Intensywne wibracje na kierownicy znacznie obniżają komfort jazdy samochodem. Czasem problem pojawia się regularnie, nawet podczas pokonywania dobrze przygotowanych dróg bez nierówności. Istnieje wiele możliwych przyczyn występowania odczuwalnych drgań. Dopiero ich odnalezienie i wyeliminowanie pomoże Ci pozbyć się niedogodności. Co najczęściej powoduje wibracje na kierownicy? Jak zwalczać drgania oraz jak im zapobiegać?

Lekkie drganie kierownicy jest nieco irytujące, ale raczej nie stanowi większego zagrożenia. Jednak, gdy jego intensywność wzrasta, tracisz komfort prowadzenia pojazdu, co pośrednio zmniejsza Twoje bezpieczeństwo. Z tego powodu wiedza o usterkach wywołujących wibracje na kierownicy bywa bardzo pomocna. W niektórych przypadkach samodzielnie usuniesz awarię i unikniesz kłopotów. Nawet jeśli nie dokonasz tego sam, będziesz wiedział, kiedy udać się do mechanika.

W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:

  1. Kiedy podczas jazdy występują drgania na kierownicy?
  2. Co powoduje wibracje na kierownicy?
  3. Jak dbać o układ kierowniczy? 

Sportowa kierownica

Kiedy mogą występować wibracje na kierownicy podczas jazdy?

Zasadniczo zdecydowanie częściej zdarzają się wibracje na kierownicy podczas jazdy, szczególnie przy  autostradowych prędkościach, zazwyczaj w okolicach 120 km/h. Tak czy inaczej, wszystkie nieprawidłowości powinny zawsze wzbudzać Twoją czujność, ponieważ stanowią pierwszy sygnał, że samochód mógł ulec usterce.

Z reguły drgania kierownicy podczas jazdy narastają w miarę upływu czasu. Brak reakcji na ten problem często powoduje wystąpienie awarii układu kierowniczego, co przekłada się negatywnie na wygodę prowadzenia pojazdu. Duże znaczenie ma zatem sprawdzenie potencjalnych przyczyn komplikacji i odpowiednie działania – albo samodzielna naprawa uszkodzeń, albo wizyta u mechanika. Z pewnością nie warto lekceważyć sprawy, odkładając działanie na później, ponieważ grozi to pogłębieniem mankamentów.

Wibracje na kierownicy przy dużych prędkościach

Jeśli odczuwasz wibracje na kierownicy przy dużych prędkościach, prawdopodobnie w pierwszej kolejności winne są koła. Najpierw więc sprawdź stan opon ich wyważenie oraz stan felg. Deformacje ich powierzchni na przykład „wyząbkowanie” spowodowane dynamiczną jazdą, sprawiają, że nawet na równych nawierzchniach auto narażone jest na nadmierne wstrząsy. Wówczas trzeba wymienić ogumienie, ponieważ trwałych wybrzuszeń, wgnieceń i innych zniekształceń nie da się po prostu usunąć.

Kiedy koła są bez zarzutu, wibracje na kierownicy powyżej 120 km/h mogą być powodowane przez zawieszenie, tarcze hamulcowe lub piasty. Prowadzą one do nieprawidłowego ustawienia poszczególnych kół względem siebie, co generuje wyraźne drgania. Ewentualną przyczyną mogą być również poluzowane nakrętki. W takich okolicznościach powinieneś niezwłocznie odwiedzić mechanika, który dokona przeglądu. 

Gdy mowa o zawieszeniu, trudno jednoznacznie stwierdzić, jakie elementy są źródłem wibracji. Wśród nich należy sprawdzić przede wszystkim piasty i łożyska. Wynikiem źle funkcjonujących połączeń tych podzespołów bardzo często jest powstawanie wstrząsów, szczególnie przy wysokich prędkościach. Zdiagnozowanie konkretnego problemu wymaga przeprowadzenia dokładnej weryfikacji – najlepiej u zaufanego specjalisty.

Drgania na kierownicy przy hamowaniu

Wibracje na kierownicy przy hamowaniu

Wyraźne wibracje na kierownicy przy hamowaniu wynikają zazwyczaj z przegrzania i skrzywienia tarcz hamulcowych. Przyczynia się do tego zbyt gwałtowny styl jazdy. Początkowo drgania nie przeszkadzają w prowadzeniu auta, ale z czasem coraz mocniej komplikują komfortowe wykonywanie prostych manewrów. Po dłuższym okresie bez Twojej reakcji nawet łagodne zwalnianie generuje nieprzyjemne drżenie.

Poza zużyciem elementów wyposażenia układu hamulcowego w wyniku wysokiej temperatury, drganie kierownicy przy hamowaniu może wynikać z defektu klocków hamulcowych. Wtedy dochodzi do nierównomiernego kontaktu ich powierzchni z tarczą, co w konsekwencji wywołuje bicie na kierownicy. Z reguły opisany problem pojawia się po przeprowadzeniu bieżących napraw, podczas których mechanik popełnił błąd.

Wibracje na kierownicy podczas przyspieszania

Nadmierne drganie kierownicy przy przyspieszaniu ma miejsce w wyniku podobnych przyczyn, co w przypadku jazdy z wysoką prędkością. Jednak zdecydowanie częściej dochodzi do awarii układu napędowego niż usterek kół czy defektów opon. Wstrząsami skutkuje na przykład uszkodzenie przegubu wewnętrznego lub wyraźne luzy między nim a półosią napędową. Im słabsze połączenie, tym intensywniejsze wibracje odczuwasz na kierownicy.

Nie oznacza to jednak, że wady ogumienia i kół nie mogą wprowadzać w nienaturalne ruchy. Mimo że drganie kierownicy podczas przyspieszania jest wywoływane rzadziej przez takie komplikacje, to nie powinieneś ich lekceważyć. Oprócz tego zwróć uwagę na niesprawność poduszek zawieszenia silnika oraz skrzyni biegów. Wielu kierowców zapomina o tych podzespołach, ale one również nierzadko stanowią powód opisanych problemów.

Drgania przy przyspieszaniu

Drganie kierownicy na postoju

Za oddzielny rodzaj wstrząsów uznaje się drganie kierownicy na postoju, które pojawia się przy niskich obrotach silnika. Sprawa jest skomplikowana, ponieważ wykrycie źródła wibracji bywa w takim wypadku wyjątkowo trudne. Niemniej, nie ma najmniejszej wątpliwości, że wizyta u mechanika pomoże zbliżyć się do rozwiązania problemu. Zdarza się, że winę za nieprawidłowości ponosi zużyta maglownica lub pompa wspomagania. 

Jakie mogą być przyczyny wibracji na kierownicy?

Gwałtowna jazda to jedna z głównych sił sprawczych wywołujących wibracje na kierownicy. Przyczyny techniczne pojawiają się wtedy, gdy agresywnie wykonujesz manewry drogowe. Takie zachowanie przyspiesza zużycie kluczowych elementów układu napędowego, kierowniczego i hamulcowego, co w konsekwencji przyczynia się do generowania intensywnych wstrząsów. Tym samym znacznie maleje komfort prowadzenia pojazdu.

Sklep z częściami do samochodów Inter Cars

Jak rozwiązać problem wibracji na kierownicy?

Jeśli regularnie odczuwasz bicie kierownicy podczas przyśpieszania, hamowania czy na postoju, najpierw samodzielnie przeprowadź przegląd kluczowych elementów. Nie powinieneś mieć problemu ze sprawdzeniem kół i opon. Skontroluj stopień dokręcenia nakrętek oraz powierzchnię ogumienia. Odwiedź zakład wulkanizacyjny w celu skontrolowania bicia felg oraz wyważenia kół.  Jeśli na ogumieniu pojawiły się trwałe odkształcenia, wymień opony na nowe. 

Gdy drżenie kierownicy w samochodzie nie ustaje, dokonaj przeglądu zawieszenia. Jeżeli nie dysponujesz wystarczającą wiedzą z zakresu motoryzacji, możesz powierzyć to zadanie zaufanemu specjaliście. Należy dokładnie zbadać stan piast, łożysk, hamulców i półosi. Wykrycie nadmiernego zużycia lub defektów konstrukcji trzeba niezwłocznie wyeliminować.

Jak dbać o układ kierowniczy, aby unikać nadmiernych wibracji? Ekspert Inter Cars radzi

Z uwagi na fakt, że bicie na kierownicy pojawia się najczęściej jako wynik poddawania układu zbyt dużym obciążeniom, warto łagodnie pokonywać zakręty, wyprzedzać i wykonywać pozostałe manewry drogowe. Postaraj się delikatniej przyspieszać oraz zwalniać. Unikaj też agresywnego ruszania. Wszystkie te zachowania powodują zużycie części istotnych dla prawidłowego działania układu. Dobrym rozwiązaniem jest regularna regeneracja układu kierowniczego u mechanika. 

W sklepie Inter Cars znajdziesz wiele produktów dostosowanych do układów kierowniczych samochodów różnych marek. Asortyment obejmuje między innymi drążki kierownicze, opony, felgi czy przeguby. Ponadto znajdziesz tutaj wysokiej jakości preparaty do czyszczenia lub konserwacji wewnętrznych elementów wyposażenia auta.

Wibracje na kierownicy bywają nieprzyjemne, szczególnie jeśli są zbyt intensywne. Po pierwsze obniżają komfort sterowania pojazdem, a po drugie wpływają negatywnie na bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów. Zależnie od rodzaju wstrząsów przyczyn może być bardzo dużo. Niektóre usterki wyeliminujesz sam, ale często trzeba pomocy specjalisty. Najważniejsze, że już znasz podstawowe źródła problemu.

FAQ:

Jakie wibracje na kierownicy występują w samochodzie?

Rozróżnia się kilka rodzajów wibracji na kierownicy, ponieważ niektóre występują w trakcie jazdy, a inne podczas postoju. Pierwsze pojawiają się wtedy, gdy przekraczasz 100-120 km/h lub gwałtownie przyspieszasz, natomiast drugie, kiedy zostawiasz pojazd na biegu jałowym.

Co powoduje drgania kierownicy podczas jazdy i na postoju?

Silne drgania kierownicy są zazwyczaj spowodowane usterkami wynikającymi ze zużycia maglownicy lub pompy wspomagania.

Jak zniwelować nadmierne wibracje na kierownicy?

Należy sprawdzić takie elementy wyposażenia samochodu, jak na przykład opony, felgi czy amortyzatory. Jeśli to nie one powodują drgania kierownicy, trzeba wykonać specjalistyczny przegląd.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!