Matowy lakier samochodowy do niedawna można było spotkać tylko w przypadku naprawdę drogich i roztaczających wokół siebie atmosferę luksusu autach. Obecnie jednak sytuacja znacznie się zmieniła i na ulicach pojawia się więcej pojazdów osobowych, które są ozdobione w ten sposób. Z tego tekstu dowiesz się, skąd właściwie wzięła się moda na matowy samochód i jak pielęgnować lakier bez połysku.

matowy lakier samochodowy

Czasy, gdy wszystkie samochody musiały wyglądać podobnie, bezpowrotnie minęły, czego wyrazem są niekiedy fantazyjnie ozdobione pojazdy. Dzięki współczesnej technologii nie ma żadnego problemu w dopasowaniu auta do stylu kierowcy oraz spełnieniu najbardziej szalonych pomysłów dotyczących strony wizualnej. Co ważne, aby efekt wizualny mógł przez długi czas cieszyć oko, trzeba o niego odpowiednio dbać. W przypadku matowego lakieru jest to szczególnie ważne ze względu na strukturę.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Matowy lakier samochodowy – skąd taki pomysł?

Zanim przejdziemy do omówienia czynności pielęgnacyjnych, poświęćmy chwilę na krótką lekcję historii.

Lakier matowy samochodowy to żadna nowość i ozdobione w ten sposób pojazdy można było spotkać już w latach 40. XX wieku. Moment powstania matowego lakieru wiąże się bezpośrednio ze szczytem popularności samochodów typu hot rod. Nazwa dotyczy specjalnych czynności z zakresu tuningu, które miały za zadanie wyróżnić pojazdy i przełamać wszechobecną nudę motoryzacyjną. 

Cechami charakterystycznymi hot rodów były: brak maski, zderzaków, błotników, dachu oraz właśnie matowa karoseria. W tamtych czasach samochód w takim stanie wzbudzał niemałe zainteresowanie. Z biegiem lat lakier bezbarwny, matowy samochodowy stał się czymś bardziej powszechnym, czego wyrazem są jeżdżące po naszych drogach pojazdy. 

Czytaj także: Car wrapping – czym jest i jakie są z tego korzyści?

lakier matowy samochodowy

Samochód w macie – co z funkcjonalnością?

Efekt wizualny jest bardzo ważny i o tym nie ma co dyskutować. Niemal każdy kierowca chciałby, żeby jego auto było uznawane za ładne i wzbudzało zainteresowanie wśród przechodniów oraz innych uczestników ruchu. Jest to zjawisko całkowicie zrozumiałe. Co jednak w przypadku funkcjonalności? Czy samochód w macie to dobry pomysł od strony użytkowej? Jak spisuje się w codziennych warunkach?

Najważniejsza rzecz, jaką musisz sobie uświadomić, zanim zdecydujesz się na matowy lakier samochodowy, jest delikatna struktura. W praktyce oznacza to, że jest o wiele bardziej miękka niż w przypadku standardowej karoserii. To z kolei, przy nieprawidłowej eksploatacji, może prowadzić do powstawania drobnych rys oraz zaburzenia ciekawego efektu wizualnego.

Jeśli zdecydowałeś się na matowy samochód, musisz pamiętać o tym, żeby nie przecierać karoserii m.in. wszelkiego rodzaju chropowatymi gąbkami. W Twoim niezbędniku powinna zagościć na stałe miękka szmatka, która jest przystosowana do czyszczenia matowego lakieru – mówi ekspert Inter Cars.

Ze względu na miękką strukturę lakier bezbarwny, matowy samochodowy jest narażony na uszkodzenia. Dlatego też przed przecieraniem karoserii zawsze sprawdź, czy na przeznaczonej do tego ściereczce nie znajdują się żadne drobinki piasku lub innych zanieczyszczeń, które mogą potencjalnie uszkodzić lakier.

Matowy samochód – cena

Skoro wiesz już, skąd wzięła się moda na bezbarwny, matowy lakier oraz co powinno zagościć na stałe w Twoim przyborniku do czyszczenia, przejdźmy do kosztów związanych z nałożeniem matowej karoserii. 

  1. Oklejanie pojazdu

Ta opcja jest stosunkowo tania i w zależności od rodzaju folii oraz elementu, jaki ma zostać oklejony, kosztuje od 3 do 5 tys. zł. Oczywiście ostateczny koszt w dużej mierze zależy również o fachowca, który zajmie się zmianą wizualną Twojego samochodu. W tej kwestii nie radzimy oszczędzać. Oklejanie auta jest bowiem procesem wymagającym precyzji oraz doświadczenia. Jeśli więc ktoś proponuje Ci cenę znacznie niższą niż podany przez nas zakres, możesz mieć uzasadnione obawy, że planuje uczyć się na Twoim pojeździe.

Atutem folii jest fakt, że chroni fabryczny lakier przed uszkodzeniami, co jest na pewno ważne w kontekście przyszłej sprzedaży samochodu. O wiele łatwiej będzie też wrócić do pierwotnego koloru, gdy zmienisz zdanie. Naprawa w przypadku zarysowań zasługuje również na wzmiankę. Jedyne, co trzeba w takiej sytuacji zrobić, to wymieć folię na jednym elemencie.

  1. Malowanie pojazdu

Jeśli chodzi o matowy lakier samochodowy, to najlepsze efekty wizualne można uzyskać właśnie w przypadku wyboru malowania. Musisz jednak przygotować się na koszty w granicach od 5 do 7 tys. zł za pokrycie całego samochodu matową warstwą. Atutem tego rozwiązania z całą pewnością jest trwałość. Dobrze nałożony lakier będzie utrzymywał się przez wiele lat. 

W kwestii uszkodzeń sytuacja nie jest już jednak taka prosta, jak ma to miejsce przy obklejaniu. Wszelkiego rodzaju rysy oraz ubytki wymagają ponownego lakierowania, a więc ponoszenia wysokich kosztów. Jeśli jednak zależy Ci na niepodrabialnym wyglądzie auta, malowanie jest najlepszym sposobem na uzyskanie niepowtarzalnego efektu.

Jak widzisz, aby osiągnąć efektowny wygląd, konieczne jest również przygotowanie na koszty, jakie generuje matowy samochód. Cena zabiegu w zależności od wybranej metody może sięgać nawet do 7 tys. zł.

matowy samochód

Matowy lakier samochodowy – jak wypolerować?

Częste pytanie, jakie zadają sobie kierowcy, dotyczy tego, w jaki sposób polerować matową karoserię. Czasami bowiem konieczne jest przywrócenie lakierowi blasku oraz usunięcie uciążliwych zabrudzeń. Bardzo ważną zasadą, którą powinieneś przyswoić jeszcze przed pokryciem auta matową warstwą, jest całkowity zakaz polerowania. Jeśli jednak zapomnisz o tym i wypolerujesz matową karoserię, przygotuj się na błyszczące plamy na matowej powierzchni, które całkowicie zepsują pożądany efekt. 

W tej kwestii o wiele lepsze rozwiązanie to nakładanie folii. Ewentualna wymiana jest znacznie tańsza niż w przypadku ponownego lakierowania. Znasz już odpowiedź na pytanie „matowy lakier samochodowy – jak wypolerować?”.

Czytaj także: Miernik grubości lakieru – sposób na sprawdzenie auta

Matowy lakier samochodowy – jak myć?

Czas przejść do tego, w jaki sposób prawidłowo myć samochód pokryty matowym lakierem. Czy można korzystać ze standardowych rozwiązań? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz poniżej. 

  1. Mycie ręczne matowego lakieru

To najbezpieczniejsze rozwiązanie, które daje Ci pełną kontrolę nad tym, co dzieje się podczas usuwania zabrudzeń. Ważna w przypadku mycia ręcznego jest kolejność działań. Nigdy nie zaczynaj pracy przy nagrzanym nadwoziu. Pamiętaj też, żeby przed nałożeniem środków czyszczących spłukać lakier wodą. Przygotuj też dwa osobne zbiorniki z wodą. Staraj się nie używać siły i zapomnij o szorowaniu. 

Zabrudzenia usuwaj stosowną chemią, a nie energicznym wycieraniem. Po zakończeniu przetrzyj auto do sucha przy pomocy ręcznika z mikrofibry. Jeśli chodzi o chemię, zaopatrz się w środki przeznaczone do mycia matowej karoserii. Zminimalizujesz wtedy ryzyko uszkodzeń wynikających z używania zbyt agresywnych płynów.

  1. Mycie ciśnieniowe matowego lakieru

Przy okazji omawiania myjek ciśnieniowych warto obalić dosyć często rozpowszechniany mit, który mówi, że pod żadnym pozorem nie można ich stosować przy matowych lakierach. Specjaliści z branży jednogłośnie uważają, że mikroproszki dodawane do lancy nie powinny uszkodzić lakieru. Pamiętaj jednak, że wiele zależy też od Ciebie. Jeśli będziesz myć auto bez zastosowania się do ogólnie panujących zasad określonych przez właściciela myjni, możesz zniszczyć efekt wizualny swojego auta. Unikaj też programu nabłyszczania karoserii konserwowania lakieru płynnym woskiem.

  1. Myjnia automatyczna a matowy lakier

Myjnia automatyczna to najgorsze miejsce, jeśli chodzi o mycie matowej karoserii. W instrukcjach obsługi niektórych samochodów znajdziesz nawet informacje o tym, że szybko kręcące się szczotki mogą uszkodzić nadwozie. Wiele myjni korzysta też z programu pielęgnacji lakieru woskiem, co nie jest korzystne dla matowej karoserii. Jeśli nie masz innego wyjścia i musisz udać się do myjni automatycznej, staraj się znaleźć taką, która oferuje programy pozbawione wosku. Zmniejszysz w ten sposób ryzyko uszkodzeń lakieru.

Lakier matowy samochodowy – czy warto?

Odpowiedź na tak zadane pytanie nie jest łatwa ze względu na to, że o gustach nie powinno się dyskutować. Abstrahując od efektów wizualnych, warto przyjrzeć się funkcjonalności takiego rozwiązania. Pomimo ciekawego wyglądu pamiętaj o regularnej pielęgnacji, dzięki której lakier przez długi czas spełniał swoje zadanie i zachwycał wyglądem. 

Jeśli więc nie lubisz spędzać wolnych dni na czyszczeniu samochodu, odpuść sobie matowy lakier. Tego typu karoseria to dobry pomysł dla osób, które mogą poświęcać swój czas na pielęgnację pojazdu. 

lakier bezbarwny matowy samochodowy

Szukasz produktów do auta? Zajrzyj do Inter Cars

Bez względu na to, jaki lakier wybierzesz, czasami każdy samochód potrzebuje drobnych napraw lub poważnej interwencji mechanika. Aby przywrócenie pojazdu do idealnego stanu technicznego było możliwe, konieczne jest zaopatrzenie się w odpowiednie części zamienne, akcesoria oraz wszelkiego rodzaju inne produkty wpływające na komfort i bezpieczeństwo. Zajrzyj do sklepu internetowego Inter Cars i sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy.

Zdajemy sobie sprawę, jak ważna w kontekście części zamiennych i akcesoriów do aut jest jakość, dlatego współpracujemy tylko z zaufanymi dostawcami, którzy są w stanie zaoferować nam najwyższą możliwą trwałość. Dzięki temu możemy przedstawić wszechstronną ofertę wypełnioną produktami, które szybko i bez zbędnych komplikacji przywrócą Twój samochód do idealnego stanu. 

Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości, skontaktuj się z naszymi specjalistami, którzy szybko doradzą i pomogą wybrać rozwiązanie, najlepsze rozwiązanie. Skorzystaj z oferty Inter Cars i sprawdź już dzisiaj, jak wiele ciekawych produktów u nas znajdziesz. 

Matowy samochód – wiesz już wszystko

Jak widzisz, matowy lakier to nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, który przykuwa uwagę. To również szereg koniecznych do wykonywania czynności pielęgnacyjnych przy zachowaniu szczególnej ostrożności. Jeśli zdecydujesz się na pojazd z matową karoserią, jego mycie musi odbywać się zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami. Wiąże się to przede wszystkim z miękką strukturą matowego lakieru. Oznacza to, że jest o wiele bardziej podatny na uszkodzenia niż fabrycznej karoserie. Dla tak spektakularnego efektu wizualnego warto zaryzykować.

W przypadku gdy wybrałeś matowe wykończenie, nie zapominaj też o zaopatrzeniu się w miękką szmatkę z mikrofibry oraz chemię przeznaczoną specjalnie do tego typu karoserii. Najbezpieczniejsze w kontekście takiego auta jest mycie ręczne. Masz wtedy pełną kontrolę nad siłą oraz stosowanymi preparatami. Oczywiście, możesz też jechać na myjnię bezdotykową, ale musisz wiedzieć, że wiąże się z to z pewnego rodzaju ryzykiem.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Wiele zależy od wybranej przez Ciebie metody aplikacji. Jeśli zdecydujesz się na naklejaną folię, przygotuj się na wydatek do 5 tys. zł. W przypadku malowania cena jest wyższa i potrafi sięgać nawet 7 tys. zł. Drugie rozwiązanie jest o wiele bardziej estetyczne, ale i wiąże się z większym ryzykiem powstawania rys.

Najlepsze rozwiązanie to mycie ręczne z wykorzystaniem specjalistycznych środków chemicznych. Dopuszczalne jest jeszcze korzystanie z myjni bezdotykowych (bez wosku). Myjnie automatyczne są niewskazane w przypadku matowej karoserii i lepiej z nich zrezygnować, aby nie narażać lakieru na uszkodzenia. 

Matowe karoserie pojawiły się już w latach 40. XX wieku przy okazji rozkwitu aut typu hot rod. Samochody reprezentujące ten nurt bardzo często były ozdobione matową karoserią, co stanowiło wyraz buntu wobec seryjnym rozwiązaniom oraz sposobem na przełamanie stylistycznej nudy.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!