Toyota Aygo to popularne auto miejskie, którego trzecia, obecnie produkowana generacja stała się crossoverem. Zmiana ta podyktowana jest rynkową modą, ale wynika także ze znaczących zmian w sektorze korporacji motoryzacyjnych. Wcześniej przez kilkanaście lat Aygo było tradycyjnym, małym hatchbackiem. Czy miejska Toyota to dobry wybór na rynku wtórnym? Na co zwracać uwagę przy zakupie? Czym odróżnia się od poprzedników nowa Toyota Aygo X?

Toyota Aygo

Pierwsze dwie generacje Toyoty Aygo powstawały w ścisłej współpracy z francuskim PSA (Peugeot-Citroen). Były produkowane w czeskiej fabryce Toyoty w Kolinie wraz z bliźniaczymi modelami, czyli Citroenem C1 i Peugeotem 107 (108 – druga generacja). Japońsko-francuskie „trojaczki” różniły się szczegółami zewnętrznymi, ale dzieliły 100% rozwiązań technicznych i powstawały na tej samej linii produkcyjnej. Po połączeniu PSA i Fiat-Chrysler, czyli stworzeniu koncernu Stellantis, obie strony zrezygnowały ze współpracy i produkowane od 2022 Aygo X jest niezależną konstrukcją Toyoty. 

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Toyota Aygo I – historia i konstrukcja

Decyzję o współpracy pomiędzy koncernem Toyota i PSA w zakresie projektowania i wytwarzania auta miejskiego ogłoszono w lipcu 2001 roku. Samochód miał znajdować się w gamie Toyoty poniżej modelu Yaris i być w owym czasie najmniejszym modelem marki w Europie. Powstałe w wyniku współpracy auta, Aygo, Citroen C1 i Peugeot 107, zostały zaprezentowane w 2005 roku na targach w Genewie. Produkcja zakończyła się w 2014 roku. W międzyczasie, w 2008 i 2012 roku, Aygo przeszło dwa liftingi. Obejmowały jednak głównie niewielkie zmiany stylistyczne. Po drugim liftingu seryjnie montowano światła do jazdy dziennej LED.

Do napędu Aygo i jej bliźniaków używano dwóch jednostek napędowych. Pierwszą z nich był trzycylindrowy benzynowy 1.0 VVT-i 12v skonstruowana przez Daihatsu i Toyotę(68 KM i 93 Nm, oznaczenie 1KR-FE). Silniki tej serii były produkowane w fabryce Toyoty w Wałbrzychu. 

Drugim źródłem napędu był francuski czterocylindrowy turbodiesel 1.4 HDI z wtryskiem common rail, który rozwijał moc 55 KM i moment obrotowy 130 Nm. Silnik ten został osłabiony w stosunku do innych wersji (68 KM, 160 Nm) ze względu na zastosowanie tej samej 5-biegowej skrzyni manualnej (dostępna też w wersji zautomatyzowanej) przy obu jednostkach napędowych. Moment obrotowy był zbyt wysoki, aby przekładnia mogła go wytrzymać, a opracowanie specjalnej skrzyni dla diesla uznano za nieopłacalne.

toyota aygo x

Silniki stosowane w produkowanych w Kolinie miejskich hatchbackach nie zapewniały dobrych osiągów. Aygo rozpędzało się do 100 km/h w 13,7 s (1.0 VVT-i) lub 15,6 s (1.4 HDI) i mogło rozwinąć prędkość około 150 km/h. Opinie o napędzie były lepsze dzięki ekonomii, ponieważ zgodnie z raportami użytkowników Aygo w odmianie benzynowej spala średnio 5,5 l/100 km, a w wersji z dieslem o blisko litr mniej, czyli 4,6 l/100 km. Minimalne spalanie jest w obu przypadkach o 1,5 l/100 km mniejsze, więc przy odpowiednim stylu jazdy Aygo zadowalała się 4 litrami benzyny lub nieco ponad 3 l oleju napędowego na 100 km. 

Przednie zawieszenie oparte zostało na kolumnach Macphersona, a z tyłu znalazła się belka skrętna na sprężynach śrubowych. Z przodu montowano hamulce tarczowe, a z tyłu bębnowe. Było to więc bardzo standardowe podwozie dla aut miejskich z tamtego okresu. 

Nadwozie dostępne było w wersji 3- lub 5-drzwiowej. Druga, bardziej praktyczna odmiana, była znacznie popularniejsza. Jej wymiary to:

  • rozstaw osi 2340 mm;
  • długość 3405 mm;
  • szerokość 1615 mm;
  • wysokość 1465 mm;
  • masa własna 790 kg (benzyna) lub 890 kg (diesel). 

Toyota Aygo II – radykalny lifting

Zaprezentowana w Genewie w 2014 roku Aygo II powstała na tej samej płycie podłogowej, co pierwsza generacja. Rozstaw osi i szerokość auta pozostały takie same. II generacja była o 5 mm niższa i o 50 mm dłuższa, więc wymiary zmieniły się bardzo nieznacznie.  

W stosunku do poprzedniczki mocno zmieniono nadwozie, które różniło się też znacznie od francuskich odpowiedników Citroena C1 II i Peugeota 108. Aygo II miało nawiązywać do stylu wizualnego japońskich mang (komiksów) i anime (filmów animowanych). Przód zyskał bardziej dynamiczną stylistykę, a powtarzalnym motywem stała się litera X. Tworzyły ją czarne linie przecinające błotniki i reflektory, atrapa i osłona zderzaka, a z tyłu zarys tej litery wpisany był w kształt klapy, lamp i czarnej blendy na zderzaku. Francuzi postawili na bardziej obłe formy.

W 2018 roku Aygo przeszło lifting, podczas którego zmieniono design przedniego zderzaka i atrapy. Produkcję kontynuowano do 2022 roku.

toyota aygo hybrid

W drugiej generacji zrezygnowano z silnika diesla, który sprawiał kłopoty w zestawieniu ze skrzynią biegów. Jego problemem była też niska żywotność filtra cząstek stałych w warunkach jazdy miejskiej. Do wyboru były dwie jednostki benzynowe z 3-cylindrowej rodziny KR, pierwszą było znane z Aygo I 1.0 VVT-i (68 KM), drugim większe 1.2 VVT-i o mocy 82 KM. Po liftingu w 2018 do Aygo trafiła zmodernizowana wersja słabszego silnika, który od tej pory rozwijał 72 KM. 

Toyota Aygo X – nowe otwarcie

Gdy w roku 2021 powstał koncern Stellantis, jasne było, że Toyota i Peugeot-Citroen nie będą miały dalszego interesu we współpracy przy produkcji auta miejskiego. Dlatego Toyota Aygo Cross (tak należy czytać literę X w nazwie modelu) nie została wprowadzona do gamy modelowej francuskich marek. 

Aygo X ma nadwozie typu crossover i jest wyraźnie większym autem od poprzedników. Konstrukcję oparto na skróconej płycie podłogowej Toyoty Yaris Cross. Rozstaw osi wynosi 2430 mm, długość 3700 mm, szerokość 1740 mm, a wysokość 1525 mm. Wraz ze zwiększeniem rozmiarów Aygo stało się też cięższe i obecnie waży około 1000 kg (940-1015 kg w zależności od wersji wyposażenia). 

Do napędu służy znany z poliftowej Aygo II silnik 1.0 VVT-i 72 KM połączony z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach lub opcjonalnie dostępną przekładnią bezstopniową (CVT). Mimo nadwozia nawiązującego do SUV-ów Toyota Aygo Cross dostępna jest wyłącznie z napędem na koła przednie. Ze względu na wyższą masę, słabsze są także osiągi, jakie uzyskuje trzecia Toyota Aygo. Dane techniczne producenta mówią o 14,9 s od 0 do 100 km/h (13,5 dla Aygo II 72 KM) i spalaniu WLTP na poziomie 5 l/100 km (4,5 w Aygo II). 

Ze względu na powyżej opisany problem z ciężarem auta nie należy się spodziewać modelu Toyota Aygo Hybrid, ponieważ napęd tego rodzaju waży nawet dwukrotnie więcej od samodzielnego silnika spalinowego. 

toyota aygo cross

Nowa Toyota Aygo – dane techniczne, cena i wersje wyposażenia

Aygo X dostępne jest w 6 wersjach wyposażenia:

  • Active;
  • Comfort;
  • Style;
  • Executive;
  • Selection;
  • Undercover.

Podstawowa wersja Active kosztuje) niecałe 70 tys. zł i ma na wyposażeniu manualną klimatyzację, systemy Android Auto i Apple CarPlay oraz światła do jazdy dzienne LED. Wersja Comfort ma wygodniejszą kierownicę i elementy wykończenia wnętrza w kolorze czerni fortepianowej. Dostępna jest w niej skrzynia bezstopniowa. Toyota Aygo X Comfort z CVT to wydatek co najmniej 76 tys. zł (wersja ze skrzynią manualną 71 tys. zł).

Dostępna w cenie 75 tys. zł za wersję manualną i 80 tys. zł za CVT, Aygo Style, ma dwukolorowe (czarny i jeden z 5 barw lakierów) nadwozie i dopasowane do niego wykończenie wnętrza. Wybierając np. niebiesko-czarne malowanie, we wnętrzu znajdziesz czarną tapicerkę z niebieskimi elementami. Oprócz tego kupujący w standardzie otrzyma aluminiowe felgi 17 cali i większy ekran multimedialny (8 cali). 

W wersji Style dostępne są też pakiety Vision (reflektory LED, czujniki parkowania, 3 tys. zł dopłaty) czy Tech (wycieraczki z czujnikiem deszczu, ekran 9 cali, system Toyota Smart Connect, podgrzewane fotele, automatyczna klimatyzacja, indukcyjna ładowarka do urządzeń mobilnych, dopłata 5 tys. zł). 

Aygo Executive wymienione elementy pakietów Vision i Tech ma w standardzie. Dodatkowo ma stylizowaną tapicerkę ze wzorem w litery X i elementami ze skóry ekologicznej oraz felgi 18-calowe. Należy za nią zapłacić od 84 tys. zł za wersję manualną i 89 tys. za wersję CVT. Nieco droższa wersja Selection (odpowiednio 88 i 93 tys. zł) w standardzie obejmuje także system dostępu bezkluczykowego. 

Odmiana Undercover kosztuje tyle samo co Selection i ma takie samo wyposażenie. Różni się pakietem stylistycznym, w którego skład wchodzą specjalny lakier Celestite Gray, tapicerka w barwie ciemnej czerwieni i czerni, czerwone wykończenia elementów karoserii i felgi w kolorze fortepianowej czerni z czerwonymi akcentami. 

Warto dodać, że podane kwoty obowiązywały w połowie 2023 roku.

Używana Toyota Aygo – cena i poradnik kupującego

Toyota Aygo I i II wraz z bliźniaczymi modelami sprzedawanymi przez Peugeota i Citroena były bardzo dobrymi autami miejskimi. Mimo niewielkich rozmiarów zapewniały przyzwoitą ilość przestrzeni we wnętrzu. Do tego ceniono je za jest ekonomikę, zwrotność i prowadzenie. 

Jeżeli masz mniejszy budżet i szukasz Aygo I, pamiętaj, że Peugeot i Citroen są niemal identyczne i nie różnią się jakością wykonania czy zastosowanymi częściami. Warto przeglądać oferty wszystkich trzech modeli, szczególnie że auta marek francuskich są średnio nieco tańsze od Toyoty. 

Jak zaznaczył ekspert Inter Cars: Warto brać pod uwagę wyłącznie odmianę benzynową. Chociaż 1.4 HDI to silnik dość niezawodny, to w aucie miejskim sprawdza się średnio. Wyposażano go w filtr cząstek stałych, który dość często będzie się zapychać i wymagać regeneracji. Silniki konstrukcji Toyoty (benzynowe) dają nieco lepszą dynamikę, zbliżone spalanie i można w nich stosować instalacje LPG bez większego ryzyka. 

Pojazdy sprzed drugiego liftingu w 2012 roku w podstawowej wersji były bardzo ubogo wyposażone, często nie miały klimatyzacji czy elektrycznych szyb z tyłu. Z tego powodu należy zwracać uwagę na wersję oglądanego auta. Za lepiej wyposażony samochód trzeba zapłacić zwykle 7-10 tys. zł, maksymalnie około 15 tys. zł. Podstawowe odmiany z początku produkcji można nabyć nawet za mniej niż 5 tys. zł. 

Podczas oględzin Aygo trzeba sprawdzić kilka newralgicznych elementów. Słabym punktem konstrukcji była tylna klapa. W okolicy zawiasów często pojawia się nieszczelność, woda wcieka do wnętrza i powoduje uszkodzenia tapicerki i korozję. Silniki VVT-i niekiedy mają problem z cieknącymi pompami wody, ale o ile właściciel nie doprowadził do zbytniego ubytku chłodziwa, to jest to niewielki problem, ponieważ pompę i tak należy wymienić wraz z rozrządem po zakupie. Oprócz tego niską trwałość miały cylinderki tylnych hamulców. W niepolecanej wersji z dieslem pojawiały się też problemy z przedwczesnym zużywaniem się sprzęgła

Aygo nie ma dużych problemów z korozją podwozia, ponieważ zastosowano przy jej produkcji standardy europejskie, a nie japońskie. Rdza atakuje tłumiki wydechu i jeżeli poprzedni właściciel nie zrobił tego wcześniej, najpewniej będziesz musiał je wymienić. 

Powyższe uwagi dotyczą także Aygo II, przy czym samochody są nowsze, dlatego problemy będą pojawiać się rzadziej. Druga generacja to jednak sporo droższe auto od I, ponieważ najtańsze oferty opiewają na 25 tys. zł. Za auta z 2021 roku z dobrym wyposażeniem trzeba zapłacić ponad 60 tys. zł. Na rynku jest też dużo mniejszy wybór bliźniaczych modeli. Citroen C1 II był niezbyt popularny, a Peugeot 108 nie był oficjalnie oferowany przez polskich dealerów. 

Toyota Aygo – części znajdziesz w Inter Cars

Zaletą Toyoty Aygo i bliźniaczych modeli jest dobra dostępność części zamiennych, które bez trudu kupisz, odwiedzając Inter Cars. W sklepie znajdziesz szeroki wybór części zamiennych, akcesoriów i elementów wyposażenia do Toyoty i innych aut. Uznani i sprawdzeni producenci gwarantują produkty o wysokiej jakości, które dodatkowo dostępne są w dobrej cenie. Znajdziesz tutaj między innymi te elementy, które sprawiają problemy w Aygo I i II, czyli cylinderki tylnych hamulców, tłumiki czy pompy cieczy chłodzącej.

Toyota Aygo – wzorzec auta miejskiego

Toyota Aygo, Citroen C1 i Peugeot 107/108 były bardzo dobrze przemyślanymi samochodami do miasta, dzięki czemu „trojaczki” produkowane w Kolinie odniosły spory rynkowy sukces w Europie. Wkład Francuzów spowodował, że auta były proste i dobrze zabezpieczone antykorozyjnie, a dzięki produkcji w zakładach Toyoty i silnikom japońskiej produkcji okazały się niezawodne i trwałe, przebijając pod tym względem inne modele koncernu PSA. 

Nowe Aygo X raczej nie dorówna sukcesem swoim poprzednikom. Mimo tego, że podąża za modą stylistyczną i stosuje sprawdzone rozwiązania techniczne, to konkurencja w segmencie miejskich crossoverów jest duża. Na rynku też raczej nie pojawi się Toyota Aygo Hybrid i to mimo tego, że japońska marka jest liderem w segmencie tego typu napędów. Aygo było świetnym autem miejskim, stało się dość przeciętnym crossoverem.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

W Aygo nie ma dużych problemów z korozją, rzadko też zdarzają się w niej poważne usterki. Obie generacje, których produkcja się już zakończyła, regularnie trafiały do czołówek zestawień niezawodności w swojej klasie (przeważnie klasyfikowane wraz z bliźniaczymi modelami konstrukcji PSA). 

Toyotę Aygo I można kupić już za 5 tys. zł, ale będzie to słabo wyposażone auto z początku produkcji. Regularna cena tego modelu to 7-10 tys. zł, niekiedy dochodzi do 15 tys. zł. Druga generacja jest znacznie droższa, trzeba wydać na nią pomiędzy 25 a 60 tys. zł, cena zależy głównie od rocznika.

W Aygo I dostępne były: benzynowy silnik 1.0 VVT-i i wysokoprężny 1.4 HDI (Peugeot-Citroen). W II generacji zrezygnowano z diesla i dodano jednostkę1.2 VVT-i. Obecnie produkowane Aygo X dostępne jest wyłącznie z silnikiem 1.0 VVT-i. Silniki benzynowe są trzycylindrowe, diesel miał 4 cylindry.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!