Ford Fiesta to jedno z najpopularniejszych aut miejskich segmentu B. Historia tego modelu rozpoczęła się w 1975 roku. Dokładnie wtedy po raz pierwszy zaprezentowano nowy samochód. Produkcja Forda Fiesty rozpoczęła się zaledwie rok później, w 1976. Jego popularność rosła bardzo szybko. Dlaczego? Model zajął 3. miejsce w plebiscycie Europejski Samochód Roku 1977. Od tego czasu jest jednym z najchętniej kupowanych Fordów. Czym charakteryzuje się Ford Fiesta oraz jakie części pojazdu najczęściej wymagają naprawy? 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Jak wyglądała historia Forda Fiesty?

Warto przypomnieć, że produkcja jednego z najpopularniejszych samochodów rozpoczęła się w 1976 roku. Ten nieduży, wyposażony w 3 drzwi hatchback szybko zdobył popularność. Samochód przeznaczony był do przewozu 5 osób, a jednocześnie oferowało bagażnik o pojemności 300 litrów. Co znajdowało się pod maską pierwszego auta tej generacji? Ford Fiesta w początkowej fazie rozwoju to kilka rodzajów silników, które różniły się pojemnościami: 0,9, 1,1 oraz 1,3.

Druga odsłona Forda Fiesty

W 1983 roku na rynku pojawiła się II generacja Forda Fiesty. Poza nowym nadwoziem, które zostało poddane liftingowi, poważnych zmian technologicznych dokonano również pod maską pojazdu. Było to związane z pojawieniem się wysokoprężnego silnika o pojemności 1.6 litra i mocy 54 KM.

Gama silników zaczynała się od motoru o pojemności zaledwie 0,9 litra i mocy 45 KM. Natomiast paletę jednostek benzynowych zamykały 1,6 litrowe silniki o mocy od 84 do 96 KM (w zależności od wersji). Do napędzania przednich kół wykorzystano 4- lub 5-stopniową skrzynię manualną, natomiast od roku 1987 zdecydowano się na zastosowanie bezstopniowej przekładni CTX, która była dobrze znana z konkurencyjnego Fiata Uno. 

W drugiej generacji Forda Fiesty pojawiła się sportowa wersja – XR2. Dzięki montażowi 1 6-litrowego silnika o mocy 96 KM auto nabierało sporej prędkości, a jazda była czystą przyjemnością. Auto osiągało prędkość 170 km/h i umożliwiało rozpędzenie się do 100 km/h w ciągu 10,1 s. W zależności od wariantu  występowały skrzynie 4 i 5 biegowa. Sportowy charakter podkreślał także odmieniony design – nadwozie było dostępne w wersji dwukolorowej. Model ten został wyposażony w poszerzone nadkola oraz dodatkowe reflektor. Tutaj tez warto dodać, że najmocniejszy wersja silniku miała aż 96 koni, co w połączeniu z małą masą samochodu przekładało się na dobre osiągi. Moc diesla z kolei wynosiła 54KM.

Fiesta III i kultowe XR2i

Kolejne lata to ciągłe próby rozwoju i doskonalenia wykorzystywanych technologii. Na skutek tych działań w 1989 roku powstała III generacja Forda Fiesty. Dokonano olbrzymich zmian w wyglądzie nadwozia. Pierwszy raz poza 3-drzwiowym modelem w sprzedaży pojawiła się Fiesta z dodatkową parą drzwi. Co ciekawe marka zdecydowała się na wprowadzenie do sprzedaży niewielkiej miejskiej furgonetki – była to Fiesta w wersji Courier. 

W przypadku III generacji Forda Fiesty bardzo szybko przystąpiono do prac związanych z produkcją wersji sportowej. XR2I została wyposażona w 1.6 litrowy silnik o mocy 107 KM oparty na wtrysku paliwa. W 1992 roku koncern zdecydował się na jego zastąpienie przez 16-zaworową jednostkę o mocy 131 KM. 

Ford rozpoczął także oddzielną produkcję wersji RS Turbo, w której moc wynosiła aż 133 KM. Warto pamiętać, że waga pojazdu była mała, dzięki czemu czas doprowadzenia go do wysokich prędkości był zaskakująco krótki. W Fordzie III generacji Diesel był montowany silnik o pojemności 1,8 litra i mocy 60 KM. Natomiast benzynowe  silniki miały pojemność 1,1-1,6 litra, a moc wynosiła  50-90 KM. 

Czwarta generacja Forda Fiesty

W 1994 roku Ford Fiesta przeszedł kolejny lifting, w którym modyfikacji poddano również konstrukcję pojazdu w celu zwiększenia bezpieczeństwa podczas kolizji. Kolejny rok w historii firmy to powstanie IV już generacji. Modyfikacji została poddana jednostka napędowa. Wykorzystano w tym celu różne rodzaje silników używane w poprzednich wersjach. Diesel o pojemności 1.8 litra był w stanie rozwinąć moc 75 KM. 

Ford Fiesta piątej generacji

W 2002 roku powstała V generacja Forda Fiesty, która bardzo szybko zdobyła zwolenników. Głównie za sprawą silnika o dużej mocy oraz nowoczesnego wyglądu nadwozia. Powstała również sportowa wersja nazywana ST. Poza fotelami sportowymi i 17-calowymi felgami samochód został wyposażony w jednostkę napędową o pojemności 2,0 litra i mocy 150 KM. 

Szósta odsłona Forda Fiesty

W 2008 – 6 lat po premierze poprzedniej generacji – na rynku zagościła VI już generacja Fiesty. Modyfikacji zostały poddane zarówno nadwozie, jak i podwozie. Pod maską Fiesta MK6 był stosowany jeden z 3 rodzajów silników benzynowych. Jeżeli chodzi o diesle, zdecydowano się na 1,4- lub 1,6-litrowe pojemności. Fiesta MK6 została wyposażona w 5-biegową skrzynię manualną lub 4-stopniowy automat

Ford Fiesta VII

W 2008 r. miała miejsca premiera kolejnej wersji omawianego auta – Ford Fiesta VII. Dane techniczne tego modelu wskazują na zastosowanie wielu nowoczesnych jednostek napędowych typu EcoBoost (w tym wersji MHEV – czyli miękkiej hybrydy). Dodatkowo nadwozie poddane liftingowi przyciągało każdego kierowcę, przeplatając sportowe i eleganckie cechy.

Ford Fiesta MK7 wprowadzony został w kilkunastu wersjach. Nie zmieniła się przy tym technologia zawieszenia pojazdu, które zostało utrzymane na najwyższym poziomie i stało się cechą rozpoznawalną marki. Fiesta MK7 zyskała nowy wygląd kokpitu, większą przestrzeń w kabinie i zapewniał pojemny bagażnik (295/980 litrów). 

Ford Fiesta VIII

W 2016 premierę miała ostatnia jak dotąd wersja – Ford Fiesta VIII. W samochodzie przyłożono większą uwagę na design, sprawiając, że wygląda on elegancko. Gdy chodzi o wersje silnikowe – do wyboru są silniki Eco Boost o pojemności 1,0 l o mocy 100, 125 lub 150 KM. W ofercie znajduje się także silnik 1,5 l EcoBoost o dynamicznym charakterze – jego moc sięga 200 KM. W ofercie znajdują się także dwa silniki diesla 1,5 TDCi (85 lub 120 KM).

Ford Fiesta – najczęstsze usterki

W przypadku każdego samochodu dostępnego na rynku można wskazać obszary, w których najczęściej dochodzi do awarii. Nie inaczej jest w przypadku auta, jakim jest Ford Fiesta. Usterki pojawiające się w tym modelu dotyczą różnych podzespołów i części. Skupimy się tutaj na typowych problemach w modelu Ford Fiesta VII, który jest obecnie najchętniej kupowanym na rynku samochodów używanych w segmencie B. 

Awarie cewek zapłonowych

Usterki, do których najczęściej dochodzi w pojazdach marki Ford w modelu Fiesta, nie są bardzo poważne. Przede wszystkim w silnikach benzynowych dochodzi często do awarii osprzętu i cewek zapłonowych. Zadaniem tych elementów jest gromadzenie odpowiednio dużej ilości energii elektrycznej, która następnie jest wykorzystywana do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Jednakże tego typu awarie nie występują jedynie w samochodzie Ford Fiesta. Usterki dotyczące cewki lub innych elementów zapłonu są najczęściej pojawiającymi się awariami w silnikach benzynowych.

Problemy z wtryskiwaczami

W modelach o silniku Diesel (1.4/1.6 TDCi) dochodzi do utraty szczelności podkładek pod wtryskiwaczami. W tego typu sytuacjach w kabinie pasażerskiej można z łatwością wyczuć delikatną woń spalin. W takiej sytuacji konieczny jest zakup nowej części oraz jej wymiana. 

Czasami dochodzi także do usterek turbosprężarek oraz zaworów układu recyrkulacji spalin. Najczęściej na skutek zużycia eksploatacyjnego.

Pozostałe problemy

Użytkownicy Forda Fiesty często skarżą się na problemy z elektroniką. Niestety jest to pewna bolączka tych samochodów, ponieważ szwankować mogą zarówno sterowanie klimatyzacją czy szybami, jak również wbudowane radio. 

Czasami w Fiestach dochodzi także do różnych wycieków oleju z silnika lub skrzyni biegów. W przypadku automatycznej skrzyni typu Powershift konieczna będzie naprawa układu u specjalisty. Trochę problemów może sprawiać także pokładowa elektronika, w której dochodzi często do zawieszenia się systemu i powstawania różnych błędów. 

Ford Fiesta – okiem eksperta

Ford Fiesta w wersji Mk7 to bardzo ciekawa propozycja na rynku aut używanych w segmencie B. To bardzo praktyczny model, który łączy w sobie stosunkowo niewielkie rozmiary z dużą przestrzenią wewnątrz auta. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to auto 4-osobowej rodziny wyjeżdżającej na wakacje – jednak doskonale sprawdza się w codziennym użytkowaniu na krótkich dystansach. Samochód jest uznawany za stosunkowo mało awaryjny. Pojawiające się problemy dotyczą przede wszystkim elektroniki – nie są one jednak szczególnie poważne – mówi ekspert Inter Cars. 

Części zamienne, filtry oraz płyny do Forda Fiesty w Inter Cars

Podczas zakupu używanego Forda Fiesty warto zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów, które powinieneś wymienić już na samym początku. Dzięki nim poruszanie się autem będzie bardziej komfortowe, a przede wszystkim bezpieczne. 

Gdy kupujesz używaną Fiestę, koniecznie przyjrzyj się kwestii rozrządu. Zarówno w wersji benzynowej, jak i w dieslu występuje pasek rozrządu, który należy wymienić po przejechaniu 120 000 km lub po upływie 5 lat. Jeżeli wymiany nie dokonał poprzedni właściciel – to Ty musisz o tym pamiętać. 

Na pewno trzeba przyjrzeć się wszystkim płynom eksploatacyjnym. Oprócz oleju silnikowego warto sprawdzić poziom cieczy chłodzącej. Dobrze jest także skontrolować poziom oleju w skrzyni biegów. 

Dobrze jest sprawdzić także filtry paliwa oraz kabinowy. Jeżeli są one zanieczyszczone, najlepiej wymienić je od razu i pamiętać o okresowej kontroli. Zajrzyj także do książki serwisowej samochodu i upewnij się, czy nie zbliża się termin wymiany filtra paliwa. Wszystkie te elementy możesz znaleźć w ofercie sklepu Inter Cars.

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Ford fiesta – podsumowanie

Ford Fiesta to auto, która na przestrzeni lat doczekało się wielu wersji. Mimo tego, że dużo osób traktuje je jako praktyczny samochód miejski, to wiele z nich doczekało się wersji o sportowym charakterze. 

Siódma odsłona Fiesty jest dostępna w wielu wersjach silnikowych – także w dieslach. Auto ma bardzo dobrą opinię i warto się jej bliżej przyjrzeć, gdy szuka się auta z segmentu B. Gdy uda Ci się znaleźć pojazd  zadbany, może to być doskonały wybór, który posłuży Ci przez długie lata.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Przede wszystkim miały na to wpływ udogodnienia techniczne wprowadzane w kolejnych generacjach. Każda z nich charakteryzowała się dość dużym skokiem technologicznym, dlatego model został bardzo szybko okrzyknięty jednym z najlepszych aut segmentu B na rynku europejskim. Fiesta ceniona była i jest, za właściwości jezdne. Zawieszenie ze sportowym sznytem jest też komfortowe. 

Ford Fiesta w siódmej generacji jest uznawany za stosunkowo mało awaryjny samochód. Problemy, które się pojawiają, są związane przede wszystkim z elektroniką. 

Przede wszystkim należy dokonać przeglądu technicznego, aby sprawdzić, w jakim stanie są wszystkie części samochodu. Koniecznie wymień wszystkie płyny eksploatacyjne w aucie oraz filtry. Warto również wykonać serwisowanie klimatyzacji i rozrząd, jeśli jest to konieczne.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!