Klimatyzacja samochodowa to element wyposażenia, który znacznie podnosi komfort jazdy.  Pomimo że rozwiązanie to spotykane jest w tak wielu samochodach, to sporo kierowców nie jest świadomych konieczności wymiany takich podzespołów, jak filtr osuszacz. To niewielkie urządzenie ma ogromny wpływ na trwałość i wydajność klimatyzacji samochodowej. Jakie są objawy usterek, a także koszty i sposoby naprawy osuszacza? Wyjaśniamy w tym artykule.

filtr osuszacz

Sporo kierowców zaczyna się interesować stanem podzespołów klimatyzacji dopiero wtedy, gdy układ przestaje poprawnie pracować. W przeciwieństwie do regularnych wymian oleju, czy rozrządu, stosunkowo mało osób serwisuje klimatyzację w swoich samochodach. To błąd, który może nie tylko powodować awarię układu, lecz także znacznie obniża komfort jazdy w upalne dni. Osuszacz to wymienny element systemu klimatyzacji, który zapewnia bezawaryjne i wydajne wychładzanie wnętrza pojazdu. Podpowiadamy, czym jest filtr osuszacz klimatyzacji i jaką funkcję pełni w Twoim samochodzie.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Czym jest osuszacz?

Filtr osuszacz to niewielki podzespół systemu klimatyzacji samochodowej, najczęściej o walcowatym kształcie, nazywany często także odwadniaczem. Choć większość samochodów poruszających się po drogach wyposażonych jest w klimatyzację, to obie nazwy mogą niewiele mówić kierowcom. Warto jednak wiedzieć, że brak regularnej wymiany tego podzespołu może mieć poważne konsekwencje.

Filtr osuszacz to urządzenie wchodzące w skład systemów klimatyzacji wyposażonych w zawór rozprężny, który reguluje przepływ czynnika chłodzącego. Odwadniacz przeznaczony jest m.in. do osuszania czynnika chłodzącego oraz oleju sprężarki klimatyzacji. Obecność wody w układzie klimatyzacji niesie ze sobą wiele poważnych zagrożeń, które poznasz w dalszej części tekstu. Filtr osuszacz najczęściej zlokalizowany jest pomiędzy skraplaczem a parownikiem. W gęsto zabudowanych komorach silników dostęp do odwadniacza może być utrudniony.

Odwadniacz wypełniony jest materiałem higroskopijnym w postaci granulatu, którego zadaniem jest pochłanianie wody obecnej w układzie, a w konsekwencji wyeliminowanie jej z układu. Filtr może jednorazowo wchłonąć od 6 do 12 gramów wody. Rzeczywista pojemność urządzenia zależy od temperatury panującej w układzie. Im niższa, tym więcej wody może zgromadzić filtr osuszacz. Higroskopijny wypełniacz bardzo wydajnie wiąże parę wodną z otoczenia, dlatego urządzenia tego typu zawsze dostarczane są w hermetycznych opakowaniach.

Jaką funkcję pełni osuszacz klimatyzacji?

Podstawową funkcją, jaką pełni osuszacz jest wyłapywanie i magazynowanie drobin wody obecnych w układzie klimatyzacji, które mogą wiązać się z chłodziwem i olejem. Nadmiar wilgoci może doprowadzić do powstania drobinek lodu, które utrudniają ruch czynnika chłodzącego. To z kolei poważnie ogranicza wydajność chłodzenia powietrza trafiającego do przestrzeni pasażerskiej. Nadmiar wilgoci w klimatyzacji samochodowej negatywnie wpływa na szczelność układu i może powodować przedwczesne zużycie wielu podzespołów.

filtr osuszacz klimatyzacji

Odwadniacz odpowiada także za stałą filtrację czynnika chłodzącego. Dzięki temu wychwytywane są wszelkie opiłki, pyły czy osady, które znalazły się wewnątrz układu np. w wyniku prac serwisowych lub zużycia mechanicznego któregoś z podzespołów. Obecność stałych  ciał obcych krążących po elementach systemu klimatyzacji samochodowej to bardzo szkodliwe zjawisko, które często jest źródłem poważnych usterek.

Czynnik chłodzący krążący w układzie klimatyzacji trafia do osuszacza przez rurkę, która kończy się ok. 1–2 cm nad dnem urządzenia. Dolna część odwadniacza nazywana jest strefą dekantacji i podczas pracy układu gromadzi się tam niewielka ilość chłodziwa. Funkcja magazynująca odwadniacza zapewnia utrzymywanie stałego dopływu czynnika chłodzącego do parownika. Filtr osuszacz może być także wyposażony we wziernik, który pozwala na kontrolę stanu napełnienia układu klimatyzacji chłodziwem. 

Osuszacz – objawy usterki

Zużyty filtr osuszacz zazwyczaj długo nie daje o sobie znać. Dlatego kierowca o usterkach tego podzespołu dowiaduje się przy okazji mniej lub bardziej poważnych awarii układu klimatyzacji. Stopień zużycia podzespołu powinien być określany podczas czynności serwisowych urządzeń odpowiadających za schładzanie powietrza. Niestety niewielu kierowców pamięta o konieczności regularnego kontrolowania stanu podzespołów klimatyzacji, co powoduje często zbędne koszty napraw, których można było uniknąć dzięki serwisowej profilaktyce. 

Osuszacz to urządzenie wypełnione higroskopijnymi cząsteczkami, które ma określoną pojemność wynoszącą najczęściej do kilkunastu gramów wody. Po osiągnięciu limitów konstrukcyjnych drobiny wody przestają być wyłapywane i swobodnie krążą po całym systemie klimatyzacji.

filtr osuszacz klimatyzacji

Nadmiar wilgoci w układzie często prowadzi do korozji metalowych podzespołów. Po pierwsze skorodowane elementy często tracą szczelność. Sprzyja to ulatnianiu się chłodziwa, a uzupełnienie jego stanu jest kosztowne i w przypadku nieszczelności daje krótkotrwały efekt. Po drugie korozja może doprowadzić do uwalniania się szkodliwych drobin z uszkodzonych powierzchni, co szybko degraduje pozostałe podzespoły układu, takie jak np. sprężarka klimatyzacji. Kiedy wymieniać filtr?

Osuszacz klimatyzacji to element eksploatacyjny, który podobnie jak wiele innych części z czasem ulega zużyciu. Interwał wymiany tego podzespołu określany jest przez producentów samochodów. Najczęściej zaleca się wymianę filtra osuszacza co 2 lata w przypadku normalnej eksploatacji samochodu. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w instrukcji obsługi auta. Razem z odwadniaczem należy wymienić także filtr kabinowy. Rekomendowanym okresem na przegląd i serwisowanie systemu klimatyzacji jest początek wiosny. Wymiana części eksploatacyjnych przed sezonem zapewnia bezproblemową eksploatację podczas upałów.

W czasie napraw podzespołów klimatyzacji samochodowej do układu mogą dostawać się zanieczyszczenia. Dlatego przy każdej wymianie skraplacza, parownika lub kompresora klimatyzacji należy zamontować nowy filtr osuszacz. Podobnie po każdej naprawie nieszczelności w systemie klimatyzacji konieczna jest wymiana odwadniacza, m.in. z uwagi na rozhermetyzowanie układu i kontakt urządzenia z parą wodną z otoczenia. Filtr powinien być wymieniany po kolizji lub wypadku, zwłaszcza jeśli przy okazji zdarzenia doszło do uszkodzeń podzespołów klimatyzacji. 

Wielu kierowców po zakupie używanego samochodu decyduje się wykonać szereg napraw, które mają na celu wyeliminowanie potencjalnych usterek. Najczęściej wymieniane są oleje, filtry, a czasem także paski klinowe i elementy napędu rozrządu. Tzw. pakiet startowy ma na celu zapewnienie możliwie długiej i bezproblemowej eksploatacji. Do listy wymienianych podzespołów warto dopisać też filtr skraplacz, zwłaszcza jeśli historia serwisowa pojazdu nie została całkowicie udokumentowana. Wymiana odwadniacza znacznie zmniejsza ryzyko kosztownych napraw podzespołów klimatyzacji, takich jak np. wymiana lub regeneracja sprężarki – zauważa ekspert Inter Cars.

Osuszacz – jaki jest koszt naprawy?

Koszt zakupu nowego odwadniacza wynosi zazwyczaj od 70 do 300 zł. O ile poniżej dolnej granicy trudno kupić wysokiej jakości filtr osuszacz, to w niektórych modelach samochodów cena zakupu tego podzespołu może być znacznie wyższa niż wspomniane 300 zł. Dotyczy to zazwyczaj luksusowych pojazdów z rozbudowanymi systemami klimatyzacji. Pamiętaj, żeby razem z osuszaczem wymienić także filtr kabinowy, co zwiększa koszty naprawy.

osuszacz klimatyzacji

Filtr osuszacz stanowi element hermetycznego układu klimatyzacji. Samodzielna wymiana tego podzespołu jest niemożliwa bez profesjonalnego sprzętu. Przed zdemontowaniem odwadniacza należy zebrać cały czynnik chłodzący, który znajduje się w układzie. Nowy filtr osuszacz klimatyzacji dostarczany jest zawsze w hermetycznym opakowaniu, które należy otworzyć tuż przed montażem urządzenia. Pozostawienie odwadniacza bez opakowania nawet na kilkanaście minut sprawia, że para wodna obecna w otoczeniu może całkowicie wypełnić złoże absorbujące wilgoć w układzie klimatyzacji. Sprawia to, że urządzenie staje się bezużyteczne. Z tego samego powodu złym pomysłem jest montaż używanego odwadniacza. 

Koszt robocizny związanej z wymianą filtra osuszacza oscyluje zazwyczaj w zakresie od 100 do 300 zł. Na cenę końcową wpływa także ilość czynnika chłodzącego, którą udało się odzyskać z układu. Im mniejsza ilość dodatkowego chłodziwa musi trafić do układu klimatyzacji, tym niższa jest cena związana z wykonaniem serwisu.

Wymień zużyty osuszacz i zapewnij sobie komfort jazdy w upalne dni dzięki zakupom w Inter Cars!

Cena zakupu nowego osuszacza do Twojego samochodu jest o wiele niższy od kosztów związanych np. z wymianą sprężarki czy innych podzespołów klimatyzacji samochodowej. Dlatego nie warto oszczędzać na wymianie tego podzespołu. Regularny serwis klimatyzacji samochodowej zapewnia także wydajną pracę układu wtedy, gdy najbardziej go potrzebujesz. Wysokiej jakości filtr osuszacz do swojego samochodu znajdziesz na stronie Inter Cars.

Osuszacz to niezbędny element układu klimatyzacji

Klimatyzacja wyposażona w zawór rozprężny to rozwiązanie spotykane w wielu modelach samochodów, a filtr osuszacz stanowi bardzo ważny element tego układu. To niewielkie urządzenie wyposażone jest w złoże higroskopijne, które skutecznie wyłapuje cząsteczki wody, a także zabrudzenia. Regularna wymiana filtra osuszacza znacznie wydłuża żywotność układu klimatyzacji. Dzięki odpowiedniemu serwisowaniu tego systemu zapewnisz sobie wysoki komfort jazdy w upalne dni, a także unikniesz zbędnych kosztów naprawy.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Osuszacz, popularnie nazywany odwadniaczem, to element hermetycznego układu klimatyzacji samochodowej, który odpowiada za regulację poziomu wilgotności, a także za filtrowanie czynnika chłodzącego. Z kolei osuszacz powietrza z filtrem hepa to urządzenie, które przeznaczone jest do regulacji poziomu wilgotności powietrza atmosferycznego w kabinie pojazdu.

Odwadniacz to jednorazowy podzespół układu klimatyzacji. Gdy ulegnie zużyciu należy kupić nową część i zlecić jej montaż w wykwalifikowanym serwisie zajmującym się naprawami klimatyzacji samochodowej.

Filtr przy każdorazowym montażu wymaga odessania chłodziwa, a po zakończeniu prac serwisowych ponownego wtłoczenia środka chłodzącego do układu. Wiąże się to z poniesieniem kosztów, które sprawiają, że kontrolowanie stanu urządzenia jest nieopłacalne. Najlepszym sposobem na wydajną pracę układu klimatyzacji jest regularna wymiana tego podzespołu nie rzadziej niż co dwa lata.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!