Awaryjność układów przenoszenia napędu od zawsze była dużym problemem, z jakim zmagali się inżynierowie zajmujący się konstrukcją samochodów. Przez wiele lat szukano sposobu na poradzenie sobie z trudnościami wynikającymi z niedoskonałego charakteru przenoszenia napędu w dotychczasowej formie. Wymiana wysprzęglika często też wiąże się z naprawą pozostałych części. Naprawa z kolei  nie jest zbyt kosztowna, ale wymaga bardzo dużych nakładów pracy i demontażu niemal całej skrzyni biegów.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

opony

Czym jest wysprzęglik?

Na samym początku powinieneś wiedzieć, że wysprzęglik jest niezwykle ważnym elementem w całym układzie sprzęgła. To inaczej siłownik hydrauliczny sprzęgła, którego rolą jest wygenerowanie siły potrzebnej do nacisku na docisk sprzęgła w celu rozsprzęglenia. Funkcjonowanie tego urządzenia przypomina pompkę, jednak działa w ten sposób, że element naciska na sprężynę talerzową koła dociskowego sprzęgła w taki sposób, aby rozłączyć napęd. 

 Bez tego niewielkiego podzespołu zmiana biegów nie byłaby możliwa, a co za tym idzie, auto byłoby całkowicie unieruchomione. Wysprzęglik jest zamontowany w każdym samochodzie, w którym znajduje się sprzęgło sterowanie w sposób hydrauliczny. Zasada działania elementu  jest oparta o ruch tłoka, który podczas pracy oddziałuje na docisk sprzęgła i odciąga jego talerze. 

Uznaje się, że wysprzęglik działa prawidłowo wtedy, gdy skoordynowana jest praca tłoka wysprzęglika, pompy sprzęgła oraz przewodów hydraulicznych. Co ważne, nie zawsze problemy ze sprzęgłem muszą być spowodowane usterką wysprzęglika. Świadomość braku tej zależności może znacznie ułatwić diagnozę potencjalnych usterek. Jednak trzeba przy tym wiedzieć jakie rodzaje tych elementów możemy spotkać. 

Zasadniczo w samochodach mamy do czynienia z dwoma rodzajami wysprzęglików:

  • centralnymi – są zintegrowane z łożyskiem oporowym sprzęgła i znajdują się wewnątrz jego obudowy,
  • tłoczkowymi – występują po zewnętrznej stronie obudowy sprzęgła.

Jak wyglądał rozwój wysprzęglika?

Pierwsze sprzęgła hydrauliczne różniły się znacznie od tego, z czym mamy do czynienia dzisiaj. Początkowo sprzęgło składało się z pompy, siłownika, łapy sprzęgła, przewodów oraz łożyska oporowego. Taka konstrukcja szybko jednak okazała się pełna wad i wymagała dopracowania. Z tego też względu konieczne było zastąpienie siłownika oraz łożyska oporowego znanym dzisiaj wysprzęglikiem. Udoskonalenie systemu hydraulicznego doprowadziło do obniżenia jego awaryjności i co ważne, uproszczenia całego układu. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o działaniu i rodzajach sprzęgieł, przeczytaj nasz artykuł.

wysprzęglik

Wysprzęglik – objawy usterki

Skoro wiesz już, czym jest wysprzęglik, czas przejść do objawów, jakie możesz zauważyć, gdy ten element nie działa prawidłowo. Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie krótki poradnik, z którego dowiesz się, jakie są symptomy uszkodzonego wysprzęglika.

Brak rekcji na wciskanie pedału sprzęgła

Jest to bardzo często występujący objaw w przypadku uszkodzeń w obrębie wysprzęglika. W sytuacji, gdy doszło do zapowietrzenia układu hydraulicznego, może wystąpić konieczność kilkukrotnego wciśnięcia sprzęgła, by zareagowało ono tak, jak powinno. Pojawienie się tego objawu powinno skłonić Cię do natychmiastowej wizyty w warsztacie samochodowym. Jeśli będziesz bagatelizować tego typu symptomy, przygotuj się na poważniejsze uszkodzenia. Pamiętaj, że najważniejsza jest bieżąca kontrola tego, jak działa wysprzęglik. Objawy to sygnał usterki, a więc konieczność naprawy.

Jeśli usterka się potwierdzi, możesz podjąć się naprawy. Sprawdź, jak odpowietrzyć wysprzęglik:

Upewnij się, czy pompa sprzęgła i wysprzęglik są zamontowane w poprawny sposób, to ważne, aby były dobrze połączone i dokręcone. W innym przypadku powietrze przedostanie się do układu. Kolejno uzupełnij ubytki płynu. Gdy to będzie gotowe, uruchom odpowietrzniki, dzięki temu na układ zacznie działać ciśnienie. W tym miejscu pamiętaj, że nie możesz naciskać pedały sprzęgła, ponieważ obieg płynu hydraulicznego musi przepływać swobodnie. Podłącz do zaworów oraz pojemnika wężyki na wypychaną ciecz. Następnie otwórz zawór odpowietrznika i poczekaj, aż w wyciekającym płynie nie będą pojawiać się pęcherzyki powietrza. Przy tym wszystkim pamiętaj, że jeśli naciśniesz pedał sprzęgła, podczas odpowietrzania wysprzęglika możesz uszkodzić pompę lub siłownik!

Większa siła potrzebna do obsługi sprzęgła i trudność z wrzuceniem pierwszego lub wstecznego biegu

Jeśli zauważyłeś, że obsługa sprzęgła stała się problematyczna i musisz wkładać więcej siły, by zmienić bieg, to znak, że możesz mieć problem z wysprzęglikiem. Twoją uwagę powinny też zwrócić trudności z wrzuceniem pierwszego i wstecznego biegu. Zazwyczaj przyczyną takiego stanu rzeczy jest awaria tłoka lub wyciek płynu spowodowany nieszczelnością. 

Co ważne, początkowe fazy uszkodzenia wysprzęglika nie przeszkadzają w prowadzeniu samochodu i często są bagatelizowane przez użytkowników. W momencie, gdy zauważysz pierwsze objawy, poszukaj pomocy u profesjonalistów. Dzięki temu możesz uniknąć poważniejszych napraw i większych kosztów.

Uszkodzony wysprzęglik – objawy związane z płynem hydraulicznym

Uszkodzenia mechaniczne wynikające z wad fabrycznych lub intensywnej eksploatacji występują oczywiście bardzo często, ale bywa też, że przyczyna kłopotów jest prozaiczna. Wbrew pozorom stosunkowo często powodem uszkodzonego wysprzęglika jest zużycie płynu hydraulicznego.

Specjaliści zalecają, by dokonywać wymiany płynu hydraulicznego raz na 60 tysięcy kilometrów. Jeśli więc podejrzewasz, że coś złego dzieje się z Twoim wysprzęglikiem, nie zapomnij sprawdzić w pierwszej kolejności poziomu płynu hamulcowego. Jeśli odkryjesz, że coś złego dzieje się z Twoim wysprzęglikiem przy okazji wymiany płynu, co 60 tys. km, wymień także wysprzęglik. W trakcie trasy będziesz spokojniejszy o swój samochód i co najważniejsze nie zostaniesz bez sprawnego sprzęgła podczas jazdy.

część zamienna

Kiedy wymieniać wysprzęglik?

Ustaliśmy już, że wysprzęglik jak wszystko inne, z czasem się zużywa. Oznacza to więc, że należy regularnie kontrolować jego stan, a w razie potrzeby wymieniać. Momentem, w którym w Twoim samochodzie powinien znaleźć się nowy wysprzęglik, jest wymienianie sprzęgła. 

Uszkodzony wysprzęglik może być przyczyną braku możliwości zmiany biegów i utrudnieniach w trakcie jazdy, w najgorszym przypadku może stwarzać niebezpieczeństwo na drodze. Bardzo ważna jest więc kontrola tego elementu oraz stanu technicznego skrzyni biegów i sprzęgła. Tylko regularne przeglądy mogą uchronić przed poważnymi problemami na drodze – mówi ekspert Inter Cars.

Ile kosztuje naprawa wysprzęglika?

Zasadniczo nowy wysprzęglik to koszt kilkudziesięciu złotych, dlatego tak bardzo namawiamy Cię do regularnych wymian podzespołu. W przypadku gdy dojdzie do konieczności naprawy wysprzęglika, przygotuj się jednak na większe koszty. Mechanik, by dostać się do tego elementu, musi zdemontować niemal całą skrzynię biegów, co znacznie podnosi cenę i zakres niezbędnych do wykonania prac. Jeśli wiec wymieniasz sprzęgło, nie zapomnij też zakomunikować mechanikowi, że potrzebujesz nowego wysprzęglika. Dzięki temu będziesz mógł zaoszczędzić dużo pieniędzy.  

Wysprzęglik – cena wymiany

Wymiana wysprzęglika jest ściśle związana z ingerencją w sprzęgło. Oznacza to więc, że zakres prac jest skomplikowany i może przerosnąć umiejętności osoby, która dokonuje tylko powierzchownych napraw w obrębie własnego garażu. Zazwyczaj koszt usunięcia usterki wysprzęglika mieści się w przedziale 300-600 zł.

O wiele łatwiej jest, gdy dysponujesz układem półautomatycznym. Wówczas wysprzęglik znajduje się w bezpośredniej bliskości pedału sprzęgła. Wystarczy jedynie zdemontować oraz odkręcić pompę sprzęgła, odłączyć przewód transportujący płyn, odkręcić wysprzęglik i podłączyć nowy element. W tym miejscu powinniśmy też przestrzec Cię przed zakupem używanych wysprzęglików. W większości przypadków nie będą nadawać się do zamontowania w Twoim samochodzie. 

wysprzęglik wymiana

Jaki wysprzęglik centralny kupić?

Jak już ustaliliśmy, wymiana wysprzęglika powinna odbywać się zawsze wtedy, gdy podmieniasz któryś z elementów sprzęgła. Dzięki temu unikniesz konieczności ponownego płacenia za rozkręcanie całej skrzyni biegów. Podczas wyboru nowego wysprzęglika nie kieruj się wyłącznie ceną. Staraj się kupować tylko rozwiązania pochodzące od znanych i renomowanych producentów. 

Bardzo ważne w kontekście zakupu nowego wysprzęglika jest dopasowanie tego elementu do samochodu, jakim jeździsz. Musisz bowiem wiedzieć, że każdy model ma swoją specyficzną budowę. Warto więc sprawdzić wcześniej, czy dane rozwiązanie będzie pasować do Twojego pojazdu.

Kup wysprzęglik w Inter Cars

Skoro interesuje Cię nowy wysprzęglik, to z całą pewnością zależy Ci na jakości oraz trwałości rozwiązania, które ma być zamontowane w aucie. W takim przypadku dobrze trafiłeś – zajrzyj do naszego sklepu Inter Cars i sprawdź ofertę części samochodowych i akcesoriów. 

bagażnik

Wysprzęglik – mały element o dużym znaczeniu

Jak widzisz, sprzęgło oraz cały układ hydrauliczny to skomplikowane systemy, które działają tylko wtedy, gdy każdy pojedynczy element funkcjonuje prawidłowo. Z tego powodu powinieneś już dzisiaj sprawdzić, jak ma się Twój wysprzęglik. W jaki sposób  działa ten element, opisaliśmy w tym tekście, co z pewnością ułatwi Ci zrozumienie zależności panujących w systemie hydraulicznym oraz roli, jaką wysprzęglik odgrywa w pracy całego samochodu. 

Pamiętaj, by raz na jakiś czas dokonywać wymiany tego elementu. Najlepiej będzie, gdy odbędzie się to podczas wymiany lub naprawy sprzęgła. W innym wypadku będziesz musiał dodatkowo zapłacić za kosztowną robociznę. Warto bowiem wiedzieć, że wymiana wysprzęglika jest związana z demontażem całej skrzyni biegów. 

Niezwykle istotne jest również to, by reagować już przy pierwszych objawach nieprawidłowo pracującego wysprzęglika. Pamiętaj, że usterki o wiele łatwiej usuwać, gdy są jeszcze w początkowej fazie. Jeśli zaniedbasz stan układu hydraulicznego, w niedługim czasie możesz narazić się na konieczność kosztownej wizyty w warsztacie samochodowym. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Wysprzęglik to bardzo ważny element systemu hydraulicznego w Twoim samochodzie. Jego działanie polega na ruchu tłoka, który oddziałuje na docisk sprzęgła i odciąga jego talerze. W dużym skrócie można więc stwierdzić, że dzięki wysprzęglikowi możesz cieszyć się prawidłowo działającym sprzęgłem. 

Pierwszymi symptomami, które zauważysz, gdy dojdzie do uszkodzenia wysprzęglika, są: brak reakcji na naciskanie pedału oraz trudności w obsłudze sprzęgła.

Najważniejsze jest, by wymieniany element był kompatybilny z Twoim pojazdem. Zwracaj też uwagę na to, czy urządzenie jest nowe. Unikaj używanych rozwiązań, ponieważ możesz natknąć się na uszkodzony wysprzęglik. Objawy ze strony wadliwej części będą widoczne od razu po montażu.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!