Niezależnie od pory roku warto przygotować karoserię naszego samochodu na działanie czynników zewnętrznych. Przyglądając się ofercie dostępnych środków do pielęgnacji lakieru, podpowiadamy, jak we własnym zakresie zadbać o dobrą kondycję karoserii.

Powłoka lakiernicza to niezwykle istotny element samochodu. W świadomości większości kierowców pełni tylko funkcję dekoracyjną i wyróżnia auto na tle podobnych modeli. To oczywiście prawda, ale jej najważniejszą cechą jest zabezpieczenie karoserii przed działaniem czynników zewnętrznych, które mogą wywoływać różnego typu reakcje chemiczne. Lakier chroni karoserię przed korozją, zadrapaniami, odbarwieniami, zmatowieniem, przed wszelkimi skutkami działania środowiska naturalnego. Dlatego ważne jest, aby jak najdłużej utrzymać go w dobrym stanie. Niestety stale zmieniająca się temperatura, opady deszczu, śniegu i środki chemiczne, które w konkretnych porach roku trafiają na drogę, narażają powłokę lakierniczą na wiele uszkodzeń. Szczególnie, że struktura współczesnego lakieru często nie jest grubsza od ludzkiego włosa.

Zobacz również, jak dbać o wnętrze samochodu

Budowa powłoki lakierniczej

Powłoka lakiernicza zwykle składa się z 4 różnych warstw ułożonych jedna na drugiej. Na początku na karoserię nakłada się grunt chroniący przed korozją. Następnie podkład o właściwościach antykorozyjnych wyrównujący wszelkie niedoskonałości w strukturze podłoża. Trzecią warstwą jest lakier bazowy nadający kolor. Zawiera on pigmenty, które odpowiadają za efekt np. perłowy lub metaliczny. Na koniec nakłada się lakier bezbarwny, który chroni przez wpływem warunków atmosferycznych i zadrapaniami oraz nadaje karoserii połysk. Ponieważ to ostatnia warstwa, ma największą styczność ze środowiskiem zewnętrznym, dlatego jest najgrubsza. Zwykle jej grubość równa się sumie pozostałych warstw.

Co niszczy lakier?

Czynniki powodujące niszczenie lakieru w dużej mierze zaliczają się do tych naturalnych. W czasie wysokich temperatur lakier samochodowy rozszerza się, a w niskich – kurczy. To powoduje niemal stały proces odkształcania, co osłabia jego strukturę. Nie bez znaczenia są także opady deszczu, śniegu i gradu, ponieważ pod wpływem siły uderzenia mogą powodować mikropęknięcia. Równie groźny bywa wiatr przenoszący zanieczyszczenia, które mogą zarysować lakier. Jednak najgroźniejszym naturalnym czynnikiem są promienie słoneczne emitujące UV. Pod ich wpływem lakier staje się kruchy, przez co bardzo często łuszczy się i traci swój połysk. Trzeba uważać też na ślady po owadach, ptasie odchody, a także pyłki kwiatów, gdyż w połączeniu z wilgocią lub w kwaśnym deszczem mogą powodować nieodwracalne uszkodzenia lakieru. Negatywnie działanie ma też sól drogowa obficie stosowana zimą. Szczególną ostrożność należy zachować, jeśli poruszamy się na drogach niskiej jakości. Drobne kamyczki lub żwir mogą uszkodzić lakier, a ponadto są częstą przyczyną pęknięcia szyby czołowej.

Specjalistyczne rozwiązania

Preparaty do lakieru możemy podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich to środki, których zastosowanie skutkuje ogólną poprawą wyglądu karoserii np. nabłyszczeniem i ochroną przed promieniami UV. Druga grupa to środki przeznaczone do konkretnego rozwiązania np. usunięcia drobnych rys lub pozostałości owadów. Oferta środków chemicznych jest szeroka, dlatego przed wyborem preparatu powinniśmy się zastanowić, jaki efekt chcemy uzyskać. Warto jednak pamiętać, że nawet najlepszy środek do pielęgnacji lakieru nie przywróci świetności wieloletnim zaniedbaniom. Tylko regularna pielęgnacja odpowiednimi środkami, które charakteryzują się wysoką jakością, może skutecznie zapobiec skutkom działania czynników zewnętrznych. Dlatego o lakier warto dbać już po wyjeździe z salonu. Dzięki temu będziemy cieszyć się blaskiem samochodu przez wiele lat. Od czego zacząć, aby osiągnąć najlepsze efekty?

Dokładne umycie karoserii

Przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań warto dokładnie umyć samochód. Pamiętajmy, że myjnia automatyczna może zarysować powłokę lakierniczą, a więc lepszym wyborem będzie mycie bezdotykowe. Co prawda wymaga ono naszego udziału, ale zdobędziemy większą pewność, że nie uszkodzimy lakieru. Ponadto strumień wody pod wysokim ciśnieniem pozwala dotrzeć do zakamarków karoserii, do których szczotki myjni automatycznej nie sięgną. Jeśli mamy taką możliwość, to postarajmy się umyć podwozie, aby usunąć zalegające zanieczyszczenia i środki chemiczne np. sól drogową.

Środki do mycia nadwozia. Kliknij obrazek, aby zobaczyć pełną ofertę.
Środki do mycia nadwozia. Kliknij obrazek, aby zobaczyć pełną ofertę.

Jeśli nie mamy dostępu do myjki ciśnieniowej, to karoserię możemy umyć za pomocą szamponów samochodowych służących do pielęgnacji lakieru. Najlepszy do tego typu zadania będzie środek z aktywną pianą, który nanosimy na powierzchnię za pomocą ściereczki z mikrofibry lub specjalnej gąbki. Do wiadra należy nalać szampon, a następnie wodę. Taka kolejność gwarantuje wytworzenie dużej ilości aktywnej piany. Myjemy karoserię dokładnie i co jakiś czas sprawdzamy, czy we włóknach ściereczki nie znajdują się zanieczyszczenia mogące zarysować lakier. Jeśli tak, płuczemy ją w czystej wodzie. Czyścimy auto od góry do dołu aż do osiągnięcia zadowalającego efektu, a następnie spłukujemy pozostałości wodą. Jeśli nie możemy poradzić sobie z trudnymi zabrudzeniami np. pozostałościami owadów, asfaltu – użyjmy glinki. Glinkowanie polega na przecieraniu powierzchni auta glinką do lakieru, a następnie dokładnym spłukaniu wodą. Po czyszczeniu pozostawiamy samochód do wyschnięcia lub suszymy go za pomocą ręczników z mikrofibry. Teraz możemy przystąpić do polerowania.

Zobacz naszą ofertę środków i szamponów do nadwozia

Polerowanie lakieru

Polerowanie lakieru możemy zlecić profesjonalnemu warsztatowi, który użyje mechanicznej polerki o silnych właściwościach ściernych, usuwającej głębsze zarysowania. Niestety taka usługa jest droga i w zależności od wielkości samochodu może wahać się od 400 do 1000 zł. Warto więc spróbować odświeżyć lakier we własnym zakresie. Będziemy do tego potrzebowali środków do polerowania oraz pada polerskiego. W zależności od tego, jaki efekt chcemy osiągnąć – zdecydujmy się na chemię o różnej silne działania. Do kilkuletnich samochodów, których lakier ma tylko niewielkie zarysowania, wybierzmy łagodną politurę i miękki pad. W kilkunastoletnim aucie powinniśmy zastosować pastę ścierną i twardszy pad – taki zestaw zetrze spłowiałą warstwę lakieru i przywróci jego blask.

Przed polerowaniem zwróć uwagę, czy na powierzchni lakieru nie ma jakichś pozostałości po detergentach lub zabrudzeń – samochód musi być idealnie czysty. Proces polerowania ręcznego nie jest zbyt skomplikowany, ale wymaga cierpliwości i czasu. Przed przystąpieniem do pracy możemy zabezpieczyć plastikowe elementy taśmą papierową, która uchroni je przed działaniem środka polerskiego. Niezależnie od zastosowanych środków aplikujemy niewielką ilość pasty na pad polerski i kolistymi ruchami polerujemy karoserię. Musimy to robić z wyczuciem, gdyż za mocne dociskanie pada może zetrzeć lakier w zbyt dużym stopniu. Nadmiar pasty wycieramy za pomocą ściereczki z mikrofibry. Jeśli efekt polerowania jest zadowalający, to możemy przystąpić do woskowania karoserii.

Woskowanie karoserii

srodki do woskowania lakieru
Środki do woskowania lakieru. Kliknij aby zobaczyć pełną ofertę.

Dla spotęgowania efektu polerowania warto dokładnie nawoskować lakier. W ten sposób nie tylko wydobędziemy jego głębię, lecz także zabezpieczymy przed zanieczyszczeniami zewnętrznymi i promieniami UV. Do rozpoczęcia pracy będą nam potrzebne środki do woskowania oraz ściereczka z mikrofibry lub specjalna gąbka. Jeśli chcemy osiągnąć najlepszy efekt i wysoki poziom zabezpieczenia lakieru – wybierzmy twardy wosk. Przed przystąpieniem do polerowania możemy pozostawić go na 15–20 min na słońcu, aby stał się łatwiejszy w aplikacji. Wosk nanosimy na ściereczkę i kolistymi ruchami wcieramy w karoserię. Nałożony preparat powinien utworzyć cienką mgiełkę, którą po wyschnięciu należy dokładnie spolerować czystą ściereczką z mikrofibry lub gąbką. Lakier samochodu musi się błyszczeć i być odpowiednio chroniony przed zanieczyszczeniami. Co ważne, brud nie będzie do niego łatwo przywierał, a więc do pozbycia się zabrudzeń wystarczy wilgotna ścierka. Jeśli chcemy, aby efekt utrzymał się przez wiele miesięcy, to możemy co kilka tygodni polerować lakier politurą na bazie wosku w płynie.

Zobacz naszą ofertę środków do woskowania lakieru

Motointegrator.pl radzi:

  • pamiętaj, aby dbać o kondycję lakieru od momentu zakupu samochodu;
  • w czasie eksportacji unikaj wystawiania auta na działanie czynników zewnętrznych, staraj się parkować w garażu lub w zacienionym miejscu;
  • do pielęgnacji powłoki lakierniczej używaj specjalistycznych preparatów znanych producentów, którzy gwarantują osiągnięcie zakładanego efektu.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!