Znasz zapewne powiedzenie, że jedna jaskółka wiosny nie czyni… mądrość to ludowa, jednak my nie możemy obojętnie przejść obok takich znaków. Jest coś, o czym jaskółka nie myśli! Nie myśli, bo nie pokonuje wymagającej trasy nad morze, nie wspina się po mokrych górskich serpentynach, czy nie podróżuje godzinami po rozgrzanym asfalcie… Oczywiście nie chcemy odbierać jaskółkom możliwości zwiedzania świata… Faktem jest jednak, że to Ty korzystasz z samochodu i w każdej z wymienionych wyżej sytuacji myślisz o bezpieczeństwie i komforcie swoich bliskich. Przechodząc zatem do konkretów – przed nami czas wymiany ogumienia, czyli również decyzji, jakie opony letnie wybrać? Dlatego przygotowaliśmy poniższe zestawienie nowości, które warto założyć na sezon letni. Zapraszamy do lektury! 


Zobacz również…

Tytuł filmu 1 Tytuł filmu 2 Tytuł filmu 3

Czy można latem jeździć na zimówkach? 

Zanim jednak przejdziemy do szczegółowego opisu każdej opony, chcemy odpowiedzieć na to pytanie. Otóż nie, nie można!


Oczywiście przepisy obowiązujące w naszym kraju nie nakładają obowiązku zmiany ogumienia. Jednak tak kategoryczna odpowiedź to wypadkowa: zdrowego rozsądku, wieloletniego doświadczenia na drodze jako kierowcy, wiedzy zbieranej przez ponad ćwierć wieku w Inter Cars oraz wyników badań przeprowadzonych przez niezależne ośrodki badawcze, tj.: ADAC, TÜV SÜD Polska czy PZPO. Nie będziemy Cię teraz oczywiście zasypywać szczegółowym omówieniem każdego z tych czynników. Zamiast tego zebraliśmy wszystko razem i oto nasze argumenty: 

  • Zmiana stylu jazdy – na bardziej agresywny, czyli wykonujesz standardowe manewry z większą prędkością, a zatem potrzebujesz opony, której bieżnik oraz mieszanka będą skuteczne na asfalcie rozgrzanym do temperatury 40 st. C. Porównaj tę samą trasę, którą przejeżdżasz w styczniu oraz w lipcu…
  • Krótsza droga hamowania – dzięki letnim oponom zahamujesz nawet 9 metrów wcześniej, hamując z prędkości 85 km/h. Teraz wyobraź sobie, że zatrzymujesz się dwie długości swojego auta przed przeszkodą… 
  • Aquaplaning – czyli utrata przyczepności na nawierzchni pokrytej wodą – przed czym chroni Cię przemyślany projekt bieżnika, a konkretnie jego żebra i wzdłużne rowki służące do odprowadzania wody. 
  • Oszczędności – wynikające z faktu, iż opona letnia jest zbudowana z twardszej mieszanki, przez co jej zużycie jest dużo mniejsze. Korzystanie z opony zimowej latem to idealny przykład na słuszność innego znanego przysłowia „skąpy dwa razy traci”.
  • Komfort i precyzja prowadzenia – twardsza mieszanka, większe bloki bieżnika, mniejsza liczba lameli, dzięki czemu otrzymujesz lepsze prowadzenie, większą stabilność w trakcie hamowania oraz ciszę w trakcie podróży. 

Kiedy zmienić opony na letnie?

W tym przypadku stosujemy zasadę odwrotną wobec zmiany opon na zimowe. Zatem wartością graniczną jest średnia dobowa temperatura powietrza wynosząca 7 st. C. Gdy przez kilka następujących po sobie dni termometry wskazują więcej, to znak, że czas na telefon do wulkanizatora i umówienie się na wymianę. Co jednak zrobić, gdy jeszcze nie wybrałeś letnich opon do swojego auta, a wulkanizator nie odbiera? Poniżej przedstawimy krótką instrukcję:

Kryteria wyboru opon letnich do naszego zestawienia! 

Mamy nadzieję, że odpowiedzieliśmy na Twoje pytanie, dlaczego należy zmieniać opony na letnie, zatem teraz możemy przejść do naszego zestawienia. Zestawienia, które przygotowaliśmy, po analizie sześciu kryteriów istotnych z punktu widzenia kierowcy. Naszym celem było oddanie w Twoje ręce użytecznego i praktycznego poradnika. Poradnika, który ma pomóc w wyborze, a zatem zaprezentowane opony ocenialiśmy pod względem: 

  • Głośności, czyli komfortu w trakcie jazdy. 
  • Zachowania na mokrej nawierzchni, czyli przyczepności i drogi hamowania w deszczowy dzień. 
  • Komfortu, czyli, jaki wpływ ma twardość mieszanki na wrażenia z jazdy. 
  • Ekonomii użytkowania, czyli wpływu na zużycie paliwa. 
  • Zachowania na suchej nawierzchni, czyli przyczepność i droga hamowania w piękny słoneczny dzień. 
  • Właściwości sportowych, czyli zachowania w rękach kierowców o sportowym zacięciu. 

Zestawienie 7 nowości opon letnich na sezon 2023 

Goodyear Efficientgrip Compact 2, czyli nasz „wybór do miasta” na rok 2023

Opony letnie GOODYEAR Efficientgrip Compact 2 195:65R15 91T

Zaczynamy od opony stworzonej do przedzierania się przez miejską dżunglę, która najlepiej sprawdzi się w autach kompaktowych. Na uwagę zasługuje asymetryczny bieżnik, którego zewnętrzna część, odpowiedzialna za trzymanie w zakręcie, ma klocki o większej powierzchni. Jednocześnie opona jest bardzo cicha i komfortowa. Zatem będzie idealnym wyborem dla taksówkarzy oraz kierowców flotowych, którzy dużą część dnia pracy spędzają w aucie. Warto dodać, że jest to opona wyprodukowana w Polsce. 

Bridgestone Turanza 6 – ultra lekka opona

Opony letnie Turanza 6

Bridgestone Turanza 6 to bardzo lekka konstrukcja. Gdy dodamy do tego technologię Enliten, która umożliwia zmniejszenie ilości mieszanki wykorzystanej do produkcji bez pogorszenia wytrzymałości opony, otrzymamy bardzo niskie opory toczenia. Efekt? Świetna efektywność paliwowa! Jednocześnie konstruktorzy zadbali o częściowo zamknięte klocki zewnętrzne bieżnika, dzięki czemu opona jest niezwykle cicha. Co ważne, przy tym wszystkim nie zrezygnowano z walorów sportowych – historia Bridgestone zobowiązuje. Dzięki sztywnej ściance bocznej oraz innowacyjnym „samozakleszczającym” się żebrom środkowym otrzymujemy odprowadzanie wody spod opony przy jeździe na wprost oraz usztywnienie całej konstrukcji na zakrętach. Turanza 6 zyskała oznaczenie EV Ready, co oznacza, że może być stosowana w autach z napędem elektrycznym. 

Prezent dla fanów jazdy po torze! Bridgestone Potenza Race

W zależności, kiedy czytasz ten artykuł, już jest lub za kilka dni pojawi się opona typu semi slick od Bridgestone. Mowa oczywiście o modelu Potenza Race, którą Marcin testował wraz z Tomaszem Czopikiem – pierwsze wrażenia znajdziesz tutaj. Dlaczego o tym mówimy? Otóż opona ta będzie produkowana w rozmiarze 18 cali, dzięki czemu może trafić na koła bardzo ciekawych aut. 

Continental PremiumContact 7 – 10 proc. plus dla przebiegu

Opony letnie CONTINENTAL PremiumContact 7 225:45R17 94Y XL FR

Rozwiązanie dla kierowców, którzy poszukują wytrzymałej konstrukcji ze świetną przyczepnością na mokrej nawierzchni. Nacięcia i rowki 3D w środkowej części opony w efekcie standardowego zużycia jeszcze bardziej wydajnie odprowadzają wodę. Jednocześnie nacięcia od strony wewnętrznej powodują, że im więcej jeździsz, tym opona staje się sztywniejsza. Dołóżmy do tego legendarną mieszankę Red Chilli i zrobisz 10 proc. większy przebieg niż inni kierowcy. Ważne: Continental PremiumContact 7 została oznaczona symbolem EV Ready, czyli możesz ją założyć do auta elektrycznego. 

Continental SportContact 7 – precyzja w niemieckim stylu 

Opony letnie CONTINENTAL SportContact 7 235:40R18 95Y XL FR
Opony letnie CONTINENTAL SportContact 7 235:40R18 95Y XL FR

Opona, która swój debiut miała w roku 2022, jednak uważamy, że musisz wziąć ją pod uwagę, planując zakupy na ten sezon. Dlaczego? Po pierwsze, bardzo sztywna konstrukcja. Po drugie, mieszanka Black Chili, która jest miękka już w temperaturze pokojowej (75 punktów w skali Shore). Po trzecie, adaptacyjny wzór bieżnika, dzięki czemu każdy zakręt to większa powierzchnia styku opony z nawierzchnią. W końcu po czwarte – opona dostępna jest w rozmiarze 18 cali! Świetny wybór dla tych, którzy trochę częściej niż „czasami” odwiedzają tor wyścigowy. 

Hankook Ventus Prime4 k135 – dowód, że świetne może być jeszcze lepsze 

Opony letnie HANKOOK Ventus Prime4 K135 225:45R17 94W XL FR
Opony letnie HANKOOK Ventus Prime4 K135 225:45R17 94W XL FR

Cały czas zostajemy w roku 2022, kiedy to firma Hankook zaprezentowała oponę Ventus Prime 4 k135. Wybraliśmy ją do zestawienia ze względu na bardzo niski poziom emisji hałasu oraz świetną przyczepność w zakrętach. Za tak dobre parametry odpowiadają:

  • zamknięcie opony od strony zewnętrznej;
  • po fazowane żebra;
  • klocki bieżnika optymalizujące powierzchnię styku z nawierzchnią.

Dodajmy do tego bardzo sztywną konstrukcję ścianki oraz wypustki na bokach bieżnika absorbujące fale dźwiękowe i mamy świetną oponę. Idealny wybór dla każdego, kto ceni komfort podróży i pewność prowadzenia w zakrętach.

Hankook iON evo – pomyślana dla tych, którzy jeżdżą na prąd (dynamicznie) 

Korzystając z okazji, że jesteśmy w świecie Hankooka, mamy propozycję opony letniej, która została stworzona z myślą o autach elektrycznych. Mowa oczywiście o modelu iON evo, który świetnie sprawdzi się w elektrykach o zacięciu sportowym. Potwierdzeniem tego jest wykorzystanie tej opony na torach Formuły E. Warto wspomnieć, że firma Hankook jako cel postawiła sobie bycie liderem w świecie opon do aut elektrycznych i w tym przypadku zrobiła bardzo ważny krok w tę stronę. 

Michelin Pilot Sport 5 – komfort, precyzja, świetny wybór 

Opony letnie MICHELIN Pilot Sport 5 225:45R17 94Y XL FR
Opony letnie MICHELIN Pilot Sport 5 225:45R17 94Y XL FR

Kolejny debiut z 2022 roku, który dopiero teraz naprawdę rozwinie skrzydła! Opona Michelin Pilot Sport 5, bo o niej mowa, zachwyca precyzją i responsywnością zarówno na drodze, jak i w czasie sportowej jazdy. Zawdzięczamy to rozwiązaniu, w którym bardzo miękka jest ściana boczna, a sztywność całej konstrukcji zapewnia czoło opony. Dodajmy do tego słynny Velvet Touch, który sprawia, że wykończenie boku opony przypomina przyjemny welur i mamy ogumienie premium, o którym „śni każde auto”. 

Vredestein Quatrac Pro EV – opona całoroczna do elektryka 

Opony całoroczne VREDESTEIN Quatrac PRO EV 215:55R18 99V XL FSL
Opony całoroczne VREDESTEIN Quatrac PRO EV 215:55R18 99V XL FSL

Tak, wiemy: Vredestein Quatrac Pro EV to opona całoroczna, a nasze zestawienie dotyczy opon letnich. Jednak na swoje usprawiedliwienie mamy dwa argumenty. Po pierwsze, lato jest częścią całego roku. Po drugie, Quatrac Pro EV to świetna opona do auta elektrycznego o zdecydowanie letniej charakterystyce. Dodatkowo brak lameli zygzakowatych, zamknięte boczne bloczki bieżnika, niższy bieżnik oraz sztywna konstrukcja ścianki bocznej sprawiają, że opona jest naprawdę cicha. Jej opory toczenia oraz przyczepność na mokrej nawierzchni otrzymały indeks B. Zatem właściciele samochodów elektrycznych, ten fragment był specjalnie dla Was! 

Opony letnie 2023 – czas na decyzję!

To już wszystko… teraz czas na wybór opon letnich do Twojego auta. W naszym zestawieniu pokazaliśmy kryteria i technologie, które mogą być ważne dla Ciebie jako kierowcy. Korzystając z okazji, chcemy Ci również podziękować, ponieważ wiemy, że Twoja decyzja o zmianie ogumienia na letnie, wynika z troski o wspólne bezpieczeństwo. Dodatkowo to znak, że dbasz o swoje auto, a to postawa bardzo bliska naszemu sercu. Dziękujemy!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Główne różnice między ogumieniem zimowym i letnim to twardość mieszanki i kształt bieżnika. Dzięki innym parametrom opony lepiej radzą sobie w odpowiednio zimowych i letnich warunkach pogodowych.  

Eksperci wskazują, że optymalny moment na założenie opon letnich jest wtedy, gdy średnia temperatura dobowa przekracza 7 stopni Celsjusza.

To absolutnie zły pomysł! Opona zimowa latem będzie się szybciej niszczyć, wpłynie także na przyczepność i drogę hamowania, a co za tym idzie – bezpieczeństwo.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!