Amortyzator jest niezbędnym elementem każdego samochodu. Od lat kierowcy i mechanicy spierają się na temat tego, czy lepszy jest amortyzator gazowy, czy olejowy. Mimo tego, że w najnowocześniejszych samochodach stosowane są wyłącznie modele gazowe, nie oznacza to, że te olejowe nie powinny być montowane. Bardzo długo były one w powszechnym użyciu i sprawdzały się dobrze. W artykule odpowiemy na pytanie: jakie amortyzatory – gazowe czy olejowe? Sprawdź!

Amortyzator odpowiada za tłumienie drgań spowodowanych przez siły działające na auto. Pochodzą one z ruchu samochodu po nie do końca równej nawierzchni. Sprawność amortyzatorów ma ogromne znaczenie dla komfortu jazdy. Kiedy amortyzator zawodzi, wyraźnie poczujesz nawet najmniejsze nierówności na drodze. Jest to część, która wpływa również na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego tak ważne jest, aby nie lekceważyć kondycji amortyzatorów i nie podchodzić do tego elementu pojazdu zbyt pobłażliwie.

Z naszego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Amortyzator gazowy czy olejowy – co wybrać?

W autach osobowych amortyzatory zastąpiły resory, w przypadku których komfort jazdy nie należał do wysokich. Amortyzator sprawdza się zdecydowanie lepiej, zapewniając większy komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Zadaniem amortyzatorów jest:

  • zapewnienie kontaktu kół z drogą. Muszą one radzić sobie zarówno z drogami gładkimi, jak i tymi, na których znajdują się różne nierówności;
  • eliminowanie drgań odczuwalnych w kabinie.

Za sprawą stałego kontaktu kół z nawierzchnią drogi możliwe jest przenoszenie momentu obrotowego z silnika na koła. Amortyzatory wpływają również na drogę hamowania. Dzięki nim jest ona zdecydowanie krótsza. To z kolei nie pozostaje bez znaczenia dla właściwego działania układów bezpieczeństwa, które stosowane są we współczesnych samochodach.

Jakie są rodzaje amortyzatorów?

Amortyzatory dzieli się na:

  • olejowe,
  • olejowo-gazowe.

W tych pierwszych do tłumienia drgań wykorzystywana jest ciecz robocza, czyli po prostu olej hydrauliczny. Z kolei amortyzator olejowo-gazowy wykorzystuje mieszaninę składającą się z gazu i oleju hydraulicznego. Wyróżnia się również modele jednorurowe oraz dwururowe.

Amortyzatory olejowe to konstrukcja dwururowa. Kiedy amortyzator jest ściskany, dochodzi do przepływania oleju do przestrzeni, która znajduje się nad tłokiem. W efekcie zmniejsza się ilość miejsca na ciecz, co prowadzi do jej przemieszczania do zbiornika wyrównawczego.

Amortyzatory gazowe charakteryzują się konstrukcją jednorurową. W tym przypadku nie ma zasobnika kompensacyjnego. W dolnej części umieszczony jest skompresowany gaz. Od oleju oddziela go specjalny tłok. Kiedy amortyzator jest ściskany, wzrasta ciśnienie. W efekcie tłok przesuwa się do dołu. Następnie dochodzi do tak zwanego odbicia. Tutaj tłok przemieszcza się do góry. W efekcie wzrasta ciśnienie oleju, który znajduje się nad tłokiem. Dochodzi do ponownego przemieszczania się cieczy. Tym razem przez zawory oraz kanaliki.

Co ważne, „amortyzator gazowy” to nazwa skrócona. Jeśli chcesz posługiwać się właściwą terminologią, musisz używać określenia amortyzator gazowo-olejowy. Wszystko dlatego, że w tym rodzaju amortyzatora stosowany jest nie tylko gaz, ale również olej, o czym mówiliśmy już wcześniej. Gazem tym jest azot. Olej stosuje się po to, aby tarcia w tłoczyskach były mniejsze.

Amortyzator gazowy czy olejowy

Czym charakteryzuje się amortyzator olejowy?

Jeśli szukasz odpowiedzi, jaki amortyzator wybrać – amortyzator gazowy czy olejowy – warto, abyś dowiedział się więcej o każdym z nich. Amortyzator olejowy postrzegany jest jako standardowy. Składa się z:

  • cylindra roboczego,
  • tłoka,
  • tłoczyska,
  • zaworu dennego,
  • prowadnicy tłoczyska,
  • zbiornika wyrównawczego.

Znajdują się tam dwie rury, z czego jedna pełni rolę obudowy. W niej znajduje się druga rura, w której umieszczony jest tłok oraz zawory.

Za największą zaletę amortyzatorów olejowych uważa się nieskomplikowaną budowę. To z kolei przekłada się na przystępną cenę. Dzięki temu te elementy układu amortyzacji nadal cenione są przez kierowców. Do tego dochodzi stosunkowo wysoka trwałość. Jeśli masz samochód z amortyzatorem olejowym, nie musisz zbytnio martwić się tym, że szybko będzie wymagał on wymiany. Są to modele, które bardzo dobrze radzą sobie z pracą w każdych warunkach.

Jeśli jednak dojdzie do ich uszkodzenia, sprawność tracą bardzo powoli, co także jest niewątpliwym atutem. Co więcej, z powodzeniem można je regenerować. Ceny nowych elementów są jednak na tyle niskie, że większość właścicieli samochodów nie decyduje się na taki krok.

Czy amortyzatory olejowe mają wady? Oczywiście. Przede wszystkim są bardzo ciężkie. Do tego siła tłumienia w ich przypadku ma charakter stały i liniowy. Cechy te sprawiają, że nie są one raczej wybierane wówczas, gdy właściciel auta chce przeprowadzić tuning.

Czym charakteryzuje się amortyzator gazowo-olejowy?

Amortyzator olejowo-gazowy pod względem budowy jest mocno zbliżony do amortyzatora olejowego. Wyróżnić można w nim dokładnie te same elementy. Wyjątkiem jest zasobnik kompensacyjny, który w przypadku takiego amortyzatora jest elementem zbędnym. Wszystko dlatego, że komora robocza ma tu zmienną objętość. Amortyzator olejowo-gazowy składa się tylko z jednej rury, w której umieszczony jest tłok.

Amortyzator gazowy to szereg zalet. Przede wszystkim pozwala on na zachowanie pełnej kontroli nad kołem. Świetnie radzi sobie z nierównościami terenu, reagując na nie błyskawicznie. Pod tym względem wypada znacznie lepiej niż model olejowy, który ma dłuższy czas reakcji.

Jeśli chcesz znaleźć odpowiedź na pytanie, czy wybrać amortyzatory olejowe, czy gazowe, warto wiedzieć, kiedy amortyzator olejowo-gazowy jest dobrym wyborem. Ten rodzaj amortyzatorów polecany jest przede wszystkim właścicielom sportowych samochodów. Jeśli zaliczasz się do kierowców lubiących szybką jazdę, z pewnością będziesz zadowolony. Amortyzatory olejowo-gazowe świetnie sprawdzą się również w pojazdach tuningowanych. Dlaczego? Wynika to z ich lepszego utwardzenia.

Wprawdzie ich budowa jest dość delikatna i skomplikowana, lecz charakteryzują się one dobrą jakością. Za wadę uznawana jest jednak ich dość wysoka cena, która może wynieść 200-700 zł. Wadą także mogą być występujące uszkodzenia, przekładające się na rozszczelnienie. Mogą one bowiem skutkować utratą właściwości przez amortyzator.

Amortyzatory gazowe to modele:

  • niskociśnieniowe,
  • wysokociśnieniowe.

Wybierając amortyzator, pamiętaj, że te wysokociśnieniowe reagują zdecydowanie szybciej. Zasada jest bowiem prosta: wyższe ciśnienie gazu przekłada się na krótszy czas reakcji tego elementu.

Jeśli planujesz zakup amortyzatora gazowego, powinieneś pamiętać, aby postawić na produkt dobrej marki. Lepiej wystrzegaj się słabej jakości podróbek z nieznanego sklepu. Szybko ulegną uszkodzeniu, co narazi Cię na dodatkowe koszty. Znacznie lepiej i bezpieczniej jest zainwestować więcej gotówki w produkt renomowanej marki.

Amortyzatory do auta

Kiedy sprawdzić stan amortyzatorów?

Kiedy wiesz już, czym charakteryzują się poszczególne rodzaje amortyzatorów, warto, abyś dowiedział się, jakie są objawy ich zużycia. Z całą pewnością stan amortyzatorów należy sprawdzić, kiedy zauważysz, że Twoje opony zużywają się nierównomiernie. Również uczucie bujania bądź pływania, kiedy przejeżdżasz na przykład przez tory kolejowe, powinno skłonić Cię do kontroli tego elementu.

Do warsztatu warto udać się również gdy:

  • kierownica wibruje – przyczyny drgania i wibracji na kierownicy mogą wiązać się z amortyzatorem, ale nie tylko, dlatego nie bagatelizuj tego objawu,
  • koła odrywają się od nawierzchni,
  • auto nie jest odporne na boczny wiatr,
  • koła „podskakują”, kiedy ostro hamujesz,
  • podczas zakrętów odczuwasz znaczne przechyły.

Co wybrać – amortyzator gazowy czy olejowy?

Kiedy już zapoznałeś się z opisem konkretnych typów, możesz zastanawiać się, co będzie lepsze – amortyzatory olejowe czy gazowe? Na tak postawione pytanie nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Oba rozwiązania mają bowiem zarówno zalety, jak i wady. Amortyzator olejowy jest na pewno starszy pod względem technologicznym. Nie oznacza to jednak, że jest gorszy – zapewnia on wysoki komfort jazdy. To dobry wybór, jeśli jesteś kierowcą wybierającym spokojną i wygodną jazdę.

Jeśli zaliczasz się do kierowców stawiających na szybkie, dynamiczne prowadzenie auta i często poruszasz się po nierównościach, wybierz amortyzator gazowy. Taka jazda może bowiem prowadzić do szybkiego spieniania się oleju, co może skutkować stopniową utratą właściwości. Amortyzator olejowy przestanie po prostu tłumić drgania.

Dopasowując amortyzator do auta, a także tego, jak najczęściej jeździsz, zapewnisz sobie jazdę bezpieczną, a jednocześnie niezwykle komfortową.

Amortyzatory gazowe występują w dwóch wariantach technologicznych – do wyboru masz opcje nisko i wysokociśnieniowe. Co do zasady, im wyższe jest ciśnienie gazu, tym szybciej reaguje i pracuje amortyzator. Polecane są one zatem wszystkim kierowcom, którzy lubią dynamiczną bądź sportową jazdę.

amortyzatory

Amortyzator gazowy czy olejowy – jaki model kupić?

Jakie amortyzatory – gazowe, czy olejowe? Bez względu na wybór, dobrym rozwiązaniem jest zakup polecanych modeli, które są wykonane z wysokiej jakości materiałów. Wówczas możesz mieć pewność, że kupujesz część, która przejedzie z Tobą wiele kilometrów.

Amortyzator Bilstein 19-216973

Amortyzator Bilstein 19-216973 to amortyzator o długości 330 milimetrów. System tłumienia drgań, który zastosowano w jego przypadku to dwururka. Miejsce zabudowy to tył. To nowoczesny amortyzator gazowy, który świetnie sprawdzi się w przypadku najbardziej wymagających klientów. To produkt wysokiej jakości, wykonany z dobrych materiałów, jednocześnie w atrakcyjnej cenie.

Amortyzator Sachs 290 026

Amortyzator Sachs 290 026 to kolejna z interesujących propozycji. Charakteryzuje się długością 387 milimetrów. System tłumienia drgań, który zastosował producent to dwururka. Jest to kolejny amortyzator gazowy, który sprawdzi się bardzo dobrze – to element wysokiej jakości pochodzący od renomowanej firmy.

Amortyzator Renault 54 30 287 74R

Amortyzator pochodzi od znanego i cenionego producenta Renault. Został wyprodukowany z myślą o samochodach, które z taśmy produkcyjnej zjechały po 08.04.2015 roku. Może być montowanych w autach:

  • Nissan NV400,
  • Opel Movano B,
  • Renault Master III 2.3D.

Charakteryzuje się wysoką jakością, co sprawia, że można go stosować bez najmniejszych obaw.

Amortyzator gazowy czy olejowy – jaki model

Komentarz eksperta Inter Cars

Amortyzatory są jednym z najważniejszych elementów w każdym samochodzie – odpowiadają one za tak zwane bezpieczeństwo czynne. Dzięki nim możliwy jest kontakt koła z podłożem w każdej sytuacji, ale też w możliwie jak najdłuższym czasie. To on ma znaczenie, jeśli chodzi o przyczepność, szczególnie w czasie pokonywania zakrętów, ale również w czasie hamowania – mówi ekspert Inter Cars.

Amortyzatory do auta znajdziesz w ofercie Inter Cars

Jeśli chcesz czuć się w samochodzie bezpiecznie, zależy Ci na tym, aby podróż przebiegała w komfortowych warunkach, musisz pamiętać o tym, jak ważne są amortyzatory. Kiedy zauważysz objawy wskazujące na ich awarię, udaj się jak najszybciej do mechanika i sprawdź, czy wszystko jest w porządku. Jeśli nie, kup nowy amortyzator. Poznaj bliżej pełną ofertę Inter Cars, aby znaleźć model, który pasuje do Twojego samochodu. Oferujemy m.in. poduszki i łożyska mocowań amortyzatorów, tuleje oraz inne, istotne elementy wchodzące w skład układu amortyzacji. Sprawdź!

szukasz produktu który opisujemy?

Pamiętaj, że kondycja amortyzatorów to nie tylko komfort, ale również bezpieczeństwo jazdy. Jeśli temat ten Cię interesuje, sprawdź, jakie są objawy i jak wygląda diagnostyka uszkodzonych amortyzatorów.

Amortyzator gazowy czy olejowy – wybierz sam!

Amortyzator olejowy sprawdzi się w momencie, gdy zależy Ci na przystępnej cenie i wysokiej trwałości, dzięki której element będzie w stanie pracować przez długi czas. Charakteryzuje go stała i liniowa siła tłumienia, co przekłada się właśnie na trwałość oraz możliwość pracy niemal w każdych warunkach.

Szybka jazda i tuning to Twoja pasja? Zależy Ci na tym, aby pojazd szybciej reagował na nierówności terenu? Postaw na amortyzator olejowo-gazowy. To bardziej skomplikowana konstrukcja niż amortyzator olejowy, co przekłada się też na wyższą cenę. Po przeczytaniu artykułu będziesz w stanie bez problemu dobrać rodzaj amortyzatora do swoich potrzeb.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Amortyzatory to kluczowe elementy auta, które wpływają na bezpieczeństwo jazdy. To one pełnią istotną funkcję w trakcie hamowania, czy pokonywania zakrętów i dzięki nim możliwy jest jak najdłuższy kontakt opony z podłożem.

Wybór amortyzatora zależy przede wszystkim od auta, ale także od zasobności portfela jego właściciela. Wpływ ma oczywiście także opinia eksperta, ale ostateczna decyzja zależy od właściciela. Każdy z typów ma swoje zalety, dlatego musisz dopasować swój wybór do swoich potrzeb.

Amortyzator wpływa na bezpieczeństwo jazdy, dlatego należy wymienić go wtedy, gdy zaczyna być ono zagrożone. Jeśli specjalista poinformuje Cię o wyeksploatowaniu elementu, nie warto zwlekać, a wymienić go na nowy.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!