Zbieżność kół tylnych oraz przednich ma bezpośredni wpływ na sposób prowadzenia pojazdu. Kiedy pojawią się niepokojące sygnały, takie jak nierównomierne zużycie opon czy kłopoty z utrzymaniem kierunku podczas jazdy na wprost, warto wykonać ustawienie zbieżności kół. Z naszego artykułu dowiesz się nie tylko o tym, czym jest zbieżność kół. Poznasz też inne kwestie związane z geometrią zawieszenia.

Zbieżność kół jest jednym z aspektów geometrii zawieszenia w pojeździe. Polega ona na odpowiednim ustawieniu kątów pochylenia kół względem podłoża, zgodnie ze specyfikacjami producenta danego modelu samochodu. Wielu kierowców bardzo często lekceważy fakt, że geometria może ulec rozregulowaniu nawet w wyniku codziennej jazdy. Wówczas konieczne może okazać się badanie zbieżności kół. Pojawia się więc pytanie, czy zbieżność da się ustawić samodzielnie?

Z artykułu dowiesz się:

  1. Czym jest zbieżność?
  2. Jakie objawy świadczą o rozbieżności kół?
  3. Jak ustawić zbieżność kół w samochodzie?
  4. Czy rozbieżność wpływa na przyspieszone zużycie ogumienia?

Zbieżność kół – na co wpływa?

Prawidłowa zbieżność w samochodzie odpowiada przede wszystkim za płynne poruszanie się auta na wprost oraz za precyzyjne pokonywanie zakrętów. Można jednak ją regulować i dostosowywać w taki sposób, aby uzyskać pożądaną charakterystykę prowadzenia. Optymalne ustawienie geometrii dla danego pojazdu ma kluczowy wpływ na dynamikę, komfort prowadzenia oraz stabilność pojazdu. Co więcej, zbieżność opon decyduje również o zużyciu paliwa oraz o żywotności samego ogumienia.

Jak objawia się rozbieżność kół?

Złe dostosowanie geometrii pojazdu może mieć znaczący wpływ na jakość prowadzenia, tym samym jest powiązana z bezpieczeństwem. Jeżeli koła są względem siebie ustawione w nieprawidłowy sposób, wówczas następuje rozbieżność kół. Objawy, jakie mogą wystąpić, to trudności w utrzymaniu właściwego kierunku podczas jazdy na wprost, nierównomierne zużycie opon, zwiększone zapotrzebowanie na paliwo, silna tendencja do wytracania prędkości pojazdu, a także opóźnienie momentu skrętu. Występowanie wielu z tych czynników może doprowadzić nawet do kolizji. Prawidłowe ustawienie zbieżności kół ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pozostałych uczestników ruchu drogowego.

Jak ustawić zbieżność kół?

Geometrię pojazdu można ustawić za pomocą specjalistycznych przyrządów precyzyjnie mierzących kąt nachylenia kół. Pokazują one właściwe parametry oraz ich maksymalną tolerancję dla danego auta. Ustawianie zbieżności kół powinieneś zlecać regularnie zaufanemu mechanikowi . Świetną okazją jest choćby wymiana koła w samochodzie. Jeżeli za problem w prowadzeniu i użytkowaniu pojazdu odpowiadają uszkodzone elementy zawieszenia, wówczas dostosowanie samej zbieżności może okazać się niewystarczające.

Gdzie ustawić zbieżność kół?

Ustawienie parametrów odpowiadających za zbieżność kół powinno się zlecić profesjonalistom. Wykwalifikowany mechanik samochodowy, przy użyciu właściwych narzędzi, będzie w stanie bez problemu poradzić sobie z dostosowaniem zbieżności. Nie zaleca się podejmowania próby ustawiania geometrii pojazdu samodzielnie. Wszelkie niefachowe działania w tym zakresie są obarczone wysokim ryzykiem błędu. Należy pamiętać, że nawet minimalna różnica w kącie nachylenia kół może mieć znaczący wpływ na jakość jazdy. Co istotne, warsztaty samochodowe z reguły nie liczą sobie zbyt wygórowanych kwot za przeprowadzenie kontroli oraz za ustawienie zbieżności kół.

Geometria kół to kluczowy aspekt odpowiadający za sposób prowadzenia samochodu. Aby uniknąć kosztownych napraw zawieszenia i wydatków związanych z przedwczesnym zużyciem opon, warto regularnie kontrolować stopień zbieżności w aucie. Bagatelizowanie wszelkich objawów nieprawidłowości w tym zakresie może mieć znaczny wpływ na bezpieczeństwo Twoje i pozostałych uczestników ruchu.

Rozbieżność a zużycie opon

Jednym ze skutków źle ustawionej geometrii zawieszenia jest szybsze ścieranie się opon. Dlatego też jeżeli zauważysz wyraźne ślady zużycia ogumienia, w tym głębokość bieżnika niższą niż 3 mm, zdecyduję się na nowe opony. Poniżej przedstawiamy Ci trzy godne uwagi propozycje opon całorocznych, podzielone na segmenty:

– klasa budżetowa – Apollo Alnac 4G All Season;

– klasa średnia – Fulda Multicontrol;

– klasa premium – Michelin CrossClimate 2.


Pytania i odpowiedzi:

Jak objawia się źle ustawiona zbieżność?

Główne objawy to: przedwczesne zużywanie się opon, trudności z utrzymanie jazdy na wprost i niestabilność na zakrętach.

Czy źle ustawiona zbieżność jest groźna dla kierowcy?

Tak, bowiem ma wpływ na precyzję układu kierowniczego i prawidłową pracę zawieszenia.

Czy można samodzielnie ustawić zbieżność?

Bez doświadczenia i profesjonalnych narzędzi będzie to trudne, o ile niemożliwe. Najlepszym rozwiązaniem jest umówienie się na wizytę w sprawdzonym warsztacie. 

Jak rozbieżność wpływa na zużycie opon?

Nadmierne zużycie po stronie wewnętrznej świadczy o zbyt wysokiej rozbieżności, natomiast po stronie zewnętrznej o zbyt dużej zbieżności. W autach wyposażonych w belkę skrętną geometria jest stała, czyli nie ma możliwości jej korekty. Jeżeli parametry odbiegają od normy, oznacza to skrzywienie elementu, który musi zostać wymieniony na nowy.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!