„Gentlemen, start your engines!” (Proszę uruchomić silniki samochodów) – to słynna komenda, która od ponad 70 lat sprawia, że serca nie tylko Amerykanów, ale również fanów motosportu na całym świecie zaczynają bić mocniej. Wyścigi NASCAR to jeden ze sportowych symboli Stanów Zjednoczonych. Popularniejsze są jedynie zmagania National Football League. Jak narodziło się NASCAR? Jakie są najważniejsze zasady wyścigów samochodów seryjnych? Jakie auta biorą udział w rywalizacji? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule!

Wyścigi Nascar

Wyścigi NASCAR to wielkie święto sportów motorowych. Nie ma chyba drugich zawodów, których oprawa byłaby tak złożona. Wyścig poprzedza odśpiewanie hymnu, nad torem latają samoloty, a sygnał do startu dają tzw. grand marshals. W ich rolę wcielają się celebryci, aktorzy, ale również osoby, które odegrały ważną rolę dla społeczności NASCAR. W 1984 roku w rolę grand marshal wcielił się ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych Ronald Reagan. Przyglądając się wyścigom z boku, można odnieść wrażenie, że bierze się udział w święcie religijnym czy wydarzeniu rangi państwowej, a nie imprezie o charakterze sportowym.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

NASCAR — wyścigi, których historia sięga czasów prohibicji

NASCAR, czyli National Association for Stock Car Auto Racing (Narodowa Organizacja Wyścigów Samochodów Seryjnych) to jedna z największych na świecie organizacji wyścigowych. Obecnie podmiot patronuje ponad 1500 wyścigom w USA, Kanadzie i Meksyku. Jak powstały wyścigi NASCAR? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy cofnąć się do czasów prohibicji w Stanach Zjednoczonych. Wówczas władze zakazały produkcji, transportu czy sprzedaży alkoholu, a zatem ludzie, którzy trudnili się bimbrownictwem, musieli odnaleźć się w nowej rzeczywistości.

W wyniku powstałych „komplikacji” przemytnicy musieli odpowiednio zmodyfikować swoje pojazdy, by były w stanie uciec przed samochodami wykorzystywanymi przez policję. W 1933 roku rząd zniósł prohibicję, kładąc w ten sposób kres potrzebie tworzenia szybkich pojazdów do ucieczki przed władzami. W garażach przemytników znajdowało się jednak wiele podrasowanych samochodów. Wówczas przerzucili się oni na nieformalne wyścigi, aby pokazać swoje umiejętności jazdy i sprawność mechaniczną.

W tamtym czasie na południowym wschodzie istniało kilka torów wyścigowych, z których każdy miał własne zasady i przepisy. William France przez wiele lat nadawał kierunek rywalizacji samochodów seryjnych i sprofesjonalizował sport, który w swoim czasie był uważany za weekendową rozrywkę. Obecnie wyścigi NASCAR przyciągają setki tysięcy ludzi na trybuny oraz miliony przed telewizory.

Wyścigi Nascar

NASCAR — tylko tory owalne? 

Jest to prawdopodobnie pierwsze skojarzenie z NASCAR, czyli wyścigami na torach owalnych. To jednak nieprawda. Faktem jest, że tego rodzaju areny stanowią podstawę kalendarza w sezonie. Co jest interesującego w oglądaniu przez kilka godzin kierowców na owalnych torach? Otóż każdy owal ma inną charakterystykę. Chodzi przede wszystkim o długość, szerokość czy kształt toru, a także profil zakrętów. Każdy zespół musi dobrać  odpowiednie ustawienia auta oraz technikę przejazdu, by dojechać na metę jako pierwszy.

Weźmy na przykład tory w Dayotnie oraz Talladedze. Są to areny szybkie. Praktycznie przez cały wyścig kierowcy trzymają gaz wciśnięty w podłogę. Niezwykle istotne jest także poruszanie się w tunelu aerodynamicznym za poprzedzającym rywalem. Tory w Bristol czy Martinsville mierzą ok. 800 m. W tym przypadku kierowcy muszą zadbać o dobór odpowiednich punktów hamowania, tak aby  hamulce nie ulegały przegrzaniu.

Jednak owale to nie wszystko. Aby urozmaicić serię, od wielu lat kierowcy rywalizują również na torach drogowych. Wyścigi NASCAR odbywają się w Watkins Glen, Sonoma, Circuit of the Americas, Road America czy nawet na drogowej wersji Indianapolis.

Wyścigi Nascar

NASCAR — najważniejsze zasady

Wyścigi NASCAR wyróżnia kilka zasad, które sprawiają, że te zawody mogą być niezrozumiałe dla europejskich fanów motosportu. Jedną z nich jest tzw. neutralizacja, o której za moment. Zazwyczaj o zwycięstwie decydują ostatnie okrążenia, a każdy wyścig składa się z trzech etapów: 

  • Etap 1 (okrążenie 1-60);
  • Etap 2 (okrążenie 61-120);
  • Etap końcowy (okrążenie 121-koniec wyścigu)

Ostateczna liczba okrążeń zależy od długości toru. Podział na etapy ma na celu podnieść znaczenie długich rywalizacji, ponieważ 10 najlepszych kierowców otrzymuje dodatkowe punkty.

Neutralizacja i Lucky Dog

Rywalizacja na torach trwa nawet kilka godzin. Jest to spowodowane licznymi neutralizacjami. O co chodzi? Neutralizacja to nieodłączna część NASCAR. Kierowcy jadą bardzo blisko siebie z dużą prędkością. Nietrudno w takiej sytuacji o karambol. Wówczas wywieszana jest żółta flaga, a na torze pojawia się samochód bezpieczeństwa.

Jest to okazja dla kierowców na zatankowanie, wymianę opon czy dokonanie niezbędnych napraw. Początkowo aleja serwisowa jest jednak zamknięta. Gdy auta uformują szyk, pierwsi do pit-stopu mogą zjechać tylko kierowcy, którzy są na okrążeniu lidera. Reszta zawodników może to zrobić dopiero przy kolejnym okrążeniu. Dzięki temu zachowany jest porządek. Umożliwia to również przegrupowanie stawki.

O żółtej fladze szczególnie marzą zawodnicy pod koniec konkurencji. Każda neutralizacja daje szansę najlepiej sklasyfikowanemu zdublowanemu kierowcy na odrobienie straconego okrążenia. Dzięki tak zwanemu przepisowi „Lucky Dog” jest to możliwe. Wznowienie wyścigu po neutralizacji odbywa się w sposób analogiczny do początku zawodów. Uczestnicy układają się w dwóch rzędach. Gdy na torze pojawia się zielona flaga, zaczynają przyspieszać. Cała rywalizacja wydaje się zaczynać od początku.

Punktacja i mistrzostwo

Za zwycięstwo w poszczególnych zawodach NASCAR  kierowca otrzymuje aż 40 punktów. Drugi 35, a każdy kolejny o 1 punkt mniej. Pozycje od 36 do 40 premiowane są 1 punktem. W ten sposób każdy kierowca powiększa swój dorobek w sezonie. Premiowane są również miejsca od 1 do 10 na mecie każdego z trzech etapów. Pierwszy kierowca otrzymuje 10 punktów, a każdy kolejny jeden mniej.

Jednak to nie klasyfikacja generalna decyduje o zwycięstwie w sezonie i przyznaniu tytułu mistrzowskiego. Wyścigi NASCAR opierają się na innowacyjnym systemie. Dzięki temu amerykański motosport wyróżnia się na tle konkurencji. Każdy sezon podzielony jest na etapy. Pierwszy z nich to tzw. faza play-off i w jej skład wchodzi 26 wyścigów. Szesnastu kierowców z największą liczbą zwycięstw awansuje do kolejnego etapu – „The Chase”. Jeśli w danym sezonie zawody wygrało mniej niż 16 kierowców, wówczas stawkę uzupełniają zawodnicy z klasyfikacji generalnej.

Tych 16 kierowców walczy w 10 wyścigach o zwycięstwo w serii. Oczywiście w każdej realizacji uczestniczą wszyscy zawodnicy, nie tylko TOP 16. Niemniej jednak nie liczą się już w walce o mistrzostwo. Po kolejnych trzech wyścigach stawka walcząca o tytuł zmniejsza się o 3 kierowców. Ostatecznie w finałowej rundzie o mistrzostwo walczy 4 zawodników. Ten, który dotrze do mety jako pierwszy zdobywa tytuł NASCAR Sprint Cup Series.

NASCAR – auto z ulicy na torze wyścigowym? 

Czym ścigają się kierowcy w NASCAR? Auto, które wyjeżdża na tor, musi spełniać odpowiednie regulacje. Obecnie w NASCAR rywalizują trzej producenci. Są to Chevrolet, Ford oraz Toyota. Auta, które wyjeżdżają na tor NASCAR Cup Series, to modele znane z ulic, czyli Camaro, Mustang oraz Camry. Mimo to samochody 7. generacji nie mają wielu punktów wspólnych z fabrycznymi pojazdami. Każde auto NASCAR jest opracowywane zgodnie z restrykcyjnymi przepisami – chodzi tu przecież o bezpieczeństwo kierowców. Producenci samochodów mają jedynie zapewnić, by pojazdy były wizualnie podobne do tych fabrycznych.

Do rywalizacji w NASCAR dopuszczone są jedynie samochody producentów, którzy budują swoje pojazdy w Stanach Zjednoczonych. Toyota uruchomiła swoją fabrykę w USA i dzięki temu uzyskała prawo do startu w tej serii. W przypadku NASCAR nie ma fabrycznych zespołów. Każde auto jest przygotowywane do startu przez prywatną ekipę.

Jak już wspomnieliśmy, obecnie w NASCAR Cup Series rywalizują samochody 7. generacji. Prace nad tymi pojazdami rozpoczęły się w 2018 roku. Camry, Mustang oraz Camaro zostały podniesione o 5 cm. Wyposażono je również w nowy splitter, płaską podłogę oraz tylny dyfuzor. W układzie napędowym zastosowano 5-stopniową sekwencyjną skrzynię biegów. Producent wprowadził także niezależne zawieszenia, amortyzatory z pięciostopniową regulacją oraz większe hamulce. Zwiększono także pojemność zbiornika paliwa. Jednak największą zmianą w stosunku do 6. generacji jest przejście na 18-calowe koła z centralną nakrętką. Dzięki temu skraca się czas ewentualnego postoju w pit-stopie. Kierowcy musieli nauczyć się więc prowadzenia swoich samochodów od nowa. Wszystko przez zmianę ustawienia fotela, który został przesunięty do środka pojazdu.

Oczywiście musimy zajrzeć również pod maskę. Nową generację pojazdów napędza silnik wolnossący V8 o pojemności 5,86 litra. Jednostka napędowa, w zależności od rodzaju toru, generuje moc od 558 do 680 KM. Dzięki temu auto jest w stanie rozpędzić się do ponad 300 km/h. To naprawdę imponujący wynik, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że auta NASCAR nie należą do najlżejszych. Auta bez kierowcy i paliwa ważą ok. 1,5 tony. 

Wyścigi NASCAR mają wkrótce być bardziej eko. Od 2020 roku trwają prace nad nowym silnikiem hybrydowym. Jednak pandemia COVID-19 wstrzymała postępy. Najwcześniej hybrydowy napęd pojawi się pod koniec 2023 lub w 2024 roku.

Wyścigi Nascar

Stwórz swój sportowy pojazd z Inter Cars!

Chociaż wyścigi NASCAR odbywają się w Stanach Zjednoczonych, Ty również możesz spróbować swoich sił na torze. Jest to możliwe podczas tzw. Track Day. Pamiętaj jednak, że zarówno auto, jak i motocykl musisz odpowiednio przygotować. Aby czuć się pewnie podczas dynamicznej jazdy, konieczne sięgnij po najwyższej jakości produkty. Takie znajdziesz w sklepie internetowym Inter Cars!

Zajrzyj do naszego sklepu i wybierz dla siebie odpowiednie produkty!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Idea wyścigów samochodowych powstała jeszcze w czasach prohibicji w Stanach Zjednoczonych. Wówczas osoby handlujące alkoholem modyfikowały swoje pojazdy, by uciekać przed policją. W 1948 roku William „Bill” France zebrał promotorów, kierowców oraz właścicieli torów i utworzył jedną organizację, która przerodziła się w NASCAR.

Większość kalendarza wyścigów NASCAR obejmują rywalizacje na torach owalnych. Areny różnią się od siebie długością, szerokością oraz profilem zakrętów. Oprócz tego kilka wyścigów odbywa się na torach drogowych m.in. w Indianapolis.

NASCAR to wyścigi samochodów seryjnych. Obecnie rywalizują ze sobą pojazdy 7. generacji, a konkretnie modele: Toyota Camry, Ford Mustang oraz Chevrolet Camaro. Każde auto wyposażone jest w silnik wolnossący V8 o pojemności 5,86 litra. Nowa generacja przyniosła zmiany konstrukcyjne. W pojazdach pojawiła się 5-stopniowa skrzynia biegów, płaska podłoga oraz 18-calowe koła z jedną centralną śrubą.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!