Godziny spędzone na drodze niezależnie od pogody, wymagający offroad na placu budowy czy parkowanie w ciasnych uliczkach miast to codzienność samochodów dostawczych i ich kierowców. Drodzy kierujący, chcemy, abyście wiedzieli, że dostrzegamy efekty waszej ciężkiej pracy. Dlatego przyszedł czas na podziękowania! My jednak postanowiliśmy iść o krok dalej i podarować na wasze ręce to, na czym się znamy najlepiej… Otóż przejrzeliśmy opony dostawcze letnie i przygotowaliśmy zestawienie 13 propozycji, które warto wziąć pod uwagę przed zakupem. Zapraszamy do lektury!

Dlaczego letnie opony dostawcze?

Powodów jest klika, a jednym z nich podzieliliśmy się już we wstępie do naszego artykułu. Kolejnym elementem, który wpłynął na fakt powstania tego materiału, są pytania naszych czytelników oraz widzów. Mówiąc wprost, prosiliście o treści mówiące, jakie opony wybrać w przypadku samochodów dostawczych, dlatego zebraliśmy naszą wiedzę i zamknęliśmy ją w postaci poniższego zestawienia. Dzięki temu prezentujemy Wam konkretne modele, które dobieramy do charakterystyki pracy dostawczaka. Ostatnim z powodów, dla którego poruszamy temat opon dostawczych, jest deficyt w przestrzeni wirtualnej rzetelnych informacji, które pomagają podjąć dobrą decyzję przy zakupie. A zatem, jako lider rynku motoryzacyjnego, rozpoczynamy tę dyskusję!


Zobacz również…

Tytuł filmu 1 Tytuł filmu 2 Tytuł filmu 3

Oznaczenia opon dostawczych

Auto dostawcze różni się od osobowych rówieśników, dlatego też producenci opon świadomie ujmują te różnice w konstrukcji ogumienia. Wynika to z konieczności przystosowania do przenoszenia większych obciążeń (wyższy indeks nośności opon), przez co uzasadnione jest, aby były to opony wzmacniane względem tych znanych z osobówek. Jak rozpoznać, że mamy przed sobą ogumienie samochodu dostawczego, auta kurierskiego czy busa? Wystarczy rzut oka na oznaczenia, a tam na końcu rozmiaru jest litera „C”, oznaczająca cargo, które informuje nas o przystosowaniu ogumienia do dostawczaków, busów oraz przyczep. 

Mówiąc jednocześnie o charakterystyce opon, musimy też spojrzeć na środowisko pracy, w których przyjdzie im funkcjonować. O ile w przypadku aut osobowych warunki są podobne, tak w przypadku dostawczaków możemy spotkać auta przemieszczające się głównie po mieście, pracujące tylko na rozgrzanym czy mokrym asfalcie, jak również takie, które pokonują błotniste czy piaszczyste drogi. Podobna sytuacja jest również w przeznaczeniu auta – czy będziemy przewozić nim ludzi, paczki czy ciężki sprzęt budowlany.

Jak sam widzisz, wiele czynników jest ważnych przy wyborze. Dlatego opony dostawcze również mają swój charakter, na który szczególnie zwracaliśmy uwagę, tworząc nasz ranking.

Ranking opon letnich do aut dostawczych

Poniżej znajdziesz ranking opon letnich, w którym ułożyliśmy wybrane modele według ceny. Zaczynamy od najtańszych i krok po kroku przechodzimy do tych, które są przedstawicielami klasy premium. Aby nasze zestawienie miało dla Ciebie realną wartość, do testów wybraliśmy ten sam rozmiar: 225/65 R16. 

Zastanawiasz się, jak interpretować poszczególne symbole na oponie? Piszemy o tym dokładnie w naszym artykule: jak odczytać oznaczenia na oponach?

Nowe opony dostawcze w dobrej cenie, czyli Sunfull SF-05

Zaczynamy od opon budżetowych, konkretnie propozycji produkowanej w Chinach, czyli Sunfull SF-05 225/65R16 112/110T C. Opisywany model został wyposażony w tradycyjną rzeźbę bieżnika, która przypomina ten stosowany w ogumieniu całorocznym. Dzięki temu opony dobrze sprawdzą się na luźniejszej nawierzchni, co potwierdza również oznaczenie M+S (Mud and Snow). Dodatkowym atutem modelu SF-05 jest fakt, że może być wykorzystywany w przyczepach. Podsumowując, mamy znakomite opony dostawcze w bardzo dobrej cenie, które sprawdzą się na wielu polach.

Technologia sprawdzona na drodze – Kormoran Vanpro B2

Następny krok to opona Kormoran Vanpro B2 225/65R16 112/110R C, której klasyczny bieżnik w kształcie kostki świetnie poradzi sobie na drogach dojazdowych do placu budowy. Ponownie (tak samo jak w poprzedniej propozycji) mamy tutaj oponę letnią z cechami bieżnika opony całorocznej. Jednocześnie zamiast eksperymentów producent postawił na sprawdzone rozwiązania, co dla tych, którzy znają markę Kormoran z samochodów osobowych, jest gwarancją jakości i bezpieczeństwa. Model Vanpro B2 również dobrze sprawdzi się jako opona założona w przyczepie.

Nowoczesny bieżnik od Kormoran CargoSpeedEVO

Tym razem stawiamy na nowoczesność, czyli oponę Kormoran CargoSpeedEVO 225/65R16 112/110R C. Po pierwsze, dlatego że jest świetnym uzupełnieniem opisanego Vanpro, a po drugie, będzie idealną oponą do miasta, gdzie kurierzy zmagają się z rozgrzanym czy mokrym asfaltem. Po trzecie, nowoczesny i letni bieżnik to niskie opory toczenia, skuteczne hamowanie na mokrej powierzchni oraz cicha praca opony.

Apollo Altrust+ to wybór dla rozsądnych

Apollo to indyjska firma specjalizująca się w produkcji opon dostawczych oraz ciężarowych, która wykupiła uznanego holenderskiego producenta Vredestein. Model Altrust+ 225/65R16 112/110R C to masywne żebra i zewnętrzne boczki bieżnika oraz bardzo twarda mieszanka (75 w skali Shore’a), dzięki czemu to naprawdę wytrzymała konstrukcja. Wszyscy kierowcy samochodów dostawczych powinni docenić jej charakter i niezawodność.

Opony do busa, czyli Laufenn X Fit Van LV01

Marka Laufenn, należąca do koncernu Hankook, jest producentem opon klasy budżetowej, realizującym swoje projekty w tej samej (co Hankook) fabryce na Węgrzech. Zatem przy projektowaniu X Fit Van LV01 225/65R16 112/110R C inżynierowie Laufenn mieli dostęp do nowoczesnych technologii, a omawiany model przechodził testy jakościowe zarezerwowane dla opon z wyższej półki. Dzięki temu otrzymujemy bardzo cichą (67 dB) konstrukcję z masywnymi blokami bieżnika gwarantującą dużą stabilność i długie przebiegi, która idealnie sprawdzi się w autach przystosowanych do przewozu osób.

Gdy liczy się stabilność – Vredestein Comtrac 2

Wspomniana już wcześniej firma Vredestein przygotowała dla aut dostawczych również własną propozycję, czyli model Comtrac 2. Omawiane opony w rozmiarze 225/65R16 oraz indeksie nośności 112/110 to atrakcyjny wygląd bieżnika i boku opony, ale przede wszystkim wysoka stabilność na drodze. Zawdzięczamy to bardzo twardej mieszance i przemyślanej konstrukcji bieżnika. Efekt? Nawet do 20 proc. lepsza przyczepność na mokrej nawierzchni względem poprzedniej generacji.

Uniroyal RainMax 3 – opona idealna na deszcz

Opona Uniroyal RainMax 3 225/65R16 112/110R C świetnie sprawdzi się w deszczowych warunkach. Inżynierowie świadomie postawili na szerokie kanały obwodowe oraz dużą liczbę nacięć poprzecznych, które pozwalają na skuteczne odprowadzanie wody spod czoła opony. W konsekwencji głębokość bieżnika to aż 9,6 mm, a indeks hamowania opony na mokrej nawierzchni to B.

Nowość na długie dystanse – Kleber Transpro 2

Opona Kleber Transpro 2 225/65R16 112/110T C została zaprojektowana z myślą o elektrycznych autach dostawczych. Dzięki temu otrzymujemy ogumienie, dla którego indeks oporów toczenia to B, a ten odpowiedzialny za hamowanie na mokrej nawierzchni to A. Jednocześnie opona świetnie sprawdzi się na długich dystansach pokonywanych przez osobowe busy. Co ciekawe, na rynku cały czas dostępny jest poprzednik: model Transpro, jednak w naszym zestawieniu zdecydowaliśmy się właśnie na opisywaną konstrukcję.

Wytrzymałość godna placu budowy – Hankook Vantra LT RA18

Opona, która idealnie sprawdzi się, gdy musisz dostarczyć coś ciężkiego na plac budowy lub kiedy przed Tobą grząski i piaszczysty teren do pokonania. Widniejące na niej oznaczenie M+S (Mud and Snow) nie oznacza, że należy do opon zimowych czy całorocznych. Mówi nam natomiast, że trudny i błotnisty teren nie będą dla niej żadnym wyzwaniem. Dodajmy do tego zawiniętą taśmę na końcach opasań opony, a otrzymujemy stabilną i wytrzymałą oponę, która nie musi ważyć dodatkowych kilogramów.

Niska waga i duża sztywność, czyli Firestone Vanhawk 2

W przypadku opony Firestone Vanhank 2 225/65R16 112R C należy zwrócić uwagę na kilka faktów. Po pierwsze, Firestone to legendarna amerykańska marka należąca obecnie do koncernu Bridgestone. Zatem mamy pewność, że otrzymujemy najwyższą jakość. Po drugie, bieżnik i jego masywne bloki zewnętrzne świetnie poprawiają przyczepność na zakrętach. Po trzecie, niska waga opony i duża sztywność gwarantują wytrzymałość i świetne właściwości trakcyjne.

Continental VanContact Eco, czyli oszczędzamy energię!

Continental VanContact Eco 225/65R16 112/110T C to opona, w której inżynierowie zadbali o świetne parametry hamowania na mokrej nawierzchni (A) oraz niskie opory toczenia (A). Dodajmy do tego małą liczbę szerokich kanałów bieżnika, a otrzymujemy dłuższe przebiegi i niskie zużycie paliwa.

Przebieg na pierwszym miejscu – Michelin Agilis 3

Czy wiesz, że opony do aut dostawczych od Michelin mają bardzo dużo wspólnego z oponami używanymi podczas rajdów cross-country? Nie inaczej jest w przypadku Agilis 3 225/65R16 112/110R C DT, której bieżnik, jak i konstrukcja ściany bocznej, czerpią ze stajni sportów motorowych. Czy zatem może być lepsze świadectwo wytrzymałości i przyczepności w trudnych warunkach? Naszym zdaniem – nie!

Niespodzianka! Opony całoroczne dostawcze Michelin Agilis CrossClimate

To nasza niespodzianka dla wytrwałych czytelników, którzy cały czas jeszcze zastanawiają się, które opony wybrać. Agilis CrossClimate 225/65R16 112/110R C to świetny przykład, jak powinny pracować opony wielosezonowe. W przypadku tego modelu na szczególne wyróżnienie zasługują: boczne wypustki gwarantujące przyczepność na grząskim terenie, miękka ścianka boczna (znak rozpoznawczy Michelin) oraz kierunkowy bieżnik wymagający odpowiedniego założenia opony. W efekcie otrzymujemy korzyści opon całorocznych oraz świetne radzenie sobie w trudnym terenie i każdych warunkach. 

Dla tych, którzy cenią sobie podróżowanie camperem, Agilis CrossClimate można kupić w rozszerzeniu Camping i mieć pewność przyczepności nawet na trawiastym podłożu.

Jak kupić najlepsze opony do auta dostawczego?

Mamy nadzieję, że informacje, którymi podzieliliśmy się w naszym rankingu, będą pomocne przy wyborze opon dostawczych. Oczywiście przed Tobą jeszcze kilka ważnych decyzji i odpowiedzenie sobie na następujące pytania:

  • Czy wybierzesz opony dostawcze całoroczne, czy letnie?
  • Jaki mają być indeks prędkości, nośność opony, opór toczenia?
  • Jaki rozmiar będzie optymalny w przypadku opon dostawczych? 

Z pomocą przychodzi wyszukiwarka na intercars.pl, w której określasz model i rocznik pojazdu, a my podpowiadamy, jakie kupić opony dostawcze do Twojego auta. Dodatkowo niezależnie jakie parametry określisz, możesz mieć pewność, że w Inter Cars mamy wszystkie popularne rozmiary opon.

Ranking opon dostawczych na rok 2023 – podsumowanie

W kwestii, jakie opony dostawcze wybrać, powiedzieliśmy już chyba wszystko. Krok po kroku przeanalizowaliśmy dostępne na rynku opcje oraz wzięliśmy pod uwagę potrzeby kurierów, kierowców busów oraz tych, którzy poruszają się po trudnym i błotnistym terenie. Pokazaliśmy, czym się wybrane opony dostawcze charakteryzują oraz przeszliśmy przez proces zakupu. Teraz czas na potwierdzenie zamówienia, wybór warsztatu, do którego mamy dostarczyć wybrane ogumienie i umówienie się na dogodny termin wymiany. Czy można jeszcze prościej? Jeżeli tak, to czekamy na Twoje sugestie. Reasumując temat opon dostawczych, to raz jeszcze chcemy podziękować wszystkim kierowcom pojazdów dostawczych i busów za trud i wysiłek, który wkładają w swoją pracę! Cieszymy się, że możemy pomóc Wam w zwiększaniu bezpieczeństwa na drodze i dostarczać opony na każdy sezon.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Opony letnie do samochodów dostawczych są specjalnie zaprojektowane, aby funkcjonować optymalnie w cieplejszych warunkach pogodowych. Mają bardziej elastyczne bieżniki oraz specjalne mieszanki gumy, które zapewniają lepszą przyczepność i wydajność hamowania na suchym i mokrym asfalcie. Opony zimowe to bardziej agresywny bieżnik i są wykonane z bardziej miękkich mieszanek gumy, które utrzymują elastyczność w niskich temperaturach, co pozwala na dobrą przyczepność na śniegu i lodzie.

Tak, producenci oferują opony letnie przeznaczone dla samochodów dostawczych z wyższymi ładownościami. Te opony, zwane również wysokociśnieniowymi, są wzmocnione, aby wytrzymać większe obciążenia i przejechać więcej kilometrów. Przy zakupie opon do samochodów dostawczych o większych ładownościach, należy sprawdzić indeks ładowności oraz zalecane ciśnienie powietrza.

Odczytywanie rozmiarów jest prostsze, niż się wydaje. Na boku opony znajdują się oznaczenia, które opisują wymiary i parametry. Obejmują trzy kluczowe liczby. Pierwsza liczba to szerokość opony w milimetrach, druga to stosunek wysokości profilu do szerokości (procentowo), a trzecia to średnica felgi w calach. Na przykład oznaczenie „225/65R16” oznacza, że opona ma szerokość 225 mm, wysokość profilu stanowi 65% szerokości, a felga ma średnicę 16 cali. Co więcej, na oponie mogą wystąpić indeks nośności oraz indeks prędkości, które określają dopuszczalne obciążenie i maksymalną prędkość.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!