Chińskie opony od kilku lat zyskują na popularności, kusząc przede wszystkim ceną zakupu. I też ogumienie made in China wywołuje wiele emocji, także skrajnych. Opinie użytkowników o takich oponach, jak Trazano Z-401, Diamondback DR777 czy Aplus A609, bywają skrajne. Podczas gdy jedni kierowcy zachwalają doskonały stosunek ceny do jakości, inni wspominają o nikłej odporności na zużycie czy długiej drodze hamowania. Chcąc uzyskać odpowiedź na pytanie, czy warto kupić chińskie opony, warto skorzystać z opinii fachowca. I właśnie Marcin Radecki, znany między innymi z kanału MotoLab, pokusił się o test opon całorocznych Trazano Z-401 w warunkach letnich.

Ideą testu ogumienia Trazano All Season Elite Z-401 było pokazanie, jak tanie opony zachowują się podczas dynamicznej jazdy na mokrej i suchej nawierzchni. Co ciekawe, był to blind test – Marcin nie wiedział, jaki model opony testuje, co dodawało dodatkowego smaczku. Opony Trazano Z-401 wybrane były nieprzypadkowo. Ten model oferowany jest też pod siostrzaną marką Goodride, zatem wnioski z testu powinny zainteresować też osoby, które bardziej kojarzą tę drugą markę. Jak przebiegały testy opon Trazano Z-401? Jazdy odbywały się na torze Contidrom przednionapędowym Volkswagenem Golfem, wyposażonym w nowe opony 205/55 R16.

Kto produkuje opony Trazano?

Zanim zapoznasz się z opinią Marcina na temat opon wielosezonowych Trazano Z-401, przeczytaj kilka zdań o tej cieszącej się sporą popularnością marce. Marka powstała specjalnie z myślą o globalnej sprzedaży, stąd postawiono na prostą i łatwą do zapamiętania i wymówienia w wielu językach nazwę. Trzeba wspomnieć, że słowo Trazano w języku hiszpańskim oznacza ślad, do tego brzmi zgrabnie i nie budzi skojarzeń z krajem pochodzenia. A to istotne, bowiem nadal wśród wielu kierowców chińskie opony kojarzą się z co najwyżej przeciętną jakością. Co ciekawe, opony Trazano powstają na zlecenie firmy Independent Tire Dealers, czyli sieci dyskontów zajmujących się sprzedażą opon. Jest to więc marka własna, ale oferowana też przez inne sieci sklepów i warsztatów. Także przez Inter Cars. 

Kto produkuje opony Trazano? To założone w 1958 roku przedsiębiorstwo ZC Rubber (Zhongce Rubber Group Co., Ltd.), które dziś jest jednym z największych producentów opon na świecie. Warto dodać, że ZC Rubber wytwarza nie tylko opony Trazano i Goodride, ale też Westlake, Arisun, Chaoyang, Yartu czy Sunwide.

Test opon Trazano Z-401 na mokrej nawierzchni

Pierwsza część ślepego testu całorocznego ogumienia Trazano przebiegała na mokrej nawierzchni. Podczas dynamicznej jazdy Marcin sprawdzał między innymi zachowanie w zakrętach, skuteczność hamowania czy komfort. Jakie wnioski?

Podczas ruszania czuć było lekkie buksowanie kół. Szybko włączał się ABS, natomiast skuteczność hamowania okazała się przeciętna. Podczas wychodzenia z zakrętów i łuków, szczególnie z wysokimi szybkościami, czuć było nadsterowną charakterystykę. Natomiast podczas zakrętów pokonywanych z niskimi prędkościami zauważalna była tendencja odwrotna (podsterowność). Co ciekawe, testowane opony okazały się na tyle sztywne, że w jakimś stopniu można mówić o sportowej charakterystyce. Oczywiście Trazano Elite Z-401 to nie są opony sportowe, ale we wprawnych rękach mogą dać sporo przyjemności podczas jazdy. Największą wadą testowanych opon był poziom emitowanego hałasu – Marcin nie korzystał z decybelomierza, ale zwrócił uwagę na ten aspekt. Zatem podczas długich tras pokonywanych z prędkościami autostradowymi jazda samochodem mającym te opony całoroczne może być męcząca. 


Zobacz również…

Tytuł filmu 1 Tytuł filmu 2 Tytuł filmu 3

Jazdy testowe na suchej nawierzchni

Druga część testów opony wielosezonowej Trazano w warunkach letnich odbyła się na suchej nawierzchni. Podczas dynamicznie pokonywanych zakrętów zauważalna była tendencja do nadsterowności, ale nie tak wyraźna, jak podczas jazdy na mokrej drodze. Marcin zwrócił uwagę na pewien paradoks. Mianowicie opony pozwalały na całkiem precyzyjne prowadzenie samochodu, jednocześnie przyczepność była na co najwyżej przeciętnym poziomie. Należy wziąć pod uwagę, że podczas testów zielonkawy Golf poruszał się z prędkościami, które nie są dozwolone na krajowych autostradach. 

Jako sporą wadę, która także uwidoczniła się podczas jazdy po suchym torze, trzeba uznać hałaśliwość. Do uszu kierowcy docierały piski, kojarzące się z pościgami znanymi z filmów akcji. Ale jak zauważył Marcin, nie dla wszystkich jest to dużą wadą. Można przypuszczać, że w autach o gorszej aerodynamice czy z głośniejszą jednostką napędową hałas emitowany przez opony Trazano będzie dużo mniej dokuczliwy. Co ważne, testowane ogumienie dobrze zniosło wymagające próby: bieżnik miał niewielkie ślady zużycia, co oznacza, że Trazano Z-401 pozwoli na całkiem spore przebiegi.

Zobacz też: Test opon całorocznych Dębica Navigator 3

Baner - polub nas na facebooku

Czy warto wybrać opony całoroczne?

Po omówieniu subiektywnego testu opon całorocznych Trazano, warto spróbować odpowiedzieć na pytanie, czy ogumienie wielosezonowe to dobry pomysł. Czy rezygnacja z dwóch kompletów opon to dobry pomysł? Czy fakt, że obecnie ogumienie osobowe tego typu stanowi jedną czwartą rynku, jest wystarczającym potwierdzeniem słuszności?

Zakup opon całorocznych jeszcze niedawno, czyli dekadę temu, polecany był warunkowo. Specjaliści rekomendowali ten rodzaj opon przede wszystkim do samochodów o niewielkiej mocy, kierowcom, którzy rocznie pokonywali dystanse do 10 tys. km. Ale sporo się zmieniło. Współczesne opony wielosezonowe, nawet tanich marek – jak właśnie Trazano – nie dość, że zapewniają spory margines bezpieczeństwa niezależnie od warunków pogodowych czy pory roku, to jeszcze jest całkiem trwałe. Są teorie, że przez lata segment opon całorocznych nie był rozwijany, bowiem producenci woleli, aby kierowcy mieli po dwa komplety ogumienia, co miało przekładać się na wyższe zyski. A czy to prawda? Trudno odpowiedzieć na to pytanie. Warto tylko dodać, że zazwyczaj opony całoroczne są mniej odporne na zużycie, szczególnie w wysokich temperaturach, niż opony letnie. Faktem jest też, że opony zimowe niemal błyskawicznie zużywają się w temperaturze powyżej 10 st. C. Czy można więc obalić domniemaną teorię o spisku?

Przeczytaj: Opony sezonowe czy całoroczne?

Popularność opon całorocznych wynika też ze zmian klimatycznych. Coraz mniej surowe zimy to jedno. Także nagłe dobowe skoki temperatury (mroźne noce i poranki oraz dni z temperaturą dochodzącą do 20 st. C) nie są rzadkością na przedwiośniu czy w listopadzie. I wtedy widać przewagę opon wielosezonowych. Kierowcy, którzy je wybrali, nie muszą już zastanawiać się, kiedy należy zmienić opony. A to spory plus. Trzeba jeszcze wspomnieć o aspekcie oszczędności – czasu spędzonego w warsztacie oponiarskim oraz pieniędzy zapłaconych za wymianę ogumienia. A koszty mogą być spore, szczególnie w autach wyposażonych w czujniki ciśnienia. 

Opony z homologacją zimową (oznaczenie 3PMSF)

Trazano Z-401 to opony całoroczne z homologacją zimową. Ten fakt należy podkreślić, bowiem w praktyce oznacza to, że można z nich korzystać w sezonie zimowym także w krajach, gdzie jest prawny obowiązek dopasowania ogumienia do pory roku. Co ważne, tzw. certyfikat alpejski (oznaczenie 3PMSF) nadawany jest przez niezależny instytut. Homologacja przebiega w warunkach stricte zimowych. Opony badane są pod kątem zachowania na śniegu i lodzie. Ponadto na oponach Trazano All Season Elite Z-401 znajduje się symbol M+S. Jego obecność oznacza, że dane ogumienie dobrze sprawdza się podczas jazdy w błocie i śniegu (także błocie pośniegowym). 

Dla kogo opony Z-401 Trazano będą dobrym wyborem?

Opony całoroczne Trazano Z-401 to ciekawa propozycja dla kierowców, którzy szukają budżetowego rozwiązania oferującego uniwersalne parametry jazdy przez cały rok. Testy przeprowadzone przez Marcina Radeckiego wykazały, że te opony zapewniają akceptowalny poziom przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni, choć zauważalna jest tendencja do nadsterowności oraz podsterowności w zależności od warunków. Kluczowe zalety ogumienia to sztywna konstrukcja, która może spodobać się bardziej wymagającym kierowcom, oraz wytrzymałość bieżnika, pozwalająca na dłuższe przebiegi. Trzeba jednak pamiętać, że hałaśliwość może stanowić istotną wadę podczas długich tras, zwłaszcza z prędkościami autostradowymi.

Nie można zapominać o homologacji zimowej i oznaczeniu 3PMSF. Dzięki temu opony  Trazano Z-401 spełniają wymogi prawne w krajach wymagających dostosowania ogumienia do warunków zimowych. Ten model może być szczególnie dobrym wyborem dla kierowców, którzy rzadziej korzystają z auta w ekstremalnych warunkach pogodowych i docenią wygodę braku konieczności sezonowej wymiany opon. Podsumowując, Trazano Z-401 to rozwiązanie kompromisowe, które łączy przystępną cenę z zadowalającymi parametrami. Co zrozumiałe, osoby oczekujące najwyższej klasy osiągów mogą być bardziej wymagające. Pamiętaj, że w sklepie Inter Cars możesz kupić nie tylko opisywane opony Trazano, ale też ogumienie wielu innych marek. Nie tylko z segmentu ekonomicznego. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Opony całoroczne Trazano są odpowiednie dla kierowców poszukujących uniwersalnego rozwiązania w rozsądnej cenie. Sprawdzą się szczególnie w autach miejskich i kompaktowych, dla osób, które nie pokonują dużych przebiegów w ekstremalnych warunkach pogodowych.

Testy wykazały, że bieżnik Trazano Z-401 zużywa się powoli, co przekłada się na dobre przebiegi. Żywotność będzie jednak zależeć od stylu jazdy oraz warunków użytkowania. O sporej wytrzymałości wspominają też użytkownicy.

Opony Trazano Z-401 sprawdzą się na dłuższych trasach, ale warto pamiętać, że ich hałas może być odczuwalny przy prędkościach autostradowych. Jeśli priorytetem jest komfort akustyczny, warto rozważyć inne opcje.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!