Mercedes GLC pierwszej generacji (X253) był jednym z najpopularniejszych modeli niemieckiej marki. W 2022 roku zaprezentowano jego następcę o oznaczeniu fabrycznym X254. Jakie zmiany wprowadził producent, aby auto dalej trafiało w gusta klientów? Co wyróżnia nowego GLC? Zapraszamy na małą podróż wokół tego auta.

mercedes glc

Mercedes-Benz GLC ma na rynku silną konkurencję. Najpoważniejszymi jej przedstawicielami są inne niemieckie marki i ich SUV-y klasy średniej, Audi Q5, BMW X3 czy Porsche Macan. Z tego względu producent nie może osiąść na laurach i jedynie cieszyć się z dobrych wyników sprzedaży GLC. Aby dotrzymać kroku nie tylko lokalnym, ale też azjatyckim konkurentom, auto musi być ciągle rozwijane. Po liftingu w 2019 przyszła pora na kolejny krok – drugą generację auta. Dokładnie po 7 latach produkcji zastąpiła ona swojego poprzednika. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Nowy Mercedes GLC – stylistyka i nadwozie

Druga generacja GLC niewiele różni się z zewnątrz od swojego poprzednika. Auto jest stylizowane w bardzo zbliżony sposób jak niemiecki SUV po liftingu z 2019 roku. Znajdują się w nim sprawiające agresywne wrażenie LED-owe reflektory, siatkowy grill przedzielony poziomo chromowaną listwą, która łączy się z dużym logiem Mercedesa na środku. Przedni zderzak otrzymał bardziej obłe i mniej zagłębione boczne wloty powietrza. 

Z tyłu pojawiły się nowe lampy o bardziej dynamicznym i zarazem nieco powszedniejszym wyglądzie. W GLC po 2019 montowano lampy LED, w których wyraźnie widoczne były rzędy diod. Lampy nowego GLC mają tradycyjny klosz i chociaż także używają LED-ów jako źródła światła, to ich estetyka jest zbliżona do tradycyjnych lamp z żarówkami. 

Cała bryła auta stała się troszkę bardziej obła. Ma więcej łagodnych linii i wybrzuszeń, mniej wyraźne załamania. 

glc mercedes

Nowy Mercedes GLC jest nieznacznie większy od swojego poprzednika. Rozstaw osi został powiększony o 15 mm (2873 mm w X253 i 2888 mm w X254), a długość całkowita o 63 mm (z 4656 mm do 4719 mm). Szerokość obu generacji jest taka sama (1890 mm), a wysokość zmieniono o zaledwie 2 mm (1638 a 1640 mm). Chociaż zmiany wymiarów są niewielkie, pozwoliło to uzyskać o 70 l więcej pojemności bagażnika. Poprzednik mógł pomieścić 550 l bagażu, nowy aż 620 l (w wersjach hybrydowych 470 l)  

W tym miejscu warto zaznaczyć, że chociaż na pierwszy rzut oka obie generacje mają wiele wspólnego, to nie łączy ich ze sobą niemal żadna część auta. Nowy GLC został zaprojektowany od zera, a bardzo wyraźne kontynuowanie linii stylistycznej wynika z konserwatyzmu klientów marki, a nie potrzeby ograniczenia zmian.

Wnętrze i wyposażenie w Mercedesie GLC X254

Estetykę kokpitu w GLC, Mercedes zaczerpnął z limuzyn klasy S. Duży wielofunkcyjny ekran centralny, cyfrowa tablica wskaźników i niemal całkowite zrezygnowanie z tradycyjnych, mechanicznych przełączników czy pokręteł sprawiają nowoczesne i luksusowe wrażenie. Wiele osób jednak narzeka, że obsługa wszystkich funkcji auta z poziomu ekranów dotykowych nie jest dla nich zbyt wygodna. Na dotykowe zamieniono także przyciski na kierownicy. Za dopłatą oferowany jest także wyświetlacz head-up. W standardzie dostępny jest za to system rozszerzonej rzeczywistości, który pozwala na wyświetlanie na ekranie kokpitu widoku przed autem z naniesionymi wskazówkami, ostrzeżeniami i innymi komunikatami. 

mercedes-benz glc

Z Klasy S przejęto także liczne elementy wykończone w fortepianowej czerni (wysoki połysk). Aby podkreślić sportowo-terenowy charakter auta, połączono je z wykończeniem w barwie szczotkowanego aluminium i chromu. Ciekawym akcentem stylistycznym jest podświetlenie nawiewów i listewki przebiegającej wzdłuż deski rozdzielczej. Zmienia ono kolor w zależności od trybu jazdy.  

We wnętrzu znalazło się także miejsce dla wysokiej jakości zestawu audio marki Burmester. Auto jest bardzo mocno wyciszone i niemal idealnie izoluje pasażerów od otoczenia, co z pewnością zachęci do słuchania muzyki. 

Nowy Mercedes GLC – zawieszenie i właściwości jezdne

Chyba najbardziej znaczącą zmianą w stosunku do pierwszej generacji jest konstrukcja zawieszenia. W poprzedniku przednie zawieszenie było oparte na tradycyjnych sprężynach śrubowych. Z tyłu znajdował się układ pneumatyczny (AirMatic), który pozwalał na poziomowanie auta w zależności od obciążenia. Mercedes GLC 2022 został wyposażony w pneumatyczne zawieszenie obu osi, które w wersjach hybrydowych jest standardem, a za dopłatą dostępne jest też w autach z tradycyjnym napędem. 

Jak podkreśla ekspert Inter Cars: Takie rozwiązanie daje szerokie możliwości adaptacji auta do różnych warunków i sytuacji. Dzięki niemu można zmienić prześwit auta i zwiększyć lub zmniejszyć twardość zawieszenia.

Pneumatyczne zawieszenie znacząco poprawia uniwersalność GLC. Auto w trybie Sport będzie się dobrze prowadzić na autostradzie, a po podniesieniu zawieszenia zaskakująco dobrze radzi sobie w lekkim terenie. GLC tym samym przypomina, czym z założenia miały być SUV-y. Sport Utility Vehicle – auto sportowo-użytkowe – miało sprawdzać się na drodze i poza nią. Wiele aut tej klasy miało jednak coraz słabsze właściwości terenowe. W GLC zadbano w równym stopniu o dynamiczną i komfortową jazdę autostradową, jak i skuteczność na drogach gruntowych i bezdrożach. 

Jedną z dodatkowych opcji wyposażenia jest tylna oś skrętna, która poprawia manewrowość i zwiększa precyzję prowadzenia na zakrętach, co pomaga na krętych drogach. Mercedes GLC waży około 2 t i mimo zaawansowanego zawieszenia i systemów kontroli trakcji niekiedy trudno utrzymać w nim idealną linię jazdy.

Napęd i skrzynia biegów

Budowa napędu 4Matic nie zmieniła się w stosunku do poprzedniej generacji i innych modeli Mercedesa. Jest to stały napęd na 4 koła z planetarnym centralnym mechanizmem różnicowym i zwykłymi, otwartymi dyferencjałami przy obu osiach. Za ewentualne niwelowanie poślizgu jednego z kół odpowiada ESP, które koryguje problem z pomocą hamulców. 

Nowy Mercedes GLC nie występuje w dwóch rodzajach skrzyni biegów. Napęd na koła przekazuje automatyczna skrzynia biegów ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Ma ona aż 9 przełożeń (9-Tronic), a zamiast dźwignią w tunelu, tryb pracy wybiera się łopatkami przy kierownicy. Wydaje się, że jest to jedna z głównych wad nowego GLC. Hydrokinetyczny automat jest dość ospały, a nieco opóźniona reakcja na gaz jest podobno celowa. Audi i Porsche stosują w swoich SUV-ach dwusprzęgłowe skrzynie zautomatyzowane, a automat BMW wydaje się bardziej udany od mercedesowskiego 9-tronic.

Mercedes-Benz GLC X254 – silniki

W stosunku do pierwszej generacji gama silników się wyraźnie zmniejszyła. Zrezygnowano z jednostek widlastych (w X253 dostępne były silniki V6 i V8), a zachowano wyłącznie jednostki czterocylindrowe. 

Do wyboru są dwie odmiany benzynowe, dwie z silnikiem wysokoprężnym i trzy wersje hybrydy plug-in (dwie z silnikiem benzynowym, jedna z dieslem).

Pod maską benzynowego GLC znajdziesz dwulitrowy, czterocylindrowy, wolnossący silnik rzędowy. W słabszej wersji GLC 200 generuje on 204 KM, w mocniejszej GLC 300 – 258 KM, są to jednak te same silniki, różniące się jedynie oprogramowaniem i zestrojeniem. 

Wersja wysokoprężna także oferuje jeden silnik w dwóch odmianach. Dwulitrowy turbodiesel common rail osiąga 197 KM w odmianie GLC 220 d i 269 KM w GLC 300 d. Mocniejszy wariant ma także całkiem imponujący moment obrotowy 550 Nm (220 d ma 440 Nm, a wersje benzynowe odpowiednio 400 i 330 Nm). 

mercedes-benz glc  pomaranczowy

Bez względu na rodzaj paliwa silniki połączone są z prądnico-rozrusznikiem, który może służyć także jako booster (dodaje około 20 KM i 100 Nm). Dzięki niemu możliwe jest także odzyskiwanie energii kinetycznej z hamowania. Tego typu rozwiązanie określa się mianem mild-hybrid, jednak należy pamiętać, że nie jest to w rzeczywistości auto hybrydowe. 

Rzeczywiście hybrydowy Mercedes GLC zbudowany jest w technologii plug-in, co oznacza, że może być ładowany z zewnętrznego gniazdka i poruszać się wyłącznie na silniku elektrycznym. W niemieckim SUV-ie zamontowano dość dużą, jak na ten typ pojazdu baterię, dzięki czemu „na prądzie” możesz przejechać nawet około 110 km. Elektryczna jednostka napędowa ma moc 136 KM i moment obrotowy 440 Nm. Pozwala to na całkiem sprawną jazdę po mieście czy podczas pokonywania odcinków poza utwardzonymi drogami, gdzie poruszasz się z niewielką prędkością (ale wówczas zasięg będzie sporo mniejszy niż 110 km, ze względu na większe obciążenie). 

Hybryda oferowana jest w połączeniu z obiema wersjami silnika benzynowego i słabszym dieslem. Najmocniejsza odmiana GLC 400 e oferuje 380 KM mocy systemowej. W słabszej, benzynowej GLC 300 e, kierowca dysponuje 313 KM, a w odmianie GLC 300 de (diesel+elektryczny) 333 KM. 

Nowy GLC – Mercedes dla Ciebie?

Mercedes GLC to z pewnością bardzo nowoczesny, luksusowy i przyjazny kierowcy pojazd. Testy, jakie przeprowadzili dziennikarze w całej Europie, zwykle mają pozytywny rezultat. Chwalona jest dynamika, zwrotność i właściwości terenowe odmian z zawieszeniem AirMatic i skrętną osią, niezwykle skuteczne wyciszenie wnętrza i dobrze działający układ hybrydowy. Samochód jest też przestronny i pozwala na wygodną podróż 5 osób z bagażem. 

Trzeba też przyznać, że jak na swoją klasę rynkową, możliwości i ofertę producenta, Mercedes GLC nie zwala z nóg ceną. Za podstawową wersję benzynową musisz zapłacić od 240 000 zł, mocniejsza „benzyna” kosztuje poniżej 300 000 zł. Za podobną kwotę możesz nabyć też hybrydowe 300 e. 400 e i 300 de to koszt co najmniej 320 000 zł. Oczywiście ceny te dotyczą wersji bez wyposażenia dodatkowego. W autach z wyłącznie silnikami spalinowymi warto dopłacić za zawieszenie AirMatic, a w hybrydach za tylną skrętną oś. 

Czy to samochód dla Ciebie? Jeżeli szukasz bardzo wygodnego auta, które nieźle radzi sobie w różnorodnych warunkach, jest to jedna z dobrych opcji na rynku pierwotnym. Jeśli Twoja praca lub hobby często wymaga zjazdu z drogi, a jednocześnie poruszania się na dłuższych trasach – to z pewnością będziesz zadowolony z GLC. Mercedes w ofercie ma hybrydowe odmiany, które są całkiem niezłym pomysłem także do miasta, gdzie można poruszać się niemal wyłącznie na napędzie elektrycznym. Zapewnia bowiem wystarczający zasięg do codziennego użytku. 

Części do Mercedesa w Inter Cars

Niektóre osoby obawiają się wybrać Mercedesa, ponieważ boją się o dostępność i ceny części zamiennych. Jest to do pewnego stopnia uzasadniona obawa. Naprawa aut marek premium zwykle jest droższa od popularnych także ze względu na koszt części. 

Korzystając z oferty Inter Cars, nie musisz się obawiać braku dostępu do części. Szeroki asortyment i szybka realizacja zamówień pozwolą Ci zachować swojego Mercedesa w nienagannym stanie i przy tym nie przepłacać. Sprawdź już teraz ofertę części oryginalnych i zamienników do Twojego auta.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

GLC X254 to w rzeczywistości całkiem nowy samochód, ale kontynuuje on idee swojego poprzednika. Najważniejsze zmiany objęły ofertę jednostek napędowych. Dostępne są wyłącznie rzędowe silniki czterocylindrowe, ale za to mogą być one połączone z napędem elektrycznym typu plug-in hybrid. Ważną zmianą jest też zawieszenie AirMatic dostępne na przedniej osi (wcześniej tylko z tyłu). Niewielkie zmiany wymiarów zaowocowały dość istotnym powiększeniem pojemności bagażnika.

Za najtańszego benzynowego GLC należy zapłacić ponad 240 000 zł. Najdroższa wersja hybrydowa kosztuje od 320 000 zł, wyposażona jest ona w standardzie z zawieszeniem AirMatic i jest bardzo praktyczna przez swoją uniwersalność (można poruszać się pojazdem po utwardzanych drogach i lekkim terenie). Za dodatkowe elementy wyposażenia takie jak wyświetlacz head up czy pakiety stylistyczne można dopłacić nawet około 20 000 zł. 

Do napędu GLC użyto dwóch silników, każdy w dwóch wersjach. Jest to wolnossący silnik benzynowy 2.0 o mocy 204 lub 258 KM i turbodiesel 2.0 generujący 197, lub 269 KM. Obie odmiany benzynowe i słabszą wysokoprężną można zamówić z napędem hybrydowym plug-in, który zapewnia dodatkowe 136 KM. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!