Awarie podzespołów klimatyzacji samochodowej znacznie ograniczają komfort jazdy. Ponadto zaparowane szyby ograniczają widoczność i bezpieczeństwo. Nowoczesne układy kontroli temperatury wewnątrz składają się z wydajnych urządzeń, które zazwyczaj nie należą do tanich w zakupie. Dlatego sporo osób w obliczu usterki zastanawia się, czy regeneracja sprężarki klimatyzacji nie będzie korzystniejszym rozwiązaniem niż zakup nowego podzespołu. Z naszego artykułu dowiesz się, jakie są mocne i słabe strony regeneracji kluczowej części układu klimatyzacji.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Czym jest sprężarka klimatyzacji?

Klimatyzacja samochodowa wymaga czynnika chłodniczego, który krąży po elementach układu. Ciecz o specjalnych właściwościach termodynamicznych odpowiada za naprzemienne odbieranie i oddawanie ciepła z podzespołów klimatyzacji. Powietrze ochłodzone w ramach tego procesu trafia do kabiny samochodu, aby obniżyć panującą w niej temperaturę. Urządzeniem, które wprawia w ruch czynnik chłodzący (nazywany też ziębnikiem lub chłodziwem), jest sprężarka klimatyzacji.

Możesz spotkać się z tym, że sprężarka klimatyzacji określana jest jako kompresor. Element ten pełni kluczową funkcję w klimatyzacji samochodowej. Poza transportem chłodziwa w instalacji kompresor także zwiększa ciśnienie w układzie oraz reguluje temperaturę czynnika. Aby spełnić te wszystkie funkcje, urządzenie potrzebuje mocy wynoszącej zazwyczaj od 9 do 15 KM. Napęd sprężarki dostarczany jest za pomocą paska łączącego urządzenie z wałem korbowym jednostki napędowej samochodu. 

Czynnik chłodzący dostarczany jest do kompresora otworem ssącym. Po zakończeniu sprężania chłodziwo opuszcza urządzenie otworem wylotowym i trafia do pozostałych elementów układu klimatyzacji. Chłodziwo nie może trafić do sprężarki w stanie ciekłym, ponieważ może to doprowadzić do jej poważnego uszkodzenia.

Najczęściej spotykane typy sprężarek to:

  • Tłokowe – wyposażone w jeden lub więcej tłoków o ułożeniu rzędowym, poziomym, osiowym lub widlastym. Chłodziwo w postaci pary sprężane jest poprzez wykonanie dwóch suwów. Pierwszym jest ssanie, a drugim suw, który spręża i tłoczy. Sprężarki tłokowe o stałym poziomie wydajności chłodniczej mogą pracować w trybie ciągłym. Natomiast sprężaki ze zmienną wydajnością zmieniają pojemność skokową w zależności od obciążenia.
  • Łopatkowe – w odpowiednio uformowanej obudowie urządzenia umieszczone są wirniki wyposażone zazwyczaj w kilka łopatek, które tworzą komory. Ich pojemność ulega zmianie wraz z obrotem wirnika. Chłodziwo trafia do kompresora łopatkowego otworem ssącym, a wraca do układu króćcem wylotowym, który umieszczony jest komorach o najmniejszej pojemności. W tym elemencie urządzenia czynnik skompresowany jest pod najwyższym ciśnieniem.
  • Spiralne – ich nazwa pochodzi od dwóch spirali, z których jedna jest stała, a druga ruchoma. Wałek obracający się wewnątrz urządzenia wprawia ruchomy element w ruch odśrodkowy, a czynnik chłodzący sprężany jest w kierunku środka sprężarki. Tam znajduje się kanał wylotowy, którym chłodziwo trafia z powrotem do układu. Ten typ kompresora cechuje się najwyższą kulturą pracy.

Zatarta sprężarka klimatyzacji – objawy awarii

Sprężarka klimatyzacji to zazwyczaj trwałe urządzenie, choć z czasem ulega zużyciu. Powodem awarii może być zaniedbanie wymiany filtra osuszacza lub nieprawidłowo wykonane czynności serwisowe. Kierowca najczęściej dowiaduje się o usterce kompresora, gdy ciepłego dnia przestaje wydobywać się zimne powietrze z otworów wentylacyjnych. Częstym powodem awarii jest także zatarcie sprężarki klimatyzacji. Objawy świadczące o tejusterce, to najczęściej niepokojące odgłosy dobiegające z uszkodzonego kompresora po włączeniu układu schładzającego wnętrze pojazdu. 

Warto wizualnie skontrolować stan sprężarki, choć w przypadku niektórych samochodów należy w tym celu zdemontować inne podzespoły lub skorzystać z podnośnika. Gdy kompresor zacznie głośno pracować, a zimne powietrze nie ochładza kabiny, sprawdź, czy nie doszło do wycieku chłodziwa w okolicach sprężarki. Warto również zwrócić uwagę na stan paska oraz rolki napędzającej kompresor. Wizualne oględziny zazwyczaj nie pozwalają dokładnie stwierdzić, co jest powodem awarii, lecz dzięki tej czynności możesz utalić, gdzie szukać źródła usterki.

Wszystkie samochody wyprodukowane w UE po 2000 roku wyposażone są w interfejs diagnostyczny (OBD). W przypadku problemów z klimatyzacją warto zacząć poszukiwania powodu usterki właśnie od wykonania diagnostyki komputerowej. Wtedy zyskasz pewność, że awarii uległa sprężarka, a nie np. skraplacz.

Badanie sprawności kompresora klimatyzacji wykonuje się przy pomocy manometrów podłączonych do portów niskiego oraz wysokiego ciśnienia. Gdy klimatyzacja jest wyłączona, wartość ciśnienia w układzie wynosi zazwyczaj o 5 do 7 barów w zależności od czynnika chłodzącego. Po włączeniu układu wartość niskiego ciśnienia powinna wynosić ok. 2 barów, a wartość wysokiego ciśnienia nawet ok. 15 barów. Wartości odbiegające od powyższych danych świadczą zazwyczaj, że została zatarta sprężarka klimatyzacji. Objawy w postaci różnicy ciśnień zależą od typu układu oraz modelu samochodu – zauważa ekspert Inter Cars.

Regeneracja sprężarki klimatyzacji – co należy wymienić?

Aby określić zakres prac, należy w pierwszej kolejności ustalić, skąd wzięła się awaria sprężarki klimatyzacji. Regeneracja musi więc zostać poprzedzona oględzinami zepsutego podzespołu. Przed zdemontowaniem sprężarki konieczne jest odessanie czynnika chłodzącego, który pozostał w układzie klimatyzacji. Diagnoza postawiona przez doświadczonego mechanika pozwoli określić ramy koniecznej naprawy.

Najczęściej występujące powody awarii to: 

  • zatarcie ruchomych elementów sprężarki,
  • nieszczelny sprężarka powodująca wyciek chłodziwa,
  • uszkodzona cewka sprzęgła kompresora,
  • awaria lub zerwanie sprzęgła kompresora,
  • usterka zaworu sprężarki.

Pierwszym krokiem jest demontaż zużytej sprężarki klimatyzacji. Regeneracja wymaga rozmontowania uszkodzonego urządzenia. Technik dokonuje oględzin wskazanych wyżej podzespołów, aby sprawdzić ich stan i ocenić konieczny zakres napraw. Kluczowe jest wyczyszczenie i piaskowanie, a następnie sprawdzenie szczelności kompresora. Większość części sprężarki można wymienić na nowe. Awarii może ulec jeden lub więcej z podzespołów. Części do popularnych modeli sprężarek dostępne są zazwyczaj od ręki. W przypadku rzadziej spotykanych modeli samochodów zorganizowanie potrzebnych elementów sprężarki może trwać dłużej. 

Ile kosztuje regeneracja sprężarki klimatyzacji?

Podzespoły kompresora mają zróżnicowane ceny. Dlatego też trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje regeneracja sprężarki klimatyzacji. W przypadku popularnych modeli samochodów, takich jak Skoda Octavia III, ceny regeneracji podzespołu razem z robocizną zaczynają się od ok. 700 zł. Im bardziej zaawansowany system klimatyzacji zamontowany jest w samochodzie, tym droższa w naprawie jest sprężarka klimatyzacji. Regeneracja jest niemal zawsze tańsza od zakupu nowego podzespołu. Należy jednak wziąć pod uwagę czas potrzebny na dostarczenie kompresora do serwisu oraz na zamówienie części i samą naprawę. Może to zająć kilka dni roboczych.

Ile kosztuje nowa sprężarka klimatyzacji?

Wysokiej klasy zamiennik do wspomnianej Skody Octavii III marki Valeo kosztuje w sklepie Inter Cars niecałe 900 zł (dane z grudnia 2022 roku). Odpowiedniki renomowanych marek Nissens, Delphi i Mahle kosztują od ok. 1000 do ok. 1100 zł. Jak widać, różnica w cenie między nowym a regenerowanym podzespołem do Skody Octavii III wynosi od 200 do 400 zł. W przypadku awarii sprężarki klimatyzacji w Twoim aucie sprawdź cenę nowego podzespołu na stronie Inter Cars. Znajdziesz tam wysokiej klasy produkty z pełną gwarancją producenta. Sprawdź, jak łatwo jest wybrać nową sprężarkę klimatyzacji przeznaczoną do Twojego samochodu dzięki intuicyjnej wyszukiwarce na stronie Inter Cars.

Czy warto regenerować sprężarkę klimatyzacji?

Regeneracja sprężarki klimatyzacji to złożony proces. Jeśli zużyta część trafi w fachowe ręce, to jej sprawność zostanie przywrócona na długi czas. Dla kogo dobrym pomysłem będzie regeneracja sprężarki klimatyzacji? Koszt takiego działania jest niższy niż zakup nowego kompresora, ale zazwyczaj trwa dłużej. Jeżeli zależy Ci na obniżeniu wydatków, powinieneś zdecydować się na regenerację. 

Właściciele starszych pojazdów, do których nie są produkowane już niektóre części zamienne, mogą jedynie regenerować zużyte kompresory klimatyzacji. W przypadku awarii sprężarki klimatyzacji w większości popularnych samochodów kierowca staje przed dylematem regeneracji lub zakupu nowego podzespołu. To drugie rozwiązanie jest droższe, ale niesie korzyść w postaci dłuższej gwarancji. 

Jak przygotować układ klimatyzacji do montażu nowej lub zregenerowanej sprężarki?

Przed montażem nowej lub zregenerowanej sprężarki klimatyzacji należy odpowiednio przygotować układ. W tym celu konieczna jest wymiana filtra osuszacza oraz zaworu rozprężnego. Kluczową czynnością jest płukanie całego systemu. Dzięki temu usunięte zostaną wszystkie pozostałości, takie jak opiłki metalu czy zanieczyszczony olej. Wpłynie to pozytywnie na żywotność nowej lub zregenerowanej sprężarki klimatyzacji. 

Przed rozpoczęciem płukania upewnij się, jaki typ skraplacza zamontowany jest w Twoim aucie. Urządzenie z przepływem spiralnym można przepłukać, ale w pierwszej kolejności należy skontrolować jego stan. Połamane lamelki lub korozja kwalifikują ten element do wymiany. Z kolei skraplacz z równoległym przepływem nie nadaje się do płukania, więc konieczna jest wymiana podzespołu na nowy.

Szczelność układu klimatyzacji jest kluczowa, dlatego należy wymienić wszystkie oringi. Nowe uszczelki przesmaruj olejem, który zastosowany został w sprężarce. Pamiętaj o skontrolowaniu paska i napinacza oraz sprzęgła alternatora. Szczelny i sprawdzony układ klimatyzacji należy wypełnić właściwym czynnikiem chłodniczym. 

Ostatnim krokiem jest zmierzenie ciśnienia najpierw przy wyłączonej, a następnie przy włączonej klimatyzacji. Jeśli parametry będą odbiegać od przewidzianych przez producenta, należy jeszcze raz skontrolować stan wszystkich podzespołów. Tylko właściwy poziom ciśnienia zapewni długą żywotność Twojej nowej sprężarce klimatyzacji. 

Przeczytaj artykuł z naszego bloga, aby dowiedzieć się, czym jest nabijanie klimatyzacji, ile kosztuje i co warto wiedzieć o tym zabiegu.

Podsumowanie

Sprężarka klimatyzacji to najbardziej zaawansowany technologicznie element układu schładzającego powietrze w Twoim aucie. Z tego powodu jest także najdroższym podzespołem. Nawet przy prawidłowej eksploatacji nie można całkowicie wykluczyć, że winę ponosi sprężarka klimatyzacji. Na szczęście takie awarie nie zdarzają się zbyt często. Regeneracja podzespołu to tańsze, lecz zazwyczaj bardziej czasochłonne rozwiązanie. Zakup nowego kompresora jest droższym rozwiązaniem, ale daje większą pewność długiej i bezproblemowej eksploatacji. Wysokiej jakości sprężarki w korzystnych cenach znajdziesz w sklepie Inter Cars. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Sprężarka klimatyzacji to dość trwały element, który może bezawaryjnie służyć nawet ponad 10 lat. Wymaga jednak regularnych czynności serwisowych w postaci wymiany filtra w osuszaczu. Ewentualne uzupełnianie chłodziwa oraz oleju w urządzeniu powinno być wykonane przez fachowców. Sprężarka klimatyzacji przystosowana jest do pracy przez cały rok. Właściciele samochodów z manualną klimatyzacją często nie korzystają z układu zimą. Wtedy kompresor nie pracuje, co także może skrócić jego żywotność.

Używane podzespoły są znacznie tańsze od nowych i regenerowanych. Niestety trudno dokładnie ocenić stan sprężarki zdemontowanej z innego samochodu. Wymiana elementu, czyszczenie układu oraz wprowadzenie czynnika chłodzącego to dość czasochłonne czynności. W przypadku używanego kompresora może okazać się, że urządzenie jest niesprawne lub niedopasowane do Twojego auta. Wtedy czas i koszty poniesione na zakup i montaż urządzenia zostaną zmarnowane. Dlatego lepszym wyborem jest zakup nowej lub regeneracja sprężarki klimatyzacji. Koszt tych rozwiązań jest wyższy, ale zyskujesz wtedy pewność długiej i bezproblemowej eksploatacji.

Ceny robocizny związanej z wymianą kompresora zaczynają się od ok. 100 złotych. W ramach usługi wykonywany jest demontaż uszkodzonej części, a następnie montaż nowej lub zregenerowanej sprężarki. W przypadku nowoczesnych aut z zaawansowanymi systemami klimatyzacji są zazwyczaj wyższe. Podobnie sytuacja wygląda w pojazdach nietypowych lub o skomplikowanej konstrukcji. W ich przypadku koszt wymiany może być znacznie wyższy. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!