kończą się tragicznie, ale w tym tekście zajmiemy się sytuacjami o mniejszym ciężarze gatunkowym.

Czytaj także: Bezpieczeństwo bierne w samochodzie – jak o nie zadbać?

Jak działają systemy typu CMBS?

Systemy ograniczające skutki kolizji to temat, który jest stale rozwijany przez koncerny motoryzacyjne i przyczynia się do poprawy ogólnego bezpieczeństwa. Jak jednak tego typu rozwiązania działają od strony technicznej? Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie krótki opis najpopularniejszych układów, które chronią Cię podczas kolizji.

CMBS – Honda

Zacznijmy od tego, co oferuje system antykolizyjny od Hondy. Bardzo ważną informacją dla wszystkich użytkowników powinno być to, że system zaczyna pracę automatycznie, gdy pojazd przekroczy prędkość 5 km/h. Oznacza to, że czuwanie nad Twoim bezpieczeństwem jest aktywne praktycznie od razu po rozpoczęciu jazdy. Dzięki temu możesz czuć się pewniej nawet podczas poruszania się z niewielką prędkością, na przykład po osiedlowych drogach pełnych „rozpraszaczy”.

System ograniczający skutki kolizji od japońskiego producenta pracuje, gdy zostaną spełnione następujące warunki. 

  • Różnica prędkości w stosunku do samochodu znajdującego się z przodu lub pieszego przekracza 5 km/h i zachodzi duże ryzyko wystąpienia kolizji.
  • Prędkość auta to około 100 km/h lub mniej, a CMBS wykryje:
    • poprzedzający pojazd znajdujący się w bezruchu lub nadjeżdżający z naprzeciwka/jadący w tym samym kierunku,
    • pieszego znajdującego się bezpośrednio przed jadącym pojazdem.
  • Prędkość samochodu wynosi około 100 km/h lub mniej, a CMBS wykryło ryzyko wystąpienia kolizji z udziałem pojazdu jadącego z przodu i w tym samym kierunku, co auto wyposażone w system ograniczający skutki kolizji.

W praktyce działa to w taki sposób, że uruchomienie systemu umożliwia automatyczne uaktywnienie hamulców. Dzięki temu łatwiej uniknąć kolizji oraz zatrzymać samochód. Normalna jazda jest kontynuowana, dopiero gdy użytkownik postanowi się zatrzymać lub potencjalne ryzyko zagrożenia zniknie. Rozwiązanie CMBS włącza się automatycznie i samodzielnie ocenia sytuację na drodze dzięki wbudowanym w samochód czujnikom.

system antykolizyjny

CMBS działa na zasadzie trzech faz:

  • Faza pierwsza – system zauważył ryzyko kolizji i monitoruje sytuację na drodze. W zależności od ustawień użytkownika na tym etapie mogą pojawić się już sygnały dźwiękowe, których zadaniem jest ostrzeżenie kierowcy.
  • Faza druga – ryzyko kolizji jest oceniane przez CMS jako podwyższone, dlatego podejmowane są bardziej stanowcze kroki. Rozwiązanie samoczynnie napina kilka razy pasy, by zwrócić uwagę kierowcy i skłonić do uniknięcia zagrożenia. Na tym etapie pojawia się delikatne hamowanie.
  • Faza trzecia – system ocenia, że kolizja jest nieunikniona. Pasy kierowcy oraz pasażera jadącego z przodu są energicznie napinane, pojawiają się sygnały wizualne i dźwiękowe, a hamowanie przybiera dynamiczny przebieg.

Czy użytkownik może włączyć i wyłączyć system CMBS?

Kwestia, która może Cię interesować – standardowo w samochodach Honda istnieje możliwość włączenia i wyłączenia systemu przez użytkownika. Zazwyczaj odbywa się to poprzez wciśnięcie odpowiedniego przycisku, który w każdym modelu może być zlokalizowany w nieco innym miejscu. Jeśli więc chcesz aktywować CMBS, powinieneś wcisnąć przycisk i sprawdzić, czy zapaliła się lampka sygnalizacyjna – mówi ekspert Inter Cars.

system ograniczający skutki kolizji

System ograniczający skutki kolizji czołowych (FCM)

Kolejnym systemem jest FCM. Mitsubishi jako gigant motoryzacyjny nie mogło zostać w tyle i również wdrożyło swoje rozwiązanie. Wersję podstawową znajdziesz w modelach Ecplise Cross oraz niektórych pojazdach Outlander. 

Układ jest zbudowany z kamer oraz radaru laserowego krótkiego zasięgu. Jak to zwykle bywa przy tego typu systemach, czujniki monitorują aktywnie sytuację na drodze i wysyłają informacje do jednostki sterującej. Gdy komputer po analizie danych dostarczonych przez czujniki wykryje zbliżanie się do innego pojazdu ze zbyt dużą prędkością, aktywuje procedurę ochronną.

Gdy poruszasz się z prędkością od 5 do 80 km/h FCM pozwala uniknąć kolizji. W sytuacji gdy jedziesz szybciej, ale nie przekraczasz 140 km/h, na ekranie będziesz widzieć też informację o konieczności hamowania. Co ważne, system ograniczający skutki kolizji czołowych (FCM) aktywuje się również przy wykryciu pieszego na drodze, w momencie gdy auto jedzie z prędkością od 5 do 65 km/h. Z powyższych informacji wynika, że układ proponowany przez Mitsubishi jest wszechstronny i dopasowuje działanie do sytuacji rozgrywającej się na drodze. 

Istnieje również bardziej rozbudowana wersja FCM. Mitsubishi dodało do niej aktywny tempomat, który sprawdza się przede wszystkim przy wyższych prędkościach, a więc jeździe po autostradach. Samo działanie FCM jest podobne do tego, co oferuje CMBS. W pierwszym etapie zagrożenie jest rozpoznawane, a użytkownik otrzymuje sygnały ostrzegawcze. W drugim następuje stopniowe hamowanie, a w trzecim system przejmuje kontrolę i energicznie redukuje prędkość, by uniknąć lub ograniczyć skutki kolizji z innym uczestnikiem ruchu. Działania te odbywają się z pominięciem kierowcy. 

FCM Mitsubishi

System antykolizyjny Front Assist od Skody

Czeski producent od lat prężnie rozwija swoją technologię zapewniającą bezpieczeństwo podczas kolizji. Funkcja Front Assist ma za zadanie wykrywać na drodze potencjalne zagrożenia, ostrzegać o nich kierowcę oraz w razie potrzeby dostosowywać prędkość do warunków. W praktyce oznacza to, że w momencie gdy zbliżysz do innego samochodu ze zbyt dużą prędkością, system wyświetli na ekranie stosowne powiadomienia. 

W momencie gdy Twoja reakcja będzie niewystarczająca, aktywowany zostanie City Emergency Brake, czyli hamulec antykolizyjny. Jego działanie jest bardzo podobne jak w przypadku dwóch innych omawianych w tym tekście systemów. W skrajnym wypadku rozwiązanie doprowadza do całkowitego zatrzymania auta w celu uniknięcia lub zminimalizowania skutków kolizji. 

Dlaczego warto korzystać z tego typu systemów?

Wielu starszych kierowców jest nastawionych sceptycznie do funkcji, które w pewien sposób decydują za użytkownika drogi. Ich argumenty często dotyczą zawodności rozwiązań elektronicznych oraz ryzyka, że w sytuacji gdy potrzebna będzie reakcja, układ bezpieczeństwa zawiedzie. 

Gdyby jednak zastanowić się głębiej nad tego typu kwestią, to nietrudno dojść do wniosku, że ochrona następuje dopiero wtedy, gdy kierowca nie zrobi niczego, by uniknąć kolizji. Można więc śmiało stwierdzić, że CMBS, FCM, czy City Emergency Brake wchodzą do akcji dopiero wtedy, gdy ryzyko wypadku jest już bardzo duże, a człowiek i tak nie mógłby zainterweniować.

Trend panujący wśród koncernów motoryzacyjnych polegający na inwestowaniu dużych środków w poprawę bezpieczeństwa, jest więc jak najbardziej godny pochwały i wszelkiego rodzaju teorie na temat pozbywania się autonomii człowieka na rzecz maszyny nie mają tutaj najmniejszego sensu. Chodzi przecież o to, by dojechać bezpiecznie z punktu A do punktu B. Nic innego nie powinno być ważniejsze zarówno dla producentów, jak i użytkowników pojazdów. Jeśli masz taką możliwość, wybieraj samochody wyposażone w jak największą liczbę systemów antykolizyjnych. 

Czytaj także: Bezpieczeństwo zimą? Dobre zachowanie na mokrym!

system ograniczający skutki kolizji czołowych (FCM)

Zadbaj o bezpieczeństwo jazdy – zajrzyj do Inter Cars

Twoje zachowanie, wyposażenie auta oraz stan techniczny składają się na bezpieczeństwo podróży. Oznacza to, że żadne systemy nie pomogą, gdy Twój samochód będzie niesprawny, a przez to nieprzygotowany do jazdy. Zajrzyj do sklepu internetowego Inter Cars, by zaopatrzyć się w części samochodowe, akcesoria oraz inne produkty wpływające na ogólny komfort i bezpieczeństwo. 

Współpracujemy tylko z zaufanymi dostawcami, a więc nie musisz obawiać się o jakość oferowanych przez nas produktów. Zdajemy sobie sprawę, jak ważna jest wytrzymałość i przygotowanie do pracy w nawet najtrudniejszych warunkach. Jeśli masz pytania lub nie wiesz, który produkt wybrać, skontaktuj się z naszymi specjalistami. Dzięki ich wiedzy i doświadczeniu z pewnością szybko dobierzesz towar najlepszy do Twojego samochodu. Sprawdź już dzisiaj ofertę Inter Cars. 

CMBS i inne systemy – bezpieczeństwo jest bezcenne

Jak widzisz, najbardziej rozpoznawalne koncerny inwestują środki w ochronę swoich klientów, co z jednej strony jest wielką korzyścią dla kierowców, a z drugiej idealnym argumentem, którym można pochwalić się w przekazach marketingowych. 

Bez względu jednak na intencje producentów powinieneś zainteresować się tym, jak system antykolizyjny może pomóc Ci w razie wypadku. Pamiętaj, że im więcej układów odpowiadających za ochronę, tym lepiej zarówno dla Ciebie, jak i Twoich pasażerów. Jeśli wymieniasz właśnie auto, dopilnuj, by było wyposażone w odpowiednie funkcje. Twoja jazda dzięki temu będzie o wiele spokojniejsza. Wiedz, że na Twoje bezpieczeństwo składa się również kilka innych czynników, takich jak umiejętności za kierownicą oraz stan techniczny pojazdu. Z tego względu powinieneś zaznajomić się z sytuacjami, które pojawiają się na drodze (poślizg itp.), by dopasować reakcję. Nie zaniedbuj też przeglądów, napraw i codziennej konserwacji pojazdu. Jeśli chodzi o ostatni element, zajrzyj do sklepu Inter Cars, by zaopatrzyć się we wszystko, czego możesz potrzebować, by zachować auto w idealnym stanie technicznym.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Nie. Najwięksi producenci samochodów również inwestują środki w poprawę kwestii bezpieczeństwa. W pojazdach Mitsubishi znajdziesz rozwiązanie FCM, a w samochodach marki Skoda Front Assist i City Emergency Brake. Obecnie niemal każdy koncern ma w ofercie system antykolizyjny.

System antykolizyjny CMBS ma za zadanie zniwelować skutki udziału w kolizji drogowej. Składa się z kamer i czujników, które pozwalają na pełną obserwację sytuacji na drodze. Dzięki CMBS możliwe jest znaczne zniwelowanie ryzyka kolizji lub złagodzenie skutków, gdy już do niej dojdzie. Działanie CMBS polega na ostrzeganiu kierowcy lub w razie potrzeby przejęciu kontroli nad hamulcami.

Ze względu na bardzo ważne zadanie, jakie mają do wykonania, są to rozwiązania techniczne o bardzo skomplikowanej, ale też solidnej budowie. Producenci przykładają wiele uwagi do tego, by systemy bezpieczeństwa były jak najbardziej bezawaryjne.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!