Jazda samochodem z niedziałającym sprzęgłem nie będzie możliwa. W autach z manualną skrzynią biegów pedał sprzęgła ma połączenie z tarczą za pośrednictwem linki lub układu hydraulicznego.  Oczywiście opisany układ w trakcie eksploatacji ulega rozregulowaniu i zużyciu. W jaki sposób zatem rozpoznać ten niepokojący stan i wyregulować sprzęgło? Sprawdź w tym artykule!

Regulacja sprzęgła to dobry sposób na poradzenie sobie z problemami w układzie napędowym, których pierwszym objawem jest nienaturalne zachowanie się pedału. Zajmuje on wtedy inną pozycję spoczynkową niż normalnie, a sprzęgło może łapać w różnym momencie jego wciśnięcia. Najczęściej oznacza to zużycie tarczy, ale nie zawsze konieczna jest jej natychmiastowa wymiana. Sprzęgło hydrauliczne da się uratować dzięki dolaniu płynu, a sprzęgło na lince – poprzez jej naciągnięcie. Pamiętaj jednak, że jest to jedynie zwalczenie objawów i jednocześnie pierwszy poważny sygnał, że należy dokładniej przyjrzeć się całemu układowi. 

Poniższy artykuł odpowiada na pytania:

  1. Kiedy i w jaki sposób dokonuje się regulacji sprzęgła?
  2. Czy można tę operację wykonać samodzielnie?
  3. Po czym rozpoznać zerwaną linkę sprzęgła i jak dokonać jej wymiany?

Kiedy konieczna jest regulacja sprzęgła hydraulicznego?

Jak działa sprzęgło hydrauliczne w samochodzie? Poza tarczą układ składa się z dwóch zasadniczych elementów – pompki i wysprzęglika. Tłok w tej pierwszej jest połączony z pedałem sprzęgła i odpowiada za jego ruch, przesuwając płyn hydrauliczny w sztywnym przewodzie. Przekłada się to na ruch tłoka wysprzęglika, który z kolei powoduje rozłączenie tarcz przy wciśniętym pedale.

Wraz z postępującym zużyciem tarcz przesuwa się pozycja spoczynkowa wysprzęglika, a więc i tłoka pompy oraz samego pedału sprzęgła. Właśnie zmiana położenia rzeczonego pedału oraz ,,łapanie” sprzęgła w innym miejscu jego wciśnięcia niż dotychczas, powinno być dla Ciebie sygnałem, że należy zainterweniować.

Na czym polega regulacja sprzęgła hydraulicznego?

Problemy układu ze sprzęgłem hydraulicznym wynikają zwykle ze zużycia samej tarczy sprzęgła, którą prędzej czy później trzeba będzie wymienić. Można jednak na krótko odwlec kupno tej części poprzez uzupełnienie płynu w zbiorniku pompy sprzęgła. Zazwyczaj powinno to przywrócić normalną pracę pedału. 

Regulacja sprzęgła – jak prawidłowo wyregulować sprzęgło?

Jak wyregulować linkę sprzęgła krok po kroku?

Regulacja sprzęgła hydraulicznego w samochodzie, sprowadza się do uzupełnienia płynu, jednak rozwiązanie z linką jest bardziej problematyczne. Linka sprzęgła składa się ze splotu stalowych drutów umieszczonych w osłonie z tworzywa sztucznego. Łączy tarczę sprzęgła z pedałem, zapewniając jego odpowiednią reakcję na wciśnięcie przez kierowcę. To anachroniczne rozwiązanie nieprzypadkowo zostało porzucone przez producentów. Dlaczego?

Linka może ulegać zabrudzeniu i zwykle w żaden sposób nie da się odczuć, kiedy jest na skraju pęknięcia. Jeżeli z jakiegoś powodu, na przykład niskiej jakości materiałów, rozciągnie się, odczujesz to jako luźną pracę pedału. Gdy zużyciu uległa sama tarcza, objawy będą takie same jak te przy sprzęgle hydraulicznym. Pedał będzie zajmował inną pozycję spoczynkową niż normalnie oraz poczujesz, że sprzęgło łapie w różnym momencie wciśnięcia.

Regulacja sprzęgła krok po kroku

Po podniesieniu auta (czasem da się sięgnąć do linki od góry, obok silnika) zwróć uwagę, czy linka sprzęgła jest wyposażona w samoregulator. To zwykle prosty układ oparty na sprężynie, którego zadaniem jest kompensowanie położenia pedału. Jeżeli wspomniany samoregulator występuje, a sprzęgło i tak zachowuje się nieprawidłowo, czeka Cię jego wymiana. W starszych autach możesz jednak przystąpić do regulacji linki w kilku prostych krokach:

  1. Odnalezienie linki – znajdziesz ją na obudowie skrzyni biegów i rozpoznasz po nakrętce na gwincie na jej końcu.
  2. Pociągnięcie linki w swoją stronę – energicznie pociągnij za linkę, a następnie przekręć pokrętło w prawo.
  3. Sprawdzenie powrotu pedału – wciśnij do końca pedał sprzęgła, a po jego puszczeniu obserwuj, kiedy się zatrzyma. Powinien znaleźć się nieco wyżej od pedału hamulca.
  4. Odpalenie silnika – usiądź za kierownicą i sprawdź, jak wysoko musi znaleźć się pedał sprzęgła (na biegu), aby auto chciało ruszyć.

Regulacja sprzęgła powinna być przeprowadzana na zimnym silniku, by oszczędzić Ci ewentualnych oparzeń. Zwróć uwagę na stopień dokręcenia nakrętki linki. Gdy zbyt słabo ją zakręcisz, zmienianie biegów okaże się niemożliwe, a gdy zbyt mocno — sprzęgło będzie się nadal ślizgać. Jeżeli po przeprowadzeniu regulacji, sprzęgło nadal nie pracuje prawidłowo, oznacza to najprawdopodobniej silne zużycie tarczy i konieczność wymiany.

Regulacja sprzęgła – jak prawidłowo wyregulować sprzęgło?

Jak sprawdzić, czy sprzęgło jest dobrze wyregulowane?

Niezależnie od tego, czy w Twoim samochodzie występuje układ z linką, czy sprzęgło hydrauliczne, zasada działania oraz możliwe do zaobserwowania objawy problemów są do siebie bardzo podobne. Jeżeli sprzęgło zostało prawidłowo wyregulowane, pozycja pedału i jego wysokość, która przy wbitym biegu pozwala na ruszenie autem, wrócą do pozycji sprzed wystąpienia problemów. Może to jednak być trudne do wyczucia dla mniej doświadczonych kierowców, dlatego warto przeprowadzić test ślizgania się sprzęgła.

Przeprowadzisz go poprzez zatrzymanie się pod górkę czy z górki, wciśnięcie gazu i energiczne puszczenie pedału sprzęgła. Niezgaśnięcie silnika w tej sytuacji, może wskazywać na konieczność wymiany zestawu sprzęgła na nowy. Podobnie, gdy na pustej drodze wrzucisz wysoki bieg, gwałtownie dodasz gazu, przez co obroty wzrosną, ale samochód będzie jechał wolno i nie przyspieszy. Takie testy nie powinny jednak być przeprowadzane zbyt często, ponieważ mocno obciążają auto. 

Jakie są objawy zerwanej linki sprzęgła?

Skrajnym przypadkiem awarii, jaka może spotkać użytkownika starszego samochodu, jest zerwana linka sprzęgła. Objawy to miękki pedał wpadający do podłogi oraz stałe spięcie tarcz sprzęgła, a więc brak możliwości zmiany biegów. W takiej sytuacji dalsza jazda samochodem jest niemożliwa, a jedyną opcją pozostaje laweta. Na szczęście usunięcie takiej awarii nie jest kosztowne, choć zapewne stresujące.

Regulacja sprzęgła – jak prawidłowo wyregulować sprzęgło?

Wymiana linki sprzęgła w samochodzie

Zanim podejmiesz decyzje o wymianie, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w Twoim aucie występuje linka sprzęgła samoregulująca czy zwykła? Taka wiedza będzie niezbędna, aby kupić odpowiednie części zamienne. Oczywiście nie musisz teraz przeglądać instrukcji swojego pojazdu, wystarczy, że skorzystasz z wyszukiwarki części dopasowanych do Twojego auta w sklepie Inter Cars.

Cena samego elementu to zwykle około 100 zł, czasem nieco więcej, natomiast usługa mechanika mniej więcej drugie tyle, choć oczywiście zdarzają się droższe przypadki. Niektórzy kierowcy decydują się na samodzielną naprawę, ze względu na możliwość przeprowadzenia jej nawet we własnym garażu.

Regulacja sprzęgła — ekspert Inter Cars podpowiada

W tym artykule przedstawiliśmy sposób regulacji linki sprzęgła. Mechanicy uczulają jednak, że zwykle jest to tylko tymczasowy środek zapobiegawczy odwlekający w czasie moment wymiany tarczy na nową. To dlatego ekspert Inter Cars przygotował dla Ciebie rekomendacje w zakresie doboru części zamiennych dla Twojego auta. 

Jak dbać o wyregulowane sprzęgło?

Żeby uniknąć dalszych problemów ze sprzęgłem, warto pamiętać o kilku prostych zasadach jego eksploatacji. Przede wszystkim pedał sprzęgła to nie podpórka na nogę, a każdy nacisk powoduje powstanie naprężeń w układzie. Jazda na półsprzęgle czy dojeżdżanie do świateł ze wciśniętym pedałem to błędy w prowadzeniu auta skutkujące szybszym zużyciem się elementów. Dlatego też, by przedłużyć ich żywotność, należy korzystać z pedału tylko w momencie zmiany biegów oraz całkowitego zatrzymania pojazdu. 

Nienaturalnie pracujący albo spoczywający w nietypowej pozycji pedał sprzęgła to ważny sygnał alarmowy, że coś złego dzieje się z układem. Dobrym pierwszym pomysłem na rozwiązanie opisanych objawów jest jego regulacja. Może to sprawić, że wymiana lub regeneracja sprzęgła odwlecze się nieco w czasie. W przypadku układu hydraulicznego wystarczy, że dolejesz płynu do zbiorniczka, a na jakiś czas sytuacja powinna się poprawić. 

Gorzej wygląda sytuacja kierowców starszych aut, w których występuje linka sprzęgła bez samoregulatora. Wtedy może zajść konieczność regulacji napięcia linki lub jej wymiany, ale na szczęście nie jest to ani drogie, ani szczególnie skomplikowane.

FAQ

Po czym rozpoznać konieczność regulacji linki sprzęgła?

Objawy, po których najłatwiej rozpoznać problem z linką sprzęgła to: dziwna pozycja spoczynkowa pedału, inny poziom “łapania” sprzęgła i jego ślizganie się. Zwykle są one powiązane ze zużyciem tarczy, ale jeżeli nasz samochód jest wyposażony w linkę (lecz nie ma jej samoregulatora!) możemy nieco przedłużyć żywotność komponentu poprzez regulację naciągu linki. Natomiast w przypadku sprzęgła hydraulicznego możesz uzupełnić płyn w zbiorniczku pompy sprzęgła.

Jak rozpoznać pęknięcie linki sprzęgła?

Pęknięcie linki to awaria, która unieruchomi Twoje auto. W tym wypadku pedał opada do podłogi i nie ma on już fizycznego połączenia z tarczą.

Kiedy problemem nie jest linka, a samo sprzęgło?

Oczywiście może się zdarzyć, że linka uległa rozciągnięciu czy zabrudzeniu i konieczność jej regulacji nie ma nic wspólnego ze zużyciem tarczy. Zwykle jednak musisz liczyć się z tym, że podciągnięcie linki to jedynie odwlekanie w czasie wymiany mocno już wyeksploatowanej tarczy sprzęgła.

Jak przeprowadzić test ślizgania się sprzęgła?

Zatrzymaj auto, stojąc pod górkę lub z górki. Następnie wciśnij gaz i raptownie puść pedał sprzęgła. Jeśli silnik Twojego auta nie zgaśnie, oznacza to konieczność wymiany zestawu sprzęgła na nowy. Innym sposobem jest wrzucenie na pustej drodze wysokiego biegu, po czym gwałtowne dodanie gazu. W takim razie wciąż trwający problem będzie sygnalizowany wolną prędkością auta i brakiem przyspieszenia. Pamiętaj, że takie testy mocno obciążają samochód.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!