Wiele rozwiązań w branży motoryzacyjnej, mających zwiększyć codzienny komfort i bezpieczeństwo, powstało w Krajach Skandynawskich. Srogie zimy i bezkresne przestrzenie są bodźcem, paliwem dla kreatywności konstruktorów ze Szwecji, Finlandii czy Norwegii. Z tego ostatniego kraju pochodzi system ogrzewania postojowego Defa – zasilany zewnętrznymi źródłami napięcia. Poznaj bliżej, czym jest ogrzewanie postojowe Defa – z norweskim certyfikatem komfortu.

Defa to niezawodny system służący do ogrzewania silnika oraz wnętrza samochodu podczas postoju, kiedy pojazd jest wystawiony na działanie ujemnych temperatur czy opadów atmosferycznych, takich jak śnieg czy deszcz ze śniegiem. To też wydajny oręż w walce ze szronem osiadającym na szybach. Warto dodać, że system Defa może być doposażony w układ automatycznego ładowania akumulatora oraz monitoringu stanu technicznego baterii. W najbardziej rozbudowanych wersjach można liczyć elektroniczny moduł programowania i sterowania zdalnego, także za pomocą aplikacji.

Ogrzewanie postojowe Defa poradnik

Ogrzewanie silnika, czyli pakiet startowy

Jednostki napędowe samochodów stojących na mrozie, szczególnie wysokoprężne często sprawiają problemy podczas rozruchu. Więcej – niejednokrotnie przy bardzo niskich temperaturach wiele aut w ogóle nie można uruchomić. Ale jest na to sposób, czyli postojowe elektryczne ogrzewanie silnika, które podgrzeje  go do temperatury ok +30°C. Dzięki temu jednostka napędowa uruchamiana jest w warunkach podobnych do tych, które zazwyczaj panują podczas lata. Motor nie jest gorący, lecz rozgrzany do temperatury roboczej. Gotowy do pracy.

W ogrzewaniu postojowym Defa występują różne grzałki silnika. Różnią się sposobem montażu. Są to grzałki: przepływowe montowane w układzie chłodzenia, umiejscowione w bloku silnika, kontaktowe przyklejane lub przykręcane do miski olejowej oraz wkręcane w miejsce korka spustowego oleju. Istotne znaczenie ma fakt, że właściciel auta nie możliwości wyboru rodzaju sposobu montażu.  Wynika to z tego, że Defa przygotowała zestaw idealnie dopasowany konkretnego modelu silnika. Takim sposobem osiągnięto zminimalizowanie do zera ryzyka uszkodzenia jednostki napędowej poprzez zewnętrzną ingerencję (niewłaściwy montaż).

Pakiet podstawowy nie zawiera sterowania automatycznego i uruchamia się dopiero wówczas, kiedy urządzenie Defa zostanie podłączone do zasilania. Tę pozorną niedogodność można jednak w prosty i szybki sposób rozwiązać. Wystarczy bowiem dokupić przystępny cenowo załącznik czasowy, dzięki któremu można zaprogramować włączenie ogrzewania odpowiednio wcześniej, o zaplanowanej godzinie.

Niezaprzeczalną zaletą jest to, że postojowe ogrzewanie silnika, poza komfortem rozruchu, przyczynia się także do przedłużenia jego żywotności. Zimny rozruch, w warunkach ujemnych temperatur, powoduje zużycie silnika na dystansie kilkuset kilometrów

Cena pakietu podstawowego, czyli grzałki silnika oraz przewodów przyłączeniowych, nie jest wygórowana. Do wielu modeli można dobrać zestaw za 400-600 zł.

Pakiet z ogrzewaniem wnętrza

Drugi pakiet, oprócz ogrzewania silnika, zawiera elementy odpowiedzialne za ogrzewanie wnętrza pojazdu. Dzięki temu auto jest wystarczająco rozgrzane, żeby roztopił się śnieg i lód zalegające na karoserii czy szybach. Taki układ w wersji standardowej nie ma automatycznego sterowania i jeśli chcesz odpowiednio wcześniej uruchomić system, zaopatrz się w zewnętrzny załącznik czasowy. Ogrzewacz wnętrza dodatkowo skonfigurowano z termostatem, który w pełni zabezpiecza przed ewentualnym przegrzaniem. Co oczywiste, ogrzewanie postojowe Defa również wszelkie certyfikaty potwierdzające normy bezpieczeństwa

Ogrzewacz montowany jest w takim miejscu, aby był możliwy swobodny wlot i wylot powietrza. Standardowo jest to prawa strona w miejscu pasażera, gdzie znajduje się najwięcej miejsca i nie ma znaczenia, czy urządzenie montowane jest pionowo czy poziomo. Dostępne są ogrzewacze Defa o mocy od 1200 W do 2100 W.

Ceny takiego pakietu zaczynają się od ok. 1000 zł i są zależne między innymi od wybranego modelu ogrzewacza czy rodzaju grzałki.

Defa ogrzewacz wnetrza

Full opcja, czyli maksimum komfortu

W pełnym pakiecie elektrycznego ogrzewania postojowego Defa montowane są dodatkowe dwa urządzenia, które znacząco zwiększają funkcjonalność oraz komfort używania. Pierwszym z nich jest elektroniczny, w pełni zautomatyzowany, panel sterujący. Za jego pomocą można ustawić godzinę, na którą pojazd ma być gotowy do drogi. Oznacza to, że moduł uwzględnia  panującą na zewnątrz temperaturę. Jeśli masz zamiar korzystać z samochodu o wybranej godzinie, to zawczasu system samodzielnie podejmie decyzję, kiedy i z jaką mocą uruchomić ogrzewanie postojowe Defa.

Wykorzystując panel sterujący, możesz programować ustawienia gotowości samochodu na dwa różne czasy podczas doby, oddzielnie dla każdego dnia tygodnia. Jeśli więc masz zaplanowany tydzień w miarę szczegółowo, możesz mieć pewność, że każdorazowo wsiądziesz do ciepłego pojazdu. Także rozruch nie sprawi najmniejszych problemów, nawet w ekstremalnie niskich temperaturach na dworze. Na życzenie system możesz uzupełnić o pilot zdalnego sterowania, który dysponuje kompletnym asortymentem ustawień. Godną rozważenia  opcją jest również możliwość ustawiania parametrów za pomocą smartfona. Aplikacja Defa to coś więcej niż przyjemny gadżet.

Następnym modułem w pełnej opcji ogrzewania postojowego Defa jest układ odpowiedzialny za monitorowanie stanu technicznego akumulatora i automatycznego doładowywania, jeśli oczywiście zachodzi taka konieczność.

Cena kompletnego pakietu startuje od ok. 1600 zł i zależy od wybranego przez Ciebie wariantu oraz zastosowanej grzałki silnika.

Gwarancja a montaż

Elektryczne ogrzewanie postojowe Defa działa w pełni autonomicznie, niezależnie od układu elektrycznego pojazdu. Trzeba wspomnieć, że w niektórych modelach konieczne jest nawiercenie w samochodzie otworów montażowych. Jednak w zdecydowanej większości wykorzystuje się te fabryczne, co nie tylko skraca, ale też ułatwia konfigurację. Zastosowane wiązki elektryczne mają hermetyczne złącza typu „plug and play”, co wyklucza konieczność lutowania przewodów.

Wiedz też, że ze względu na zerową lub niską ingerencję montażową ogrzewania postojowego Defa nowe auta nie powinny utracić gwarancji producenta. Warto jednak przed montażem skontaktować się z Autoryzowanym Serwisem Obsługi i to doprecyzować. Oczywiście polecamy ogrzewanie postojowe także właścicielom starszych samochodów. Komfort i pewność rozruchu są przecież równie ważne także dla nich. 

Niezawodność i oszczędność

Warto zwrócić uwagę, że ogrzewanie postojowe Defa to nie tylko bezpieczeństwo – pewny rozruch pojazdu oraz komfort – ale także realnie ponoszone oszczędności. A takich z pewnością będzie wiele podczas najbliższych zim, nawet mimo zmian klimatycznych.

Ze względu na zmienną i dość nieprzewidywalną sytuację na rynku energii elektrycznej, trudno jest oszacować szczegółowy koszt eksploatacji urządzeń Defa. Biorąc pod uwagę ceny z grudnia 2022 roku, koszt eksploatacji i tak będzie niższy niż litr oleju napędowego czy benzyny. I nawet w sytuacji kolejnych, nawet drastycznych podwyżek, montaż ogrzewania postojowego Defa zasługuje na uwagę. Będzie nie tylko opłacalny, ale przede wszystkim zwiększy komfort każdego zimowego poranka.

Trzeba dodać, że zimna jednostka napędowa potrzebuje nawet o 25-30% więcej paliwa na przejechanie pierwszych kilometrów, niż kiedy osiągnie właściwą temperaturę. Montaż systemu do ogrzewania silnika Defa pozwoli więc sporo zaoszczędzić na rachunkach ponoszonych na stacji paliw. Korzyści w dłuższej perspektywie to zwiększona trwałość motoru, wynikająca z właściwego smarowania od pierwszych chwil po włączeniu zapłonu.

Defa

Umów się na usługę montażu ogrzewania postojowego DEFA

Okiem użytkownika

Przyznam, że o zaletach autonomicznego ogrzewania postojowego, przekonałem się, kiedy zmieniłem samochód. Brzmi to zagmatwanie, ale postaram się to wyjaśnić. Obecnie jeżdżę autem bez ogrzewania postojowego i poprzedniej zimy przekonałem się, że mi go brakuje. Owszem, mam teraz większy i bezpieczniejszy wóz, ale wsiadanie do niego zimą nie jest zbyt przyjemne. Też zauważyłem, że w ujemnych temperaturach przez pierwsze kilometry silnik pracuje ospale, z trudnością wchodząc na wyższe obroty. A w starszym samochodzie, z przebiegiem bliskim 300 tys. km, zawsze wiedziałem, że dojadę na czas do pracy. Miałem pewność, że odpali. Dlatego też coraz bardziej rozważam montaż ogrzewania postojowego. Oczywiście, jako zapalony gadżeciarz, wybiorę full opcję ze sterowaniem smartfonem – Filip, pracownik Inter Cars.

Podsumowanie

Ogrzewanie postojowe Defa – z norweskim certyfikatem jakości – to świetna propozycja dla wszystkich, którzy parkują pod chmurką czy w nieogrzanym garażu i mają dostęp do standardowego gniazdka 230 V. Ciepło w kabinie na żądanie, poranek wolny od skrobania szyb czy bezproblemowy rozruch to nie wszystko. Także olej silnikowy będzie w lepszej kondycji. Montaż ogrzewania silnika Defa pozytywnie wpływa na środowisko – podczas zimnego rozruchu silnik emituje znacznie więcej szkodliwych substancji niż po rozgrzaniu. To kolejny atut przemawiający za tym, aby wybrać ogrzewanie Defa. Ogrzewanie sprawdzone w warunkach surowej, norweskiej zimy.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Defa to marka, której historia sięga 1946 roku. Powstała w Norwegii i do dziś tamże mieści się główna siedziba. Poza rodzimą Skandynawią marka została doceniona między innymi w Kanadzie, w Stanach Zjednoczonych czy w państwach alpejskich. także w Polsce zyskuje na popularności.

Oczywiście. Świadectwem tego są między innymi stosowne certyfikaty. Ponadto w systemach Defa montuje się termostaty, które przeciwdziałają ewentualnemu przegrzaniu. 

Jak najbardziej. Defa w katalogu ma zarówno rozwiązania polecanie do samochodów osobowych, jak i dostawczych.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!