Wycieczki rowerowe to jeden z najlepszych sposobów na zwiedzanie najpiękniejszych zakątków Polski. Nic dziwnego, że ta forma turystyki z roku na rok zyskuje popularność w naszym kraju. Przyjrzyjmy się bliżej sposobom na wygodne i bezpieczne transportowanie roweru samochodem.

Najprostszym i najtańszym sposobem na transport roweru jest oczywiście przewożenie go we wnętrzu samochodu. Kto próbował tego rozwiązania, wie jednak, jak uciążliwe może być wpakowywanie jednośladu do bagażnika oraz jego późniejsze wypakowywanie. O ile w teorii rower powinien zmieścić się w każdym samochodzie, o tyle w praktyce może to wymagać demontażu kół, a często również kierownicy. Z pewnością będziemy musieli też złożyć oparcia tylnej kanapy w samochodzie, co znacząco ogranicza możliwości przewozowe. Taki sposób przewożenia roweru sprawdza się więc wyłącznie, jeśli podróżujemy w pojedynkę, ewentualnie w dwie osoby. Ponadto przy wkładaniu roweru do bagażnika łatwo o porysowanie plastików we wnętrzu lub ubrudzenie tapicerki smarem bądź błotem. Te licznie niedogodności sprawiają, że lepiej wykorzystać bagażniki specjalnie przystosowane do potrzeb cyklistów.

Oferta bagażników rowerowych jest niezwykle szeroka, a rozmaite sposoby ich montażu oraz adaptacji do różnych typów samochodów sprawiają, że możemy przewozić rower bezpiecznie i wygodnie niezależnie od klasy naszego auta. W większości przypadków rower unieruchamia się poprzez przyczepienie kół do specjalnych rynien bagażnika oraz stabilizuje sztywnym ramieniem mocowanym do ramy. Przyjrzyjmy się bliżej rozmaitym systemom transportu roweru, jakie obecnie są dostępne na rynku.

Uchwyty rowerowe montowane na klapę bagażnika

Najprostszym, chociaż niekoniecznie najtańszym sposobem na przewożenie roweru jest uchwyt montowany do tylnej klapy samochodu. W przypadku podstawowych wersji uchwytów tego typu mocowanie odbywa się za pomocą ściąganych taśm zakończonych ogumowanymi hakami, które zaczepiamy o klapę bagażnika. W markowych konstrukcjach, np. firmy Thule, system mocowania jest bardziej stabilny, a zwykłe taśmy zastąpiono metalowymi wysięgnikami.

Niewątpliwą zaletę uchwytów tego typu stanowi ich uniwersalność. Jeden model można stosować zarówno w sedanie, liftbacku, jak i hatchbacku. Z ograniczeniem zmagają się jedynie samochody z kołem zapasowym montowanym z tyłu.

Uchwyty na klapę bagażnika mają niewielkie gabaryty, są proste i szybkie w montażu, a nieużywane łatwo zmieścić we wnętrzu samochodu. Poleca się je m.in. właścicielom więcej niż jednego samochodu poszukującym bagażnika rowerowego, który można dopasować do pojazdów różnego typu. Po zamontowaniu, takie uchwyty nie ograniczają dostępu do bagażnika, co jest ich dużą zaletą. W zależności od modelu cechują się ładownością od 20 do nawet 60 kg i można na nich przewozić od 1 do 3 rowerów. W większości przypadków po zamocowaniu nie przysłaniają tablicy rejestracyjnej ani świateł, więc montaż dodatkowych elementów okazuje się niepotrzebny.

uchwyt rowerowy thule
Uchwyt rowerowy Thule na klapę bagażnika

Uchwyt rowerowy montowany na tylną klapę pojazdu ma również pewne ograniczenia. Przede wszystkim przy przewożeniu bardziej masywnych rowerów sprawia, że na klapę bagażnika mogą oddziaływać duże siły, co z pewnością nie jest dla niej dobre. W przypadku tańszych uchwytów z mniej stabilnym mocowaniem i cięższych rowerów te siły mogą prowadzić nawet do uszkodzenia klapy. Warto więc zainwestować w bagażnik renomowanej firmy, z opatentowanymi rozwiązaniami poprawiającymi jego mocowanie i ułatwiającymi montaż do samochodu. Pamiętajmy jednak, że dodatkowa masa wysunięta daleko za tylną oś samochodu będzie wytwarzać w zakrętach znaczące przeciążenia, które skoncentrują się jedynie na tylnej klapie pojazdu. Przy przewożeniu rowerów w ten sposób powinniśmy więc mieć na uwadze, aby zakręty pokonywać zachowawczo.

uchwyt rowerowy thule
Uchwyt rowerowy Thule na tylną klapę w sedanie

 

Uchwyt rowerowy montowany na hak

Inny popularny sposób na proste przewożenie rowerów to bagażniki mocowane na hak holowniczy samochodu. Są jeszcze bardziej uniwersalne od tych montowanych do klapy bagażnika, jednak wymagają, aby w samochodzie był zamontowany rzeczony hak oraz w niektórych przypadkach – gniazdo przyłącza elektrycznego. Dla niektórych kierowców może to stanowić ograniczenie.

platforma rowerowa na hak
Platforma na rowery Thule montowana na hak.

Bagażniki rowerowe na hak są zdecydowanie najłatwiejsze w montażu, zaś proces mocowania rowerów przebiega w podobny sposób jak w przypadku uchwytów montowanych do klapy bagażnika. Charakteryzują się podobną ładownością – od 30 do około 60 kg – co oznacza, że można na nich przewozić od 1 do 3 rowerów. Jednocześnie są mniej obciążające dla elementów samochodu, a cała masa bagażnika i ładunku opiera się wyłącznie na haku. Markowe uchwyty na hak odznaczają się możliwością odchylenia nawet z zamontowanymi rowerami, przez co nie ograniczają dostępu do bagażnika pojazdu. Najczęściej występują w formie platformy, na której mocujemy rowery. Istnieją też modele pozwalające na zawieszenie roweru za ramę.

platforma rowerowa na hak holowniczy
Platforma Thule na hak holowniczy

Wadą bagażników montowanych na hak jest cena wyższa w porównaniu z innymi rozwiązaniami. Ze względu na gabaryty oraz konieczność montażu w nich dodatkowych świateł to najdroższy typ bagażników rowerowych. Jak wspomnieliśmy wyżej, w większości przypadków wymagają również zewnętrznego źródła zasilania (7-bolcowe), często też przytwierdzenia numerów rejestracyjnych pojazdu.

Tu pojawiają się problemy natury prawnej. Prawo stanowi, że tablica rejestracyjna pojazdu nie powinna być przesłonięta. Jednak z drugiej strony nie możemy przełożyć tablicy z samochodu na bagażnik, bo zgodnie z prawem musi znajdować się na pojeździe. Dodatkowej, oryginalnej tablicy nie można po prostu zamówić, a jeżeli spróbujemy wykonać własną, która będzie zbyt podobna do oryginału, drogówka może zarzucić nam fałszowanie dokumentów. Nie ma z tej sytuacji wyjścia w 100 proc. zgodnego z prawem. Najlepiej własnoręcznie napisać np. na kawałku tektury numer pojazdu i liczyć, że w razie kontroli funkcjonariusze nie wykażą się drobiazgowością.

 

Uchwyt rowerowy montowany na dachu

Trzecią możliwością przewożenia rowerów jest ich montaż na dachu samochodu. To niewątpliwie najbardziej uniwersalne rozwiązanie, jednak poza samymi uchwytami może wymagać dodatkowych elementów. Jeżeli samochód jest fabrycznie wyposażony w relingi dachowe, wystarczy dokupienie odpowiednich belek poprzecznych.

uchwyt rowerowy na dach
Uchwyt rowerowy na dach

Podstawowe standardy poprzeczek to belki stalowe o przekroju prostokątnym – uchwyty mocuje się na obejmy – lub aluminiowe belki aerodynamiczne poprzez przytwierdzenie na tzw. wsuwki. Bagażnik dachowy charakteryzuje się ładownością około 20 kg, więc może posłużyć do transportu nawet bardzo masywnych rowerów, chociaż należy pamiętać o wytycznych producenta samochodu dotyczących maksymalnej masy ładunku przewożonego na dachu.

W porównaniu z uchwytami na hak i klapę bagażnika ten dachowy wymaga uniesienia roweru wysoko nad głowę, co nie należy do prostych zadań np. w przypadku ciężkich „holenderek” i wyższych samochodów. Ponadto z tak umocowanymi rowerami nie wjedziemy do garażu czy na parking podziemny, a nawet przy drobnej stłuczce mogą spowodować poważne uszkodzenia, kiedy urwą się z zaczepów bagażnika. Również w przypadku uchwytu tego typu zalecana jest ostrożna jazda, szczególnie w zakrętach. Dodatkowa masa na dachu bardzo niekorzystnie wypływa na zachowanie auta.

uchwyt rowerowy na dach
Uchwyt rowerowy na dach

 

Ogólne uwagi przy wyborze bagażników na rower

Podobnie jak w przypadku boxów dachowych również przy wyborze bagażników rowerowych powinniśmy decydować się na takie od renomowanych producentów, które posiadają certyfikaty np. TÜV czy City Safety. Po pierwsze zapewniają bezpieczeństwo nam i przewożonemu ładunkowi, po drugie mają przemyślane i opatentowane systemy ułatwiające ich montaż na samochodzie oraz mocowanie roweru. Przy wyborze należy zwrócić szczególną uwagę na wygodę i szybkość montażu roweru na bagażniku, a ponadto samego bagażnika, jak również na bezpieczeństwo, jakie zapewnia on samochodowi podczas przewożeniu jednośladów. W przypadku tańszych modeli ryzykujemy nie tylko uszkodzeniem roweru, lecz także samochodu. Mniej solidne uchwyty mogą się wyginać i nie gwarantują rowerom odpowiedniej stabilizacji, zwiększając przez to ryzyko porysowania karoserii.

Jeżeli jesteśmy właścicielami roweru o nietypowym kształcie, np. szerokich rurach ramy, przed zakupem sprawdźmy, czy uchwyty bagażnika będą z nim kompatybilne. Warto zwrócić uwagę, czy bagażnik wyposażono w formę zabezpieczenia roweru przed zdjęciem go przez niepowołane osoby. To ważne, gdy nawet na chwilę zostawiamy samochód bez opieki. Pomimo tego, że jednorazowa inwestycja w markowy bagażnik rowerowy może być odczuwalna dla portfela, to z pewnością będzie lepszym rozwiązaniem niż decydowanie się na najtańsze modele nieznanych producentów.

Bagaznik rowerowy - specyfikacja produktu
Bagażnik rowerowy – specyfikacja produktu

Zobacz naszą ofertę bagażników rowerowych.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!