Jak odłączyć akumulator w samochodzie – to jedno z częstszych pytań związanych z eksploatacją auta w sezonie jesienno-zimowym. Ta z pozoru prosta czynność bywa skomplikowana. Ewentualne trudności może sprawić kwestia, którą klemę odłączyć pierwszą. A kolejność czynności odłączania akumulatora ma niemałe znaczenie. Błędy w skrajnych sytuacjach grożą poważnym niebezpieczeństwem. Podłączenie czy odłączenie akumulatora wymaga uwagi. Podobnie jest z ładowaniem, podczas którego może dojść do eksplozji akumulatora. Choćby dlatego warto podjąć stosowne środki ostrożności.
Dlaczego odłączanie akumulatora powiązaliśmy z sezonem jesienno-zimowym? To wtedy, przy spadku temperatur, wysłużony akumulator najczęściej odmawia posłuszeństwa. To wtedy wielu kierowców szuka sposobu, jak sprawdzić akumulator. Pojawiają się problemy z rozruchem, wynikające z samorozładowania na postoju. W takich sytuacjach właściciele aut decydują się na ładowanie prostownikiem. O ile osoby mające garaż mogą tę czynność zrobić bez wyciągania akumulatora z auta, to osoby parkujące „pod chmurką” doładowują po odłączeniu. Także znajomość odpowiedzi na pytanie, jak wygląda wyjmowanie akumulatora, jest pomocna przy zakupie i montażu nowego. Również niektóre czynności serwisowe czy modyfikacje auta wykonywane we własnym zakresie mogą wymagać odłączenia go.
Z niniejszego artykułu dowiesz się między innymi:
- Gdzie znajduje się akumulator w samochodzie.
- Jak odłączyć akumulator.
- Jak podłączyć prostownik do akumulatora.
- Gdzie kupić akumulator.
Jaką rolę pełni akumulator samochodowy?
Współczesne samochody wyposażone są w ogromną liczbę odbiorników prądu. W nowoczesnych pojazdach może być ich kilkaset. I każdemu z odbiorników należy zapewnić stały dostęp do energii elektrycznej. A tę dostarcza akumulator, znany też, na co psioczą niektórzy specjaliści, jako bateria samochodowa. Tak duże natężenie odbiorników wpływa na budowę instalacji elektrycznej. Kilometry przewodów o zróżnicowanym przekroju mają wpływ na pracę układów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, komfort czy możliwość jazdy. Żeby możliwie jak najbardziej uprościć schemat instalacji elektrycznej, powszechnie do poszczególnych elementów doprowadza się jeden przewód zasilający (dodatni). Natomiast rolę masy (minusa) pełni rolę karoseria. Oczywiście w aucie z nadwoziem z tworzywa sztucznego może to wyglądać nieco inaczej, ale ogólna zasada jest podobna.
Wiedząc o roli akumulatora, nie warto lekceważyć jakichkolwiek problemów. Gdy wystąpią pierwsze objawy zużycia, takie jak kłopoty z rozruchem czy kiedy na desce rozdzielczej zapali się stosowna kontrolka awaryjna, należy pomyśleć o nowej baterii do auta. Wspomniane niesprawności to swoisty test akumulatora. Poprawne odłączenie akumulatora może też być konieczne w celu doładowania z wykorzystaniem prostownika. Zawsze należy mieć na uwadze czynności bezpieczeństwa. Znaczenie mają nie tylko kolejność, czyli podłączanie plusa i podłączanie minusa.
Gdzie znajduje się akumulator?
W większości samochodów akumulator znajduje się pod maską, przy błotniku czy blisko lamp. Zazwyczaj dostęp jest bardzo dobry – szczególnie w starszych autach. W nowszych modelach natomiast bateria samochodowa może być na pierwszy rzut oka niewidoczna. Wynika to z nagromadzenia wielu dodatkowych elementów, poza samym silnikiem czy skrzynią biegów, pod maską. Akumulator blisko grodzi? Coraz częstsze rozwiązanie, wybierane także ze względu na lepszy rozkład mas.
Odpowiadając na pytanie, gdzie montuje się akumulator w pojeździe, należy dodać, że niekiedy producenci umieszczają go poza komorą silnika. W autach typu SUV czy van akumulator może być umiejscowiony pod podłogą (przy którymś z przednich siedzeń). Innym miejscem jest podszybie – ta lokalizacja nie wydaje się najlepsza, bo utrudnia odłączanie akumulatora. Kolejne: przestrzeń za tylną kanapą oraz bagażnik. Wiedząc, gdzie szukać akumulatora, łatwiej o wymianę czy weryfikację stanu. Owszem, niektóre z lokalizacji wydają się problematyczne, ale przy kłopotach z porannym rozruchem schodzą na dalszy plan.
Jak odłączyć akumulator w samochodzie – najważniejsze informacje
Najważniejsze jest, żeby czynności odłączania akumulatora wykonywać po wyłączeniu silnika. Kiedy jednostka napędowa odpowiednio się schłodzi, „odpocznie” po jeździe. Następnie należy odłączyć wszystkie odbiorniki prądu. Dopiero w kolejnym etapie czas na odłączenie akumulatora. Tu należy zachować ostrożność, bo kolejność ma znaczenie. Kolejność odnosząca się do klem. Najpierw trzeba odłączyć biegun ujemny, a jako drugi biegun dodatni. Postępując inaczej, czyli najpierw odłączając biegun dodatni, można doprowadzić do spięcia. Poprawne odłączenie akumulatora – tego nie możesz ignorować.
Świadomi kierowcy zastanawiają się nie tylko, jak odłączyć akumulator, ale też jak wyjąć akumulator. To wbrew pozorom istotna kwestia, szczególnie w przypadku samochodów wyposażonych w akumulator kwasowo-ołowiowy (z ciekłym elektrolitem). Najlepiej jest nie przechylać go, podnosząc za specjalną rączkę czy rączki. Wyjmowanie akumulatora może też pomóc przy zakupie nowego. Stary jako wzór – niezły pomysł!
Przeczytaj też: Przyczyny rozładowania akumulatora
Zabrudzone bieguny i klemy akumulatora
Może się okazać, że to nie sam akumulator samochodowy jest źródłem problemów z niedoborem. Zdarza się, że winne są zabrudzone klemy akumulatora. Nagromadzone zanieczyszczenia mogą przecież skutecznie ograniczyć przesył energii. Zatem jeśli przypuszczasz, że bateria samochodowa jest w dobrym stanie (była całkiem niedawno wymieniana lub regenerowana), to może wystarczyć wyczyszczenie klem i biegunów. Do tego nadaje się drobny papier ścierny. Godną uwagi alternatywą będzie zestaw do czyszczenia biegunów i klem. Z jego pomocą można szybko i sprawnie usunąć zabrudzenia bez obaw o ewentualne uszkodzenia przewodów czy biegunów na akumulatorze. Równie skuteczne są też chemiczne środki do czyszczenia styków elektrycznych, przydatne nie tylko podczas sprawdzania stanu akumulatora.
Jak podłączyć prostownik do akumulatora?
Podłączenie prostownika do akumulatora to częsta praktyka, szczególnie w ujemnych temperaturach. To też często jedyny sposób, aby przywrócić akumulator do sprawności po kilku miesiącach postoju (o zaletach prostowników doskonale wiedzą właściciele jednośladów).
Podłączenie akumulatora do prostownika to czynność, do której należy się przygotować. Na początku warto wybrać miejsce. Najlepiej, żeby to było pomieszczenie z dobrą wentylacją oraz niezbyt wysoką wilgotnością. Ważna jest też temperatura – dodatnia. Nie dość, że nie wszystkie prostowniki działają w temperaturze poniżej 0 st. C, to jeszcze im niższa temperatura, tym wyższe straty energii.
Podłączenie prostownika do akumulatora najlepiej poprzedzić sprawdzeniem w instrukcji obsługi samochodu, czy producent wymaga odłączania baterii na czas ładowania. Wiele nowoczesnych aut nie może być pozbawionych prądu nawet na moment. Brak energii grozi skasowaniem danych z licznych sterowników i systemów multimedialnych. Pomocna może okazać się bateria podtrzymująca, podłączana na czas wymiany czy ładowania akumulatora.
Należy wspomnieć, że niektóre nowoczesne, naszpikowane elektroniką samochody, wymagają, aby wszelkie czynności serwisowe związane z akumulatorem, były wykonywane w warsztacie. Winne są sterowniki zarządzania energią, decydujące o tym, które odbiorniki są zasilane w pierwszej kolejności. Wymiana akumulatora w serwisie to niekiedy jedyne słuszne rozwiązanie.
Po odłączeniu akumulatora czas na podłączenie prostownika. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na biegunowość (ujemny ma kolor czarny, dodatni – czerwony). Minus akumulatora podłącza się do minusa, plus do plusa. Ewentualna pomyłka grozi nie tylko zniszczeniem samochodowej baterii, ale też wybuchem.
Żeby uniknąć kłopotów z uszkodzeniem akumulatora podczas ładowania, najlepiej stosować prostownik automatyczny. Wtedy ładowanie zakończy się w stosownym momencie. Znacznie więcej uwagi wymagać będzie ładowanie prostownikiem starszego typu. Najczęściej użytkownikom takich urządzeń zaleca się, aby ładowanie odbywało się prądem o natężeniu równym 10 proc. pojemności, przez 10 godzin. Jeśli w Twoim aucie jest akumulator 80 Ah, wtedy ustaw prąd ładowania na 8 A.
Pora na nowy akumulator do auta
Akumulator to część eksploatacyjna. Sporadycznie wytrzymuje dłużej niż 5 lat. I kiedy nie wystarczy częste korzystanie z prostownika, aby mieć pewność rozruchu, pora na zakup i montaż nowego. O tym, jak podłączyć akumulator w samochodzie, przeczytasz za moment. Wcześniej dobierz model oraz do Twojego wozu. Przeczytaj nasz artykuł Jak dobrać akumulator samochodowy i zapoluj na dobrą ofertę w Inter Cars. Poniżej trzy z kilkuset propozycji. Osobom szukającym dobrego stosunku ceny do jakości polecamy objęte 3-letnią gwarancją akumulatory ENRG. Ciekawą opcją są akumulatory Hankook, marki znanej przede wszystkim z produkcji opon. Najbardziej wymagających zainteresuje oferta firmy Varta. Oczywiście w katalogu Inter Cars są też inne marki: od budżetowych do premium.
Znajdź swój akumulator!
Jak podłączyć akumulator w samochodzie?
Podłączenie klem akumulatora to ostatni krok, by cieszyć się nowym źródłem energii. Wiedza na temat, jak odłączyć akumulator czy jak podłączyć akumulator w samochodzie, przyda się też osobom korzystającym z prostowników. Najpierw należy umieścić baterię samochodową w stosownym miejscu. Potem, w pierwszej kolejności, montuje się przewód dodatni (czerwony), następnie ujemny (czarny). Przed montażem dobrze jest sprawdzić stan klem. Korozja czy nalot osłabiają przepływ prądu.
Na koniec jeszcze krótka informacja o złodziejach. O złodziejach prądu, mających wpływ na żywotność i sprawność akumulatora. Mogą być nimi niefabryczne urządzenia podłączone do auta, odbierające energię podczas postoju. Ponadto szybkie rozładowanie może być powiązane z usterką lub awarią regulatora napięcia lub alternatora. W takich sytuacjach nawet najlepszy, nowy akumulator do auta do auta, nie posłuży zbyt długo. Drastycznie skróci się żywotność akumulatora samochodowego. Niekiedy problemem może być uszkodzony przewód akumulatora.