Większość kierowców i właścicieli samochodów nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne w ich pojazdach jest łożysko amortyzatora. Dobry stan tego elementu ma wpływ na komfort, a także na bezpieczeństwo jazdy. Charakterystyczne dźwięki przy skręcie kół czy też opór kierownicy, mogą świadczyć o niesprawnym łożysku. Czym jest ta część auta? Jak sprawdzić, czy jest sprawna? Na czym polegają jej usterki? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w poniższym tekście. Zapraszamy do lektury!

Do niedawna łatwo było zdiagnozować uszkodzone łożysko amortyzatora. Objawy w przypadku awarii tego elementu były widoczne i odczuwalne bez konieczności specjalistycznego badania w warsztacie mechanicznym. Można tutaj zaliczyć, chociażby charakterystyczne stukanie przy skręcie kół. Obecnie jednak sytuacja nie jest już taka prosta ze względu na coraz wydajniejsze systemy wspomagania jazdy, które utrudniają rozpoznanie uszkodzenia łożysk. 

Z poniższego artykułu dowiesz się:

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

Czym jest łożysko amortyzatora?

Na początku warto wyjaśnić, czym właściwie jest łożysko amortyzatora. Otóż element ten jest bardzo często nazywane też łożyskiem górnym lub mocowaniem amortyzatora. Nie zdziw się, gdy spotkasz się z zamiennym stosowaniem tych określeń. Wiedz jednak, że zawsze dotyczą tego samego elementu

Łożysko jest jedną z najważniejszych części zawieszenia stosowanych w samochodach z kolumną MacPherson. Ze względu na istotny wpływ na jazdę bardzo ważne jest, aby łożysko było zawsze w nienagannym stanie. Z dalszej części tekstu dowiesz się, jak dokładnie działa łożysko amortyzatora w Twoim samochodzie. 

Jak działa łożysko amortyzatora?

Rola tego podzespołu polega na obracaniu się kolumny oraz tłumieniu wszelkiego rodzaju drgań, które pojawiają się podczas jazdy. Z tego względu łożysko składa się z elementu tocznego oraz gumowego odpowiedzialnego za tłumienie drgań. W przypadku gdy któraś z części składowych łożyska nie działa prawidłowo, możesz spodziewać się trudności w trakcie jazdy. Poniżej znajdziesz krótki przewodnik po objawach oraz usterkach związanych z łożyskami. Dzięki informacjom, jakie w nim znajdziesz, łatwiej ocenisz, czy masz do czynienia z usterką. 

Łożysko amortyzatora

Uszkodzone łożysko amortyzatora – objawy

Amortyzator składa się z wielu części, wśród nich należy wymienić osłony, odboje czy łożysko. Usterki w każdym tym elemencie mogą inaczej wpływać na jego pracę. Objawy usterki w obrębie łożyska amortyzatora w przeważającej większości są trudne do przeoczenia. Przede wszystkim charakteryzują się wszelkiego rodzaju stukami oraz innymi niepokojącymi dźwiękami dochodzącymi z okolic koła. Chodzi dokładnie o miejsce mocowań amortyzatora. 

Jeśli łożysko amortyzatora w Twoim samochodzie nie działa prawidłowo, z pewnością spotkasz się też z odczuwalnymi problemami ze skręcaniem. Im bardziej łożysko będzie wyeksploatowane, tym bardziej niepożądane zjawiska będą zyskiwać na mocy. Najczęściej uszkodzenia łożysk dotyczą starszych samochodów, ale w praktyce coraz częściej dotyka ona także nowych modeli.

Jak sprawdzić łożysko amortyzatora i dlaczego nie jest to najprostsze zadanie

Zużyte łożysko toczne, w przypadku starszych pojazdów, jest bardzo łatwe do zdiagnozowania ze względu na widoczne objawy awarii. Nie sposób przecież przeoczyć sygnałów pojawiających się podczas jazdy. Trudność z kręceniem kierownicą, trzaski, stukanie to z pewnością objawy zwracające uwagę nawet kierowców bez większego doświadczenia. Niestety nowe samochody znacznie komplikują diagnozę. Dlaczego tak jest?

Nowoczesne układy wspomagania kierownicy są coraz wydajniejsze, na czym z pewnością korzystamy wszyscy jako kierowcy samochodów osobowych lub ciężarowych. Musisz jednak wiedzieć, że postęp technologiczny ma również swoją ciemną stronę. Polega ona na trudnościach w diagnozie niektórych usterek. Wyobraź sobie, że w coraz większej liczbie przypadków kierowca nie wie nawet, że łożysko amortyzatora w jego samochodzie nie działa poprawnie. Co gorsza, taki stan rzeczy może utrzymywać się aż do momentu, gdy opisywany element całkowicie odmówi posłuszeństwa

Wszystko przez wspomaganie kierownicy, które niweluje wszelkiego rodzaju trudności w sterowaniu. Co dzieje się, gdy łożysko całkowicie odmówi posłuszeństwa? Blokuje się, a sprężyna w gnieździe zaczyna się obracać, co skutkuje wyraźnym skrzypieniem podczas skręcania. Prowadzący narzekają też na swoistego rodzaju „strzały”, które są ciężkie do przeoczenia. 

Łożysko amortyzatora

Jak więc widzisz, rozwój motoryzacji pomimo niepodważalnych korzyści dla użytkowników samochodów, wiąże się też z utrudnieniami w diagnozie niektórych usterek. Może więc wydarzyć się tak, że o problemach z łożyskiem dowiesz się, gdy będzie już za późno. Z tego względu niezwykle ważne są okresowe przeglądy oraz reagowanie na wszystkie niepokojące sygnały, nawet gdy nie są jeszcze bardzo uciążliwe. 

Stan łożyska amortyzatora powinieneś kontrolować przynajmniej raz na 20 000 przejechanych kilometrówmówi ekspert Inter Cars.

Czy można jeździć z uszkodzonym łożyskiem amortyzatora?

Uszkodzony amortyzator w samochodzie może być przyczyną kolizji. Jazda z uszkodzonym łożyskiem amortyzatora jest możliwa, ale musisz też mieć świadomość, że niesie ze sobą duże ryzyko wypadku oraz utraty kontroli nad pojazdem podczas skręcania. Co więcej, usterka w obrębie belki tylnej auta jest również odczuwalna dla kierowcy i pasażerów. Jazda staje się niewygodna, w kabinie słychać charakterystyczne dźwięki, które szybko stają się uciążliwe i sprawiają, że podróżowanie samochodem staje się nie do zniesienia. 

Degradacja elementów zawieszenia wpływa także na trudności z utrzymaniem trakcji, a w drastycznych wypadkach może prowadzić nawet do urwania wahacza. W takiej sytuacji będziesz mieć do czynienia z poważną awarią wymagającą szybkiej i (niestety) kosztownej interwencji mechanika. 

Jak wymienić łożysko amortyzatora?

Jak zwykle masz dwie możliwości – możesz wymienić łożysko samodzielnie lub skorzystać z pomocy profesjonalistów. Zalecana jest raczej druga metoda ze względu na konieczność dostępu zestawu narzędzi oraz dostępu do kanału. Większość kierowców nie dysponuje takimi warunkami, a bez tych dwóch elementów nie ma możliwości bezpiecznej i skutecznej wymiany tego elementu. Jeśli jednak jesteś w grupie nielicznych szczęśliwców i zależy Ci, aby wymienić łożyska samodzielnie, poniżej znajdziesz poradnik, jak zrobić to krok po kroku. Pamiętaj, że liczą się precyzja i odpowiedni dobór narzędzi.

Jak wymienić łożysko amortyzatora – krok po kroku

  1. Podnieś samochód przy pomocy podnośnika dwukolumnowego.
  2. Zdejmij koła z osi.
  3. Wyjmij amortyzator zgodnie z informacjami dostarczonymi przez producenta auta. Ważne jest również poprawne zamocowanie elementu w odpowiednim uchwycie.
  4. Ściśnij sprężynę amortyzatora przy pomocy specjalnego ściągacza aż do momentu uwolnienia jej z gniazda łożyska.
  5. Odkręć nakrętki na drążku łączącym tłumik drgań. Przytrzymaj drążek i zdemontuj stare łożysko.
  6. Ustaw nowe łożysko w pozycji montażowej. Sprawdź, czy jego dolna część jest prawidłowo osadzona na sprężynie amortyzatora.
  7. Zamontuj wszystkie śruby oraz elementy mocujące, a następnie dokręć nakrętki blokujące. Zrób to z momentem obrotowym wskazanym przez producenta pojazdu.
  8. Zwolni ściągacz ze sprężyn (bardzo ostrożnie). Kontroluj też, czy sprężyna jest prawidłowo osadzona na łożysku i płycie nośnej.
  9. Zamontuj z powrotem amortyzator.
  10. Załóż koła i wykonaj regulację zbieżności.
Łożysko amortyzatora

Jak widzisz, cały proces wymiany łożysk amortyzatora jest naprawdę wymagający zarówno pod kątem sprzętu, jak i umiejętności. Jeśli nie masz niezbędnego doświadczenia, możesz w trakcie napotkać trudności, które sprawią, że utkniesz z rozłożonym samochodem i nie będziesz mógł go złożyć. Zostaw więc tego typu prace profesjonalistom, a sam zajmij się czymś o wiele przyjemniejszym niż usuwanie usterek w obrębie amortyzatora. 

Ile kosztuje wymiana łożyska amortyzatora?

Jak zwykle, na początku tego typu rozważań, należy zaznaczyć, że podane w tym miejscu stawki są orientacyjne ze względu na różnice w cennikach poszczególnych warsztatów mechanicznych. Jeśli jednak chodzi o łożyska amortyzatora, musisz liczyć się z wydatkiem od 50 do 250 zł. Oczywiście wiele może się zmienić ze względu na zmienne koszty poszczególnych elementów oraz nakład pracy, jaki w wymianę musi włożyć mechanik. Najlepiej będzie, gdy przed oddaniem samochodu zadzwonisz do konkretnego warsztatu i spytasz o cenę tego typu usługi. Unikniesz w ten sposób wszelkiego rodzaju niedomówień oraz późniejszych przykrych niespodzianek.

Znajdź łożyska amortyzatorów w Inter Cars

Jeśli w Twoim samochodzie pojawiły się problemy z wykonywaniem manewrów lub słyszysz podczas jazdy niepokojące dźwięki, to znak, że możesz mieć problem z łożyskami amortyzatorów. Na szczęście jest miejsce, w którym znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz, aby przywrócić pojazd do idealnego stanu. Zajrzyj do sklepu Inter Cars, w którym przygotowaliśmy dla Ciebie szereg łożysk oraz innych części zamiennych do aut. 

Bez względu, czy zdecydujesz się na oryginalną część, czy zamiennik, otrzymasz produkt w pełni przygotowany do pracy nawet w najtrudniejszych warunkach. Zapomnij więc o półśrodkach i wybierz zaufany sklep z częściami zamiennymi do samochodu.

W razie pytań lub wątpliwości specjaliści Inter Cars pomogą Ci wybrać odpowiednie rozwiązanie.Wystarczy, że skontaktujesz się z obsługą sklepu, aby szybko uzyskać niezbędne wsparcie.

Wzrost cen ładowania aut elektrycznych – prognozy rynkowe

Wiesz już, czym jest łożysko amortyzatora

Jak widzisz, łożysko amortyzatora jest bardzo ważne w kontekście utrzymania odpowiedniej trakcji oraz komfortu jazdy. Gdy ten element jest uszkodzony, możesz spodziewać się trudności z kierowaniem pojazdem oraz niepokojącymi dźwiękami dobiegającymi z okolicy kół.

Jazda z niesprawnymi łożyskami jest prostą drogą do całkowitej degradacji tej części lub nawet groźnego wypadku. Bardzo ważne są więc okresowe przeglądy, które pomogą Ci szybko wyłapać rozwijającą się usterkę i wcześnie ją wyeliminować. Szacuje się, że łożyska powinny być sprawdzane co 20 000 przejechanych kilometrów, a wymieniane co 100 000 km.

Koszt wymiany nie jest zbyt wysoki i zazwyczaj mieści się w kwocie 500 zł, a więc nie ma potrzeby, aby ryzykować komfortem oraz bezpieczeństwem. Jeśli masz problemy z łożyskiem, zadzwoń już dzisiaj do mechanika i umów się na wizytę. Pamiętaj, że samodzielna wymiana jest możliwa, ale wymaga wielu specjalistycznych narzędzi oraz doświadczenia w pracy z samochodami. Najrozsądniej jest więc oddać pojazd do specjalisty. Będziesz mieć pewność, że wymiana przebiegnie zgodnie z przyjętymi standardami.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Łożysko amortyzatora to element zawieszenia samochodu, którego główne zadanie polega na tłumieniu drgań wynikających z jazdy po nierównej nawierzchni. Element ten często nazywany jest również łożyskiem górnym lub mocowaniem łożyska. Łożysko składa się z elementu tocznego oraz gumowego. Dzięki tego typu konstrukcji możliwe jest eliminowanie wszelkich drgań oraz zapewnienie kierowcy komfortu jazdy.

Uszkodzone łożysko daje objawy w postaci niepokojących dźwięków oraz trudności w wykonywaniu manewrów. Problemy szczególnie odczuwane są na zakrętach. Ze względu wydajniejsze systemy wspomagania kierownicy coraz trudniej jest jednoznacznie zdiagnozować problemy z łożyskiem i dostatecznie wcześnie je usunąć, co często prowadzi do znacznie poważniejszych usterek i droższych w naprawie. 

W większości przypadków nie powinieneś zapłacić więcej niż 500 zł. Wiele oczywiście zależy od wybranych części zamiennych oraz ceny usługi w konkretnym warsztacie mechanicznym. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!