W wielu sytuacjach serwis auta  wymaga jego uniesienia, aby uzyskać dostęp do podwozia. Zwykle do tego celu używa się lewarka lub podnośnika typu „żaba”. Istnieje jednak prostszy i bezpieczniejszy sposób, a dostarcza go Race Ramps. Co to takiego, kiedy będzie dobrym rozwiązaniem i czy jest ono warte swojej ceny? 

race ramps

Mniej doświadczeni pasjonaci motoryzacji bardzo często zapominają o bezpieczeństwie w trakcie samodzielnych napraw czy modyfikacji auta. Wchodząc pod samochód wsparty na lewarku, nigdy nie jesteś bezpieczny. W przypadku awarii auto może Cię przygnieść i wyrządzić poważne szkody. Dlatego niezbędne jest zabezpieczenie lewarka kobyłkami warsztatowymi. Niekiedy zamiast nich domorośli mechanicy stosują drewniane pieńki lub inne prowizoryczne rozwiązania. Rampy samochodowe pozwalają ominąć ten problem i zwiększą Twoje bezpieczeństwo podczas naprawy pojazdu.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Race Ramps – co to jest?

Race Ramps to amerykańska marka specjalizująca się w produkcji ramp, najazdów, podstawek i innych akcesoriów służących do serwisowania, wystawiania i prezentacji samochodów. Produkty tej firmy wykonane są ze spienionego tworzywa sztucznego o dużej wytrzymałości. Dzięki temu są one o wiele lżejsze od podobnych rozwiązań, które mają przeważnie stalową konstrukcję. 

Podstawowy zestaw serwisowy składa się z dwóch najazdów z podstawkami pod koła.  W podstawkach znajduje się wyprofilowane zagłębienie, w które należy wjechać, dzięki czemu minimalizuje się ryzyko stoczenia auta. 

W rozszerzonych zestawach znajdują się najazdy, na których auto może bezpiecznie stanąć w poziomie czy stopnie ułatwiające dostęp do przestrzeni pod maską podniesionego auta. 

Oprócz rozwiązań serwisowych Race Ramps oferuje także najazdy ułatwiające wjazd na lawetę lub przyczepę autom z niskim zawieszeniem czy podstawki minimalizujące odkształcenia opon w czasie dłuższego postoju pojazdu. 

Dlaczego warto stosować rampy samochodowe?

Rampy serwisowe to wygodny sposób na dostanie się pod samochód w sytuacjach, w których nie ma potrzeby zdejmowania koła. Wystarczy najechać na rampę i podłożyć klin pod koło drugiej osi. Dostęp do podwozia jest wówczas dość dobry. Wysokość podniesienia jest zwykle większa niż maksymalny zasięg mniejszych podnośników punktowych, szczególnie trapezowych czy butelkowych. Podobną wysokość można osiągnąć za pomocą dużych „żab”, czyli podnośników hydraulicznych.  

Nie każdy ma możliwości finansowe i przestrzeń na montaż podnośnika kolumnowego. Zwykle największym ograniczeniem jest wysokość sufitu. Rampy samochodowe są najlepszą alternatywą. 

Jeśli w czasie naprawy potrzebne jest zdjęcie kół, można także wykorzystać rampy. Po najechaniu na nie wystarczy ustawić podpory warsztatowe pod miejsca podparcia lewarka na progach, poluzować koło, podeprzeć auto na podnośniku, wysunąć rampę, opuścić samochód na kobyłkę i zdjąć koło. Dzięki temu zaoszczędzisz sporo wysiłku potrzebnego na podniesienie samochodu od poziomu podłoża za pomocą lewarka. 

Rampy są nie tylko wygodniejsze i bezpieczniejsze od lewarków, ale także w mniejszym stopniu obciążają konstrukcję nadwozia pojazdu. Samochód podniesiony jednostronnie na podnośniku punktowym podlega dużym naprężeniom. Podwozie ulega skręceniu, które może być niewidoczne, ale wpływa na zmęczeniową wytrzymałość konstrukcji. Auto stojące na rampie jest w neutralnej pozycji i naprężenia w podwoziu rozkładają się zgodnie z tym, jak zostało ono zaprojektowane. Będzie to miało znaczenie szczególnie w przypadku samochodów o mniejszej sztywności nadwozia, na przykład kabrioletów i roadsterów, starszych konstrukcji czy podczas renowacji aut, które tę sztywność utraciły w wyniku działania korozji elementów konstrukcyjnych podwozia.

Race Ramps a tradycyjne rampy – jaka jest różnica?

Typowe rampy warsztatowe wykonane są z kątowników stalowych. Powoduje to, że są dość ciężkie, mało poręczne i można ich używać wyłącznie na twardych nawierzchniach takich jak beton czy asfalt. Mają dużą wytrzymałość na obciążenia i warunki atmosferyczne. Podczas najazdu często się przesuwają, tworząc zarysowania na podłożu, dlatego nie nadają się do użytku na płytkach ceramicznych, malowanym betonie czy powłokach epoksydowych. Rampy ze stali łatwo można przerobić i dopasować do swoich potrzeb. Mając umiejętności spawalnicze, można je nawet wykonać samodzielnie jako konstrukcję stałą lub modułową. 

race ramps żabka

Race Ramps pozbawione są wad stalowych najazdów. Są lekkie, nie niszczą powierzchni pod sobą i można je stosować na podłożu ziemistym, co bywa  istotne dla niektórych użytkowników. Maksymalne obciążenie rampy wynosi 700 kg. Jest to wystarczające dla większości samochodów osobowych, terenowych i mniejszych aut dostawczych. Ciężar przypadający na jedno koło jest zwykle o wiele mniejszy. Dla cięższych pojazdów, ciężarówek i autobusów, przeznaczone są produkty z serii Super Duty, które wytrzymują obciążenie nawet do 20 t. 

Tworzywo sztuczne ma jednak swoje ograniczenia. Nie jest odporne na temperaturę powyżej 65 st. C. i nie powinno być narażone na długotrwałe działanie promieni UV, co oznacza, że należy je przechowywać w pomieszczeniu lub w inny sposób chronić przed działaniem słońca. Może także ulec uszkodzeniu, jeżeli znajdzie się pod nim kamień, narzędzie lub inny twardy przedmiot. Jeżeli do tego dojdzie, nie będzie możliwości przeprowadzenia naprawy, jak ma to miejsce w przypadku usterki stalowej rampy. 

Tym, co może być dla Ciebie jednak najistotniejsze, jest cena Race Ramps. Same najazdy u producenta kosztują 300–450 USD (w zależności od wysokości najazdu). Podstawki pod koła kosztują 165–200 USD. Oznacza to, że podstawowy zestaw do praktycznego zastosowania przy pracach serwisowych to koszt około 500 USD (ponad 2000 zł). Za komplety z pełnymi najazdami, na przykład Portable Pit Stop Ramps musisz zapłacić 3210 USD (około 14 000 zł). Jest to kwota, za którą w Polsce można kupić profesjonalny podnośnik dwukolumnowy, a nawet postawić garaż. Ceny w naszym kraju są jeszcze wyższe ze względu na koszty transportu, podatki i marże pośredników. Za wspomniany zestaw Portable Pit Stop trzeba zapłacić ponad 20 000 zł. Jest to kwota zbliżona do ceny wyposażenia profesjonalnego warsztatu samochodowego, co pokazuje jak dużą inwestycją okazują się akcesoria Race Ramps. 

Dla kogo przeznaczone są Race Ramps?

Rampy z lekkich tworzyw sztucznych mają sporo zalet, ale są też bardzo drogie. Aby je kupić, musisz mieć dobry  powód. W jakich sytuacjach warto zainwestować w Race Ramps?

Dzięki niskiej masie, modułowej konstrukcji i szybkiemu montażowi, rampy te są idealnym rozwiązaniem dla osób, które przenoszą się z miejsca na miejsce i mają ograniczoną przestrzeń ładunkową. To dość rzadka sytuacja. Amatorskie zespoły wyścigowe czy rajdowe zwykle nie mają tak wysokiego budżetu, aby zainwestować w akcesoria serwisowe Race Ramps, chociaż byłoby to dla nich rozwiązanie idealne. Rampy można przewieźć nawet w bagażniku rajdówki. Ze względu na koszty, wykorzystują je głównie większe i bogatsze teamy, dla których wygoda użytkowania i możliwość konfiguracji są bardzo ważne. Ma to znaczenie dopiero w walce o poważne tytuły, gdzie szybka naprawa czy przegląd mogą wpłynąć na wynik. W sporcie amatorskim przewaga z zastosowania tego rodzaju ramp jest nieznaczna. 

Race Ramps to także dobre rozwiązanie dla dużych wystawców, którzy podróżują po licznych targach motoryzacyjnych ze swoimi samochodami. Rampa pozwala na ciekawsze zainscenizowanie stoiska. Jej lekka konstrukcja i ochrona podłogi, spowoduje, że wykorzystasz ją podczas każdej imprezy, bez względu czy odbywa się w plenerze, na hali targowej czy w przestrzeni postindustrialnej. 

race ramps wystawa

Produktami z serii Race Ramps, które mogą być przydatne szerszemu gronu osób, są najazdy do przyczep i auto-lawet. Pozwalają one na zmniejszenie kąta pomiędzy podłożem a rampą lawety. Dzięki temu bez uszkodzenia zderzaka mogą wjechać na nią samochody z obniżonym zawieszeniem. Koszt takich najazdów wynosi 2000–4000 zł, ale jest to najprostszy sposób na uniknięcie problemów z transportem samochodów wyścigowych czy przeznaczonych do driftu. Wyposażenie to może dość szybko zwrócić się kierowcom pomocy drogowej. Uszkodzenie zderzaka sportowego wozu wiąże się zwykle z bardzo wysokimi kosztami, którymi może być obciążona firma obsługująca auto-lawetę. Race Ramps pozwala tego uniknąć, dlatego już po pojedynczym kursie z samochodem ekskluzywnej marki sportowej może okazać się, że zakup tego elementu wyposażenia był dobrym pomysłem. 

race ramps holownik

Czy warto kupić Race Ramps dla siebie? Opinia eksperta

Race Ramps to nowy produkt na rynku, dlatego obecnie nie należy do łatwo dostępnych. Czy zakup tych akcesoriów to dobry pomysł? Zdaniem eksperta Inter Cars – to rozwiązanie jest raczej przerostem formy nad treścią. Wysokiej ceny nie są w stanie zrekompensować zalety produktu. Zwykłe, wykonane z metalu najazdy, rampy połączone z zastosowaniem podnośników, będą sprawdzać się równie dobrze w większości typowych zastosowań w garażu czy warsztacie. Na rynku najpewniej za jakiś czas pojawią się tańsze zamienniki amerykańskich ramp. Wówczas podobne rozwiązania staną się o wiele bardziej opłacalne i będą mieć sens także dla amatorów i do użytku codziennego. Jeżeli trzeba zapłacić za nie tysiące dolarów, to skorzystać z tego może jedynie bardzo wąska grupa odbiorców.  

Chociaż Race Ramps to ciekawe rozwiązanie, to jego funkcje równie dobrze spełnia tańsze wyposażenie. Na większości imprez sportowych organizator zapewnia utwardzony plac, na którym można dokonać drobnych napraw pojazdu. W garażach przeważnie stosuje się podłogę z betonu, a w razie potrzeby można do tradycyjnych najazdów domontować gumowe listwy, które będą miały funkcję antypoślizgową i izolującą metalową konstrukcję od podłoża. 

Wyposażenie Twojego garażu, kup je w Inter Cars

Dobry serwis samochodu nie musi być wykonywany na Race Ramps. Za pomocą dobrej jakości narzędzi i akcesoriów warsztatowych, wytrzymałych kobyłek i podnośników, możesz zrobić to równie sprawnie, szybko i fachowo. Jesteś w stanie funkcjonalnie wyposażyć swój garaż lub warsztat niższym kosztem, wybierając rozwiązania dobrze znane i stosowane od lat. Pamiętaj, że w tym przypadku chodzi o Twoje bezpieczeństwo, a dopiero później wygodę i komfort pracy przy samochodzie.

Wyposażenie garażu i chemię warsztatową kupisz w dobrej cenie w sklepie Inter Cars. Sprawdź już teraz szeroką ofertę uznanych marek i sprawdzonych producentów. Wśród nich znajdziesz także wysokiej klasy podnośniki i podpory warsztatowe, dzięki którym bezpiecznie dokonasz napraw także wymagających podniesienia samochodu. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Race Ramps to marka akcesoriów serwisowych i służących do prezentacji samochodów wykonane z lekkiego tworzywa sztucznego o spienionej strukturze. Wśród nich znajdują się najazdy, rampy, podstawki pod koła o różnym przeznaczeniu.

Zależy to od Twoich potrzeb, ale przeważnie możesz bez problemu poradzić sobie bez tego elementu wyposażenia. Race Ramps są obecnie bardzo drogim produktem. Zainwestowanie kwoty potrzebnej na ich zakup w narzędzia i podstawowe wyposażenie na pewno lepiej wpłynie na jakość Twoich działań w garażu, niż zakup Race Ramps. 

Race Ramps, jak wskazuje nazwa, wymyślono do serwisu samochodów wyścigowych, rajdowych i z innych dyscyplin motorsportu i tam są one najczęściej spotykane. Korzystają z nich także firmy obsługujące auto-lawety, a niekiedy pasjonaci motoryzacji. Z Race Ramps często korzystają wystawcy na targach do inscenizacji swojego stoiska. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!