Alfa Romeo Brera to coupé, którego wygląd od razu wskazuje, że zostało zaprojektowane i skonstruowane w słonecznych Włoszech. To samochód, który wygląda na dużo droższy, niż jest w rzeczywistości. Mimo tego nie jest on często spotykany na naszych drogach. Tutaj pojawia się pytanie: dlaczego? Czy to właśnie ten oryginalny wygląd zniechęca większość klientów, czy może chodzi o „łatkę” awaryjności, jaka przywarła do marki Alfa Romeo? Brera to naprawdę dobry i udany samochód, który zasługuje na więcej uwagi. Dowiedz się, dlaczego warto zainteresować się tym modelem.

Brera to mały sportowy samochód segmentu G, produkowany od 2005 do 2010 roku przez firmę Pininfarina. Model ten miał na celu zapełnienie luki po modelu GTV. Alfa Brera wyszła spod kreski Giorgetto Giugiaro. Jej nietuzinkowy wygląd spodobał się krytykom, co zaowocowało triumfem w wielu plebiscytach motoryzacyjnych. Jedną z wygranych była nagroda samochodu roku 2006 wg. “Autocar magazine” oraz europejskego samochodu roku 2007 w Japonii.

Z tego artykułu dowiesz się:

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

Włoski styl, czyli czym właściwie wyróżnia się Alfa Romeo Brera?

W ramach ułatwienia najlepiej będzie podzielić dokładny opis tego samochodu na segmenty. Dzięki temu łatwiej będzie wypunktować jego ciekawe i niepowtarzalne cechy. Zawierać się w nich będą:

  • wygląd zewnętrzny;
  • opis wnętrza.

Wygląd zewnętrzny Alfa Romeo Brera

Samochody turyńskiej marki zawsze cechował sportowy styl oraz charakter. Do tego były one pełne piękna i elegancji, a ich projekty wyglądem często wyprzedzały swoje czasy. Z Brerą nie jest inaczej. Nie da się koło tego samochodu przejść obojętnie, działa ona jak magnes na fanów motoryzacji.

Przód auta

To coupé wygląda bardzo zadziornie i oryginalnie. Mimo tego, że Alfa Brera nie jest dużym autem, to sprawia zupełnie inne wrażenie ze względu na swoje mocno napompowane nadwozie. Jednak nie przekłada się to na ilość miejsca w środku.

Przednia część auta nawiązuje stylem do rodziny modelu o oznaczeniu 159. Model ten zresztą stanowi bazę technologiczną dla omawianego auta. Reflektory zamontowane w coupé są charakterystyczne dla marki Alfa Romeo. Brera ma 3 odrębne reflektory po każdej stronie, których soczewki są okrągłe i umieszczone w tubach. Pomiędzy nimi znajduje się sporych rozmiarów trójkątny grill, którego jeden kąt skierowany jest ku dołowi. Jest to znak rozpoznawczy marki, tzw. „Scudetto”, które w różnych formach producent montuje w swoich wozach. 

Przednie nadkola

Pazura dodają szerokie, wyraźnie zarysowane przednie nadkola, w których idealnie komponują się koła z większymi felgami np. 18-19 cali. Patrząc na auto od boku, na pierwszy rzut oka widać, jak ciekawe proporcje zostały tutaj zastosowane. Maska jest długa i szeroka, płynnie przechodzi w dość niskie i wąskie słupki, co przekłada się na małą powierzchnię przedniej szyby. Linia utworzona przez wyżej wymienione elementy nadwozia kształtuje dach, który od tej pory opada aż do klapy bagażnika. Taki zabieg stylistyczny bardzo dobrze wysmukla całe auto.

Alfa Romeo Brera

Słupki B

Słupki B są prawie niewidoczne i odznacza je tylko cienka polakierowana listwa, która zlewa się z linią okien. Patrząc na auto od tyłu, można zauważyć jedną, wielką, niczym niezaburzoną krągłość. Wkomponowano tam tylne światła, które również montuje się w tubach, jednak wszystko umieszczone jest pod jednym kloszem. Wisienką na torcie są poczwórne końcówki układu wydechowego o romboidalnym kształcie, które przełamują te wszystkie obłe linie. Do tego tylna szyba przypominająca literę „V”, nawiązuje tym samym, do przodu auta. 

Tylne słupki są bardzo szerokie i – jak przystało na ten typ nadwozia – mało praktyczne. Mocno ograniczają one widoczność do tyłu. Można powiedzieć, że projekt ten jest jednym z bardziej odważnych pomysłów w historii motoryzacji, które weszły do seryjnej produkcji. 

Co kryje wnętrze Alfa Romeo Brera?

Styl wnętrza od razu mówi, że właśnie wsiadłeś do Alfy Romeo. W pierwszej kolejności można to zauważyć po prędkościomierzu oraz obrotomierzu, umieszczonych w dwóch wielkich tubach. Widać je zza trójramiennej kierownicy obszytej perforowaną skóra, która ma wyraźne wybrzuszenia dla lepszego chwytu. Cała deska rozdzielcza skierowana jest w stronę kierowcy, co sprawia wrażenie, że auto Cię otacza. W samej desce, oprócz systemu infotainments, znajdują się także trzy dodatkowe zegary wskazujące różne parametry silnika tj. temperaturę oleju oraz płynu chłodniczego czy wskaźnik turbodoładowania. 

Alfa Romeo Brera ma deskę rozdzielczą obszytą skórą, która jest pełna przeszyć, będących dekoracyjnymi akcentami, co podnosi prestiż wnętrza. Fotele umiejscowione są bardzo nisko, zapewniając optymalną pozycję za kierownicą oraz obniżając środek ciężkości całego auta. Każda Brera wyposażona jest w kubełkowe fotele, które są wygodne i zapewniają odpowiednie trzymanie boczne. Do tego występują w wielu odmianach kolorystycznych oraz w obszyciach z różnych materiałów. 

Alfa Romeo Brera

Wykonanie elementów wnętrza oraz ich spasowanie stoi na wysokim poziomie. Wewnątrz auta nie brakuje aluminiowych akcentów. Kierowca i pasażer mogą cieszyć się wystarczającą ilością miejsca oraz elektryczną regulacją foteli, czego nie można powiedzieć o pasażerach tylnej kanapy. Służy ona bardziej do przewożenia zakupów niż ludzi. Jednak czego się spodziewać po nadwoziu tego typu. 

Alfa Romeo Brera – dane techniczne

Opisywane sportowe coupé mierzy sobie 4413 mm długości, 1830 mm szerokości oraz 1372 mm wysokości. To wcale nie tak mało, jak na auto tego typu, jednak nie przekłada się to wcale na ilość miejsca w środku. Samochód jest przeznaczony dla dwóch osób. Świadczy o tym także pojemność bagażnika, która wynosi zaledwie 300 l. To wystarczy, żeby zmieścić tam dwie małe walizki podróżne.

Auto zawieszone jest dość nisko, a w dodatku jest sztywne. Przekłada się to na świetne wrażenia z jazdy, a przy tym nie jest tak uciążliwe, aby ujmować komfortu. Układ kierowniczy jest dość bezpośredni. Manualne 6-biegowe skrzynie montowane w tym modelu są dość precyzyjne, a do tego biegi wchodzą z wyraźnym kliknięciem. Niestety w słabszych benzynach montowano nieszczęsną przekładnię M32, która słynie ze swojej awaryjności. Jednak i tak będzie ona szybsza od automatycznego wariantu Q-tronic, który był bardzo rzadko spotykanym wyborem. W wariancie napędu wyłącznie na przednią oś świetnie sprawdza się szpera Q2. Dobrze radzi sobie ona na zakrętach, pod warunkiem że pod maską znajdują się te mniejsze i lżejsze jednostki napędowe. Przy silniku 3.2 JTS czy cięższych dieslach zdecydowanie lepiej poszukać auta w odmianie Q4 z dołączanym napędem na tylną oś. Redukuje to nadsterowność auta powodowaną przez ciężki przód. 

Alfa Romeo Brera z silnikiem benzynowym

Mimo tego, że auto było produkowane tylko 5 lat, to doczekało się kilku ciekawych motorów pod maską. Bazowa jednostka z początku produkcji to rzędowe 4-cylindrowe 2.2 JTS, które generowało 185 KM oraz 230 NM momentu obrotowego. Następna jednostka była aż litr większa. Mowa tu o 3.2 JTS V6. Widlasta szóstka była cięższa i miała dużo większy apetyt na paliwo. Jednak legitymowała się mocą 260 KM oraz miała prawie 100 NM więcej. Dodatkowym smaczkiem dla fanów motoryzacji było jej fantastyczne brzmienie. W 2007 roku pojawił się kandydat na optymalny silnik montowany w tym aucie, czyli dobrze znane 1.75 TBI. Ta 4-cylindrowa „uturbiona” jednostka zapewniała 200 KM oraz 320 NM. Zapewniała bardzo zadowalające osiągi przy dużo mniejszym zużyciu benzyny.

Niestety żadna z tych jednostek nie była pozbawiona wad. Najmniejszy motor miał problemy z gromadzeniem nagaru, do tego ciężko go dostać na rynku wtórnym. W 2.2 JTS trzeba uważać na układ rozrządu, a V6 została odrzucona przez kupujących co było skutkiem zbyt dużego spalania względem osiągów oraz swoim amerykańskim pochodzeniem.

Alfa Romeo Brera

Modele z silnikiem diesla

Na początku był dostępny tylko wariant 5-cylindrowy, który urzekał klientów wysoką dynamiką oraz dobrymi osiągami w porównaniu do ekonomii. Do tego bardzo ciekawy i przyjemny dla ucha dźwięk. Występował on w dwóch wariantach mocy. Pierwszy z nich generował 200 KM, a drugi 210. Oba miały taki sam maksymalny moment obrotowy na poziomie 400 NM. W 2009 roku do oferty jednostek wysokoprężnych wszedł motor 2.0 JTDm. Miał on 170 KM, a maksymalny moment na poziomie 360 NM. To całkiem nieźle, biorąc pod uwagę, że ta jednostka miała tylko 4-cylindry w rzędzie zamiast 5. Oba warianty wyposażono w filtr cząstek stałych. Mimo iż silniki nie zachwycają liczbami, są one w pełni wystarczające do auta, jakim jest Alfa Romeo Brera. Dane techniczne mówią o przyśpieszeniu do setki poniżej 9 sekund przy średnim spalaniu 5,5 l/100 km diesla. 

Nowszy silnik pojawił się bardzo późno, przez co jest ciężko dostępny na rynku aut z drugiej ręki. Mimo iż silniki wysokoprężne są cenione wśród fanów motoryzacji, to nie oznacza, że są one wolne od wad. Przy dieslu z wyższym przebiegiem trzeba się liczyć z regeneracją filtra DPF. Do tego średnią trwałością odznacza się sprzęgło oraz klapki w kolektorze ssącym. W 5-cylindrówkach niekiedy pękają głowice.

Możliwe modyfikacje i przeróbki

Modyfikacje jednostek napędowych mogą być bardzo tanie i proste w aucie, jakim jest Alfa Romeo Brera. Tuning jest powszechny głównie wśród posiadaczy jednostek wysokoprężnych. W ich przypadku wystarczy drobna modyfikacja sterownika silnika, aby wyraźnie podnieść liczbę koni pod maską. W przypadku 1.75 TBI sprawa wygląda podobnie, jednak dobrze byłoby wtedy zmodyfikować układ chłodzenia np. zainstalować dodatkowy intercooler. Ogólnie jednostki doładowane dużo łatwiej zmodyfikować. Podniesienie mocy w silnikach wolnossących jest bardzo drogie. Wymaga wymiany wielu elementów silnika oraz sporej ilości pieniędzy. Z reguły uzyskane przyrosty nie będą adekwatne do pieniędzy i czasu na nie poświęconych.

Pozostałe popularne usterki

Oprócz wyżej wymienionych usterek ze strony układu napędowego Brera cierpiała także na dość powszechne problemy z elektryką. W ich przypadku nawet drobne awarie były kosztowne ze względu na cenę części i skomplikowanie układu. Do tego często szwankuje wspomaganie kierownicy.

Alfa Romeo Brera – opinie zebrane w wypowiedzi eksperta

Brera to bardzo ciekawy i oryginalny samochód. Cieszy oko oraz budzi pozytywne emocje na drodze. Jednak nie jest to auto dla każdego. Przyszły kupujący musi się liczyć z pewnymi urokami posiadania takiego auta. Przede wszystkim ilość miejsca jest ograniczona. To oczywiście żadna wada przy nadwoziu coupé, jednak nawet z przodu nie ma go aż tak dużo. Do tego niskie zawieszenie może utrudniać codzienne użytkowanie. Jednocześnie przy dzisiejszych cenach paliwa w grę wchodzą tylko diesle oraz 1.75 TBI. Pozostałe benzyny po prostu palą za dużo paliwa, a przez bezpośredni wtrysk nie nadają się do instalacji gazowych. Jeżeli chodzi o ceny tego modelu, to zaczynają się obecnie od 18 tysięcy złotych. Górna granica może przebić kwotę nawet 70 tysięcy złotych. Oczywiście te droższe to egzemplarze mocno doinwestowane i po wieloetapowym tuningu – mówi ekspert marki Inter Cars.

Dbanie o Alfa Romeo Brera z Inter Cars

Jeśli staniesz się dumnym właścicielem tego modelu, nie zapominaj, że aby samochód ten cieszył Cię w 100%, musisz o niego dbać i regularnie go serwisować. Sprawy typu regularna wymiana oleju, płynów oraz serwis hamulcowy wydają się oczywiste, jednak często zdarzają się zaniedbania i na tym polu. W przypadku tego auta warto też zwrócić uwagę na stan jego niskiego zawieszenia oraz układ kierowniczy. Wszystkie potrzebne części, płyny oraz podzespoły znajdziesz w sklepie internetowym Inter Cars.

Alfa Romeo Brera — podsumowanie 

Alfa Romeo Brera to bardzo interesujący samochód, który powstał we Włoszech. Być może jego dane techniczne nie są zbyt zniewalające, jednak warto zwrócić uwagę na to, że świetnie sprawdzi się w ciasnych zakrętach. Dodatkowo tuning jednostek napędowych w tych samochodzie jest stosunkowo proste. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Dane techniczne wskazujące zawieszenie oraz wagę pojazdu może nie robią wielkiego wrażenia. Jednak auto w prowadzeniu czy w ciasnych zakrętach mimo wszystko radzi sobie bardzo dobrze. Nadsterowność zdarza się rzadko, tylko przy cięższym silniku i napędzie na przednią oś.

Jest to samochód dla miłośnika motoryzacji. Do tego w wersji z silnikami diesla czy mniejszej benzynie świetnie sprawdzi się jako auto na co dzień. 

Dane techniczne mówią o przyśpieszeniu do setki poniżej 9 sekund przy średnim spalaniu 5,5 l/100 km diesla. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!