Hak holowniczy to akcesorium, który przyda się w wielu sytuacjach. Jeżeli zastanawiasz się nad zabraniem przyczepy kempingowej na wakacje lub potrzebujesz przewieźć przyczepką cięższy ładunek, będzie on rozwiązaniem idealnym. Bez wątpienia odpowiednio wybrany i zamontowany hak znacznie ułatwia życie każdemu kierowcy. Jaki hak najlepiej wybrać? Ile kosztuje? Jak prawidłowo go zamontować?

Hak do holowania ma wiele zastosowań, jednak jego główną funkcją jest możliwość przewożenia ładunków, które nie zmieściły się do samochodu. Na rynku można spotkać kilka rozwiązań haków holowniczych. Jedne będą nadawały się do transportu rowerów, z kolei inne lepiej sprawdzą się w przypadku przyczep samochodowych. Decydując się na takie rozwiązanie, należy pamiętać o kilku aspektach. Jednym z nich jest bezpieczeństwo, ponieważ źle zamontowany hak może się urwać, co stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu.

Z tego artykułu dowiesz się:

Hak holowniczy – co to jest i do czego jest wykorzystywany?

Hak do samochodu, inaczej nazywany sprzęgiem, to dodatkowy element mocowany z tyłu pojazdu. Służy głównie do ciągnięcia przyczep samochodowych oraz holowania innych pojazdów. Na rynku dostępne są haki przyspawane na stałe, wykręcane lub wypinane w poziomie czy w pionie. Dzięki temu hak holowniczy możesz dobrać do swoich potrzeb, jednak musisz pamiętać, aby miał on homologację. Ponadto warto wiedzieć, że istnieją specjalne haki, na których montuje się bagażnik do przewozu rowerów.

Hak holowniczy może być również używany do holowania uszkodzonych pojazdów. Dzięki temu, jeżeli Twoje auto nadal jest w stanie przemieszczać się na swoich kołach, nie musisz dzwonić po lawetę i ponosić dodatkowych kosztów. Wystarczy tylko poprosić o pomoc innego kierowcę, który w swoim samochodzie ma zainstalowany sprzęg. Innym zastosowaniem haka, jednym z bardziej przyjemnych. jest transport przyczepy kempingowej…

O czym należy pamiętać przy zakupie haka holowniczego?

Po pierwsze, decydując się na hak samochodowy, trzeba pamiętać, że istnieje kilka rodzajów tego typu zaczepów. Różnią się one między sobą sposobem montażu. Dopasowanie odpowiedniego haka zależy również od roku produkcji Twojego auta. W przypadku starszych modeli pojazdów montaż sprzęgu będzie stosunkowo prosty, gdyż sprowadzi się do zrobienia otworu w tylnym zderzaku. Natomiast w samochodach wyprodukowanych po 2004 roku konieczne jest już dodatkowo podpięcie instalacji elektrycznej haka do samochodu.

Po drugie, homologacja haka, czyli nadanie odpowiednich uprawnień na używanie sprzęgu do jego używania, to kolejna sprawa, o której musi pamiętać właściciel pojazdu wyposażonego. W Polsce można spotkać dwa rodzaje homologacji — e20 oraz E20. Jest to bardzo ważne, gdyż hak z inną homologacją nie będzie nadawał się do użytku na terenie UE. Dla kierowcy nie ma większej różnicy, która z tych dwóch homologacji będzie na sprzęgu.

Po trzecie, zwróć również uwagę na to, jaki jest udźwig haka. Na przykład hak rowerowy cechuje się zerowym udźwigiem, dlatego do takiego rodzaju sprzęgu nie ma możliwości podłączenia przyczepki. Byłaby ona zbyt ciężka, przez co jej podpięcie zakończyłoby się urwaniem zaczepu.

Hak holowniczy

Hak holowniczy – jak go zamontować?

Zastanawiasz się, czy hak holowniczy do samochodu można założyć samodzielnie? Nie jest to zabronione, jednak należy to robić tylko wtedy, kiedy jest się pewnym, że zrobi się to dobrze. Najmniejszy błąd może doprowadzić do odłączenia się przyczepy w trakcie jazdy, co spowoduje zagrożenie w ruchu drogowym. Sprzęg, po wcześniejszym zdjęciu zderzaka, przymocowuje się do elementów konstrukcyjnych pojazdu za pomocą specjalnych śrub. Montaż haka holowniczego wiąże się także z ingerencją w systemy elektryczne pojazdu, takie jak kontrola trakcji czy czujniki parkowania. 

Ważnym elementem haka jest również wiązka, czyli sieć przewodów, która łączy hak z instalacją elektryczną pojazdu. Wyróżniamy wiązki przeznaczone dla danego modelu auta i uniwersalne. W starszych autach wiązkę podpina się pod kostki znajdujące się w bagażniku, natomiast w nowszych musi być ona wyposażona w moduł, który zapewni poprawne podłączenie do komputera centralnego. Może być to skomplikowane, dlatego lepiej skorzystać z pomocy specjalisty.

Gdy hak holowniczy zostanie prawidłowo zamontowany oraz zatwierdzony w serwisie diagnostycznym, należy następnie udać się do urzędu, w którym został zarejestrowany pojazd. Jest to niezbędne, ponieważ urzędnik musi wprowadzić do dowodu rejestracyjnego odpowiednią adnotację o korzystaniu z haka samochodowego. Dopiero wtedy można już całkowicie legalnie korzystać ze sprzęgu bez narażania się na mandaty.

Hak holowniczy – koszty zakupu i montażu

Decydując się na hak samochodowy, cena to jeden z czynników, na jaki zwracają uwagę osoby zainteresowane jego kupnem. Koszt nowego sprzęgu holowniczego jest różny ze względu na trzy podstawowe czynniki: uciąg maksymalny, siłę uciągu oraz obciążenie pionowe. Informacje o dwóch pierwszych parametrach znajdują się na tabliczce znamionowej haka. Na rynku dostępne są sprzęgi o zerowym poziomie uciągu. Oznacza to, że haki te są przeznaczone do transportu rowerów i nie powinno się ich używać do ciągnięcia przyczepy samochodowej.

Montaż haka samochodowego w salonie lub serwisie jest najlepszym rozwiązaniem. Zapłacisz za niego 300-400 zł. Natomiast cena nowego haka holowniczego waha się zwykle między 300 a 1000 zł. Z kolei koszt wiązki jest niewielki. To tylko ok. 15 zł, jednak cena będzie się różniła w zależności od tego, czy zdecydowaliśmy się na wiązkę przeznaczoną do konkretnego modelu auta, czy uniwersalną. 

Właściciele samochodów z salonu z jeszcze ważną gwarancją, będą zmuszeni skorzystać z autoryzowanego serwisu (ASO). Diler dołącza często do umowy kupna zapis, że wszelkie zmiany w pojeździe mogą odbywać się tylko w ASO. W takim razie musisz liczyć się z kosztem około 1500 zł. 

Hak holowniczy

Czy można jeździć z hakiem holowniczym?

Pytanie, czy można jeździć z hakiem, jest często spotykane na różnego rodzaju forach internetowych. Wszystkie dostępne na rynku rodzaje haków można zdjąć lub złożyć bez większego problemu. W polskim prawie nie ma zapisu, zabraniającego jazdy z zamontowanym hakiem, nawet wtedy, gdy samochód jedzie bez przyczepy lub bagażnika rowerowego. Jednakże odkąd Polska jest członkiem Unii Europejskiej, pojazd nie może być wyposażony w hak stały. Nie dotyczy to jednak aut, w których został on zamontowany przed 2004 rokiem.

W polskim prawie nie istnieją również regulacje na temat zdejmowania kuli z haka. Warto jednak pamiętać, że policja może Cię zatrzymać, jeśli końcówka będzie zasłaniała tablicę rejestracyjną lub światło przeciwmgielne. Jazda z hakiem holowniczym przysparza również sporo problemów przy parkowaniu tyłem. Samochody, które zostały uderzone hakiem, niejednokrotnie kończyły ze zniszczonym zderzakiem oraz chłodnicą.

Jaki hak wybrać? — ekspert Inter Cars podpowiada

Szukasz niezawodnego haka holowniczego, który sprawdzi się idealnie w Twoim pojeździe? Szeroka oferta sprzęgów dostępna na rynku niejednemu może zawrócić w głowie, dlatego właśnie ekspert Inter Cars przygotował dla Ciebie propozycję kilku sprzęgów wartych Twojej uwagi.

Hak holowniczy — czy warto?

Wciąż zastanawiasz się, czy zdecydować się na hak holowniczy? To wielofunkcyjny i wygodny element, dzięki któremu spędzisz wakacje w zupełnie inny sposób. Wystarczy, że wypożyczysz lub kupisz przyczepę kempingową, a hak umożliwi Ci udanie się na wymarzone wakacje. Ponadto dobry i sprawny sprzęg podniesie wartość Twojego samochodu. Potencjalny kupiec pojazdu na pewno zwróci uwagę na zamontowany hak, dzięki czemu będzie gotów zapłacić większą cenę za pojazd.

Hak samochodowy ma też istotne znaczenie przy holowaniu pojazdu. Lawety holownicze podpinają się zwykle do sprzęgu, dlatego na co dzień z takiego rozwiązania korzystają właściciele serwisów samochodowych czy autopomocy. Również holowanie własnym pojazdem innego samochodu stanie się znacznie łatwiejsze przy użyciu haka holowniczego. Co prawda, większość modeli samochodów jest wyposażonych w odkręcany zaczep, jednak najpierw trzeba go znaleźć i zamontować. Korzystając ze sprzęgu, zaoszczędzisz czas i pomożesz innym uczestnikom ruchu.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Nic, usługa ta jest całkowicie bezpłatna. Musisz jedynie zapłacić za zakup haka z wiązką, a także za montaż.

Cena różni się w zależności od poziomu skomplikowania montażu haka. Czasami będzie konieczne podcięcie i demontaż zderzaka. Koszt zależy również od tego, czy wiązka jest przeznaczona dla konkretnego modelu samochodu, czy uniwersalna.

Na terenie Polski są dozwolone jedynie homologacje europejskie e20/E20.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!