W samochodach z bogatym wyposażeniem występują często rozbudowane możliwości regulacji fotela kierowcy. Jednym z ustawień, które można zmieniać, jest podparcie lędźwiowe. W dolnej części oparcia znajduje się ruchoma poduszka, której pozycję zmienia się przyciskiem lub odpowiednim pokrętłem. Opcja ta jest jednak standardem niemal wyłącznie w samochodach luksusowych. W autach kompaktowych i większość klasy średniej nie uświadczysz tego udogodnienia. W takiej sytuacji alternatywą jest poduszka pod lędźwie.

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Jakie są obciążenia kręgosłupa kierowcy samochodu?

Wśród osób, które prowadzą siedzący tryb życia zwiększający ryzyko wielu chorób, w tym zwyrodnień kręgosłupa, są kierowcy zawodowi. Elementami sterowania samochodu nie może zostać uznane za aktywność fizyczną. Plecy zostają niemal zupełnie nieruchome, cała obsługa auta skupia się w kończynach. Osoby, które nie jeżdżą zawodowo, ale spędzają dużo czasu za kółkiem, także są narażone na te same niebezpieczeństwa, szczególnie jeżeli oprócz tego pracują w biurze lub na innym stanowisku, gdzie przez większość czasu muszą siedzieć.

Konsekwencje siedzącego trybu życia dla kręgosłupa są bardzo poważne. Wiele osób jadąc samochodem, ma tendencję do wysuwania głowy nieco do przodu. Zaburza to rozkład sił działających na plecy. Mięśnie kręgosłupa szyjnego są napięte, a te w niższych partiach pleców naciągnięte, przez co szybko słabną. Kręgi mocniej naciskają na siebie i przebiegające wewnątrz i wzdłuż kręgosłupa nerwy, co prowadzi do odczucia bólu. Ten najczęściej pojawia się bezpośrednio w miejscu ucisku, czyli w plecach, ale niekiedy może być odczuwany w kończynach lub innych częściach ciała, w zależności od tego, jaki nerw zostanie naruszony.

Gdy plecy pozostają przez dłuższy czas niemal nieruchome, zmniejsza się nawodnienie dysków między kręgami. Stają się one cieńsze, a nacisk na nie wzrasta. Z czasem połączenie osłabienia mięśni, dehydracji dysków oraz drgań i wibracji, prowadzi do przepukliny dyskowej, dyskopatii i innych zwyrodnień kręgosłupa. Oprócz samego kręgosłupa uszkodzeniu mogą ulec także połączenia nerwowe. W wyniku tego może pojawić się chroniczny ból, który jest bardzo trudny do usunięcia nawet inwazyjnymi metodami operacyjnymi. 

Nacisk kręgów na nerwy może być niebezpieczny nie tylko długofalowo z powodu uszkodzeń, jakie wywoła, ale także podczas samej jazdy. Wewnątrz kręgosłupa przebiega „główna magistrala”, przez którą płyną impulsy sterujące ciałem. Nacisk na któreś z połączeń nerwowych może doprowadzić do zaburzenia komunikacji. Zwykle prowadzi to do odrętwienia czy skurczów mięśni. W niektórych przypadkach może doprowadzić nawet do utraty przytomności czy zaburzeń widzenia, które na drodze staną się przyczyną wypadku. 

Jak pomaga poduszka lędźwiowa?

Jednym ze sposobów na zmniejszenie negatywnych efektów zdrowotnych wynikających z obciążenia kręgosłupa jest zachowanie odpowiedniej pozycji za kierownicą. Równomierne napięcie mięśni wzdłuż całych pleców powoduje, że nacisk rozkłada się i każde dwa sąsiadujące ze sobą kręgi przenoszą mniejsze obciążenia. 

W standardowym fotelu samochodowym często trudno jest taką pozycję utrzymać. Skupiając się na drodze, łatwo zapomnieć o utrzymywaniu pleców w pozycji „anatomicznej”, zgodnej z naturalnym kształtem kręgosłupa. 

Patrząc na ludzki szkielet z boku, kręgosłup przypomina rozciągniętą literę „S”. W odcinku piersiowym wygina się lekko ku tyłowi, a w lędźwiowym (na wysokości brzucha) do przodu. Garbiąc się, wyginasz kręgosłup w łuk. Kręgi lędźwiowe cofają się, nie są naturalnie ułożone. Najprostszym sposobem, aby temu zapobiec, jest zapewnienie im stabilnego podparcia. Właśnie to zapewnia poduszka lędźwiowa. 

Poduszka ma kształt dopasowany do wygięcia pleców, ale także dopasowuje się do cech anatomicznych konkretnego użytkownika. Dzieje się to, dzięki podatnej piance syntetycznej, z jakiej przeważnie wykonuje się wypełnienie poduszek na siedzenia. 

Jaka powinna być poduszka lędźwiowa do samochodu?

Poduszka lędźwiowa to produkt ogólnodostępny. W większości są to jednak akcesoria dla osób pracujących za biurkiem, a nie poduszki na fotel samochodowy. Różnica jest pozornie niewielka, ale warto zwrócić uwagę na niektóre szczegóły.

Poduszki samochodowe powinny być wykonywane z materiałów trudnopalnych, łatwych do wyczyszczenia i odpornych na wysokie temperatury. W postawionym na słońcu samochodzie latem może być nawet 50 st. C, a punktowo nawet więcej. Poduszka do auta nie powinna wówczas odkształcić się czy stopić.

Ekspert Inter Cars zwraca uwagę, że: Poduszka na fotel samochodowy bezwzględnie musi być do niego mocowana. Akcesoria na fotele biurowe często jedynie układa się pod plecami, ich przesunięcie się nie jest niebezpieczne. W pojeździe niekontrolowana zmiana położenia poduszki może być kłopotliwa. Jeszcze gorsze skutki może mieć nieprzymocowanie poduszki w czasie kolizji lub wypadku. Może ona przesunąć w się w taki sposób, że pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne, staną się zagrożeniem, a nie elementami chroniącymi zdrowie. 

Poduszki na siedzenia samochodowe powinny mieć zatem paski mocujące, które zapina się wokół oparcia. Dzięki temu nie tylko będzie wygodna przez cały czas podróży, ale nie będzie też stanowić zagrożenia w krytycznej sytuacji.

Poduszka do samochodu – jaką wybrać?

Podparcie lędźwi, mogą zapewnić różne rodzaje poduszek. Przykładowe rozwiązania to: :

  • poduszka pod lędźwie;
  • poduszka pod plecy wyprofilowana także w odcinku piersiowym;
  • poduszka na fotel samochodowy wraz z siedziskiem. 

Ta, która będzie najlepsza dla Ciebie, zależy w dużej mierze od tego, jak ukształtowany jest fotel w samochodzie. Jeżeli jego oparcie zapewnia dobre podparcie górnej połowy pleców i szyi, wystarczy poduszka lędźwiowa

Jeśli oparcie jest proste i nie daje Ci solidnego wsparcia, dobrym wyborem będzie jednoczęściowa poduszka pod plecy. Wspiera ona lędźwie i jest ukształtowana tak, aby dopasować się do naturalnego kształtu kręgosłupa. Wraz z odpowiednim ustawieniem zagłówka umożliwia stabilizację pozycji za kierownicą nawet w najgorzej zaprojektowanym fotelu. 

W niektórych samochodach problemem jest nie tylko oparcie, ale także kształt siedziska. Szukając wygodnej pozycji do siedzenia, kierowcy często siadają w taki sposób, że kręgosłup jest bardzo mocno obciążony. Odpowiednia poduszka na cały fotel może pomóc. Dzięki lepszemu podparciu ud i bioder łatwiej będzie utrzymać także prawidłową pozycję pleców. 

Warto także zwrócić uwagę na materiał wypełnienia poduszki. Najlepiej, aby była to tzw. pianka memory, czyli taka, która dopasowuje się do pleców i utrzymuje kształt przez pewien czas. Dzięki temu poduszka do samochodu będzie idealnie pasować do kierowcy także, gdy wyjdzie on na chwilę z auta, aby zatankować czy zrobić zakupy. Nowoczesne pianki mają też właściwości przeciwgrzybicze, co jest istotne w samochodzie, gdzie często może panować wilgoć. Porowata, luźna struktura poduszki umożliwia prawidłową cyrkulację powietrza, dzięki czemu plecy mniej się pocą. 

Poduszka lędźwiowa do samochodu – kto powinien po nią sięgnąć?

Wiele osób myśli, że problemy z kręgosłupem ich nie dotyczą. Lekceważą zalecenia ortopedów i fizjoterapeutów, nie zwracają uwagi na to, jak siedzą i jak to wpływa na ich zdrowie. Prędzej czy później taka postawa się jednak mści na nich samych. Nie warto myśleć w ten sposób, lepiej zastanowić się, jak wspomóc swój organizm i zmniejszyć jego obciążenie. 

Poduszka lędźwiowa jest niedroga, łatwa w montażu i stosowaniu. Jeżeli kiedykolwiek odczuwałeś ból pleców po podróży autem, to znak, że warto ją nabyć. Bezwzględnie powinny z niej korzystać także osoby po urazach pleców, chorzy na dyskopatię czy inne schorzenia związane z kręgosłupem.

Poduszki samochodowe pod lędźwie z pewnością przydadzą się też osobom w wieku średnim i starszym. Z upływem lat mięśnie i ścięgna słabną, a sam kręgosłup jest bardziej zużyty, przez to łatwiej o zmęczenie, urazy i uszkodzenia. Profilaktycznie stosowana poduszka do auta z pewnością pozwoli łatwiej utrzymać zdrowie i sprawność. Warto jest zacząć stosować to akcesorium już po 35. roku życia.

Poduszki na siedzenia samochodowe – kup w Inter Cars

W sklepie Inter Cars znajdziesz dużą ofertę poduszek podróżnych, nie tylko lędźwiowych, ale także innych ich typów w tym poduszek poprawiających komfort pasażerów, np. poduszek na szyję do spania czy nakładek na pasy bezpieczeństwa niwelujących obtarcia. Wyposażenie tego typu rzadko spotyka się w samochodach – niesłusznie, ponieważ pozwala ono znacząco poprawić wygodę podróżowania. 

Szeroki wybór akcesoriów od sprawdzonych producentów oraz atrakcyjne cenowo oferty zapewniają, że szybko i sprawnie poprawisz ergonomię wnętrza swojego auta. Samochód z dobrej jakości poduszkami na fotele zyskuje komfort bliski limuzynie. Nie czekaj, już teraz osiągnij to z Inter Cars!

Samochodowe poduszki lędźwiowe – dobre dla każdego

Poduszka lędźwiowa nie ma żadnych przeciwwskazań do stosowania. Mogą z niej korzystać wszyscy. Jej podstawową zaletą jest ograniczenie szkód zdrowotnych, które może powodować długa jazda autem. Jednak nie tylko to decyduje, że warto rozważyć zakup tego akcesorium.Nawet osoby z bardzo mocnymi plecami, które z łatwością trzymają właściwą postawę, odczują poprawę komfortu i mniejsze zmęczenie jazdą z poduszką pod lędźwie. Mniejsze zmęczenie to także lepsza koncentracja i krótszy  czas reakcji, a co za tym idzie, bezpieczniejsza podróż

Dobrze ukształtowana poduszka pod plecy zapewnia też stabilizację pozycji za kierownicą, dzięki czemu prowadzenie jest pewniejsze i łatwiejsze. Na fotelach samochodów niższych klas często dochodzi do tego, że kierowca zmienia pozycję pod wpływem sił w zakręcie. Niewystarczająco wyprofilowane siedzenia powodują, że zamiast skupić się tylko na prowadzeniu, trzeba trzymać się kierownicy i walczyć o utrzymanie w centralnej części fotela. Poduszka może zniwelować ten efekt. Każdy, kto spędza za kierownicą więcej niż godzinę dziennie, odczuje korzyść z zainstalowania poduszki lędźwiowej w samochodzie. To jeden z najlepszych gadżetów do samochodu

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Poduszka do auta powinna być wykonana z pianki dopasowującej się do kształtu ciała i materiałów trudnopalnych. Dobrą cechą jest możliwość zdjęcia pokrowca do prania. Bardzo ważne jest, aby poduszka samochodowa była zabezpieczona przed przesuwaniem się za pomocą paska lub gumek zakładanych na oparcie.

Podczas długiej jazdy samochodem większość kierowców przyjmuje nieprawidłową pozycję, garbiąc się i nadmiernie obciążając kręgosłup. W krótkiej perspektywie może powodować to ból, odrętwienie i skurcze mięśni. W dłuższej będzie prowadzić do poważnych szkód, takich jak przepukliny dyskowe, dyskopatia, zwyrodnienia kręgów czy chroniczne nerwobóle. 

Dzięki poduszce pod lędźwie kierowca utrzymuje naturalne wysunięcie kręgosłupa do przodu. Pozwala to na łatwiejsze zachowanie właściwej postawy, a dzięki temu zmniejszenie obciążenia kręgów i utrzymania równomiernego napięcia mięśni pleców. Dzięki temu zmęczenie jazdą samochodem będzie mniejsze, ryzyko bólu minimalne, a po latach prowadzenia pojazdu, nie będziesz borykać się z uciążliwymi problemami układu ruchu.   
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!