Układ hamulcowy– budowa, awarie i części zamienne
Układ hamulcowy jest jednym z podstawowych i zdecydowanie najważniejszych podzespołów każdego pojazdu mechanicznego. Należy więc regularnie sprawdzać jego stan, mając na uwadze bezpieczeństwo swoje i pasażerów, ale także i innych użytkowników drogi.
Przegląd techniczny jest istotny zarówno w nowych, jak i w starszych pojazdach, ponieważ awarie, szczególnie układu hamulcowego i jego elementów, takich jak pompa hamulcowa czy bębny hamulcowe zdarzają się niezależnie od wieku i sposobu eksploatacji auta. Warto więc wcześnie odnaleźć przyczynę problemów i ją wyeliminować.
Mechanizm działania układu hamulcowego
Sam układ hamulcowy jest zbiorem elementów wspólnie działających, które mają za zadanie zatrzymać pojazd, ale także zapobiec jego stoczeniu się z pochyłej powierzchni. Składa się on, w zależności od rodzaju, z klocków i tarcz hamulcowych. W skład tego układu wchodzi także pompa hamulcowa, przewód ciśnieniowy i elastyczny, zaciski hamulcowe i pedał hamulca. W przypadku układu wyposażonego w hamulce bębnowe możemy się spotkać również takie części jak bębny hamulcowe czy szczęki.
Choć układ hamulcowy stanowi jedność, to w praktyce można wyróżnić dwa typy układów. Pierwszy z nich jest nazywany roboczym układem hamulcowym, drugi – ręcznym. Taki podział stworzony został w celach bezpieczeństwa, ponieważ w razie uszkodzenia układu roboczego, obwód ręczny nadal spełnia swoje zadanie, choć z mniejszą siłą.
Układ podstawowy nazywa się także układem hydraulicznym. Nazwa została zaczerpnięta z jego działania – gdy kierowca wciśnie pedał hamulca, to pompa hamulcowa tłocząc płyn hamulcowy pod ciśnieniem, powoduje zaciskanie tłoka umiejscowionego w zacisku. Tłok ten w efekcie dociska klocki hamulcowe do tarczy, która obraca się wraz z kołem, powodując hamowanie. Płyn hamulcowy tłoczony jest poprzez lewe i prawe koło równomiernie, z większym naciskiem na przednią oś.
Najczęstsze awarie układu hamulcowego
Układ hamulcowy, jako jeden z systemów odpowiadających za bezpieczeństwo, powinien być poddawany częstym przeglądom. Podczas przeglądów warto zwracać szczególną uwagę na niektóre parametry. Jednym z nich jest poziom płynu hamulcowego, ale także tarcze oraz klocki hamulcowe i poziom ich zużycia czy stan przewodów hamulcowych.
Nie należy bagatelizować wszelkiego rodzaju niepokojących odgłosów, takich jak piszczenie podczas hamowania, nietypowego zachowania auta, ściągania samochodu podczas hamowania i poluzowania pedału hamulca. Wszystkie te objawy są oznaką konieczności odwiedzin w warsztacie samochodowym.
Jedną z najczęstszych awarii jest zużycie klocków hamulcowych, które przegrzewają się podczas hamowania z dużych prędkości, tracąc tym samym właściwości hamowania. To, jak szybko zużywają się klocki, zależy od techniki jazdy oraz dystansów, jakie pokonujesz samochodem. Inną z awarii jest zużycie tarcz hamulcowych. Każdy rodzaj tarczy hamulcowej ma określoną grubość podaną przez producenta. Tarcze ścierają się, ulegają także korozji i przegrzaniu, co ostatecznie może prowadzić do skrzywienia ich powierzchni i drgania pedału hamulca podczas hamowania.
Podczas wymiany newralgicznych części należy również pamiętać, że trzeba wymieniać je parami. Niestosowanie się do tej zasady może doprowadzić do poważnej awarii układu albo jego niepoprawnego działania. Może to skutkować nie tylko zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, ale przede wszystkim stworzyć niebezpieczeństwo na drodze.
Na co zwracać uwagę podczas szukania części zamiennych?
Awarie układu hamulcowego to rzecz normalna – jak w każdym układzie, części wchodzące w jego skład ulegają zużyciu. Aby samochód działał jednak prawidłowo, niezwykle ważne jest korzystanie z takich elementów, które będą kompatybilne z autem. Części zamienne do układów hamulcowych powinny być jednak nie tylko pasujące, ale także wyróżniać się wysoką jakością. Warto więc wybierać sprawdzone, markowe części zamienne do samochodu. Da Ci to bowiem pewność, że są one wykonane z trwałych materiałów – takie produkty znajdziesz w Inter Cars!