Niewiele pojazdów ma taką osobowość i tyle uroku, co Mazda, znana również jako MX-5. Od pierwszej generacji z podnoszonymi reflektorami, przez turbodoładowaną wersję „Mazdaspeed” oferowaną w drugiej, trzecią z rozszerzonymi nadkolami i elektrycznie sterowanym twardym dachem, aż po obecny model – jest praktycznie dla każdego. W tym tekście skupimy się na ostatniej, czwartej generacji. Czytaj dalej i sprawdź, co ma do zaoferowania ten model japońskiej marki!

Mazda Miata MX5

Mazda MX-5 od debiutu pierwszej generacji w 1989 roku zawsze miała podwójną osobowość. Z jednej strony jest to świetny kabriolet dla osób w każdym wieku i z różnym doświadczeniem za kierownicą. Pojazd gwarantuje dobrą zabawę. Z drugiej strony jest to również legendarne auto, które często pojawiało się na amatorskich torach wyścigowych. Była popularna wśród kierowców ze względu na doskonałe wyważenie oraz dynamikę napędu na tylne koła. Obecnie na rynku dostępna jest czwarta generacja – Mazda MX-5 ND. Wszystko, co musisz wiedzieć o tym samochodzie, znajdziesz poniżej!

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

Mazda MX-5? Miata? ND? Jaka jest nazwa czwartej generacji?

Mazda MX-5 to samochód, który jest produkowany stale od 1989 roku. Na początek warto zagłębić się w kwestię nazewnictwa, która dla wielu może być dość myląca. W Japonii samochód występował pod nazwą Eunos Roadster, z kolei w USA jako Miata. W Polsce model również jest znany pod tym drugim określeniem. 

MX-5 ma również korporacyjne nazwy. Pierwsza generacja została określona NA, a kolejne dwie NB oraz NC. Pojazdy czwartej generacji oznaczone są skrótem ND. Ta nazwa jest przeznaczona dla standardowej wersji ze składanym miękkim dachem. W czwartej generacji występuje również MX-5 RF. Jest to pojazd, który zadebiutował w roku modelowym 2017 i ma twardy dach.

Mazda Miata MX5

Mazda Miata – widoczna gołym okiem zmiana designu

Mazda Miata czwartej generacji wprowadziła największe zmiany stylistyczne  w historii tego modelu. Producent zdecydował się na mocno opadającą w klin maskę, przymrużone reflektory oraz zupełnie inne tylne światła. Szczególnie ten ostatni element był znakiem szczególnym MX-5. Całość designu uzupełniają duże nadkola. Kierowca oraz pasażer umieszczeni są praktycznie w połowie samochodu, blisko osi wzdłużnej. Dzięki temu inżynierom udało się obniżyć i skupić ciężar pojazdu. W ten sposób masa między przodem a tyłem pojazdu jest równomiernie rozłożona. 

MX-5 ND jest lżejsza oraz krótsza od poprzednich generacji. Wymiary pojazdu to: 3915 mm długości, 1918 mm szerokości (z lusterkami) oraz 1230 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2310 mm. Miata waży praktycznie tyle samo, co pierwszy pojazd z 1989 roku, czyli ok. 1000 kg. Jest to naprawdę imponujące, biorąc pod uwagę, że wytrzymałość zderzeniowa tego samochodu jest nadal na bardzo wysokim poziomie.

Mazda MX-5 ND skurczyła się w środku w porównaniu do poprzednich generacji. Nie mamy dobrych informacji dla osób, które mierzą 190 cm lub więcej. Ciężko będzie Wam za kierownicą czy na fotelu pasażera – kolana będą co chwilę ocierać się o deskę rozdzielczą. 

Mimo tego, że kabina jest dosyć ciasna, to warto zwrócić uwagę na bogate wyposażenie. Projekt charakteryzuje się minimalizmem, podkreślonym miękkimi w dotyku materiałami. Nawet górne poszycie drzwi jest polakierowane w kolorze nadwozia, dzięki czemu wygląda bardziej atrakcyjnie niż standardowy plastik. Fotele obite tkaniną są standardem. Wygodne wersje skórzane są dostępne w wersji wyposażeniowej Grand Touring.

Mazda Miata MX5

Mazda Miata – zajrzyjmy pod maskę

W 2015 roku japoński producent oferował egzemplarze z dwoma rodzajami wolnossących benzynowych jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem. Pierwsza z nich, podstawowa, miała pojemność 1,5 l i generowała moc 130 KM, a druga 2,0 l i 157 KM. W 2018 doszło do aktualizacji oferty. Producent poprawił osiągi dwulitrowej jednostki, która od roku modelowego 2019 generowała moc 184 KM. Podniesiono również maksymalny moment obrotowy z 200 na 205 Nm. uzyskiwany przy 4000 obrotów na minutę. 

W mocniejszej wersji silnikowej zamontowany jest również mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Dzięki temu moment obrotowy idzie możliwie na obydwa koła. Mazdę MX-5 ND wyróżnia również bardzo czuły pedał gazu. 

Samochód został wprowadzony na rynek z sześciobiegową skrzynią manualną oraz sześciobiegową automatyczną przekładnią. Jak prezentuje się spalanie? Jest ono na przyzwoitym poziomie. W trasie zużycie paliwa wynosi ok. 5,5 l/100 km. W trybie mieszanym jest to 6,9 l/100, z kolei w mieście 9,3 l/100 km.

MX-5 ND – dostępna najnowsza technologia

Miata oferuje wiele udogodnień dla kierowcy. Są one jednak dostępne w nowszych rocznikach lub bogatszych wyposażeniach z pierwszych lat produkcji. Główne dostępne dla MX-5 ND udogodnienia obejmują monitorowanie martwego pola i ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu. Warto zauważyć, że producent wyposażył również w system, który ma za zadanie ostrzegać oraz łagodzić skutki kolizji przy niskich prędkościach. Ten system jest dostępny w pojazdach od rocznika modelowego 2019. Informuje on kierowcę o zbliżającej się kolizji i w niektórych przypadkach może automatycznie uruchamiać hamulce.

Od 2022 roku samochody MX-5 ND są wyposażone również w system Kinematic Posture Control. Jest to sposób na poprawę prowadzenia pojazdu poprzez ograniczenie przechyłów nadwozia na zakrętach. Co ciekawe, system nie zawiera żadnych nowych elementów. Praca KPC opiera się na zasadzie ustawienia geometrii oraz wykorzystania hamulców do kontroli ruchu kół na tylnej osi.

Mazda Miata MX5

Mazda MX-5 ND: wady modelu

Jeśli chodzi o pojazd czwartej generacji, to nie ma z nim większych problemów technicznych. W niektórych egzemplarzach zdarzały się nieszczelności w układzie dolotowym, co niekorzystnie wpływało na spalanie. Mogą się również pojawić usterki zaworu odmy. Rozpoznasz to po głośniejszej pracy silnika oraz spadku mocy. 

Mazda MX-5 ND – co wyróżnia samochód z rocznika modelowego 2023?

Dealerzy w Polsce od listopada 2022 roku przyjmują zamówienia na pojazdy z rocznika modelowego 2023.. Co wyróżnia tę wersję samochodu? Przede wszystkim nowy kolor nadwozia. Do 2023 roku Japończycy decydowali się na kolor Polymetal Grey. Od nowego rocznika modelowego będzie to Zircon Sand. Zmieniła się także barwa miękkiego dachu. Dotychczas było to burgundowe wykończenie, a od tego roku jest ono dostępne w kolorze brązowym. 

Mazda Miata z tego rocznika ma być produkowana w trzech wersjach wyposażenia. Podstawowa, czyli Prime-Line nie będzie jednak dostępna w Polsce. Tę wersję będzie można zakupić wyłącznie na kilku rynkach w Europie. Dla kierowców w naszym kraju dostępne będą warianty średni – Exclusive-Line oraz najwyższy – Homura. Obie wersje są wyposażone w opcjonalny pakiet wspomagania kierowcy Driver Assistance. Jest to uzupełnienie wspomagania kierownicy i-Activsense, które jest standardem w MX-5.

Jeśli zdecydujesz się na najwyższą wersję Homura, możesz liczyć na wiele elementów sportowych. Japoński producent wyposażył ten wariant w fotele Recaro, amortyzatory Bilstein, rozpórkę kielichów przedniego zawieszenia czy czarne nakładki na lusterka. Homura jest dostępna w dwóch wariantach silnikowych. Pierwszy ma pojemność 1,5 l i moc 132 KM, z kolei drugi 2,0 l i moc 184 KM. W mocniejszej wersji producent dodatkowo wyposażył pojazd w układ hamulcowy Brembo oraz kute felgi.

mazda

Mazda MX-5/ Miata – cena

Ile kosztuje Mazda MX-5/ Miata? Cena samochodu czwartej generacji zależy oczywiście od poziomu wyposażenia danego egzemplarza oraz rocznika. W przypadku najnowszego roku modelowego kwoty zaczynają się do 151 900 zł. Za tę sumę możesz nabyć wersję Exclusive-Line z nadwoziem Soft Top i jednostką napędową 2,0 l Skyactiv-G o mocy 184 KM. Oczywiście na rynku wtórnym znajdziesz również wiele egzemplarzy z tego modelu. W zależności od rocznika, na który się zdecydujesz, ceny zaczynają się od 90 000.

Wszystkie części do Mazdy MX-5 znajdziesz w Inter Cars!

Jeśli Twoja Mazda MX-5 wymaga naprawy, zajrzyj do oferty Inter Cars. Oferujemy szeroki wybór wysokiej jakości części do Twojego samochodu. Znajdziesz u nas m.in. tarcze i klocki hamulcowe, filtry powietrza i oleju, świece zapłonowe, elementy zawieszenia oraz wiele innych. Wszystkie nasze części są starannie dobrane i spełniają najwyższe standardy jakościowe. Dzięki naszemu sklepowi możesz zadbać o swoją Mazdę MX-5 i uczynić ją jeszcze bardziej wydajną, stylową i wygodną. 

Nie możesz znaleźć odpowiedniej części? Nie jesteś pewny swojego wyboru? Zapytaj o pomoc naszego doradcę. Skorzystaj z oferty Inter Cars i daj swojemu samochodowi drugie życie!

Mazda MX-5 ND a Mazda MX-5 RF – ekspert Inter Cars wyjaśnia

W ramach ciekawostki trzeba również wspomnieć Maździe MX-5 RF. Model ten wychodził przez pewien czas równocześnie z ND. Mazda MX-5 RF (Retractable Fastback) pojawiła się na rynku w 2017 roku. Samochód wyróżnia się przede wszystkim charakterystycznym składanym dachem typu „targa”, który umożliwia przekształcenie samochodu z kabrioletu w coupé. 

W porównaniu do poprzednich generacji MX-5, RF charakteryzuje się również bardziej aerodynamicznym nadwoziem oraz wyższym poziomem wykończenia i jakości materiałów. W modelu wykorzystano te same jednostki napędowe – tłumaczy Inter Cars. 

Mazda Miata MX5

Mazda MX-5 Miata – samochód dla kochających jazdę

Mazdy MX-5 czwartej generacji została zaprojektowana, aby przynieść jeszcze więcej radości z jazdy, jednocześnie zapewniając najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa i wygodę dla kierowcy oraz pasażera. Sam model jest jednym z najpopularniejszych samochodów sportowych na świecie. Od momentu wejścia na rynek pierwszej generacji sprzedano ponad 1,1 miliona egzemplarzy Mazdy MX-5. 

Przez ponad 3 dekady pojazd ewoluował, jednak producent cały czas trzyma się swojej filozofii, że auto i kierowca powinni tworzyć harmonię, i jeszcze bardziej widać to w najnowszej generacji. Nowoczesne technologie i tradycja – Mazda pokazuje, że da się to doskonale połączyć!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Mazda MX-5 czwartej generacji to samochód sportowy z otwartym dachem, który cechuje się świetnym prowadzeniem, niską masą i precyzyjną skrzynią biegów. Pojazd jest wyposażony w zaawansowany system kontroli stabilności, system monitorowania martwego pola oraz system ostrzegający przed kolizją z funkcją hamowania awaryjnego..

Mazda MX-5 czwartej generacji ma silnik o pojemności 2,0 litra z 181 KM mocy i momentem obrotowym wynoszącym 205 Nm. Samochód waży około 1058 kg i ma pięciobiegową manualną skrzynię biegów lub automatyczną skrzynię biegów z sześcioma biegami. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje około 7,3 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 214 km/h.

Samochód z rocznika modelowego 2023 kosztuje od 151 900 zł. Jest to cena średniej wersji wyposażeniowej Exclusive-Line z silnikiem 2,0 l i mocy 184 KM. Na rynku wtórnym dostępne są także używane egzemplarze czwartej generacji. W zależności od rocznika oraz wersji wyposażeniowej ceny zaczynają się od 90 000. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!