Samochody z silnikiem V8 pod maską są coraz rzadziej spotykane na drogach. Duże wolnossące benzynowe V8 to gatunek już niemal całkowicie wymarły. Ze względu na rygorystyczne ograniczenia ze strony Unii Europejskiej, dotyczące dopuszczalnej emisji spalin, na naszym kontynencie zostało dosłownie kilka modeli, do których wciąż montuje się widlaste ósemki. Prawie każdy z nich wyposażony jest w turbosprężarkę oraz odpowiednie filtry dla spełnienia norm emisji CO2. To wszystko przekłada się na wrażenia z jazdy, przyśpieszenie oraz, co najważniejsze w tym przypadku, dźwięk silnika. Przeczytaj nasz tekst i dowiedz się, jakie używane auto z V8 wybrać!

Unia Europejska przegłosowała niedawno decyzję w sprawie zaprzestania sprzedaży aut spalinowych. Od 2035 roku nowe przepisy wejdą w życie, co oznacza, że po drogach będą mogły poruszać się tylko auta, których średnia emisja CO2 będzie zerowa. W praktyce oznacza to całkowitą śmierć samochodów z napędami konwencjonalnymi, ponieważ nic nie wskazuje na to, że do tego czasu uda się osiągnąć taki wynik na obecnie znanych paliwach. Jeśli chcesz zatem kupić auto z silnikiem V8, jest to ostatni dzwonek.

Czego możesz dowiedzieć się z tego artykułu?

Dlaczego silnik V8 cieszy się dużym zainteresowaniem?

O wpływie silnika V8 na świat motoryzacji można by było napisać niejedną książkę. Jednak ponieważ jesteśmy ograniczeni formą tekstu, to postaramy się jednak poniżej najważniejsze informacje oraz ciekawostki na temat 8-cylindrowych widlastych jednostek. To pozwoli Ci zrozumieć, dlaczego spalanie (w tym przypadku) nie gra roli.

„V8” zyskały największa popularność w Stanach Zjednoczonych, gdzie w latach 60 XX wieku zrewolucjonizowały tamtejszy przemysł motoryzacyjny. Ta rewolucja nieco później dotarła także na Stary Kontynent, gdzie europejscy producenci samochodów zaczęli prześcigać się w tym, kto „wyciśnie” więcej mocy ze swojej wolnossącej jednostki. Jednak do dziś dźwięk V8 kojarzy się z długą prostą na słynnej drodze „66” w USA. Ten silnik jest swego rodzaju spełnieniem amerykańskiego snu dla każdego fana motoryzacji.

Drugą, ale wcale nie mniej ważną sprawą, są osiągi, jakie „V8” potrafią z siebie wykrzesać. Należy zaznaczyć, że silniki te w ogóle powstały z prozaicznej przyczyny, jaką jest pogoń za coraz to większą mocą. Ich układ cylindrów pozwala zachować idealne wyważenie, a rozmiar jednostek jest optymalny i daje warunki do generowania dużych mocy. Dzięki skróceniu konstrukcji silnika rzędowego do układu V znacznie zmniejszyły się jego wymiary. Stał się on bardziej kompaktowy. Zniwelowało to również problemy z wyważeniem długiego wału korbowego. Te wszystkie rozwiązania skutkują tym, że do dziś wystarczy, że staniesz obok auta z włączonym silnikiem i jesteś w stanie rozpoznać charakterystyczne brzmienie V8. Zawsze poznasz je po aksamitnej pracy i przyjemnym bulgocie z wydechu.

baner mamy części do Twojego samochodu

Jakie auto z silnikiem V8 wybrać? – 6 polecanych aut

Na liście znajdują się samochody z silnikiem V8, które jesteś w stanie kupić do kwoty 40 tys. złotych. Samochody będą pochodzić z różnych okresów produkcji oraz kontynentów. W kontekście starszych modeli trzeba będzie się liczyć z dodatkowymi kosztami na ewentualną renowację.

Chevrolet Corvette C4 

Samochód ten można nazwać jedną z ikon amerykańskiej motoryzacji. Odmiana C4 miała swoją premierę w 1984 roku. W porównaniu do poprzedniej generacji auto zyskało całkowicie nową platformę, tzw. Y-body koncernu General Motors. Samochód ma ostre krawędzie i tłoczenia, a także charakterystyczne dla tego modelu chowane reflektory z kwadratowymi kloszami oraz podwójne okrągłe tylne światła umieszczone w tubach. Wcześniej występował w nadwoziu roadster, a w tej generacji jako targa.

Corvette C4 była napędzana przez różne silniki, ale każdy z nich to widlasta ósemka o pojemności 5,7 litra. W pierwszych latach produkcji do napędzania auta służyła jednostka o oznaczeniu L83. Generowała od 200 do 250 KM w zależności od wersji. Jej następcą był silnik LT5 o dokładnej pojemności 5740 cm sześc. Auta z tym silnikiem generowały kolejno moce: 367, 385 oraz aż 405 KM. Prawdziwym rarytasem jest egzemplarz z manualną 6-biegową skrzynią biegów, jednak zdecydowanie częściej te samochody występowały z 4-biegowym automatem. Napęd przenosił moc wyłącznie na tylne koła.

BMW Serii 5 E39

Jakie auto z silnikiem V8 wybrać? - BMW Serii 5 E39

Czy europejskie tanie samochody z silnikiem V8 to właśnie E39-tki? Patrząc na to, ile kosztują niektóre egzemplarze, odpowiedź jest twierdząca. Za naprawdę nieduże pieniądze otrzymujemy auto premium, które w latach produkcji było symbolem luksusu. Model ten miał premierę w 1995 roku, a był produkowany do 2003 roku. Zaprezentowano go w nadwoziu typu sedan oraz kombi. Jest to auto europejskie i w porównaniu do konkurentów zza Wielkiej Wody świetnie się prowadzi nawet dzisiaj. 

BMW do tego modelu montowało dwie różne „V8”. Najsłabszą z nich była wersja o oznaczeniu 535i. Silnik w tej wersji miał 3,5 litra pojemności i generował od 235 do 245 KM (w zależności od roku produkcji) oraz 345 Nm. Najmocniejszą cywilną wersją było 540i. Ta benzynowa jednostka osiągała parametry na poziomie 286 KM i 440 Nm momentu obrotowego. Oba te silniki miały cylindry ustawione pod kątem 90. Zdecydowanie częściej możemy te silniki spotkać sparowane z automatyczną skrzynią biegów. E39 produkowano z napędem tylko na tylne koła. Produkowana była również sportowa wersja BMW M5, ale w tej cenie jest ona nieosiągalna.

Jeep Grand Cherokee II (WJ)

Samochód ten był produkowany od 1998 do 2005 roku. Na wstępie trzeba powiedzieć, że jest to duży amerykański SUV klasy średniej, który nie boi się zjechać z asfaltowej drogi. Kupujący doceniają go do tego stopnia, że w rok po premierze otrzymał tytuł samochodu roku w USA. 

Bryła tego samochodu została mocno zmieniona w porównaniu do poprzednika. Zaokrągleniu uległ prawie każdy element nadwozia. Prostokątne natomiast zostały przednie i tylne reflektory. Zawieszenie Jeepa zostało odpowiednio dostosowane, tak by być w stanie wytrzymać nawet bardzo trudne warunki.

W tym samochodzie były montowane dwie bardzo podobne silniki V8 o pojemności 4,7 litra. Każdy z nich miał 2 zawory na cylinder. Słabsza wersja generowała 223 KM oraz 390 Nm przy prędkości obrotowej na poziomie 3200 na minutę. Mocniejsza wersja była wyposażona w technologię „PowerTech High Output” oraz miała wyższy stopień sprężania. Przekładało się to na moc maksymalną osiągającą 258 KM oraz moment obrotowy na poziomie 425 Nm. Silniki te były sparowane tylko z automatyczną skrzynią 4- lub 5-biegową. Zdecydowana większość modeli ma napęd na 4 koła.

Mercedes CL C215

Jakie auto z silnikiem V8 wybrać? - Mercedes CL C215

Kolejny kandydat ze Starego Kontynentu także pochodzi z Niemiec. Ta generacja CL-a była produkowana od 1999 roku aż do 2006. Jest to usportowiona wersja najbardziej luksusowego modelu Mercedesa z tamtych lat, czyli S klasy W220. Samochód ten imponuje swoim wyposażeniem oraz otacza nas luksusem. Aż ciężko uwierzyć, że jest to teraz stosunkowo tanie auto z silnikiem V8.

Wygląd tej generacji wpasowuje się w gamę modelową Mercedesa z tamtych lat. Od razu rzucają nam się w oczy okrągłe reflektory. Warto też zwrócić uwagę na to, że auto wychodziło tylko w wersji nadwoziowej coupe. Ma więc bardzo charakterystyczny długi przód i krótki tył. Standardowe wyposażenie auta obejmowało klimatyzację, skórzaną tapicerkę, wykończenie deski rozdzielczej akcentami z drewna, komputer pokładowy z nawigacją GPS czy odtwarzacz płyty CD.

Jeśli mowa o gamie silnikowej CL-a to występował on tylko z silnikami V8 lub V12. Te pierwsze występowały w jednej wersji w odmianie cywilnej oraz w dwóch wersjach AMG. Ta pierwsza generowała 306 KM oraz 460 Nm momentu obrotowego. Jej pojemność to dokładnie 4966 cm sześc. Samochód o oznaczeniu CL55 AMG miał pod maską silnik o pojemności nieznacznie ponad 5,4 litra. Maksymalne wartości mocy oraz momentu obrotowego to odpowiednio 361 KM i 530 Nm. Jakby tego było mało, powstała wersja z montowanym przez AMG kompresorem, który podkręcał moc tej jednostki do 500 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosił 710 Nm. Auto produkowano tylko ze skrzynią automatyczną. Mogła ona mieć 5 lub 7 przełożeń oraz napęd tylko na tylną oś.

Lexus GS II generacji

Samochód ten zaprezentowano w 1997 roku i był produkowany do 2005. Kandydat z Kraju Kwitnącej Wiśni to bezpośredni konkurent BMW 5. Trzeba jednak przyznać, że wyglądem daleko mu do europejskich standardów. Mimo że wygląda bardzo stonowanie, to jednak zupełnie inaczej niż pozostałe limuzyny w tej klasie. Uwagę zwracają dzielone przednie światła i ciekawie rozciągnięta linia dachu. Patrząc na inne samochody z silnikiem V8, można stwierdzić, że jego dwie małe końcówki układu wydechowego wyglądają bardzo skromnie. Za to w środku skromności nie ma. Wnętrze jest wykonane ze skóry i drewna najwyższej jakości. 

Do auta montowane były tylko jednostki benzynowe, z czego dwie to V8. Pierwsza to wersja GS 400 z silnikiem o oznaczeniu 1UZ-FE. Generowała ona 304 KM oraz 420 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu silnikowi Lexus w roku swojej premiery ustanowił rekord przyśpieszenia od 0 do 60 mil na godzinę dla swojej klasy sedanów. Następca tego silnika był montowany w wersji GS430 z oznaczeniem 3UZ-FE. Była to przekonstruowana jednostka 4,0, której pojemność została zwiększona do 4,3 litra. Moc została na tym samym poziomie, jednak moment obrotowy wzrósł do 441 Nm. Lexus był dostępny tylko z automatyczną skrzynią biegów 4- lub 5-biegową oraz napędem na tył.

Ford Mustang IV generacji

Jakie auto z silnikiem V8 wybrać? - Ford Mustang IV generacji

Jakie auto z silnikiem V8 kupić, jak nie najsłynniejsze z nich? Czwarta generacja tego legendarnego pony cara miała premierę w 1993. Mustang jak co generacje przeszedł diametralną zmianę wyglądu. Cały samochód nabrał delikatniejszego kształtu. Zaokrąglone zostały: maska, nadkola, przedni i tylny zderzak oraz linia dachu. Na masce pojawiło się też charakterystyczne wybrzuszenie, które miało dać trochę więcej miejsca silnikowi o większej pojemności. Wnętrze jest jednak bardzo słabo i tandetnie wykonane. Nie ma się co tu doszukiwać oznak jakości, ale Mustangowi się takie rzeczy wybacza. Nadwozia w jakich występował samochód, to zarówno coupe jak i kabriolet z miękkim dachem.

Samochody te produkowane były z silnikami V6 oraz V8. Te drugie występowały w kilku wersjach. Podstawowa jednostka V8 miała 4,6 litra pojemności, a generowała 225 KM. Z wersji „Cobra” o tej samej pojemności można było już wyciągnąć 305 KM. Na przestrzeni lat przybywało edycji specjalnych oraz limitowanych tych silników. W ten sposób Mustang pod swoją maską miał silniki o pojemnościach od 4,6 litra do aż 5,4 litra. Przedział mocy wymienianych wyże jednostek również był bardzo szeroki. Od 225 KM w podstawowej wersji do aż 390 w wersji „Cobra R”.

Oczywiście nie każda wersja tego auta to tanie samochody z silnikiem V8, ale niektóre z nich znajdziemy do kwoty 50 tysięcy. W grę wchodził tylko napęd na tył, a najczęściej znajdziemy V8, które będzie współpracowało z automatem.

Samochody z silnikiem V8 – o czym musisz pamiętać?

Zanim w ogóle zaczniesz się rozglądać za swoim wymarzonym V8, sprawdź, czy nie przerosną Cię koszty utrzymania.

Nierzadko koszt pierwszego serwisu po zakupie egzotycznego auta potrafi zbliżyć się do równowartości ceny zakupu. Należy też koniecznie sprawdzić, ile zapłacisz za wszelkie części i podzespoły do danego modelu, które należy regularnie wymieniać, takich jak np. filtry, oleje czy klocki hamulcowe – radzi ekspert marki Inter Cars.

Gdy uda Ci się już zakupić swoje wymarzone auto, warto zainteresować się jego utrzymaniem. Pamiętaj, że nawet jeśli kupiłeś auto z silnikiem V8 za rozsądne pieniądze, to nie powinieneś oszczędzać na częściach. Polegaj tylko na dobrej jakości zamiennikach lub oryginałach. Silniki o dużych mocach niestety mają większą tendencję do usterek ze względu na przeciążenia, jakim są poddawane. Regularne serwisy olejowe to absolutna podstawa. Nie zapomnij też o dobrze dobranych oponach, które będą w stanie przenieść duży moment obrotowy na koła.

Sprawdzone i pewne części do Twojego auta znajdziesz na Inter Cars:

FAQ

Czy silnik V8 często się psuje?

To bardzo ogólne pytanie – dużo zależy od tego, jak eksploatowany był samochód, jakie technologie zostały w nim zastosowane itp.

Ile pali silnik V8?

Ciężko jest ustalić jakąś średnią, jednak silniki V8 są znane z tego, że powodują wir w baku. Trzeba liczyć się ze średnim spalaniem powyżej 10 l/100 km.

Co sprawdzić przy zakupie V8?

Na pewno to, czy wszystkie cylindry pracują prawidłowo. Jeśli silnik chodzi nierówno, to któryś z nich może nie dopalać. Warto też sprawdzić pobór oleju oraz historię serwisową.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!