Czujnik temperatury płynu chłodzącego, inaczej czujnik temperatury silnika to obecnie integralna część każdego samochodu. To element, który informuje Cię o ryzyku przegrzania jednostki napędowej. Dzięki niemu nie tylko unikasz zatarcia kluczowych podzespołów, lecz także groźnych sytuacji na drodze. Z tego właśnie względu istotne jest, aby działał bez zarzutu. Dobrze zatem mieć świadomość, czym objawia się awaria czujnika temperatury płynu chłodzącego.

Mimo że czujnik temperatury płynu chłodzącego to niewielki podzespół, jego usterka może być bardzo kosztowna. Bez niego trudno właściwie kontrolować temperaturę we wnętrzu silnika. Jest to ważne, gdyż czynność ta pozwala zapobiec nieodwracalnym zniszczeniom jednostki napędowej w wyniku nadmiernego i długotrwałego przegrzania. Brak informacji na temat warunków panujących we wnętrzu układu sprawia, że łatwo nie dostrzec zagrożenia lub dostrzec je zbyt późno.

W tym artykule poznasz odpowiedzi na pytania:

Dlaczego czujnik temperatury płynu chłodzącego jest ważny?

We wszystkich pojazdach prawidłowa temperatura płynu chłodzącego jest konieczna do odpowiedniej pracy silnika. Czujnik połączony za pomocą przewodu ze sterownikiem głównego komputera na bieżąco sprawdza jej wartość, aby we właściwym momencie otworzyć wtryskiwacze paliwa. Ten parametr ma zatem kluczowe znaczenie. Poza tym zbyt wysoka temperatura płynu chłodzącego pozbawia go właściwości istotnych pod kątem ograniczania ciepła w silniku. Jazda bez świadomości przekraczania akceptowalnego poziomu temperatury to ryzyko przegrzania lub nawet całkowitego zatarcia tłoków oraz innych elementów jednostki napędowej. Prowadzi to do nieodwracalnych usterek, a ponadto stwarza niebezpieczeństwo na drodze. Właśnie dlatego warto mieć świadomość, że miernik temperatury płynu chłodzącego nie działa prawidłowo.

Jakie są objawy usterki czujnika temperatury płynu chłodzącego?

W zdecydowanej większości przypadków, gdy awarii ulega czujnik temperatury płynu chłodzącego, objawy są podobnie. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim:

  • problemy z uruchomieniem zimnego silnika po dłuższym postoju;
  • nieoczekiwane gaśnięcie samochodu w trakcie jazdy;
  • odczuwalne zmniejszenie mocy jednostki napędowej;
  • zauważalny wzrost zużycia paliwa oraz prędkości obrotowej na biegu jałowym;
  • nierówna praca pojazdu mimo braku usterek innych podzespołów.

Wymienione oznaki mogą świadczyć o wystąpieniu problemów niezwiązanych z nieprawidłową temperaturą płynu chłodzącego. Dlatego właśnie ich pojawienie się to sygnał ostrzegawczy, a opisane objawy uszkodzonego czujnika temperatury płynu chłodzącego nie powinny być lekceważone. Udaj się jak najszybciej do mechanika, który przeprowadzi weryfikację i zdiagnozuje przyczyny.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego

Co zrobić z uszkodzonym czujnikiem temperatury płynu chłodzącego?

Bardzo rzadko można naprawić już wadliwy czujnik płynu chłodzącego. Zazwyczaj jego awaria wiąże się z wymianą całego elementu. Zdarza się, że dochodzi jedynie do wypięcia przewodu łączącego przyrząd ze sterownikiem pojazdu lub miernik nieoczekiwanie zmienił swoje położenie. Naprawa wymaga tylko zdjęcia maskownicy i poprawy nieuszkodzonych części.

Opisane okoliczności nie zachodzą jednak często. Przeważnie trzeba zamontować nowy czujnik temperatury płynu chłodniczego. Usterka tego czujnika nie pozwala uzyskiwać wiarygodnych pomiarów, a jej usunięcie albo jest niemożliwe, albo droższe niż zakup identycznego modułu. Jednak przed przystąpieniem do instalacji nowej części, należy przeprowadzić test starego czujnika przy użyciu standardowego miernika napięcia – jego wartość powinna wynosić między 5 a 12 V. 

Wymiana czujnika temperatury płynu chłodzącego

W niemal wszystkich samochodach wymiana czujnika temperatury płynu chłodzącego przebiega podobnie. Większość kierowców wykonuje tę czynność samodzielnie, żeby zaoszczędzić pieniądze, jednakże lepiej powierzyć wymianę doświadczonemu mechanikowi.  Jest nieskomplikowana, dlatego wizyta w warsztacie nie zajmie Ci dużo czasu. Co więcej, nie wymaga ogromnego nakładu pracy, więc raczej nie zapłacisz dużo za tę usługę. Całościowy koszt wymiany zależy również od ceny nowego czujnika, ale wynosi ona na ogół kilkadziesiąt złotych. Rzadko dochodzi do poziomu 100 zł, a zatem nie musisz przygotowywać swojego portfela na kosmiczne sumy.

Jak sprawdzić czujnik temperatury płynu chłodzącego?

Zastanawiasz się, jakie czynności będzie wykonywał mechanik, gdy zgłosisz mu nieprawidłowo działający czujnik temperatury płynu chłodzącego? Jak sprawdzić, czy osoba, do której się udałeś, wykonała poprawnie swoją pracę? Na początku mechanik powinien użyć miernika napięcia. Najpierw musi odłączyć wtyczkę wiązki od badanego elementu. Potem przyłożyć sondy pomiarowe w taki sposób, aby minus dotykał zacisku masy, natomiast druga końcówka stykała się ze złączem zasilania czujnika. Gdy otrzymana wartość nie mieści się w przedziale od 5 do 12 V, mechanik poinformuje Cię o podejrzewanej przez niego awarii.

To nie wszystko, ponieważ trzeba także zmierzyć napięcie sygnałowe między masą a zaciskiem odłączonej wcześniej wtyczki wiązki. Po uruchomieniu silnika należy obserwować wskazanie przyrządu. W miarę rozgrzewania się płynu chłodzącego powinno ono stopniowo rosnąć lub maleć. Kiedy utrzymuje stały poziom, najprawdopodobniej doszło do poważnego uszkodzenia czujnika. 

Czujnik temperatury płynu chłodzącego

Gdzie znajduje się czujnik temperatury płynu chłodzącego?

Wiedza, gdzie jest czujnik temperatury płynu chłodzącego w Twoim samochodzie, jest cenna, ponieważ tylko wtedy prawidłowo skontrolujesz jego pracę. Zazwyczaj znajduje się on bardzo blisko termostatu, tuż przy chłodnicy. Wystarczy zatem zdjęcie maskownicy silnika, żeby go dostrzec. Sam element ma niewielkie wymiary, ale łatwo go rozpoznasz. Często wystają z niego dwie metalowe końcówki odpowiedzialne za zbieranie informacji o temperaturze panującej w jednostce napędowej.

Jednak zdarza się, że nie można ustalić miejsca montażu podzespołu. Taki problem powodują niewielkie rozmiary samego czujnika. Gdzie jest wówczas zainstalowany ten moduł? Jeśli nie potrafisz go zlokalizować, udaj się do mechanika, który dokładnie zna charakterystykę modelu Twojego auta. Wtedy powinien on bez żadnego problemu wyszukać komponent, nawet w przypadku mniej znanych samochodów o niestandardowej budowie układu napędowego.

Ile kosztuje wymiana czujnika temperatury płynu chłodzącego?

Łączny koszt wymiany tego elementu zamyka się w przedziale 50-100 zł. Nie musisz obawiać się wyższych kwot, ponieważ usługa jest prosta, a dzięki temu szybka do wykonania. Właściwie najdroższy zawsze okazuje się nowy czujnik temperatury płynu chłodzącego. Zapłacisz za niego kilkadziesiąt złotych.

Jak dbać o czujnik temperatury płynu chłodzącego — ekspert Inter Cars radzi

Chcesz utrzymać czujnik temperatury płynu chłodzącego w dobrym stanie? Powinieneś przede wszystkim zwracać uwagę na objawy jego uszkodzenia. Regularna diagnostyka czujnika temperatury płynu chłodniczego jest kluczowa. Jeżeli zignorujesz sygnały ostrzegawcze i nadal będziesz prowadzić samochód mimo pojawiających się problemów, w skrajnym przypadku doprowadzisz do przegrzania jednostki napędowej lub jej zatarcia. 

Kiedy tylko zauważysz problemy z uruchamianiem silnika, odczujesz nierówną pracę na biegu jałowym albo dostrzeżesz nienaturalnie wysokie zużycie paliwa, koniecznie sprawdź pracę swojego czujnika.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego mówi, co dzieje się w silniku! 

Czujnik temperatury płynu chłodzącego to tak niepozorny element, że często jest lekceważony przez kierowców. Tymczasem jego prawidłowe funkcjonowanie wpływa na pracę wtryskiwaczy i układu chłodzenia, co bezpośrednio przekłada się na osiągi silnika oraz bezpieczeństwo jazdy. 

Kłopoty z uruchomieniem auta, nierówna obroty na biegu jałowym czy nadmierne zużycie paliwa mogą świadczyć o usterce wspomnianego podzespołu. Wtedy konieczna okazuje się naprawa lub wymiana, ale zdecydowanie częściej trzeba zastosować drugie rozwiązanie. Koszty nie są wysokie, tylko pamiętaj, żeby potraktować tę sprawę poważnie.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Najczęściej blisko termostatu, przy chłodnicy. Jednakże zależy to od modelu Twojego auta, dlatego warto, abyś zajrzał do instrukcji obsługi.

Poza modelem pojazdu warto upewnić się, jaki rozmiar ma czujnik temperatury płynu chłodzącego i czy zmieści się w wyznaczonym miejscu. Chodzi przede wszystkim o średnicę jego zabudowy. Znaczenie ma również liczba biegunów lub pinów.

Jazda bez świadomości przekraczania akceptowalnego poziomu temperatury mogła obciążyć silnik i jego elementy. W takiej sytuacji najlepiej przeprowadzić kompleksowy przegląd podzespołów narażonych na awarie z powodu niesprawnego czujnika.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!