Na początku wyjaśnimy, czym właściwie różni się turystyczny motocykl od np. cruisera czy sportowego. Konstrukcja odmiany turystycznej ma inną charakterystykę, dostosowaną do zaspokojenia szczególnych potrzeb, które pojawiają się w trakcie przemierzania długich tras. Dobry motocykl turystyczny jest zazwyczaj wyposażony w duże owiewki i szyby, które zapewniają wysoki stopień ochrony przed trudnymi warunkami atmosferycznymi i wiatrem. Wersja podróżnicza ma też z reguły większy bak oraz inną konstrukcję ramy – kierujący siedzi bardziej wyprostowany, co zapewnia wygodę. Co jeszcze warto wiedzieć o tych jednośladach?

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jak wybrać odpowiedni motocykl turystyczny?
  2. Jakie modele motocyklu turystycznego warto kupić?
  3. Jakie dodatkowe akcesoria są potrzebne?
BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Motocykl turystyczny – jak wybrać odpowiedni model?

Motocykle turystyczne to grupa pojazdów, które zapewniają niezwykłą wygodę oraz umożliwiają przewożenie bagażu. Mają one też pojemne zbiorniki na paliwo i dużą moc, co pozwala w komfortowy sposób przemierzać długie trasy. Takie motocykle są konstruowane z myślą o wytrzymałości oraz komforcie. Podpowiemy Ci, które kwestie mają największe znaczenie w kontekście doboru odpowiedniego modelu.

Budżet: zakup i serwisowanie

Pierwszym krokiem powinno być ustalenie budżetu. Należy zdecydować się na taki motocykl turystyczny, który nie będzie stanowił dużego wyzwania dla Twoich finansów. Musisz wziąć pod uwagę, że na początku trzeba liczyć się nie tylko z kosztami zakupu samego jednośladu, ale także ewentualnych prac serwisowych – szczególnie jeśli pojazd pochodzi z rynku wtórnego. Do tego dochodzą też wydatki związane z rejestracją i nabyciem akcesoriów niezbędnych do tego, aby można było wsiąść na turystyczny motocykl i wyruszyć w podróż.

Zużycie paliwa i pojemność silnika

Zastanawiając się nad wyborem motocykla turystycznego, trzeba dokładnie przyjrzeć się pojemności silnika oraz zużyciu paliwa. Zapoznanie się z tymi parametrami motocykla pozwoli określić, ile trzeba będzie wydać na użytkowanie turystycznego jednośladu. Średnie spalanie tej grupy pojazdów mieści się w przedziale od 3,5 l/ 100 km do 10 l/ 100 km poza miastem. Warto zdecydować się na motocykl oszczędny, o niskim spalaniu, który w połączeniu z dużą pojemnością baku, umożliwi przemierzanie długich tras bez częstego zatrzymywania się.

Motocykle turystyczne są dostępne w różnych wersjach silnikowych. Czym się kierować przy ich wyborze? Motocykl turystyczny dla początkującego nie musi mieć najmocniejszej jednostki napędowej – w ten sposób łatwiej jest nad nim zapanować i nabrać na nim doświadczenia. Dobrym przykładem jednośladu polecanego na początek, jest Suzuki V-Strom 1000 z silnikiem 1037 cc. Z kolei bardziej doświadczeni kierowcy mogą dobrać motocykl turystyczny z większym, mocniejszym motorem, na przykład Hondę Goldwing o pojemności 1833 cc. 

Komfort użytkowania

Zastanawiając się, jaki motocykl turystyczny wybrać, uwzględnij dopasowanie jego konstrukcji do Twojej budowy ciała – wzrostu, długości ramion i wagi. W przypadku turystycznych motocykli komfort ma dużo większe znaczenie w porównaniu ze sportowymi czy crossowymi.

Podczas podróży na takim jednośladzie Twoje ramiona, nadgarstki i tułów będą w tej samej pozycji przez długi czas. Prawidłowa pozycja ciała jest ważna nie tylko ze względu na wygodne podróżowanie kierowcy. Dzięki niej będziesz w stanie szybciej reagować na zdarzenia drogowe i nie dekoncentrować się brakiem komfortu.

Przed wyborem konkretnego modelu, trzeba też ustalić, czy ma to być motocykl do turystyki we dwoje. Większość jednośladów ma duże siedzenie pasażera, jednak nie jest to standardem we wszystkich przypadkach. 

Wyposażenie motocykla

Dla kupujących kluczowym kryterium przy tym, jaki motocykl turystyczny wybrać, jest zawartość pakietu wyposażenia. Warto mieć na uwadze, że może się ona różnić w zależności od producenta, a także roku produkcji modelu. 

Motocykle turystyczne są dostępne w różnych opcjach wyposażeniowych, wśród których możesz znaleźć następujące udogodnienia:

  • system stereo;
  • GPS;
  • podgrzewane siedzenia;
  • dodatkowe sakwy na ekwipunek.

Warto dokładnie przyjrzeć się temu, w jakiej wersji wyposażeniowej jest dany egzemplarz. Różnice w wyposażeniu – i wynikający z nich komfort użytkowania danego modelu motocykla – mogą się znacznie różnić.

Jaki motocykl turystyczny wybrać? Sprawdź nasze propozycje!

Wybór motocykla turystycznego powinien być podyktowany przede wszystkim doświadczeniem i oczekiwaniami kierowcy. Sprawdź polecane modele dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę, a także dla tych doświadczonych i szukających jednośladów podróżniczych w atrakcyjnej cenie. 

Motocykl turystyczny dla początkującego – Suzuki V-Strom 1000

Suzuki V-Strom 1000 z 2014 roku ma 4-suwowy, chłodzony cieczą silnik V-twin w układzie DOHC z 4 zaworami na cylinder. Najważniejsze parametry tego modelu prezentują się następująco:

  • Pojemność jednostki: 1037 cm sześc. przy średnicy i skoku tłoka 100 x 66,0 mm i stopniu sprężania 11,3 :1. 
  • Moc: 73,9 kW przy 8000 obr./min i 103 Nm przy 4000 obr./min. 
  • Pojemność zbiornika paliwa: 20 litrów. 
  • Średnie spalanie: ok. 5,7 l na 100 km w trasie. 
  • Prędkość maksymalna to 225 km/h. 
  • Masa własna: 228 kg.

Suzuki V-Strom 1000 ma zapłon i rozruch elektryczny. W motocyklu zastosowano 6-biegową skrzynię, zaprojektowaną specjalnie pod kątem jazdy turystycznej. Jednoślad ma też system wspomagania sprzęgła, co ułatwia zmianę biegów.

Elektronika zastosowana w V-Strom 1000 obejmuje m.in. system kontroli trakcji TC Suzuki. Zastosowany system monitoruje prędkość obrotową przednich i tylnych kół, a także pozycję przepustnicy, korby i biegu. Pozyskane informacje wykorzystuje do sterowania mocą silnika, zarządzając czasem zapłonu i dostarczaniem powietrza. Działa w 2 trybach czułości. Można go też całkowicie wyłączyć. W motocyklu znajduje się też gniazdo 12 V DC do podłączenia akcesoriów elektronicznych. Jednoślad można kupić za cenę ok. 30 000 zł.

Motocykl turystyczny dla doświadczonych kierowców – BMW R 1250RT

BMW R 1250 RT to idealna propozycja dla doświadczonych kierowców. Jednoślad z 2021 roku jest wyposażony w 4-suwowy, chłodzony cieczą/powietrzem 2-cylindrowy silnik Boxer o pojemności 1254 cm sześc. Jednostka ma 2 wałki rozrządu, które są napędzane przekładnią zębatą czołową, wałkiem przeciwwagi. Silnik ten oparty jest także o zmienny systemem sterowania wałkiem dolotowym BMW ShiftCam. Zastosowano w nim 4 zawory na cylinder o dolocie 40 mm i wylocie 34 mm. 

Poniżej pozostałe istotne dane techniczne dla tego modelu:

  • Średnica otworu silnika przy skoku tłoka: 102,5 x 76 m, a stopień sprężania to 12,5:1. 
  • Moc silnika: 100 kW przy 7750 obr./min. i 143 Nm przy 6250 obr./min. 
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h. 
  • Spalanie: 5,5 l/ 100 km w cyklu mieszanym. 
  • Pojemność zbiornika paliwa: 25 l. 
  • Masa pojazdu z płynami: 279 kg.

W BMW R 1250 RT zastosowano 6-biegową, spiralną skrzynię synchronizacyjną i mokre sprzęgło z funkcją antyhoppingu, które jest aktywowane hydraulicznie. Turystyczny motocykl wyróżnia się też dynamiczną kontrolą trakcji (DTC) oraz trybem jazdy „Eco”. To wszystko jest dostępne w standardowym wyposażeniu i zapewnia bezpieczeństwo oraz niskie zużycie paliwa.

Doświadczeni kierowcy z pewnością docenią zastosowanie nowego systemu BMW Motorrad Full Integral ABS Pro. W tym układzie zarówno dźwignie hamulca ręcznego, jak i nożnego służą do jednoczesnego uruchamiania przedniego i tylnego systemu hamowania. Ważnym elementem wyposażenia BMW R 1250 RT jest też Riding Modes Pro. Dzięki tej technologii można bezpiecznie uniknąć niestabilnych warunków jazdy, które mogą wystąpić, np. podczas redukcji biegów z powodu poślizgu hamulca przy tylnym kole. Cena za ten motocykl turystyczny wynosi ok. 82 500 zł.

Motocykl turystyczny do 20 tys. zł – Honda Varadero

W przedziale do 20 tys. złotych można znaleźć modele z jednostką 125 cm sześc. i 996 cm sześc. (wersja XL1000). Warto jednak mieć świadomość, że są to bardzo różne spojrzenia na motocykl turystyczny. Pierwsza odmiana to ciekawe spojrzenie na omawianą kategorię jednośladów, który mimo niewielkiego silnika, ma wiele cech charakterystycznych dla modeli turystycznych. Odpowiedni prześwit i dość duży (jak na tę klasę) bak o pojemności 17,5 l sprawiały, że to dobra propozycja na dalszej podróży.

Oprócz tego Honda Varadero występowała w wersji XL1000. To model znacznie większy i cięższy – a przy tym oparty na o wiele mocniejszym silniku, który według kierowców daje ogromną frajdę z jazdy. Ten model cechuje także wysoka, wygodna pozycja za kierownicą. Jeśli planujesz wybrać się na dłuższą podróż, lepiej poszukaj zadbanego modelu XL1000. 

Pozostałe istotne cechy modelu Varadero w wersji XL1000 to:

  • Moc silnika – 69 kW przy 7500 obr/min.
  • Prędkość maksymalna – 207 km/h.
  • Spalanie – od 6 do 7,5 l/ 100 km. 
  • Bak: 25 litrów. 
  • Masa pojazdu – ok. 270 kg.

Ze względu na niską cenę i połączenie komfortu ze sportową zadziornością, tego typu motocykl turystyczny sprawdzi się jako propozycja dla osób, które szukają modelu do kwoty 20 tys. zł. Trzeba jednak pamiętać o wysokiej wadze, która – w połączeniu z dynamiczną charakterystyką – może sprawić, że motocykl okaże się ciężki do opanowania. 

O tym musisz pamiętać – jakie dodatkowe akcesoria są potrzebne?

Kupno motocykla turystycznego obejmuje nabycie nie tylko samego pojazdu, ale także dodatkowych akcesoriów. Powinieneś zaplanować, jaki sprzęt będzie odpowiedni dla najlepszych doświadczeń z jazdy i bezpieczeństwa. Przedstawiamy podstawowe elementy wyposażenia, które warto mieć w swoim motocyklu turystycznym.

Ubrania podróżnicze

W trakcie podróży Twoje ciało będzie wystawione na oddziaływanie wiatru, gorącego lub zimnego powietrza albo deszczu. Żeby zapewnić sobie odpowiednią wentylację, wybierz siatkowaną i wentylowaną kurtkę, która utrzyma optymalną temperaturę ciała. Do tego trzeba też dołączyć spodnie z tego samego materiału i buty chroniące kostkę ze wzmocnioną podeszwą. Ubrania, które postanowisz kupić muszą spełniać zadanie, jakim jest ochrona w razie wypadku. Postaw na sprawdzone materiały, które w razie niebezpieczeństwa będą pełniły funkcję ochronną. 

Ochrona oczu

Wpatrywanie się przez wiele godzin w drogę przy pełnym lub umiarkowanym nasłonecznieniu na pewno zmęczy Twoje oczy. Warto więc kupić okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV lub kask z przesłoną chroniącą wzrok. Może to znacznie ograniczyć zmęczenie podczas jazdy.

Sakwy i kufry

Motocykle turystyczne zostały zaprojektowane w ten sposób, aby zapewnić komfort podczas długich podróży. Jednak na dłuższy wyjazd trzeba się odpowiednio spakować. Aby zabrać ze sobą wszystkie niezbędne akcesoria, warto zadbać o różnego rodzaju sakwy i kufry, które pozwolą Ci na uporządkowanie i spakowanie bagaży.

Przechowywanie motocykla – jak sobie w tym pomóc?

Po kupnie motocykla turystycznego z pewnością od razu będziesz planować dalszy wyjazd. Trzeba jednak przygotować się także na okresy, w których jednoślad jest nieużywany. W związku z tym warto zaopatrzyć się w pokrowiec na motocykl – szczególnie gdy planujesz dłuższe postoje w niezadaszonym miejscu.

Pokrowiec zapewnia ochronę nie tylko przed deszczem. Ekspert Inter Cars przypomina – Osłona pozwala zabezpieczyć motocykl przed oddziaływaniem promieni UV. Mogą one uszkodzić strukturę lakieru, powodując blaknięcie czy łuszczenie. Wiązki światła działają również destrukcyjnie na elementy gumowe i plastikowe motocykla. Dlatego warto mieć ten produkt w swoim wyposażeniu.

BBW, czyli Brake by Wire – układ hamulcowy z przyszłością

Jaki motocykl turystyczny kupić — podsumowanie

Gdy już wybierzesz swój motocykl turystyczny, wiedz, że niezbędne akcesoria do bezpiecznej i komfortowej podróży znajdziesz w ofercie Inter Cars. Niezależnie od tego, czy szukasz wspomnianych pokrowców, czy innych akcesoriów potrzebnych w podróży – możesz liczyć na zróżnicowaną ofertę. Odwiedź sklep Inter Cars także wtedy, gdy będziesz poszukiwać części zamiennych do swojego jednośladu. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Turystyczny motocykl spala od około 3,5 l/ 100 km do 10 l/ 100 km paliwa.

Motocykle turystyczne są zazwyczaj wyposażone w system stereo, GPS, podgrzewane siedzenia, pojemny bagażnik, radio i dodatkowe sakwy na ekwipunek.

Dobry motocykl turystyczny można nabyć od ok. 60 tys. zł. Jednak warto zwrócić uwagę na używane modele, które są dostępne w cenie od 20 tys. zł.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!