Toyota – marka uznawana za jedną z najlepszych na świecie. Jej modele możesz kojarzyć przede wszystkim z solidnością, walorami praktycznymi i japońską jakością. Ale też historia firmy to coś więcej niż najpopularniejsze auto na świecie – Corolla. Toyota to również sukcesy w sporcie motorowym, legendarne samochody terenowe Land Cruiser czy popularyzacja napędów hybrydowych. Obecnie Toyota odpowiada też za upowszechnienie SUV-ów oraz stara się popularyzować napęd wodorowy, stanowiący alternatywę czy uzupełnienie elektromobilności. 

Początki Toyoty związane są nierozłącznie z branżą tekstylną. Założycielami byli dwaj wspólnicy, a dokładniej ojciec i syn. To właśnie dzięki ich staraniom powstała firma, która z czasem dość mocno ewoluowała, aby ostatecznie stać się jednym z czołowych producentów motoryzacyjnych na świecie. Dobra passa trwa do dzisiaj, a w swoim portfolio marka Toyota ma kultowe modele, które na stałe wpisały się w historię motoryzacji. Również współcześnie produkowane pojazdy są często poszukiwane zarówno na rynku aut nowych, jak i używanych.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Toyota – kraj pochodzenia i najważniejsze informacje w pigułce

Historia Toyoty nierozerwalnie związana jest z dwoma osobami, a dokładniej ojcem i synem. Byli to Sakichi Toyoda oraz Kiichiro Toyoda. Pierwszy z nich urodził się w Kosai – mieście położonym nad Oceanem Spokojnym, drugi natomiast w Yamaguchi. Obaj w równym stopniu przyczynili się do rozwoju oraz popularyzacji marki. Sakichi Toyoda uznawany jest za wielkiego wynalazcę, który unowocześnił oraz odmienił branżę tekstylną w Japonii. Stało się to za sprawą przełomowego wynalazku, jakim było automatyczne krosno. Innowacja ta była na tyle ważna, że dzięki niej z czasem Sakichi Toyoda został oznaczony jako jeden z dziesięciu najwybitniejszych japońskich konstruktorów i wynalazców.

Historia Toyoty to także jedna bardzo ważna data. Chodzi o rok 1918. To właśnie w tym okresie Sakichi Toyoda założył przedsiębiorstwo pod nazwą Toyoda Spinning and Weaving Co. Ltd.

auto i kluczyki z logiem maki toyota

Toyota – historia zaczęła się od Kiichiro Toyody

Firma, którą założył Sakichi Toyoda, od samego początku prosperowała bardzo dobrze. Założyciel zmarł w 1930 roku. Był to czas kiedy kierowaniem przedsiębiorstwem zajął się jego syn Kiichiro Toyoda. I to właśnie on podjął najważniejsze decyzje, które wpłynęły na losy marki i sprawiły, że obecnie Toyota jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych na świecie.

Jeszcze przed podjęciem decyzji o przebranżowieniu Kiichiro Toyoda odbył szereg podróży po Europie oraz Stanach Zjednoczonych. W tym czasie przyglądał się funkcjonowaniu rynków motoryzacyjnych. Po powrocie do Japonii podjął decyzję o zmianie profilu działalności firmy. Od teraz przedsiębiorstwo tkackie miało produkować samochody. 

Pierwsze cele

W 1933 roku w ówczesnych zakładach tkackich otworzono wydział samochodów. To właśnie w tym roku historia Toyoty nabrała rozpędu. Głównym założeniem było skonstruowanie oraz wyprodukowanie samochodu dostępnego dla przeciętnego użytkownika. Auto musiało być jednocześnie tanie oraz niezawodne, a także lepsze od głównej konkurencji, czyli Chevroleta i Forda. Kiichiro Toyoda doskonale wykorzystał ówczesną sytuację na japońskim rynku motoryzacyjnym.

Trzej najwięksi japońscy producenci motoryzacyjni wytwarzali wówczas zaledwie 400 samochodów rocznie. Zaś w całej Japonii w 1929 roku zarejestrowanych było zaledwie 80 000 tysięcy samochodów. Już w 1935 roku z taśm produkcyjnych zjechał pierwszy prototyp oznaczony jako model A1. W dalszym ciągu trwały prace nad ulepszeniem modelu auta osobowego. Jednocześnie w tym okresie zdecydowano się na odświeżenie marki. W nazewnictwie zrezygnowano z nazwiska Toyoda zastępując je nazwą Toyota. I taką też formę znamy po dziś.

Logo

Ponadto zaprojektowano nowy znak Toyota – logo marki składające się z ośmiu elementów. Co ono tak właściwie przedstawia? Większość ludzi kojarzy obecny emblemat aut Toyota. Logo i jego symbolika nie są wcale skomplikowane. Ma ono co najmniej kilka znaczeń. Na pewno przedstawia literę „T”. Ponadto logo składa się z trzech owalnych elementów. Dwa spłaszczone pierścienie nachodzące na siebie mają symbolizować zaufanie i relację marki z klientami, zaś trzeci, okalający – przedstawia globalne plany firmy.

logo toyota

Historia Toyoty to wzloty i upadki

Początkowo wydział samochodowy bardzo prężnie się rozwijał. W związku z tym w 1937 roku podjęto decyzję o masowej produkcji samochodów osobowych. Wraz z otwarciem nowej fabryki w Koromo (obecnie Honsha) rozpoczęto działalność handlową Toyota Motor Company. Marka Toyota nieustannie się rozwijała. Zaledwie kilka lat po powstaniu Toyota Motor Company jako firma miała 6 zakładów produkcyjnych, w tym trzy lotnicze. Było to w 1945 roku. W tym czasie jednak w dalszym ciągu skupiano się na produkcji aut ciężarowych.

Kilka lat później firma popadła w kłopoty finansowe. Zatrudnienie zredukowano z 9600 do zaledwie 3700 osób. Pomimo ciężkiej sytuacji, zaraz po cofnięciu obowiązujących zakazów, fabrykę opuścił pierwszy mały samochód osobowy oznaczony jako model SA. Auto nie zyskało jednak popularności.

Najtrudniejszy okazał się rok 1950. Z firmy zwolniło się aż 2146 osób. Stało się tak z powodu problemów z terminowym wypłacaniem wynagrodzeń. Z tym trudnym okresem nierozerwalnie kojarzony jest Taizo Ishida. Stanął on na czele Toyota Motor Company jako prezes. Szybko podjęto działania mające na celu ratowanie tonącej w długach marki Toyota. Szczególny nacisk położono na modernizację oraz zwiększenie wydajności. Głównym założeniem było wytwarzanie materiałów produkcyjnych, co pomogło znacząco zmniejszyć koszty.

Lata 50. oraz 60. XX wieku to stały rozwój firmy i wzrost liczby zamówień. Konkurencja na rynku była coraz większa. Jednak Toyota nie zwalniała tempa i w tym okresie rozpoczęła eksport do Stanów Zjednoczonych oraz do Brazylii. 1957 powstała spółka Toyota Motor Sales zajmującą się sprzedażą, marketingiem i dystrybucją w USA.

kierownica z logiem marki toyota

Toyota – marka z indywidualnym systemem produkcyjnym

Wraz z rozpoczęciem eksportu aut na zewnętrzne rynki oraz dobrą koniunkturą na rodzimym rynku lawinowo wzrastała liczba zamówień. Celem optymalizacji procesu produkcyjnego wprowadzono i udoskonalano indywidualny System Produkcyjny Toyoty. Wdrożono go we wszystkich fabrykach Toyoty, w tym także w tych produkujących podzespoły.

System opiera się na trzech podstawowych zasadach. Zgodnie z nimi należy zwiększyć poziom elastyczności kosztem wielkości produkcji, stale kontrolować miejsce i czas zastosowania części produkcyjnych oraz należy ustawiać maszyny w taki sposób, aby ułatwić pracę ludziom. System ten stosowany jest do dziś. Okazał się na tyle dobry i wydajny, że inni producenci motoryzacyjni zaczęli się na nim wzorować.

Eksport

Z biegiem lat Toyota otwierała nowe przedstawicielstwa w kolejnych krajach europejskich. Jako pierwsze oficjalne przedstawicielstwo japońskiego producenta pojawiło się w Danii. Przełomowy okazał się początek lat 70. XX wieku, kiedy to znacząco wzrósł eksport aut na rynki europejskie. Kamieniem milowym w historii marki był wrzesień 1976 roku. Wyeksportowano wtedy na rynek europejski milionowy egzemplarz Toyoty. Kolejna dekada to chwilowe załamanie eksportu na Stary Kontynent. Działo się tak za sprawą wprowadzenia dość restrykcyjnych ustaw importowych. Jednocześnie japoński producent odnotował gwałtowny wzrost sprzedaży na rynku amerykańskim. Toyota dość szybko prześcignęła Volkswagena – firmę, która wówczas miała największy udział na rynku amerykańskim wśród marek powstałych poza Ameryką. 

W roku 1982 z fuzji Toyota Motor Company oraz Toyota Motor Sales powstała Toyota Motor Corporation. W dalszym ciągu unowocześniano proces produkcyjny. Do dziś marka Toyota jest jednym z czołowych producentów samochodów na świecie, a jej kultowe modele na stałe wpisały się w historię motoryzacji.

Toyota – modele, które zbudowały historię marki

Analizując historię marki Toyota, nie sposób nie odnieść wrażenia, że ma ona w swoim portfolio wyjątkowo dużo aut, które na stałe wpisały się w historię motoryzacji oraz odmieniły rynek. Zarówno w przeszłości, jak i współcześnie, znajdziemy modele, które nierzadko osiągnęły kultowy status. Modele te cechowała i w dalszym ciągu cechuje wysoka jakość wykonania, bezawaryjność oraz dostępność dla szerokiego grona odbiorców. To założenia, którymi od samego początku kieruje się marka Toyota. W tej kwestii od początku istnienia firmy niewiele się zmieniło.

toyota marka auto

Toyota Corolla – synonim jakości

Tego modelu chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Jest to najpopularniejszy model japońskiego producenta oraz jeden z najpopularniejszych samochodów osobowych na świecie. Corolla jest produkowana od 1966 roku. O popularności modelu może świadczyć fakt, że obecnie dostępna jest 12. generacja tego modelu. Bardzo ważny w historii modelu okazał się rok 1997. To właśnie wtedy japońskie auto wyprzedziło Volkswagena Garbusa i stało się najlepiej sprzedającym się modelem samochodu w historii motoryzacji.

Popularność Corolli ciągle rosła i w 2013 roku sprzedano 40-milionowy egzemplarz tego modelu. Toyota Corolla w dalszym ciągu utrzymuje miano najpopularniejszego auta na świecie. Wielokrotnie była także jednym z popularniejszych modeli kupowanych w Polsce. Japoński model cechuje się wysoką jakością wykonania, praktycznością oraz bezawaryjnością. Z założenia samochód miał być też dostępny dla szerokiego grona klientów.

baner mamy części do Twojego samochodu

Toyota Supra – sportowa legenda

Początków tego modelu należy upatrywać w 1978 roku. Pierwotnie bazą do produkcji była Toyota Celica, jednak odmiana Supra znacząco się od niej różniła. Auto było szersze, dłuższe oraz wyposażone w znacznie większy, 6-cylindrowy silnik

Warto wspomnieć o czwartej generacji tego modelu. Supra MK4 zadebiutowała w 1993 roku. Auto od razu stało się hitem i było solą w oku niemieckich i włoskich producentów motoryzacyjnych.

W tej generacji postawiono przede wszystkim na redukcję masy. W połączeniu z 3-litrowym, podwójnie turbodoładowanym silnikiem, efekty były niesamowite. Auto od razu stało się obiektem westchnień wielu fanów motoryzacji. Przemiany na rynkach motoryzacyjnych sprawiły, że w 2003 roku podjęto decyzję o zaprzestaniu produkcji. Był to cios dla wielu miłośników motoryzacji, w tym także aut innych marek. Jednak ku uciesze wszystkich, w 2019 roku poinformowano o produkcji nowej generacji Supry. Toyota GR Supra jest jednak autem limitowanym. W pierwszym roku produkcji trafiła do 900 nabywców.

nowoczesne auto marki toyota

Toyota Hilux – żadnej roboty się nie boi 

W zestawieniu najbardziej kultowych aut japońskiego producentanie mogło zabraknąć pick-upa Toyoty Hilux. Model ten jest synonimem trwałości i niezawodności. Od ponad 50 lat Hilux udowadniał, że nie ma dla niego rzeczy niemożliwych. Auto niejednokrotnie startowało w Rajdzie Paryż-Dakar, pokonało także biegun północny oraz południowy. Przez ten cały czas powstało 8 generacji tego modelu.

Po dziś Toyota Hilux uznawana jest za auto niezawodne, które jednocześnie zapewnia spory komfort jazdy kierowcy. Nazwa Hilux wywodzi się bezpośrednio z określenia highly-luxurious. Jednak luksus, który jest ukryty w nazwie, dostrzec możemy dopiero we współczesnych generacjach tego modelu. W dalszym ciągu głównym założeniem konstrukcyjnym jest produkcja auta, które „żadnej pracy się nie boi”.

Toyota Land Cruiser – niezawodna terenówka

Ten model ma już ponad 65 lat. Należy do segmentu pojazdów terenowych. To zdecydowanie jeden z najbardziej rozpoznawalnych aut Toyoty. Jest też jej dużym sukcesem rynkowym. Land Cruiser był pierwszym produkowanym masowo modelem marki eksportowanym z Japonii. 

Dzięki napędowi na cztery koła eduktorem i mechanizmami różnicowymi z blokadą sprawdza się dobrze w terenie. Dzięki solidnej konstrukcji na ramie poradzi sobie nawet w trudnych warunkach terenowych. Każdy kolejny model ma coraz nowocześniejszą technologię w zakresie bezpieczeństwa i jazdy w terenie.

toyota w lesie

Toyota RAV4

Ten model jest produkowany od 1994 roku. Producent chwali się, że na świecie sprzedano łącznie ponad 10 mln jego egzemplarzy. Zaczynał jako typowe auto miejskie. Potem wyewoluowała do kompaktowego, a na końcu. SUV-a klasy średniej. Od 2019 roku produkowana jest piąta generacja pojazdu

W styczniu 2020 roku zadebiutowała Toyota RAV4 z napędem hybrydowym plug-in o mocy 306 KM.  Sprawia ona, że auto rozpędza się w 6 sekund do 100 km/h. Jest to najmocniejsza hybryda Toyoty w historii. Dzięki platformie TNGA zmniejszono wagę pojazdu i obniżono środek ciężkości przy jednoczesnym zwiększeniu sztywności podwozia.

Toyota Prius

Ten model jest pierwszym produkowanym seryjnie samochodem hybrydowym.  Produkowany jest od 1997. Nazwa Prius pochodzi od łacińskiego słowa oznaczającego „wcześniejszy”. Jest symbolem napędu hybrydowego. Nazwa ta została wybrana, ponieważ model trafił do sprzedaży, kiedy świadomość ekologiczna jeszcze nie kształtowała trendów motoryzacyjnych. Klasyfikuje się w klasie niższej średniej – segmencie C.

Przeczytaj również: Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w samochodach

Toyota – historia oraz teraźniejszość

Historia Toyoty to przede wszystkim innowacyjność. Choć nie zawsze wszystko szło zgodnie z planem, to zarówno założyciele marki, jak i późniejsi zarządcy, byli w stanie dostosować się do warunków obowiązujących na rynku. Skutkiem tego japońska marka jest obecnie jednym z przewodnich producentów motoryzacyjnych. Toyota od samego początku trzyma się swojego głównego założenia, czyli dążenia do samowystarczalności w procesie produkcyjnym.

białe auto marki toyota

Marka Toyota obecnie 

Wspominając historię oraz kultowe modele Toyoty, należy także wspomnieć o czasach współczesnych. Firma w dalszym ciągu uznawany jest za jednego z czołowych producentów motoryzacyjnych na świecie.

Do dziś japońskie auta uznawane są za synonim jakości oraz niezawodności. Szeroki wybór oferowanych modeli to zachęta dla potencjalnych klientów. W 2021 roku Toyota po raz kolejny zajęła pierwsze miejsce na polskim rynku motoryzacyjnym – mówi ekspert marki Inter Cars.

Producent dużą wagę przykłada do ekologii. Jest jednym z liderów na rynku aut hybrydowych, czego dowodem jest, chociażby bardzo popularny model Prius. Marka Toyota to współcześnie także inne rozpoznawalne marki motoryzacyjne, takie jak: Lexus czy Daihatsu. Nadal zarówno nowe jak i stare modele Toyoty są szanowane i pożądane na rynku motoryzacyjnym.

Jeśli jesteś szczęśliwym właścicielem Toyoty i chcesz przeprowadzić bieżący serwis, koniecznie odwiedź sklep Inter Cars. Kupisz tutaj między innymi oleje silnikowe, filtry i oczywiście opony.

FAQ

Czy marka Toyota od początku zajmowała się produkcją aut?

Nie. Na samym początku przedsiębiorstwo aktywnie działało w branży odzieżowej i tekstylnej. Dopiero z czasem ewoluowało do miana potężnego producenta motoryzacyjnego.

Jakie modele są najważniejsze w historii marki?

Z punktu widzenia historii należy wymienić następujące modele: Corolla, Supra, Hilux, Land Cruiser, RAV4, Prius. Modele te to swojego rodzaju kamienie milowe w historii marki.

Co to znaczy Toyota po japońsku?

Słowo „Toyota” w języku japońskim oznacza obfite pole ryżowe.

Jaki model Toyoty był najpopularniejszy w Polsce w 2021 roku?

W 2021 roku w Polsce najpopularniejszym modelem była Toyota Corolla.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!