Na początku poprzedniej dekady Yamaha postanowiła zintegrować linię modelową, wprowadzając radykalne zmiany w swoim portfolio. Z rynku zniknęły dwa modele FZ6 i TDM, które po kilku latach zastąpiły nowe motocykle sportowo-turystyczne z serii MT, w Europie znane jako Yamaha Tracer 900 i Tracer 700. Czym charakteryzują się te pojazdy i który lepiej pasuje do Twoich potrzeb?

yamaha tracer 900

Serię MT Yamahy zapoczątkował potężny MT-01 produkowany w latach 2005–2012. Wyposażony był w silnik V2 o pojemności 1670 cm sześc. W jego konstrukcji wykorzystano zmodyfikowany silnik z dużego cruisera Yamaha Warrior XV1700, zawieszenie i hamulce z super bike’a YFZ-R1. Elementy zostały zamontowane do ramy konstruowanej jak w motocyklach wyścigowych. W ten sposób powstał niezwykły motocykl sportowo-turystyczny. Drugim motocyklem serii MT był MT-03, mniejszy, z dwucylindrowym silnikiem 657 cm sześc., ale także łączący cechy sportowe i komfort. W latach 2014-2016 na rynku pojawiły się kolejne modele z serii, w tym Yamaha Tracer 700 (lub 7) i Tracer 900 (9).

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Yamaha Tracer 900 – historia modelu

Na początku drugiej dekady obecnego wieku Yamaha była marką legendarną, ale jednocześnie większość jej popularnych modeli była dość konserwatywnych. Przegrywała przez to na wielu polach z konkurencją, z takimi producentami, jak: Kawasaki, BMW, Honda czy Triumph. Zaprezentowany w 2014 roku motocykl typu street naked MT-09 miał to zmienić. 

Do MT-09 zaprojektowano ramę i zawieszenie wykonane ze stopów aluminium, a do napędu posłużył nowoczesny, trzycylindrowy, chłodzony cieczą, rzędowy silnik o pojemności 847 cm sześc., z rozrządem DOHC (dwa wałki w głowicy) i 4 zaworami w każdym cylindrze. 

W jednostce napędowej zastosowano charakterystyczną dla wyścigowych motocykli konstrukcję wału korbowego, z wykorbieniami co 90 stopni (w typowym silniku czterosuwowym co 180 stopni) tzw. crossplane. Dzięki takiej budowie silnik jest elastyczniejszy i lepiej przyspiesza przy niższych obrotach. 

Rok później, w 2015 roku, na rynku pojawiła się odmiana Yamaha MT-09 Tracer. Korzystała z tego samego podwozia, ramy i silnika co standardowy MT-09. Została przeprojektowana w taki sposób, aby była motocyklem jak najbardziej uniwersalnym, sprawdzającym się w jeździe miejskiej, na trasie i dającym osiągi bliskie motocyklom sportowym. Zmiany obejmowały: 

  • dodatkowe owiewki z przodu z wysoką szybą; 
  • bardziej ergonomiczne siodło; 
  • większy zbiornik paliwa; 
  • wieszaki do sakw;
  • osłony manetek (z opcjonalnym ogrzewaniem);
  • nóżkę centralną;
  • kontrolę trakcji (z możliwością wyłączenia);
  • gniazdo zasilające 12 V;
  • tablicę przyrządów przejętą z turystycznej Yamahy XT1200Z Super Ténéré; 
  • mapy silnika i możliwość wyboru jednego z trzech trybów jazdy.

W 2016 roku na rynku europejskim model zmienił nazwę na Yamaha Tracer 900. W USA, Australii i Japonii zachował oznaczenie MT-09 Tracer. 

W roku 2018 pojawia się Yamaha Tracer 900 GT. Jest to wersja o bardziej turystycznym charakterze. Wyposażono ją w seryjne sakwy, ogrzewane manetki, lusterka, które można było regulować jedną ręką w czasie jazdy, kontrolę trakcji bez możliwości dezaktywowania i elektroniczną tablicę wskaźników znaną z Yamahy R1.

yamaha tracer 900 gt

W 2021 roku pokazano zupełnie przeprojektowanego Tracera 900. Był to inny motocykl. Nowe zawieszenie z dłuższymi wahaczami, zmieniona rama, powiększony i wzmocniony silnik z układem wydechowym dostosowanym do spełnienia norm Euro 5, to tylko najbardziej istotne modernizacje. W wersji GT pojawiło się elektroniczne, półaktywne zawieszenie marki KYB, zintegrowane systemy ABS i kontroli trakcji czy reflektory z doświetlaniem zakrętów. 

Od 2022 roku model funkcjonuje w ofercie marki jako Yamaha Tracer 9 i Tracer 9 GT.

Yamaha Tracer 700 – młodszy brat

Historia Tracera 700 jest zbliżona do swojego większego odpowiednika opisanego wcześniej. Street naked MT-07 został zaprezentowany w 2015 roku. Rok później pojawiła się odmiana uniwersalna, czyli Yamaha Tracer 700. 

W odróżnieniu od 900 w mniejszym modelu zastosowano stalową ramę i wahacze tylnego zawieszenia w celu obniżenia kosztów produkcji i ceny gotowego motocykla. MT-07 i Tracer 700 wyposażono w dwucylindrowy silnik rzędowy, chłodzony cieczą DOHC 8V, o pojemności 689 cm sześc., także wykorzystujący wał korbowy typu crossplane. 

yamaha tracer 700

Od 2019 roku dostępna jest wersja Tracer 700 GT, doposażona analogicznie do odmiany GT większego modelu. W 2020 do modelu 700 trafiły reflektory LED i układ wydechowy zgodny z Euro 5. Podobnie jak w modelu 900. Od 2022 roku zmieniono nazwę modelu, skracając ją do Tracer 7.

Yamaha Tracer 900 – dane techniczne

Yamaha Tracer 900 oferowana była w dwóch odmianach silnikowych. Pierwszą produkowano od 2015 do 2020. Druga jest ciągle obecna w ofercie japońskiej marki, a od 2022 roku nazywa się Tracer 9. 

Yamaha Tracer 900 – dane techniczne 2015–2020

Silnik: 

  • trzycylindrowy, rzędowy, rozrząd DOHC 12V, chłodzony cieczą;
  • mokra miska olejowa;
  • pojemność skokowa 847 cm sześc.;
  • stopień sprężania: 11,5:1
  • moc maksymalna: 86 kW (115 KM) przy 10 000 obr./min;
  • maksymalny moment obrotowy: 87,5 Nm przy 8500 obr./min;
  • zużycie paliwa: 5,1 l/100 km

Przeniesienie napędu:

  • skrzynia biegów o 6 przełożeniach;
  • sprzęgło mokre, wielotarczowe;
  • napęd przenoszony łańcuchem.

Zawieszenie:

  • przednie: marki KYB, odwrócony widelec teleskopowy, regulowane;
  • tylne: podwójny wahacz wleczony z centralnym amortyzatorem KYB, regulowane.

Hamulce:

  • przód – tarczowe, obustronne, średnica tarczy 298 mm, czterotłoczkowe zaciski;
  • tył – tarczowy pojedynczy, 245 mm, zacisk jednotłoczkowy. 

Wymiary i masa:

  • długość: 2160 mm;
  • rozstaw kół: 1500 mm;
  • masa motocykla gotowego do jazdy: 215 kg, 227 kg w GT;
  • rozmiar opon: przód 120/70 R17, tył 180/55 R17 (fabrycznie montowano ogumienie Dunlop Sportmax D222).

Yamaha Tracer 900/Tracer 9 – dane techniczne

Silnik:

  • trzycylindrowy, rzędowy, rozrząd DOHC 12V;
  • pojemność skokowa 890 cm sześc.;
  • stopień sprężania: 11,5:1
  • moc maksymalna: 87,5 kW (119 KM) przy 10 000 obr./min;
  • maksymalny moment obrotowy: 93 Nm przy 7000 obr./min;
  • zużycie paliwa: 5 l/100 km

Wymiary i masa:

  • długość: 2175 mm;
  • rozstaw kół: 1500 mm;
  • masa motocykla gotowego do jazdy: 213 kg, 220 kg w GT;
  • rozmiar opon: przód 120/70 R17, tył 180/55 R17 (Dunlop Sportmax D222).

Pozostałe elementy (skrzynia biegów, hamulce, zawieszenie) takie same jak przed 2021. 

Yamaha Tracer 700 – dane techniczne

Silnik: 

  • dwucylindrowy, rzędowy, rozrząd DOHC 8V;
  • mokra miska olejowa;
  • pojemność skokowa 689 cm sześc.;
  • stopień sprężania: 11,5:1
  • moc maksymalna: 54 kW (74 KM) przy 8750 obr./min;
  • maksymalny moment obrotowy: 67 Nm przy 6500 obr./min;
  • zużycie paliwa: 4,3 l/100 km

Przeniesienie napędu:

  • skrzynia biegów o 6 przełożeniach;
  • sprzęgło mokre, wielotarczowe;
  • napęd przenoszony łańcuchem.

Zawieszenie:

  • przednie: marki KYB, widelec teleskopowy;
  • tylne: podwójny wahacz wleczony z centralnym amortyzatorem KYB.

Hamulce:

  • przód – tarczowe, obustronne, średnica tarczy 298 mm, czterotłoczkowe zaciski;
  • tył – tarczowy pojedynczy, 245 mm, zacisk jednotłoczkowy. 

Wymiary i masa:

  • długość: 2140 mm;
  • rozstaw kół: 1460 mm;
  • masa motocykla gotowego do jazdy: 196 kg, 210 kg w GT;
  • rozmiar opon: przód 120/70 R17, tył 180/55 R17 (Dunlop Sportmax D222).

Yamaha Tracer – którą wersję wybrać?

Jeżeli szukasz uniwersalnego motocykla do codziennej jazdy, którym dojedziesz do pracy, ale będziesz mógł także wygodnie pojechać na dłuższą wycieczkę czy wyskoczyć na tor wyścigowy, Tracer to bardzo dobry wybór. Który model będzie dla Ciebie najlepszy? To zależy od tego, jakie masz potrzeby.

Yamaha Tracer 700/7 to motocykl klasy standard (średniej). Jest ekonomiczny i stosunkowo tani. Nowy Tracer 7 kosztuje około 45 000 zł, a Tracer 7 GT 50 000 zł. Silnik nie jest bardzo mocny, ale w zupełności wystarczy do codziennej jazdy. Podczas dłuższych tras może się „męczyć”, dlatego mniejszy model jest polecany raczej do okazjonalnych wycieczek. 

W Polsce dilerzy Yamahy oferują także osłabioną do 35 KW (48 KM) odmianę Tracera 7, na której można jeździć z prawem jazdy kategorii A2. Ograniczenie mocy jest elektroniczne, dlatego nie będzie problemu, aby je usunąć, gdy zdobędziesz pełne prawo jazdy na motocykle (kat. A)

Yamaha Tracer 900/9 to nowoczesny, zaawansowany motocykl premium. Dzięki wykorzystaniu aluminium jest tylko nieznacznie cięższy od mniejszej wersji, szczególnie w odmianie GT, gdzie różnica pomiędzy 700 GT a 900 GT wynosi zaledwie 10 kg. Silnik jest ekonomiczny, mocny i można dostosować tryb jego pracy do jazdy miejskiej, sportowej lub turystycznej. Dodatkowe wyposażenie, jakie ma Yamaha Tracer 900 GT, powoduje, że jest to jeden z najbardziej wszechstronnych motocykli szosowych na rynku (za uniwersalne można uznać jedynie te szosowo-terenowe). 

Za unikatowe cechy, jakie ma Yamaha Tracer 900/9, trzeba jednak zapłacić. Wersja podstawowa Tracera 9 w salonie kosztuje co najmniej 61 000 zł, a odmiana GT ponad 70 500 zł. Ze względu na bardzo dobre walory użytkowe ich cena na rynku wtórnym także jest dość wysoka. Nawet za egzemplarze z początku produkcji nadal należy zapłacić co najmniej 30 000 zł. 

yamaha tracer

Yamaha Tracer 900 to z pewnością lepszy motocykl niż Yamaha Tracer 700. Dane techniczne i osiągi, wygoda, wyposażenie, możliwości silnika, rozwiązania konstrukcyjne, użyteczność w różnych warunkach – to wszystko przemawia za większym modelem. Nie oznacza to jednak, że Tracer 700 to niewarta uwagi propozycja. W swojej klasie wypada dobrze. Tracer 700st jest kierowany do nieco innej grupy odbiorców. Dobrze sprawdza się w mieście i na krótkich trasach, gorzej podczas wyjazdów turystycznych. 

Zadbaj o motocykl z Inter Cars

Aby podróżowanie motocyklem było przyjemne, musisz nie tylko wybrać odpowiedni do swoich potrzeb model, ale także zadbać o jego sprawność. Regularne przeglądy i serwis, wymiana akumulatora i opon, przygotowanie do postoju poza sezonem – wszystko to wpłynie pozytywnie na trwałość i niezawodność Twojej maszyny.

Z łatwością zadbasz o motocykl, odwiedzając sklep Inter Cars. Znajdziesz tutaj części zamienne, akcesoria, akumulatory czy opony motocyklowe także do modelu Tracer. Nie zwlekaj i już teraz sięgnij po wszystko, czego potrzebujesz do motocykla!

Yamaha Tracer 700 i 900 – podsumowanie

Jeżeli nie masz w planach częstych, dalekich wycieczek, Yamaha Tracer 700/7 będzie bardzo dobrym wyborem. Spala nieco mniej benzyny, jest dużo tańsza w zakupie, ma prostszą budowę i w razie drobnych kolizji łatwiej naprawić stalową ramę. 

Tracer 900/9 to motocykl dla osób, które jeżdżą na motocyklu dużo i często pokonują długie trasy. Ten model Yamahy pozwoli im na bezpieczne, szybkie i wygodne podróżowanie, bez względu na to, czy mają do przejechania 30 czy 500 km. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Yamaha Tracer to szosowe motocykle o charakterze sportowo-turystycznym bazujące na serii MT (sportowe motocykle typu naked). Projektując Tracera, postawiono na uniwersalność, dlatego wzbogacono MT o wygodne siedzenie, owiewki i elementy wyposażenia pozwalające na komfortowe podróżowanie. Dostosowano także charakterystykę silnika do spokojniejszego użytkowania.

Tak, w 2022 roku zmieniono nazewnictwo motocykli Yamaha Tracer. Zamiast modelu 700 i 900, obecnie sprzedawane są modele 7 i 9. Zmiany konstrukcyjne wprowadzono rok wcześniej, dlatego Tracer 900 z 2021 roku będzie niemal taki sam jak Tracer 9 z 2022 czy 2023. Podobnie jest z mniejszym modelem Tracer 700 i 7.  

Yamaha od 2015 roku oferuje dwa modele oznaczone jako Tracer. Standardowy Tracer 700 na stalowej ramie z silnikiem dwucylindrowym oraz bardziej luksusowy Tracer 900, z ramą i zawieszeniem wykonanym z aluminium, ma większą trzycylindrową jednostkę napędową. Oba modele Tracera dostępne są w odmianie GT, która w standardzie ma dodatkowe wyposażenie turystyczne, takie jak sakwy czy podgrzewane manetki. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!