Gdy pojazd nie jest używany, IBS stale monitoruje „parametry życiowe” akumulatora. Inteligentny czujnik akumulatora zaprogramowany jest tak, aby „budził się” co 14 sekund, w celu zaktualizowania wyników pomiarowych. Czas pomiaru wynosi ok. 50 milisekund (ms). Zebrane dane są wprowadzane do pamięci układu czujnika w celu monitorowania tempa rozładowywania się baterii. Po ponownym uruchomieniu silnika komputer pokładowy odczytuje dane zebrane przez IBS, a system komputera pokładowego pojazdu w razie odnotowania nieprawidłowych wartości zwraca błąd i wyświetli stosowny komunikat informujący kierowcę o tym, że coś złego dzieje się z akumulatorem.

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

IBS – system, który ma wiele imion

Nazwa IBS używana jest przez BMW dla oznaczenia systemu, który montowany jest w pojazdach tej marki, chociaż podobne systemy i czujniki poziomu napięcia w akumulatorze spotkać możemy również w pojazdach innych producentów. System ten często występuje pod nazwami, takimi jak: 

  • czujnik zarządzania akumulatorem,
  • czujnik monitorowania poziomu naładowania akumulatora,
  • system inteligentnego ładowania akumulatora,
  • lub po prostu czujnik baterii. 

IBS – jak działa inteligentny czujnik akumulatora

Zasada działania systemu IBS jest bardzo prosta. Specjalny czujnik zamontowany na akumulatorze mierzy parametry prądu wypływającego, napięcie, stan naładowania oraz stan baterii – czyli stopień jej zużycia. W niektórych samochodach mierzy nawet temperaturę ogniw. 

Komputer pojazdu wykorzystuje zebrane dane do precyzyjnej regulacji napięcia układu ładowania, prędkości biegu jałowego i innych parametrów w celu uzyskania zarówno dłuższej żywotności akumulatora, jak i lepszych parametrów spalania. W końcu mniejsze zapotrzebowanie na prąd do ładowania akumulatora to mniejsze obroty jałowe silnika.

Do czego służy system BMS? 

Całość systemu, który po odczytaniu danych z czujnika IBS zajmuje się sterowaniem prądem w układzie elektrycznym, nazywa się systemem zarządzania zasilaniem lub baterią – w skrócie BMS (z ang. Battery Management System).  

Jeśli system wykryje, że akumulator się rozładowuje, może wyłączyć niektóre mniej przydatne akcesoria, które zużywają sporo energii elektrycznej. Następuje wtedy tak zwany zrzut obciążenia.  

System odcina w pierwszej kolejności takie elementy wyposażenia jak nawigacja, podgrzewana kierownica, podgrzewane siedzenia itp., aby zaoszczędzić energię akumulatora. W takim przypadku komputer wyświetli również stosowny komunikat ostrzegawczy na tablicy rozdzielczej.

IBS jest szczególnie istotny w autach z systemem Start-Stop

Funkcja czujnika akumulatora jest szczególnie ważna w pojazdach z funkcją Start-Stop, ponieważ system zarządzania akumulatorem musi sprawdzać, czy jest on wystarczająco naładowany, aby ponownie uruchomić pojazd. Jeśli poziom naładowania akumulatora jest niski, funkcja Start-Stop zostaje  wyłączana

Prąd układu ładowania jest często wyższy w pojazdach z funkcją Start-Stop. Z tego powodu po odłączeniu czujnika lub wymianie akumulatora funkcja Start-Stop może nie działać przez pewien czas, do czasu ponownego „nauczenia się” przez komputer parametrów akumulatora.

IBS – potencjalne problemy i ich rozwiązania

IBS tak jak i każdy inny czujnik oraz system w samochodzie podatny jest na awarie. W przypadku tego systemu najczęstszym problemem jest: dostanie się brudu, wilgoci lub kwasu akumulatorowego do czujnika i jego uszkodzenie, lub zwarcie. Na przykład w pojazdach BMW akumulator znajduje się w bocznym schowku w bagażniku, gdzie często dostaje się wilgoć, co w konsekwencji prowadzi do uszkodzenia czujnika.

Uszkodzony inteligentny czujnik akumulatora może wywoływać różne problemy, w tym brak rozruchu. Receptor ten jest delikatnym urządzeniem i może bardzo łatwo zostać uszkodzony podczas serwisowania lub wyjmowania akumulatora.

Problemy, do których może doprowadzić uszkodzony czujnik akumulatora

Uszkodzenie czujnika może również prowadzić do niebezpiecznych zwarć elektrycznych, które mogą spowodować, chociażby pożar. W 2017 roku Honda wezwała właścicieli modelu Accord z roczników 2013-16 na akcję serwisową. Usuwaną usterką był właśnie wadliwy czujnik zarządzania akumulatorem. Dostająca się do niego wilgoć oraz sól drogowa mogła doprowadzić do zwarcia, które groziło pożarem.

W nowoczesnych samochodach coraz częściej największą bolączką staje się wadliwa elektronika. Bardziej skomplikowane systemy wyposażone w mnóstwo współpracujących ze sobą czujników nie tylko podatne są na wpływ wilgoci, ale także uszkodzenia mechaniczne wywołane przez gryzonie lubujące się w oplotach kabli wykonanych z ekologicznych tworzyw naturalnych. Uszkodzenia elementów układu elektrycznego w samochodzie są niezwykle trudne do zdiagnozowania i coraz częściej wymagają od mechaników specjalistycznych narzędzi oraz wiedzy, co wpływa na wysoką cenę ich naprawy – mówi ekspert Inter Cars.

Jeśli samochód ma czujnik prądu akumulatora, a dodatkowe akcesoria elektryczne są podłączone bezpośrednio do ujemnego bieguna akumulatora, może to powodować problemy. Prąd elektryczny ominie bowiem czujnik prądu akumulatora i jego odczyty nie będą dokładne. Na przykład instrukcja obsługi Forda Explorer 2019 odradza podłączanie uziemienia urządzenia elektrycznego bezpośrednio do ujemnego bieguna akumulatora niskiego napięcia, aby zapewnić prawidłowe działanie systemu zarządzania akumulatorem.

Wymiana czujnika akumulatora nie jest bardzo droga. Większość kosztów związanych z jego wymianą dotyczy robocizny. W niektórych samochodach czujnik akumulatora jest dostarczany razem z przewodem akumulatora. 

Jak sprawdzić stan akumulatora, w samochodzie, który nie jest wyposażony w czujnik IBS?

Auto wyposażone w inteligentny czujnik akumulatora poinformuje o tym, że coś niedobrego dzieje się ze źródłem prądu w samochodzie, poprzez zapalenie odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej lub wyświetlenie odpowiedniego komunikatu. 

Co, jeżeli samochód nie jest wyposażony w czujnik akumulatora? Istnieją pewne wskazania, które mogą nam sygnalizować to, że żywot baterii samochodu pomału dobiega końca. 

Jednym z charakterystycznych objawów jest dłuższe niż zwykle palenie się kontrolek, a zwłaszcza tej odpowiedzialnej za wskazywanie problemów z ładowaniem akumulatora.

Kolejnym objawem są problemy z rozruchem, które powinny wzmóc czujność kierowcy. Często są ostatnim ostrzeżeniem. Któregoś ranka uruchomienie samochodu okaże się po prostu niemożliwe przez rozładowany akumulator.

Niektóre samochody, a w zasadzie skomplikowane układy i urządzenia elektryczne, w które są wyposażone, wymagają specjalnych rodzajów akumulatorów. W razie ich awarii możesz napotkać problemy ze znalezieniem odpowiedniego modelu. 

Wymiana i ładowanie akumulatora z systemem IBS

Jeżeli pojazd jest wyposażony w system inteligentnego ładowania akumulatora, istnieją pewne środki ostrożności, które należy zastosować podczas wymiany akumulatora w przypadku jego awarii lub potrzeby naładowania.

Niektórzy producenci zalecają najpierw odłączenie czujnika akumulatora przed odłączeniem ujemnego bieguna akumulatora. Ważne jest również, aby nowy akumulator był odpowiednio dobrany do konkretnego modelu samochodu i silnika. Niektóre pojazdy z systemem Stop-Start, na przykład Jeep Cherokee, są wyposażone w 12-woltowy akumulator z absorbowaną matą szklaną (AGM), który jest wrażliwy na przeładowanie. Instrukcja serwisowa w takim wypadku nie zaleca stosowania innego rodzaju akumulatora. Powinieneś więc o tym pamiętać.

W części nowszych pojazdów akumulator może wymagać „zarejestrowania” w systemie zarządzania akumulatorami za pomocą komputera podpiętego do samochodu przez port OBD (np. BMW). Jeśli wymiana baterii nie zostanie zarejestrowana, system zarządzania baterią (mocą) może nie działać prawidłowo. Również w przypadku Forda, w niektórych przypadkach, po wymianie akumulatora może być konieczne zresetowanie systemu zarządzania akumulatorem.

Biorąc to wszystko pod uwagę, dobrym pomysłem może być wymiana baterii u sprawdzonego mechanika. W ten sposób masz pewność, że cały proces zostanie przeprowadzony prawidłowo. Unikniesz błędu i zmniejszysz ryzyko większej awarii. Jeśli jednak chcesz podjąć się tego samodzielnie, przed odłączeniem akumulatora sprawdź instrukcję obsługi pojazdu lub poszukaj informacji na temat tego, jak przeprowadzić całą procedurę wymiany akumulatora z czujnikiem IBS.

Gdzie kupić akumulator do IBS?

Akumulatory do nawet najbardziej egzotycznych aut bez problemu znajdziesz w ofercie Inter Cars. Dostępny w ofercie asortyment jest bardzo szeroki, dzięki czemu dopasujesz akumulator do niemal każdego samochodu. Warto wybierać tylko wysokiej jakości akumulatory, aby uniknąć problemów z elektryką w samochodzie. W razie problemów z doborem akumulatora zasięgnij opinii ekspertów z Inter Cars. 

Jeżeli chcesz na bieżąco monitorować stan akumulatora w swoim samochodzie, który nie jest wyposażony w system IBS, możesz wyposażyć się w specjalistyczny tester akumulatora, który znajdziesz w sklepie Inter Cars.

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

Akumulator z systemem IBS – parę słów podsumowania

Po przeczytaniu artykułu wiesz już, że czujnik IBS jest przydatnym systemem, który z pewnością usprawnia korzystanie z samochodu. Wyjątkowo pomocny jest w przypadku diagnozy akumulatora. Samochód wyposażony jest w IBS jest stale monitorowany, średnio co 14 sekund. Taka częstotliwość pozwala w szybkim tempie zdiagnozować nieprawidłowości akumulatora. Na korzyść kupującego działa również czas pomiaru, który wynosi ok.50 milisekund, to bardzo krótki czas, który pozwoli zaoszczędzić Ci czas na stawianie diagnozy.

Należy jednak pamiętać, że IBS jak każde urządzenie ma swoją datę żywotności. Szczególnie jeśli producent umieścił akumulator w miejscu, w którym występuje duża ilość brudu i wilgoci. Wówczas bardzo szybko może dojść do uszkodzenia czujnika np. poprzez zwarcie. Jeśli Twój samochód nie jest wyposażony nw czujnik IBS, awarie akumulatora możesz obserwować poprzez wyświetlanie się kontrolek na desce rozdzielczej bądź  nasłuchując pracy samochodu i obserwowanie czy nie wystąpił problem z rozruchem. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Czujnik IBS to element systemu zarządzania ładowaniem akumulatora w samochodach marki BMW. Zbiera informacje na temat takich kluczowych parametrów akumulatora jak stan jego naładowania, stan działania (zdolność energetyczna) i stan techniczny (starzenie się) akumulatora.

Uszkodzony czujnik akumulatora może okazać się bardzo problematyczny dla układu ładowania. Jazda samochodem z uszkodzonym czujnikiem może prowadzić do problemów z uruchomieniem pojazdu w razie potrzeby.

Najczęstszym problemem jest: dostanie się brudu, wilgoci lub kwasu akumulatorowego do czujnika i jego uszkodzenie, lub zwarcie. Uszkodzony inteligentny czujnik akumulatora może wywoływać różne problemy, w tym brak rozruchu. Receptor ten jest delikatnym urządzeniem i może bardzo łatwo zostać uszkodzony podczas serwisowania lub wyjmowania akumulatora.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!