Marka Lamborghini od wielu lat dostarcza wyjątkowe samochody, które zadziwiają innowacyjnym podejściem oraz stylem, które nie pozwalają przejść obok nich obojętnie. Czasy się zmieniają, a włoski producent wciąż konsekwentnie trzyma się autorskiej wizji motoryzacji. Nadszedł jednak moment na coś nowego, czego wyrazem jest „terenowa” wersja znanego od 2014 roku modelu Huracán. Aby jednak lepiej zrozumieć ten zaskakujący zwrot, zacznijmy od historii firmy i przybliżenia sylwetki założyciela. A był nim Ferruccio Lamborghini. Możesz nie wiedzieć, ale wszystko zaczęło się od maszyn rolniczych.

Z poniższego artykułu dowiesz się m.in.:

opony

Ferruccio Lamborghini, czyli wizjoner z pasją

Zanim przejdziemy do najnowszego „dziecka” włoskiej marki, warto napisać kilka słów o człowieku, od którego to wszystko się zaczęło. Ferruccio Lamborghini urodził się 28 kwietnia 1916 roku na wsi znajdującej się nieopodal Renazzo di Cento. Region znany był z rolnictwa, co sprawiło, że chłopiec od najmłodszych lat miał do czynienia ze wszelkiego rodzaju urządzeniami mechanicznymi. Z biegiem lat pasja odkrywania tego, jak działa dany sprzęt, była tak silna, że Ferruccio postanowił kontynuować edukację na uczelni technicznej i w rezultacie uzyskał tytuł inżyniera.

Lamborghini – pierwsze produkty

Gdy w 1946 Europa mogła odpocząć od wyniszczającej wojny, Ferruccio Lamborghini otworzył w rodzinnej miejscowości warsztat, w którym zbierał wszelkiego rodzaju pojazdy wojskowe, w tym maszyny podobne do traktorów. Ze względu na fakt, że po wojnie zapotrzebowanie na sprzęt rolniczy było ogromne, a znalezienie sprawnego graniczyło z cudem, Lamborghini szybko zauważył niszę, którą postanowił wypełnić. 

Nie minęło dużo czasu, gdy niewielki warsztat zamienił się w prężnie działające przedsiębiorstwo. Już w 1949 roku powstały pierwsze traktory marki, które były dwu, trzy i czterocylindrowymi silnikami diesla. Ciekawym rozwiązaniem był fakt zastosowania konstrukcji modułowych wykorzystujących wiele wspólnych części. Pod koniec lat sześćdziesiątych przedsiębiorstwo Lamborghini Trattori produkowało aż 400 pojazdów miesięcznie, co dawało mu tytuł największego producenta maszyn rolniczych we Włoszech.

W roku 1960 Ferruccio wrócił ze swojej podróży po USA i postanowił rozszerzyć zakres działalności firmy, by być jeszcze bardziej konkurencyjnym na dosyć szybko zapełniającym się rynku. Tak właśnie powstało przedsiębiorstwo Bruciatori SpA, które produkowało grzejniki i klimatyzatory. Odbiorcami urządzeń byli zarówno klienci biznesowi, jak i indywidualni. 

Nikt nie wiedział jeszcze, że Ferruccio poprzez rozwój dwóch firm przygotowuje się tak naprawdę do spełnienia swojego największego marzenia, czyli rozpoczęcia produkcji helikopterów. Niestety pomimo zebrania stosownych środków rząd Włoch nie zezwolił na tego typu działalność, a więc Ferruccio Lamborghini musiał zmienić plany.

lamborghini-huracan

Lamborghini kontra Ferrari

Enzo Ferrari był znanym producentem aut, który wypuszczał na rynek samochody sportowe odnoszące niesamowite sukcesy sprzedażowe. Co więcej, jego pojazdy radziły sobie wyśmienicie w zawodach Formuły 1 i przyczyniły się do zdobycia wielu wartościowych trofeów. Ferruccio Lamborghini również był wielkim miłośnikiem sportowych aut, czego wyraz stanowiła kolekcja tego typu samochodów. W jego garażach znajdowały się liczne modele Mercedesa, Jaguara, Maserati oraz Ferrari. We Włoszech znana była anegdota, że przedsiębiorca ma tyle pojazdów, że może codziennie jeździć innym.

Wrodzony perfekcjonizm nie pozwalał jednak w pełni cieszyć się kolekcją. W pewnym momencie Ferruccio postanowił nawet podzielić się niezadowoleniem z nieprawidłowo działającego sprzęgła w swoim Ferrari 250 GT z producentem. Spotkanie  Lamborginiego z Ferrarim było burzliwe i skończyło się wielką kłótnią. Według plotek Enzo miał stwierdzić, że Ferruccio jako specjalista od traktorów potrafi jeździć tylko maszynami rolniczymi, a niewielkie i delikatne auta sportowe go przerastają. W tym momencie czara goryczy się przelała i Lamborghini musiał wkroczyć do akcji.

Nie trzeba było długo czekać, aż producent nakaże pracującym dla siebie inżynierom rozebranie modelu Ferrari GT na części, by w pełni poznać konstrukcję auta. Ku swojemu zdziwieniu szybko okazało się, że wiele podzespołów wykorzystywanych w tym modelu jest standardowych i nie mają w sobie żadnego „magicznego składnika”. Taki obrót spraw zrodził w głowie przedsiębiorcy pomysł stworzenia własnego samochodu, który będzie lepszy od tego, co oferuje Ferrari. Tak właśnie w 1963 roku powstała firma Automobili Ferruccio Lamborghini SpA.

Fabryka stanęło w otoczeniu zielonych łąk o powierzchni 50 000 m kw., co nie było przypadkowe. Przedsiębiorca od początku bowiem zakładał dynamiczny rozwój i chciał mieć dużo miejsca, by powiększać zakłady produkcyjne. Co ciekawe, cała inicjatywa zajęło zaledwie rok i zbiegła się z zawirowaniami w siedzibie Ferrari. Zmiany kadrowe, wewnętrzne nieporozumienia i wypadki w trakcie GP sprawiły, że marka Ferrari przeżywała słabszy okres. Ferruccio Lamborghini tylko na to czekał i postanowił pozyskać kluczowego pracownika z Maranello, czyli Giotto Bizzariniego.

huracan

Jak powstał model Lamborghini Huracán?

Marka Lamborghini ma swoim portfolio wiele udanych modeli o charakterze spotowym, takich jak: Miura, Countach, Diablo, czy Gallardo. Najnowszy pojazd firmy z bykiem w logotypie nawiązuje jednak do innego, dosyć nietypowego dla marki, modelu LM002. Było to auto terenowe, ale charakteryzowało się też osiągami, robiącymi wrażenie na fanach Lamborghini. Huracán jest również modelem nieodbiegającym od głównych założeń marki, co daje gwarancję wyjątkowych osiągów oraz wrażeń podczas jazdy. Ze względu na konstrukcję sprawdza się idealnie w trudnych warunkach z dala od wielkich miast. Pod maską tego modelu można znaleźć 12-cylindrowy silnik o pojemności 5.2l, znany z modelu Countach, który osiąga moc 450KM.

Huracán po raz pierwszy został zaprezentowany na Geneva Motor Show w 2014 roku. W Polsce oficjalna premiera miała miejsce 3 lipca 2014 roku w salonie w Warszawie. 

Model Lamborghini Huracán został początkowo wyceniony w Polsce na 1 milion złotych, co stanowiło zawrotną kwotę nawet dla osób uznawanych za zamożne. Było to jednak konsekwencją kreowania marki na wyjątkową oraz skierowania oferty do klientów wymagających czegoś więcej – mówi ekspert Inter Cars. Jeżeli chodzi o odmianę uterenowioną, czyli Sterrato, to w tym przypadku propozycja od Lamborghini skierowana jest do właścicieli majątków ziemskich czy winnic, którzy szukają auta łączącego cechy gran turismo z SUV-em. Trzeba pamiętać, że mimo zwiększenia prześwitu o 44 mmw porównaniu do bazowej wersji, nadal jest on niewielki – kontynuuje ekspert.

W roku 2017 na targach w Genewie zaprezentowano model Lamborghini Huracán Performante, czyli ulepszoną wersję znanego już opinii publicznej pojazdu. Wyróżniał się większą liczbą koni mechanicznych (640), całkowicie nowym wydechem, pakietem aerodynamicznym, unowocześnionym spoilerem i mniejszą masą (1382 kg). W przypadku samochodów sportowych tego typu usprawnienia są niezwykle istotne. Dla miłośników szybkiej jazdy każdy kilogram ma duże znaczenie w kontekście osiąganych efektów.

Następne było Lamborghini Huracán EVO, które świat poznało w 2020 roku. Włoscy inżynierowie poprawili efektywność aerodynamiczną oraz zastosowali kilka zmian czysto estetycznych. Nowe obręcze, zderzaki, klapa silnika czy zintegrowany spoiler sprawiły, że ta wersja również okazała się dużym sukcesem komercyjnym. W międzyczasie pojawiło się też Lamborghini Huracán STO o nieco bardziej ulicznym charakterze.

Lamborghini Huracán Sterrato – sportowy samochód z terenowym zacięciem

Najnowszym pojazdem ze stajni Lamborghini jest model Sterrato, który dla miłośników marki może być dużym zaskoczeniem. Po raz pierwszy bowiem firma zdecydowała się na budowę samochodu, który dobrze radzi sobie także na polnych drogach i  łączy w sobie cechy tego typu pojazdów ze znanymi od lat rozwiązaniami sportowymi. Jeśli chodzi o to, ile kosztuje Lamborghini Huracán Sterrato, to musisz nastawić się na wydatek od 263 000 euro. 

Czy warto tyle zapłacić za Lamborghini Huracán? Cena najnowszego modelu jest wysoka, ale nie zaskakująca, biorąc pod uwagę to, że jest to limitowana seria – powstanie ich raptem 1499. Fani marki, którzy dysponują odpowiednim budżetem, bez wątpienia będą zainteresowani Sterrato, chociażby ze względu na niecodzienne połączenie sportowego designu z terenowymi możliwościami.

lamborghini

Lamborghini Sterrato – osiągi

Supersamochód Lamborghini w założeniu ma przede wszystkim dostarczać wiele przyjemności z jazdy po szutrowej drodze, która znacznie różni się od idealnych torów wyścigowych. Inżynierom z Włoch udało osiągnąć się taki efekt poprzez zastosowanie silnika V10 o pojemności 5,2 litra, maksymalnej mocy 610 KM i momencie obrotowym 560 Nm. Sterrato jest również wyposażony w zaktualizowaną wersję systemu sterowania napędem oraz kontrolą trakcji LDVI. Ciekawostką jest wprowadzenie specjalnego trybu Rally przeznaczonego do jazdy przy niskiej przyczepności. Dzięki temu auto dynamicznie dostosowuje się do warunków panujących na drodze i może zaoferować komfort w pełnym znaczeniu tego słowa. 

Prześwit w modelu Sterrato jest o 44 mm wyższy niż w przypadku Lamborghini Huracan EVO. Dodatkowo błotniki zostały wykonane w pełni z materiałów kompozytowych i charakteryzują się widocznymi mocowaniami.  Ze względu na szerszy rozstaw kół z przodu (30 mm) i z tyłu (34 mm), konieczne były również nowe błotniki. Wzmocnione zostały progi oraz dyfuzor. Wszystkie widoczne oraz te nieco bardziej ukryte zmiany miały na celu stworzenie auta zdolnego do jazdy po gorszych nawierzchniach, ale niepozbawionego wyjątkowego stylu marki Lamborghini.

Model dysponuje również dwusprzęgłową skrzynią biegów oraz elektronicznie sterowanym napędem na wszystkie koła. Sterrato przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi aż 260 km/h. To wszystko sprawia, że marka na pewno przewiduje sukces związany z Lamborghini Huracán. Cena w tym segmencie aut nie ma wielkiego znaczenia dla potencjalnych nabywców.

Sterrato – wnętrze

Lamborghini Sterrato nie zawodzi fanów marki i rozwiązań znajdujących się we wnętrzu auta. Jeszcze przed premierą przedstawiciele firmy potwierdzili, że na kierowców będą czekać wszelkiego rodzaju przyrządy typowe dla auta terenowego i wywiązali się z danego słowa. Cyfrowe wyświetlacze mają wskazywać kąt pochylenia, a kompas i współrzędne prezentowane na ekranach pomagać w orientacji na trasie. Zarządzanie głosowe będzie możliwe dzięki obsłudze asystenta Amazon Alexa. 

huracan lamborghini

Znajdź części zamienne w Inter Cars

Marzenie o Lamborghini Huracán nie sprawia, że możesz zaniedbywać auto, którym aktualnie jeździsz. Zanim uda Ci się zgromadzić odpowiednie środki, pielęgnuj swój aktualny samochód. W sklepie Inter Cars znajdziesz części zamienne, akcesoria oraz gadżety do samochodów. Mamy w ofercie produkty od znanych i cenionych marek, co sprawia, że nie musisz obawiać się o wartość proponowanych przez nas rozwiązań. Wysoka jakość stanowi dla nas priorytet i nade wszystko stawiamy sobie niezawodność części znajdujących się w katalogu Inter Cars. 

Jeśli szukasz rozwiązania do swojego pojazdu, ale nie jesteś przekonany, co wybrać, skontaktuj się z naszymi specjalistami. Wystarczy zaledwie krótka rozmowa, by pomogli Ci dobrać odpowiedni produkt, który wpłynie pozytywnie na stan techniczny Twojego samochodu. 

bagażnik

Lamborghini Huracán Sterrato – jesteś na nie gotowy?

Jak widzisz, seria Lamborghini Huracán od bazowego modelu, poprzez Lamborghini Huracán EVO i Lamborghini Huracán STO aż po Sterrato, to pojazdy, które wręcz czarują dbałością o szczegóły oraz możliwymi osiągami sportowymi. Oczywiście cena, jak przystało na sportowe auto z Włoch, nie jest niska, ale lata historii oraz uznanie klientów na całym świecie są pewnego rodzaju usprawiedliwieniem wysokich kosztów zakupu.

Skoro wiesz już, ile kosztuje Lamborghini Huracán Sterrato oraz jak prezentują się jego osiągi, nie zostaje Ci nic innego, jak rozpoczęcie gromadzenia środków finansowych. Pozwolą Ci one na nabycie modelu tego niezwykle udanego pojazdu. Pamiętaj, że produkcja Serrato będzie limitowana. Warto dodać, że uterenowioną wersją Lamborghini żegna się z serią Huracán. w przypadku Lamborghini liczba produkowanych sztuk jest ograniczona. Dzięki temu markę wciąż uznaje się za elitarną i przeznaczoną dla prawdziwych koneserów sztuki motoryzacyjnej. Jeśli w oczekiwaniu na nowe Lamborghini potrzebujesz części do naprawy obecnego pojazdu, zajrzyj do sklepu Inter Cars.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Premiera Lambroghini Huracán miała miejsce na pokazie Geneva Motor Show w 2014 roku. W Polsce auto było dostępne od 3 lipca 2014 roku w salonie w Warszawie.

Huracán Sterrato to samochód przeznaczony dojazdy na polnych drogach. Jest też wyposażony w urządzenia przydatne podczas podróżowania poza głównymi drogami.

Koszt zakupu tego modelu nie jest niski, do czego przyzwyczaiła już klientów marka Lambroghini. Cena modelu zaczyna się od 263 000 euro.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!