Czujesz już ekscytację wyjazdem na majówkę? A może z wyprzedzeniem planujesz wakacyjny wojaż w gronie najbliższych? Wiesz doskonale, że podróż własnym samochodem to komfort i niezależność. To też ograniczenia związane z pojemnością bagażnika. Ograniczenia, jak się okazuje, pozorne, bo nawet jeśli przewozisz komplet pasażerów, to zapakujesz coś więcej niż niezbędne akcesoria. Ograniczenia nie istnieją – hasło stanie się rzeczywistością, jeśli z głową wybierzesz boks dachowy. A są jeszcze bagażniki i uchwyty rowerowe, wpisujące się w tę dewizę – proste w montażu, pozwalające bezpieczne przewieźć kilka jednośladów.

Planowanie podróży zazwyczaj nie jest tak przyjemne, jak te kilka czy kilkanaście dni spędzonych poza domem. Ale też może sprawiać satysfakcję z dobrze wykonanego zadania. Jak zaplanować trasę, jak pomieścić wszystkie bagaże… Wątpliwości może być więcej, także związanych z obowiązującymi przepisami. Czy bagażnik dachowy musi mieć homologację? Co z dodatkową tablicą rejestracyjną przy przewożeniu rowerów z tyłu auta – czy jest obowiązkowa i czy za jej brak można dostać mandat? Jeszcze przed wyjazdem dobrze jest znać odpowiedzi na te i podobne pytania. Postaraliśmy się rozwiać wątpliwości. Zatem usiądź wygodnie i przygotowania do podróży zacznij od lektury naszego poradnika.

Z naszego artykułu dowiesz się między innymi:

Bagażnik

Jak wybrać boks dachowy?

Plecaki, walizki, wózek, klatka do przewożenia czworonożnego kompana, namioty, śpiwory… Nawet najbardziej przepastny SUV czy minivan może nie pomieścić wszystkiego, co (nie)zbędne. Owszem, można złożyć kanapę i powiększyć kufer, ale w ze złożonymi siedzeniami nie sposób podróżować z kompletem pasażerów. Także podróżującym we dwójkę czy w pojedynkę polecamy boksy dachowe, dzięki którym można przewieźć nie tylko dodatkową garderobę czy buty, ale też sprzęt sportowy i rekreacyjny. 

Boks dachowy znacząco zwiększy przestrzeń każdego auta. Kombi, van czy SUV staną się jeszcze bardziej uniwersalne, a miejski hatchback zyska więcej rodzinnego charakteru. Znajdzie się też coś do sedana czy liftbacka. Boks dachowy mogący pomieścić więcej niż wynosi standardowa objętość bagażnika niejednego kompaktowego SUV-a czy minivana to idealne rozwiązanie na dłuższy weekend i wakacje. Nawet jeśli w Twoim aucie możesz regulować położenie tylnej kanapy, zwiększając pojemność bagażnika, wybierz boks dachowy. Dodatkowe 80 czy 100 litrów więcej przestrzeni na walizkę bądź torbę kosztem braku miejsca na nogi? Nie warto iść na takie kompromisy. Traktuj możliwość przesuwania kanapy jako wsparcie w sytuacji awaryjnej. A majówka czy urlop to nie awaria! To przyjemność, która przerodzi się w mnóstwo pozytywnych wspomnień i anegdotek.

Przepisy regulujące przewóz bagażu

Jak niemal wszystkie akcesoria samochodowe, także boksy czy bagażniki, muszą spełniać wymagania homologacyjne. Zgodność jest szczególnie ważna ze względów bezpieczeństwa – ewentualne oderwanie się elementu czy zaczepu może stanowić poważne zagrożenie dla kierowcy i innych uczestników ruchu. Istotne znaczenie ma też widoczność: co oczywiste, bagażnik nie może jej ograniczać. Następną kwestią jest maksymalna szerokość pojazdu razem z ładunkiem – wartością graniczną określono na 255 cm. Z przodu dodatkowy ładunek, za taki uznaje się też bagażnik dachowy, nie może wystawać ponad 50 cm poza obrys nadwozia. Ustawodawca określił też maksymalną długość ładunku – wynosi 200 cm poza tylny obrys (wspominamy o tym, ponieważ może zachodzić konieczność przewożenia wioseł czy innych długich przedmiotów).

Warto mieć na uwadze, że producenci boksów dachowych określają maksymalną prędkość, z jaką można bezpiecznie jeździć. Wśród kolejnych istotnych wytycznych są te związane z obciążeniem dachu – tutaj bezwzględnie stosuj się do zaleceń producenta auta. Pamiętaj jeszcze o odpowiednim rozmieszczeniu ładunku oraz o tym, że samochód z boksem, zwłaszcza z rowerami przewożonymi na dachu, jest wyższy. Zahaczenie bagażem o wiadukt czy garaż może być zabawne… ale tylko dla obserwatora czy fana slapstickowych komedii.

Boksy dachowe – trzy propozycje na dodatkową przestrzeń

Boksy dachowe, takie jak Mammooth 520 Black, zawstydzają pojemnością niejednego SUV-a czy rodzinne kombi. 520 litrów docenisz zarówno podczas pakowania się, jak i z dala od domu. Mammooth 520 Black jest nie tylko pojemny, ale też świetnie wygląda. Dynamiczna linia idzie w parze z funkcjonalnością: opatentowany zespół szybkiego mocowania oraz podwójny system zamykania i otwierania to kolejne z atutów. Co jeszcze zasługuje na uwagę? Ładowność wynosząca niebagatelne 75 kg.

Kolejną interesującą propozycją dla właścicieli dużych SUV-ów czy kombi jest boks dachowy Modula EVO 550. Przyjemny dla oka design – za którym stoją włoscy mistrzowie wzornictwa – to pierwszy z atutów. Kolejne to pojemność aż 550 litrów i ładowność 75 kg. Zaprojektowany w słonecznej Italii boks dachowy polecany jest na każdą porę roku. Także na majówkę czy wakacje w gronie rodzinnym. Po powrocie szybko go zdemontujesz i schowasz w garażu. 

Mammooth Adamantis 460, podobnie jak dwa poprzednio przedstawione modele, wyróżnia się ładownością 75 kg. Pojemność 460 litrów przy długości 185 cm sprawiają, że jest to propozycja dla właścicieli wielu kompaktów czy aut segmentu D. Także osoby jeżdżące SUV-em docenią walory praktyczne, przyjemne dla oka wzornictwo czy podwójny system otwierania i zamykania. Mammooth Adamantis 460 dostępny jest w dwóch wariantach kolorystycznych – możesz wybrać czerń lub odcień szarości. 

Jak przewieźć rowery?

Jeżeli nade wszystko cenisz sobie rowerową aktywność, to każda samochodowa eskapada na wakacje czy długi weekend, jest świetną okazją, żeby czerpać radość z jazdy szosówką, gravelem czy „góralem”. Ale jak bezpiecznie i zgodnie z przepisami przewieźć nie jeden, a kilka rowerów? Znamy odpowiedź na to pytanie i chętnie się nią podzielimy. 

Uchwyty do przewozu rowerów mocowane na dachu

Pierwszą myślą, która może Ci przyjść do głowy, to montaż rowerów na dachu auta. To ciekawa opcja, ale mająca kilka niedogodności. Po pierwsze – zauważalnie wzrasta wysokość auta, co nie tylko pogarsza stabilność podczas jazdy, ale też łączy się z ryzykiem zaczepienia rowerem o wjazd do garażu czy niewielki most. Po drugie – mocowanie i ściąganie rowerów z dachu nie należy do przyjemnych zadań. 

A jakie są zalety uchwytów dachowych? Najważniejszą jest cena? Markowy produkt – taki jak Thule FreeRide 532 – kosztuje około 400 zł. Następnym atutem jest stabilność mocowań – we wspominanym uchwycie rower montuje się za koła i ramę. Zatem jeśli nie masz auta z hakiem i masz dostateczną przestrzeń w bagażniku na resztę ekwipunku, ta opcja powinna Cię zainteresować.

Uchwyty rowerowe mocowane z tyłu samochodu

Opcja szczególnie polecana, kiedy trzeba przewieźć kilka rowerów. Do tego jeśli zdecydujesz się na to rozwiązanie, masz do wykorzystania całą przestrzeń dachu. Możesz zatem zabrać ze sobą na majówkę czy urlop niemal wszystko, co uprzyjemni aktywny wypoczynek. Rowery z tyłu, boks o pojemności 400-550 litrów na dachu – wyobraź sobie, co będziesz robić po przybyciu na miejsce. 

Najwięcej możliwości daje bagażnik rowerowy mocowany na hak. Wersja z platformą jest bardzo wygodna i prosta w montażu. Do tego instalując rowery z tyłu auta, nie musisz obawiać się o zwiększoną wysokość. Rozwiązanie ma też wady – niewielkie, jeśli porównujemy z zaletami – pogorszoną widoczność do tyłu czy niekiedy problematyczne działanie czujników parkowania.

Dodatkowa tablica rejestracyjna

Decydując się na uchwyty rowerowe mocowane z tyłu auta, pamiętaj o spełnieniu ważnego warunku, czyli o dodatkowej tablicy rejestracyjnej. Nie ma drogi na skróty, czyli nie możesz zdjąć rejestracji z klapy bagażnika i przymocować jej do uchwytu. To niezgodne z prawem – nie warto łamać przepisów także dlatego, że mandat w wysokości 500 zł jest jak najbardziej realny. A te 500 zł możesz przecież przeznaczyć na coś przyjemnego. Ale wcześniej przygotuj się na odrobinę biurokracji.

Zgodnie z obowiązującym prawem dodatkową tablicę rejestracyjną wyrobisz w wydziale komunikacji, w którym zarejestrowano samochód. Z wypełnionym wnioskiem oraz z dowodem rejestracyjnym i kartą pojazdu skieruj się do stosownego okienka. Na wszelki wypadek weź też polisę OC. Ile to trwa? Zazwyczaj na trzecią tablicę czeka się do tygodnia.

Ile wydasz na tablicę rejestracyjną? Całość będzie Cię kosztować 70-80 zł (54 zł za tablicę, ok. 12 zł za nalepkę legalizacyjną i 50 gr za tzw. opłatę ewidencyjną, jeśli poprosisz kogoś z rodziny o załatwienie tej sprawy za Ciebie, przygotuj się na dodatkowy wydatek w wysokości 12 zł). Pamiętaj, że bez rejestracji bagażnika rowerowego mocowanego na hak, nie będziesz mógł legalnie z niego korzystać. Coś jeszcze? Tak – bagażnik tego typu musi mieć światła przeciwmgłowe i wsteczne oraz jeśli przysłania inne oświetlenie. Zatem Twoim obowiązkiem jest montaż dodatkowych lamp.

Bagażniki rowerowe montowane na hak – który wybrać?

Jeśli zastanawiasz się, który uchwyt wybrać, możesz wziąć pod uwagę kilka kryteriów. Cena, liczba przewożonych rowerów czy renoma producenta to najważniejsze z nich. Przygotowaliśmy trzy godne uwagi propozycje, które docenisz podczas wielu samochodowo-rowerowych eskapad. A jeśli jeszcze nie masz haka, to znajdź warsztat w swojej okolicy i umów się na montaż.

Bosal 500-002 to produkt holenderskiej firmy, która miłośnikom motoryzacji najbardziej kojarzy się z układami wydechowymi. Także uchwyt do transportu rowerów zasługuje na Twoją uwagę. Prezentowany model pozwoli bezpiecznie przewieźć 2 rowery – także elektryczne. Nośność 60 kg to niezaprzeczalny atut, podobnie jak liczne akcesoria ułatwiające montaż i transport. 

Thule 942 to propozycja marki wyspecjalizowanej w projektowaniu i wytwarzaniu akcesoriów do przewozu bagażu. Jeśli szukasz markowego produktu, który pozwoli Ci bezpiecznie przewieźć trzy rowery, trafiłeś idealnie. Przyzwoita nośność – 45 kg – sprawia, że to opcja dla każdego fana klasycznych MTB czy szosówek. Do licznych walorów praktycznych trzeba zaliczyć choćby prosty w obsłudze mechanizm montażu, sterowany pokrętłem. 

Mammooth X Carrier TB-006D4 to przystępna cenowo propozycja, która pozwala na przewiezienie 4 rowerów. Ten model szczególnie polecamy fanom tradycyjnych rowerów bez dodatkowego napędu elektrycznego – ewentualną niedogodnością jest nośność wynosząca 60 kg. Oczywiście niemal każdy współczesny rower z aluminiową ramą jest lżejszy niż 15 kg, więc Mammooth X Carrier jako wytrzymała i praktyczna opcja budżetowa sprawdzi się idealnie.

Jeżeli szukasz informacji związanych z montażem haka holowniczego, zapraszamy na nasz blog. Przeczytaj jeszcze artykuł Hak holowniczy – ile kosztuje, jak go zamontować i na co uważać?

Elementy bazowe, czyli przygotowanie do montażu

Zanim wybierzesz się w podróż, zapoznaj się z kilkoma wskazówkami przygotowanymi przez eksperta z Inter Cars: Do montażu boksu czy bagażnika rowerowego na dachu auta będziesz potrzebować kilku innych elementów. Tak zwany bagażnik bazowy pozwoli Ci nie tylko sprawnie i szybko zamocować boks czy uchwyt do przewożenia jednośladów, ale też stanowi wsparcie przy przewożeniu długich przedmiotów. Kajak, deska surfingowa czy SUP zyskują na popularności i jeśli lubisz aktywnie spędzać czas, zadbaj o wysokiej jakości elementy bazowe, które pozwolą Ci je bezpiecznie przewozić.

W zabieganej codzienności warto znaleźć choćby kilka dni dla siebie. Podróże kształcą – banalne i zarazem głębokie hasło z pewnością jest Ci dobrze znane. Jeśli w chwilach lubisz zwiedzać nowe miejsca i nie wyobrażasz sobie podróży pociągiem czy autobusem, doposaż swoje auto w boks dachowy. Lubisz rowery – bagażnik na dach czy uchwyty mocowane do haka pozwolą Ci zabrać nie tylko tradycyjny rower, ale też e-bike’a. Masz wybór. Skorzystaj z możliwości, jaką dają Ci akcesoria do przewozu bagażu i zaplanuj trasę. Nie musi być szczegółowa.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Najważniejsze kryteria, które należy wziąć pod uwagę, to maksymalna liczba przewożonych rowerów oraz nośność. Drugi z parametrów jest szczególnie ważny, kiedy trzeba przewieźć rower elektryczny. E-bike jest zazwyczaj o 5-7 kg cięższy od klasycznego odpowiednika.

Obecnie na rynku można znaleźć modele o pojemności od 300 do ponad 600 litrów. Maksymalny udźwig najczęściej mieści się w granicach 50-75 kg. Przy zakupie zwróć uwagę na oba parametry, bowiem może się zdarzyć, że bardziej pojemny boks może mieć mniejszą nośność od mniejszego odpowiednika. Zwróć też uwagę na deklarowane przez producenta samochodu maksymalne obciążenie dachu – przy 50 kg nie warto kupować boksu mogącego zmieścić 70 czy 80 kg. Weź też pod uwagę masę pustego boksu.

Najważniejsze kwestie to nieprzekraczanie maksymalnej nośności (także wartości obciążenia samego dachu auta) oraz odpowiednie umieszczenie bagażu. Warto też zadbać o specjalne organizery do pakowania, stabilizujące całość. Szczegóły co do nośności boksu i dachu znajdziesz w instrukcji obsługi auta czy boksu.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!