Przewód paliwowy nie należy do szczególnie awaryjnych podzespołów, dlatego też bywa traktowany po macoszemu, a to poważny błąd. Weryfikacja stanu przewodu pozwala na stwierdzenie możliwości wystąpienia usterki, zanim dojdzie do groźnego w skutkach wycieku. Podpowiadamy, czym jest przewód paliwowy i jakie są objawy awarii tego podzespołu.

przewód paliwowy

Przewody biegnące w płycie podłogowej samochodu narażone są na kontakt z wilgocią, solą drogową, a także na uszkodzenia mechaniczne np. podczas jazdy poza utwardzonymi drogami. Regularna weryfikacja stanu przewodów paliwowych często stanowi element planów serwisowych. W praktyce jednak zdarza się, że o awarii dowiadujesz się, dopiero gdy dochodzi do wycieku paliwa lub gdy silnik Twojego samochodu zacznie dziwnie pracować. Ignorowanie objawów zużycia tego podzespołu może mieć poważne skutki. Sprawdź, z czego zbudowany jest przewód paliwowy i jak dokonać jego wymiany.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Czym jest przewód paliwowy?

Choć odpowiedź na pytanie, czym jest przewód paliwowy, wydaje się banalna, to warto mieć na uwadze, jak bardzo zmieniła się na przestrzeni lat konstrukcja układów paliwowych w samochodach. Początkowo zbiornik paliwa umieszczano nad jednostką napędową, a ciecz była dostarczana do umieszczonego niżej silnika dzięki działaniu siły grawitacji. Rozwiązania tego nie stosuje się już od dekad, a jednym z ostatnich aut z bakiem umieszczonym nad silnikiem był Trabant 601, który nawet w latach swojej świetności trudno było uznać za nowoczesny czy bezpieczny samochód.

To właśnie bezpieczeństwo było jednym z powodów, dla których bak paliwa powędrował znad silnika w okolice płyty podłogowej. Łatwo sobie wyobrazić co dzieje się, gdy kilkadziesiąt litrów benzyny wylewa się na gorący silnik np. na skutek wypadku drogowego. 

Zbiorniki paliwa w nowoczesnych autach mają specjalnie zaprojektowaną konstrukcję, która chroni przed wyciekiem benzyny lub oleju napędowego podczas wypadku. Paliwo musi jednak zostać dostarczone do silnika wbrew siłom grawitacji. Aby to osiągnąć, niezbędny jest przewód paliwowy oraz pompa, która wprawi ciecz w ruch.

przewód paliwowy w oplocie

Z czego zbudowany jest przewód paliwowy?

W wielu samochodach bak paliwa umieszczony jest pod tylną kanapą. Przewód paliwowy najczęściej poprowadzony jest pod karoserią samochodu, co sprawia, że po narażony jest na uszkodzenia mechaniczne. To właśnie z powodu uderzeń obiekty lecące spod kół samochodu może dojść do uszkodzeń przewodu paliwowego. Ponadto lokalizacja tego podzespołu naraża go na kontakt z wilgocią, wodą i solą drogową, co wpływa na rozwój korozji. Ostatnim z czynników wpływających na wymagające warunki pracy tej części są właściwości chemiczne transportowanych paliw. To wszystko sprawia, że przewód paliwowy musi spełniać szereg wymogów, aby był skuteczny, funkcjonalny i bezpieczny.

Przewód paliwowy swoją konstrukcją nieco przypomina przewody hamulcowe. W przypadku obu podzespołów szczelność i wytrzymałość na wymagające warunki pracy są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas jazdy. Najczęściej spotyka się przewody paliwowe wykonane z:

  • plastiku – występują w odmianach twardych i miękkich,
  • gumy – zazwyczaj miękkie,
  • metalu – zazwyczaj twarde.

Niezależnie od zastosowanej technologii produkcji wybrany materiał nie może elektryzować się, ponieważ grozi to zapłonem paliwa. Przewody z tworzyw sztucznych wykonane są z materiałów odpornych na wiele czynników. Gumowy przewód paliwowy często wyprodukowany jest z syntetycznego kauczuku akrylonitrylo-butadienowego. Za tą skomplikowaną nazwą kryje się materiał odporny na olej silnikowy, opałowy, napędowy, benzynę, propan, butan i wiele innych cieczy spotykanych w motoryzacji

Gumowy podzespół najczęściej zostaje wyposażony w specjalną warstwę wykonaną z metalu. Tak powstaje przewód paliwowy w oplocie, który charakteryzuje się zwiększoną odpornością na uszkodzenia mechaniczne i drgania. Oplot może występować nie tylko w zewnętrznej części, lecz także wewnątrz.

Specjalne wymogi musi spełniać nie tylko przewód paliwowy, lecz także elementy montażowe

Przewód paliwowy często transportuje benzynę, olej napędowy lub gaz LPG na znaczną odległość, która dzieli zbiornik od wtryskiwaczy. Za prawidłowy przepływ łatwopalnych cieczy pod niemałym ciśnieniem odpowiada nie tylko przewód paliwowy, lecz także elementy zastosowane do montażu tego podzespołu w płycie podłogowej samochodu.

Uchwyty, na których zamocowany jest przewód paliwowy, muszą być pozbawione ostrych krawędzi, które mogą prowadzić do występowania uszkodzeń mechanicznych. Ponadto produkty powinny zostać wykonane i zamontowane z najwyższą starannością. Dzięki temu ryzyko uszkodzeń i wycieku paliwa zostaje zminimalizowane. Podobnie złączki i króćce łączące przewody muszą zapewniać pełną szczelność i wysoką oporność na czynniki zewnętrzne oraz chemiczne właściwości transportowanych cieczy.

Jakie zagrożenia niesie uszkodzony przewód paliwowy?

Gdy uszkodzeniu uległ przewód paliwowy, największym zagrożeniem jest wyciek paliwa. W przypadku kontaktu łatwopalnej cieczy z rozgrzanymi podzespołami samochodu może dojść do zapłonu i bardzo niebezpiecznego w skutkach pożaru. W zależności od miejsca, w którym doszło do niekontrolowanego wycieku paliwa, ogień może poczynić mniejsze lub większe straty. Niestety nie zawsze możliwe jest skuteczne ugaszenie pożaru za pomocą niewielkiej gaśnicy samochodowej. 

Przewód paliwowy – objawy awarii

Do najbardziej charakterystycznych objawów awarii przewodu paliwowego należy silny zapach benzyny lub oleju napędowego podczas jazdy samochodem. W przypadku wykrycia tego zjawiska zatrzymaj jak najszybciej pojazd w bezpiecznym miejscu i sprawdź, czy spod auta nie kapie paliwo. W przypadku niewielkiego uszkodzenia wyciek paliwa może być niezauważalny pomimo intensywnego zapachu w kabinie.

wyciek paliwa

Nieszczelny przewód paliwowy wpływa na pracę jednostki napędowej. Na skutek uszkodzenia do wnętrza przewodu może przenikać powietrze. Efektem tego jest nierówna praca silnika, brak mocy, a nawet całkowite unieruchomienie jednostki napędowej, gdy zostanie zapowietrzona pompa wtryskowa. Najważniejsze informacje na temat tego podzespołu znajdziesz na naszym blogu.

Jak wybrać przewód paliwowy o właściwych rozmiarach?

Przewód paliwowy 8 mm to często spotykane rozwiązanie w samochodach osobowych. Jednak aby mieć pewność, czy w Twoim aucie zastosowano podzespoły o takiej średnicy, warto w miarę możliwości wejść pod samochód i zmierzyć szerokość. Dzięki temu zyskasz pewność, czy przewód paliwowy 8 mm pasuje do Twojego auta. Najlepiej w tym celu skorzystać z kanału warsztatowego. Jeśli nie dysponujesz żadnym z tych rozwiązań, to możesz użyć podnośnika samochodowego. Przed wejściem pod auto pamiętaj jednak o zastosowaniu kozłów lub innych wytrzymałych obiektów, które zabezpieczą Cię na wypadek pęknięcia lub złamania się podnośnika.

Jak naprawić plastikowy przewód paliwowy?

Choć niejeden właściciel samochodu może zastanawiać się, jak naprawić plastikowy przewód paliwowy, to nie mamy dobrych wieści. Jedynym skutecznym rozwiązaniem jest wymiana uszkodzonego podzespołu na nowy. Dotyczy to nie tylko przewodów wykonanych z tworzyw sztucznych, lecz także z gumy i z metalu. Doraźne zaklejanie lub stosowanie przypadkowych rurek to rozwiązanie, które można rozważyć tylko i wyłącznie w przypadku, gdy do najbliższego warsztatu dzieli Cię znaczna odległość i nie masz możliwości wezwania pomocy.

Wymiana przewodu paliwowego doświadczonemu mechanikowi nie powinna zająć zbyt wiele czasu. Pierwszym krokiem jest zlokalizowanie pompy paliwa, która zazwyczaj znajduje się w baku. Przewód paliwowy zaczyna swój bieg właśnie od pompy, więc proces wymiany należy rozpocząć w tym miejscu. Odkręcenie przewodu nie powinno stanowić większego problemu, choć w starszych autach może dojść do zapieczenia się połączeń, więc konieczne może być użycie siły. 

jak naprawić plastikowy przewód paliwowy

Następnym krokiem jest wymontowanie zużytego podzespołu z uchwytów i wieszaków. Na koniec należy odkręcić przewód paliwowy od pompy wtryskowej i w jego miejsce zamontować nowy, sprawny podzespół. W przypadku nowych części kupowanych na metry należy obciąć fragment odpowiedniej długości za pomocą specjalnej obcinarki, która nie zgniata przewodu. Nowy przewód paliwowy należy poprowadzić w taki sam sposób, jak zrobił to producent samochodu. Zamontowanie nowego podzespołu w solidny sposób zapewnia długą i bezproblemową eksploatację samochodu po naprawie.

Choć wymiana przewodu paliwowego wydaje się dość łatwą czynnością, to należy mieć na uwadze, że podwozie auta często pokryte jest rdzą i zanieczyszczeniami, co może poważnie utrudniać demontaż zużytej części. Poza wymianą samego przewodu pamiętaj też o zastosowaniu nowych elementów montażowych. Użycie opasek samozaciskowych to kiepski pomysł, ponieważ może to doprowadzić do ściśnięcia przewodu i w efekcie zmniejszenia jego przepustowości. Często po wymianie podzespołów dostarczających paliwo niezbędne jest także odpowietrzenie układu wtryskowego.

Gdzie kupić wysokiej jakości przewód paliwowy?

Awaria przewodów paliwowych może mieć poważne skutki. Jeśli w Twoim samochodzie doszło do zużycia tego podzespołu, to dokonaj wymiany na wysokiej jakości produkt, który zapewni Ci długą i bezproblemową eksploatację. Sprawdź renomowane przewody paliwowe w bogatym asortymencie sklepu Inter Cars. Nasi eksperci wyselekcjonowali trwałe i jakościowe produkty, które doskonale sprawdzą się w Twoim samochodzie.

Uszkodzony przewód paliwowy może mieć poważne konsekwencje

Jeśli zauważysz w swoim samochodzie objawy uszkodzenia przewodu paliwowego, to niezwłocznie wymień zużytą część. Możesz dokonać tego samodzielnie lub wybrać się do sprawdzonego warsztatu samochodowego. Pamiętaj, że w przypadku znacznego wycieku nie należy kontynuować jazdy z uwagi na wysokie ryzyko wystąpienia pożaru.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

W zewnętrznej części podwozia samochodu może biec kilka przewodów, co utrudnia rozpoznanie podzespołu odpowiedzialnego za transport paliwa. Producenci przewodów paliwowych często umieszczają nadruki na całej długości, co znacznie ułatwia znalezienie podzespołu paliwowego.

Producenci samochodów stosują wybrany rodzaj przewodów paliwowych ze względu na charakterystykę i sposób eksploatacji pojazdu. Ingerowanie w oryginalne rozwiązania technologiczne nie jest wskazane i może być powodem poważnych awarii. Dlatego zawsze należy stosować części zamienne zalecane przez producenta samochodu.

Stosowanie przypadkowych węży wykonanych np. z silikonu zamiast przewodów paliwowych to zdecydowanie zły pomysł. Produkty wykonane z silikonu nie nadają się do transportu oleju napędowego i benzyny, ponieważ mogą wchodzić z nimi w reakcję chemiczną, czego efektem są groźne wycieki. Zawsze stosuj przewód paliwowy zgodny ze specyfikacją producenta samochodu.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!