Poszukiwanie używanego samochodu może być trudne. Właściciele i handlarze potrafią być nieszczerzy w kwestii stanu technicznego i blacharskiego. Z pewnością chciałbyś znać sposób na sprawdzenie auta przed zakupem. Jednym z nich jest miernik grubości lakieru, dzięki któremu możesz sprawdzić, czy elementy blacharskie były naprawiane lakierniczo i w jaki sposób zostały dokonane naprawy. Jak działa taki miernik, jak go używać i jak interpretować jego wskazania? Oto kompleksowy poradnik, specjalnie dla Ciebie!

Powłoki lakiernicze na karoserii mają fabrycznie zróżnicowaną grubość. Elementy narażone na działanie piasku z jezdni czy zderzenia z drobnymi obiektami w czasie jazdy są lakierowane grubiej, a takie elementy jak dach czy panele tylnych błotników mają cieńszą warstwę. Grubość lakieru w nowym samochodzie zwykle waha się pomiędzy 70 a 170 μm (mikrometr – 1/1000 mm). Nie powinieneś więc spodziewać się równomiernej powłoki na całym pojeździe, ale sprawdzać poszczególne elementy. Miernik grubości lakieru pozwoli sprawdzić, czy i jak były one naprawiane.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Miernik grubości lakieru – jak go używać?

Wiele osób, które zakupiły miernik grubości lakieru, nie do końca wie, jakie informacje można uzyskać za jego pomocą. Ludzie sprzedający samochody często opisują, jak osoba zainteresowana kupnem odrzucała ofertę samochodu w dobrym stanie, ze względu na złą interpretację pomiarów wskazanych przez czujnik lakieru. Jak więc używać miernika, by dowiedzieć się czegokolwiek, oraz by takie sprawdzenie auta przed kupnem miało sens?

Jak działa miernik do lakieru?

Mierniki grubości lakieru to zwykle stosunkowo proste urządzenia pomiarowe oparte na indukcji elektromagnetycznej lub generowaniu prądów wirowych. Typowa sonda miernika ma 3 cewki. Centralna cewka jest zasilana przez urządzenie, pozostałe dwie indukują prąd pod wpływem zmiennego pola magnetycznego. Wartości te są przeliczane na odległość między sondą a powierzchnią materiału przewodzącego.

Powyższy opis wskazuje na pierwsze ograniczenie, jakie mają tego typu mierniki. Są one w stanie zmierzyć grubość warstw lakierniczych tylko na elementach wykonanych z przewodnika elektrycznego. Tańsze modele, ze względu na używanie w konstrukcji magnesu mającego poruszać cewkami, działają jedynie na metalach ferromagnetycznych, czyli blasze stalowej. Oznacza to, że nie będziesz w stanie sprawdzić stanu lakieru na powierzchniach z tworzyw sztucznych, a bez odpowiedniej klasy miernika, także na elementach aluminiowych.

Należy o tym pamiętać i przed wyjazdem na oględziny używanego samochodu sprawdzić, które jego elementy nie są wykonane z metalu. Wiele plastikowych paneli nadwozia miały liczne modele francuskich marek. W Peugeotach i Citroenach spotkać można wykonane z plastiku maski, błotniki przednie czy klapy bagażnika. W przypadku minivana Renault Espace wszystkie panele zewnętrzne wytwarzane były z tworzywa sztucznego.

Mierniki grubości lakieru

Rodzaje sond do czujników grubości lakieru

Miernik do lakieru przeważnie będzie wyposażony w jeden z 3 typów sondy pomiarowej. Sondą jest część urządzenia, którą przykładać będziesz do badanej powierzchni. Te rodzaje to:

  • sonda płaska,
  • sonda dociskowa,
  • sonda kulkowa.

Sonda płaska zwykle występuje w urządzeniach z niższej półki. Można za jej pomocą sprawdzić wyłącznie powłoki na płaskich elementach karoserii, a dodatkowo należy robić to z dużą precyzją. Jeżeli końcówka sondy nie będzie stykać się w którymś miejscu z powierzchnią badanego elementu, pomiar będzie nieprawidłowy.

Sondy dociskowe także nadają się raczej do kontroli płaskich powierzchni, ale poradzą sobie także na łagodnych obłościach i zagłębieniach. Taka sonda wyposażona jest w sprężynę, która pozwala na dokładniejsze dociśnięcie elementu pomiarowego do karoserii.

Sondy kulkowe są najbardziej uniwersalne, pozwalają także na kontrolę stanu lakieru na elementach wklęsłych i wypukłych czy na przetłoczeniach. Znajdująca się na końcu sondy kulka musi się stykać z badaną powierzchnią tylko jednym punktem.

Warto też zwrócić uwagę na umiejscowienie sondy. Jeżeli jest ona przytwierdzona bezpośrednio do wskaźnika, używanie takiego miernika będzie trudniejsze. Lepszej klasy miernik powinien mieć sondę na przewodzie. Jest to rozwiązanie o wiele wygodniejsze. Pozwala na przykład na zmierzenie grubości lakieru na środku dachu. Na zintegrowanym urządzeniu odczytanie pomiaru z tego miejsca mogłoby być problematyczne.

Przygotowanie miernika do pomiarów

Wiele urządzeń pomiarowych należy najpierw przygotować do pracy. Tak samo jest w przypadku miernika grubości lakieru. Niemal wszystkie urządzenia wymagają kalibracji, której proces zawsze opisany jest w instrukcji. Jeżeli nie wykonasz tej czynności, pomiary wykonane przez czujnik lakieru będą bezwartościowe.

Po przeczytaniu instrukcji i kalibracji warto też poćwiczyć wykonywanie pomiarów, zanim udasz się do sprzedającego. Zmierz grubość lakieru na swoim samochodzie lub aucie znajomego. Dzięki temu nauczysz się posługiwać tym przyrządem oraz wprowadzisz preferowane przez siebie zmiany w ustawieniach urządzenia.

Przygotowanie miernika do pomiarów

Jak dokonać pomiaru grubości lakieru?

Miernik grubości lakieru pozwala poznać odległość między sondą a powierzchnia metalu. Dlatego warstwa kurzu, brudu czy piasku mogą wpłynąć znacząco na wyniki. Pojedyncze ziarenko piasku ma rozmiar przeważnie większy niż 50 μm, co przy pomiarach poniżej 200 μm jest wartością wręcz ogromną. Dlatego każdy punkt przed pomiarem należy umyć. Najlepiej do tego celu użyj wody z płynem do mycia naczyń lub bezwoskowego środka do mycia karoserii i miękkiej ścierki. Nie zaszkodzi to karoserii, a zmyje nie tylko zabrudzenia, ale zwykle poradzi sobie także z warstwą wosku. Jeżeli chcesz być pewny, że lakier jest idealnie czysty, możesz przetrzeć go benzyną ekstrakcyjną. 

Do oczyszczonego punktu pomiaru przyłóż sondę i zaczekaj na ukazanie się wyniku. Zapisz go na kartce lub zaznacz punkt na wydrukowanym ideogramie samochodu.

Sprawdzenie auta przed zakupem – w jakich miejscach mierzyć lakier?

Miernik grubości lakieru pozwala na dość dokładne skontrolowanie stanu powłoki lakierniczej. Jednak by dowiedzieć się czegoś o samochodzie, należy przeprowadzić całą serię pomiarów. 

Na każdym elemencie blacharskim wyznacz sobie 6 lub 8 punktów pomiarowych, regularnie rozmieszczonych na całej jego powierzchni. Powłoka musi być z grubsza równa na całym elemencie, wahania powinny być mniejsze niż 20 μm. Najlepiej sprawdzać grubość lakieru po obu stronach samochodu po sobie. Jeżeli występują wyraźne różnice między lewym i prawym błotnikiem, oznacza to zwykle interwencję lakierniczą.

Ważniejsze od zewnętrznego poszycia jest to, by sprawdzić powłoki na słupkach czy progach. Jeżeli tam znajdziesz dziwne anomalie, czy wyjątkowo duże wartości, może to oznaczać, że auto miało bardzo poważny wypadek i zostało naprawione w kiepski sposób. W przypadku progów może też oznaczać, że ktoś zamaskował dziury spowodowane korozją. Zakup takiego auta to bardzo duże ryzyko.

Sprawdzenie auta przed zakupem

Jaki wybrać miernik grubości lakieru? 

Na rynku znajdziesz setki mierników różnej jakości. Popularne na internetowych portalach sprzedażowych urządzenia kosztują niekiedy kilkadziesiąt złotych, jednak jakość ich pomiarów pozostawia wiele do życzenia. Jaki miernik do lakieru wybrać, by być pewnym jego wskazań? Oto nasze typy.

Opcja budżetowa – Profitool MGR-10-S-FE

Jeżeli nie zajmujesz się zawodowo handlem samochodami, a Twoim celem jest jedynie sprawdzenie auta przed kupnem, nie musisz kupować bardzo zaawansowanego urządzenia. Dobrej klasy miernik grubości lakieru wyposażony w sondę płaską i przeznaczony do badania powłok na stali będzie niewielkim wydatkiem w stosunku do ceny samochodu.

Miernik MGR-10-S-FE jest niedrogi, ale dzięki dobrej klasy elementom pomiarowym wskaże prawdziwe wartości grubości lakieru. Jego sonda umieszczona jest na przewodzie, co poprawia ergonomię. Łatwa, intuicyjna obsługa i prosta kalibracja przez dołączoną płytkę nie sprawią problemu nawet osobom, które są na bakier z techniką.

Miernik lakieru także do aluminium – Profitool DX-13-S-AL

Jeżeli szukasz samochodu, którego elementy zostały wykonane z aluminium lub innych metali nieżelaznych potrzebujesz czujnika, jaki pozwoli Ci przeprowadzić na nich pomiary. Wśród popularnych modeli aluminiową konstrukcję mają niektóre modele Audi. Aluminiowe poszycia karoserii można spotkać w Land Roverach Series I, II i III oraz Defender. Aluminiowy dach spotkać można w Mercedesie W212 (klasa E). Ten coraz powszechniej używany materiał, nadal jednak trafia raczej do samochodów luksusowych i drogich.

Przy zakupie takiego auta szczególnie ważne jest, by dobrze sprawdzić jego stan. Najpewniej wydajesz na niego dużą kwotę, a jednocześnie musisz pamiętać, że jeżeli okaże się on mocno zużyty, ceny części będą wysokie. W przypadku elementów z aluminium, ważne jest także to, że niewielu blacharzy potrafi je naprawiać, dlatego należy szczególnie uważać przy ich zakupie. Jeżeli Audi z aluminiową ramą przestrzenną miało wypadek, to mała szansa, że zostało ono naprawione poprawnie. 

Dlatego właśnie czujnik grubości lakieru do aluminium jest dobrym zakupem. Model DX-13-S-AL zbada powłoki na stali i innych metalach. Wyposażony w wygodną sondę dociskową, która zwiększa dokładność w stosunku do modeli płaskich. Kosztuje poniżej 300 zł, ale użycie go przy sprawdzeniu samochodu z elementami z aluminium z pewnością pozwoli zaoszczędzić o wiele więcej pieniędzy.

Miernik lakieru także do aluminium

Miernik grubości lakieru dla profesjonalistów – Profitool E-12-S-AL Expert

Jeżeli zajmujesz się handlem samochodami używanymi, rzeczoznawstwem motoryzacyjnym czy doradztwem przy zakupie pojazdu, warto zainwestować w urządzenie w pełni profesjonalne. 

Miernik E-12-S-AL wyposażony we wbudowany akumulator ładowany poprzez złącze mini-USB, takie samo jak w większości telefonów i innych urządzeń dostępnych na rynku. Oprócz tego, że miernikiem grubości, można zmierzyć powłokę lakierniczą na stali i aluminium, ma on także dodatkowe funkcje. Pozwala na sprawdzenie ciągłości powłoki ocynku na blasze. Powłokę tę mogą zniszczyć uszkodzenia mechaniczne i naprawy blacharskie. Wpływa to negatywnie na odporność elementu na korozję. 

Ważną funkcją przy dużej liczbie pomiarów jest pamięć pomiarów i możliwość wygenerowania pełnego raportu w formacie PDF po podłączeniu miernika do komputera przez złącze USB. Rozwiązanie to oszczędza czas i pozwala na dokładniejsze sprawdzenie samochodu, ponieważ nie musisz zajmować się ręcznym zapisywaniem pomiarów.

Mierniki grubości lakieru w Inter Cars

Jak widzisz, wysokiej jakości mierniki grubości lakieru możesz kupić w sklepie Inter Cars. W szerokiej ofercie znajdziesz także preparaty, które pozwolą Ci zadbać o zakupiony samochód, takie jak środki do mycia, woski do zabezpieczenia lakieru czy elementy karoserii. Sprawdź ofertę już teraz!

szukasz produktu który opisujemy?

Czy pomiar grubości lakieru mówi wszystko o stanie pojazdu? Ekspert wyjaśnia

Wiele osób ślepo wierzy wskazaniom miernika lakieru i na jego podstawie ocenia stan i bezwypadkową historię samochodu. Jednak jak opowiedział nam ekspert Inter Cars, nie jest to podejście słuszne. Radzi on, na co jeszcze zwrócić uwagę podczas sprawdzenia auta przed zakupem i jak interpretować pomiary grubości powłok lakierniczych. Oto jego zalecenia.

Samochód mógł być poważnie rozbity, a miernik grubości lakieru nie wykaże niczego dziwnego. Jeżeli podczas naprawy wymieniono zniszczone elementy blacharskie na części kupione „pod kolor”, to warstwa lakiernicza będzie identyczna z fabryczną. W takim wypadku wskazówką może być spasowanie elementów między sobą. Warto spojrzeć na szpary między maską i błotnikami, spasowanie reflektorów czy przerwę między błotnikiem a drzwiami. Samochód w dobrym stanie powinien mieć równe, niezbyt duże szpary między elementami. 

Z drugiej strony grubszy lakier na błotniku, masce czy drzwiach, nie musi świadczyć o tym, że samochód jest w złym stanie. Niewielkie stłuczki, szkody parkingowe czy uszkodzenia od kamieni mogły być naprawiane na bieżąco. Dzięki temu na elementach nie pojawiła się rdza. Jeżeli naprawiono je poprawnie lub wymieniono i polakierowano, auto dalej może być w bardzo dobrym stanie blacharskim.

Z tego powodu istotniejsze od powłoki na poszyciach jest sprawdzenie konstrukcji pojazdu. Szczególnie w przypadku samochodów mających 10 lat i więcej jest mało prawdopodobne, żeby żaden element nigdy nie był dodatkowo lakierowany.

Dyskwalifikująca jest sytuacja, w której na elementach blacharskich występują grube „placki” szpachli, objawiające się punktowym, gwałtownym wzrostem wyniku pomiaru. Świadczy to o bardzo niskiej jakości naprawie blacharskiej – może to oznaczać, że stan pojazdu wyraźnie odbiega od przedstawianego. Podobnie jak w przypadku nietypowych wskazań na słupkach czy progach, nie warto inwestować w takie auta – mówi ekspert Inter Cars.

pomiar grubości lakieru mówi wszystko o stanie pojazdu

Czy warto kupić miernik grubości lakieru – podsumowanie

Miernik grubości lakieru to przydatne narzędzie, jednak jego zastosowanie wiąże się z ograniczeniami. Bazowanie w całości na pomiarze powłok lakierniczych może wprowadzić w błąd co do stanu technicznego samochodu.

Jednocześnie to stosunkowo niedrogi sposób na wyeliminowanie samochodów poważnie zużytych lub źle naprawionych po ciężkich wypadkach. Jeżeli kupujesz samochód, warto wykorzystać miernik właśnie do tego celu.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Samochody, które opuszczają fabrykę, pokryte są zwykle warstwą lakieru o grubości 70-170 μm. Grubość może różnić się pomiędzy elementami samochodu ze względu na zabezpieczenia antykorozyjne i grubsze warstwy w miejscach narażonych na piaskowanie.

Mierniki grubości lakieru działają wyłącznie na elementach z metalu. Tańsze urządzenia nadają się wyłącznie do poszyć stalowych, te lepszej klasy także do wykonanych z aluminium czy innych metali.

O stanie blacharskim samochodu przede wszystkim źle świadczą niepoprawne wyniki, na przykład punktowe, bardzo duże wartości, anomalie i duże różnice w wynikach na elementach konstrukcyjnych, takich jak słupki czy progi. Oznaczają one zwykle kiepskie naprawy po poważnych szkodach lub zamaskowaną korozję. Alarmujące mogą być też pomiary wskazujące na grube warstwy szpachli.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!