Jeśli stać Cię na auto, to powinno być Cię stać także na jego utrzymanie? Są sytuacje, kiedy takie stwierdzenie jest nie tyle irytujące, ile bliskie prawdy. Owszem, każdy świadomy użytkownik godzi się naturalnym zużyciem podzespołów i wymianą płynów eksploatacyjnych, ale też oczekuje pewności, że auto nie zawiedzie w najmniej oczekiwanym momencie. Z punktu widzenia kierowcy duże znaczenie ma to, że wiele sporadycznych usterek wcześniej objawia się innymi niedomaganiami. A jak jest z uszkodzeniem sterownika silnika? Czy można zaliczyć problemy z tym podzespołem do awarii epizodycznych?

Chcąc przybliżyć zagrożenia, jakie niesie ze sobą awaria sterownika, warto wspomnieć o jego roli. Odpowiada on za zarządzanie operacjami jednostki napędowej. Na podstawie informacji zapisanych w pamięci, komputer dobiera odpowiednie porcje paliwa i powietrza w mieszance. Ustala moment wtrysku paliwa do cylindra oraz określa czas zapłonu. Sterownik silnika zbiera dane z wielu czujników, m.in. z: sondy lambda, położenia wału, położenia wałka rozrządu czy temperatury kolektora ssącego. Co ciekawe, system może sprawiać okresowe kłopoty, by po pewnym czasie funkcjonować poprawnie. Pojawia się więc pytanie, czy można to ignorować?

W artykule znajdziesz wiele cennych informacji o:

– najczęściej występujących objawach awarii sterownika;

tym, jak sprawdzić sterownik silnika;

– tym, co należy zrobić po zauważeniu awarii sterownika;

– naprawie sterownika;

– wymianie uszkodzonego sterownika na nowy.

Baner Inter Cars - sklep z częściami samochodowymi

Jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia sterownika silnika

Najważniejsze jest, aby postawić dobrą diagnozę. Przecież nie jest łatwo odróżnić zwykłe przeziębienie od grypy. Stan rzeczy może być równie niejednoznaczny w sytuacji, kiedy uszkodzony zostanie sterownik silnika. Objawy mogą świadczyć o co najmniej kilku różnych usterkach. Niemniej jednak głównym przejawem wadliwie działającego sterowania najczęściej jest nierówna praca silnika. Gdy jednostka napędowa nie utrzymuje stabilnych obrotów, prawdopodobnie komputer ma problem z odebraniem oraz dostarczeniem odpowiednich informacji. Analogicznie, gdy silnik gaśnie po rozgrzaniu lub przestaje funkcjonować, powinniśmy pomyśleć o błędzie w komunikacji między czujnikami a sterownikiem. Kolejnym objawem świadczącym o uszkodzeniu komputera sterującego silnikiem może być moment, kiedy auto nie odpala lub robi to z trudnością, a pedał gazu praktycznie nie reaguje. To najczęściej spotykane przejawy awarii elektronicznego systemu sterowania jednostką napędową.

Jakie problemy może wywołać uszkodzony sterownik silnika?

Nawet drobna awaria zwykle niesie za sobą negatywne konsekwencje. Im szybciej zdiagnozujesz usterkę, tym lepiej dla Ciebie i Twojego samochodu. Każde, nawet małe uszkodzenie, może prowadzić z czasem do ogromnych strat. Defekt systemu sterującego silnikiem po dłuższym czasie źle wpłynie na wtrysk paliwa. Skutkiem tego będzie wypalenie tłoków, zatarcie turbosprężarki lub jednostki napędowej. Auto z uszkodzonym sterownikiem silnika często pracuje w trybie awaryjnym. W przypadku, gdy za źle działający komputer sterujący odpowiada zapłon w samochodzie, prawdopodobnie konieczna będzie wymiana cewek zapłonowych. Dodatkowo zniszczeniu mogą ulec elementy współpracujące z nimi, co niesie za sobą dodatkowe koszty, stracony czas i nerwy. Dobra diagnoza pozwoli uniknąć poważnych problemów. Niemniej jednak konsekwencje na pozór błahych błędów są kosztowne, dlatego ważna jest szybka identyfikacja problemu.

sterownik

Jak uniknąć usterek sterownika silnika?

Zazwyczaj sterownik silnika ulega uszkodzeniu z przyczyn zewnętrznych. Może to być zwarcie w wiązce elektrycznej, niesprawny czujnik, wadliwa cewka zapłonowa, czy źle zamontowana instalacja gazowa. Często oprogramowanie sterownika silnika nie wytrzymuje napływu informacji lub coś zaburza ich poprawny odczyt.

Najważniejszą kwestią w uniknięciu problemów jest dokładniejsze sprawdzanie auta. To istotne szczególnie w samochodach z instalacją LPG. Systematyczny przegląd urządzeń pozwoli dłużej cieszyć się sprawnym pojazdem i wyeliminuje pierwsze symptomy poważniejszych awarii. Pamiętaj, obojętność na początkowe oznaki może Cię słono kosztować. W starszych autach należy częściej kontrolować stan świec zapłonowych oraz akumulatora. Nowe samochody powinny być sukcesywnie sprawdzane pod kątem działania elektroniki. Zdrowa profilaktyka w eksploatacji auta oznacza rzadsze, mniej uciążliwe usterki.

Jak sprawdzić sterownik silnika w samochodzie?

Najszybszym i jednocześnie najskuteczniejszym sposobem, jak sprawdzić sterownik silnika, jest podłączenie auta do komputera diagnostycznego. Wiąże się to z wizytą u specjalisty, ponieważ duża część warsztatów samochodowych ma na swoim wyposażeniu odpowiedni tester. Współcześnie, przy tak zaawansowanej technologii motoryzacyjnej, prawie niemożliwe jest znalezienie błędu silnika bez użycia komputera. Powinien to zrobić wykwalifikowany pracownik, znający kody, przypisane odpowiednim usterkom. W przypadku unieruchomienia pojazdu mechanik może użyć sprzętu mobilnego, celem zdiagnozowania uszkodzenia na miejscu. Po podłączeniu komputera do samochodu okaże się, czy za źle działającą jednostką napędową odpowiada zepsuty sterownik silnika. 

Czy da się sprawdzić błędy komputera sterującego bez użycia specjalnego sprzętu? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Dużo zależy od modelu auta. W niektórych przypadkach na desce rozdzielczej zaświeci się żółta kontrolka check engine, świadcząca o awarii. Na tej podstawie jednak ciężko jest precyzyjnie określić źródło problemu. Nie zmienia to faktu, że gdy już zobaczysz taką kontrolkę, powinieneś szybko zareagować. 

Co zrobić, gdy sterownik silnika jest uszkodzony?

Jeśli rozpoznanie potwierdziło Twoje obawy i wszystko wskazuje na awarię komputera sterującego, czeka na Ciebie jedno z dwóch rozwiązań. Uszkodzony sterownik silnika można naprawić lub wymienić. Komputer sterujący jednostką napędową zwykle umiejscowiony jest w taki sposób, by nie było łatwego dostępu do jego podzespołów. To celowe działanie konstruktorów, ma zapobiegać m.in. amatorskim naprawom czy nielegalnemu tuningowi. Trudne dojście do sterownika silnika jest też zachętą do wymiany całego modułu, a nie naprawy obecnego. Nie zawsze znaczy to jednak, że wymiana jest koniecznością, dlatego ważne jest, by kierować się opinią zaufanych specjalistów.

Nowy sterownik

Naprawa sterownika silnika 

Naprawa sterownika silnika nie należy co prawda do najłatwiejszych, ale nie jest to wyzwaniem ponad siły. Trzeba podkreślić, że im nowszy samochód, tym trudniej znaleźć rozwiązanie problemu – w starszych autach jest to prostsze ze względu na mniejsze zaawansowanie konstrukcyjne. Trzeba mieć też na uwadze, że psuje się nie tylko sterownik silnika. Naprawa może objąć także wszystkie czujniki połączone z modułem. Jak powinien więc wyglądać prawidłowo przeprowadzony proces diagnostyczny? Po wyjęciu elektronicznego sterownika musi on zostać dokładnie przebadany przez specjalistów. Za pomocą odpowiedniej aparatury mechanik sprawdza wszystkie błędy oraz usterki. Po ustaleniu przyczyny uszkodzenia modułu można przejść do naprawy.

Wymiana sterownika silnika

Na szczęście stosunkowo rzadko dochodzi do zastąpienia urządzenia nowym – wymiana sterownika silnika jest ostatecznością, jednak w przypadku nowych aut z dużą ilością elektroniki poleca się wymienić tę część. Objawy znikną, ale koszt będzie dużo większy niż w przypadku naprawy urządzenia. Nie jest jednak to takie proste, ponieważ kilkuletnie samochody często są jeszcze na gwarancji, a wtedy producent narzuca rozwiązanie odgórnie. Są też sytuacje (wynajem, leasing), kiedy pojazdy nie należą do właściciela, a więc wszelkie usterki trzeba naprawiać godnie z zaleceniami producenta. 

Ekspert Inter Cars podpowiada

W większości przypadków można uniknąć awarii sterownika. Aby zwiększyć jego żywotność, należy regularnie sprawdzać między innymi: cewki zapłonowe, akumulator i świece zapłonowe. Szczególnej uwagi wymagają auta wyposażone w instalację gazową. Prz wykryciu jakichkolwiek niedomagań wymienionych części, warto wybrać nowe, pasujące do konkretnego modelu samochodu.

Uszkodzony sterownik silnika – podsumowanie

Sterownik silnika odpowiada za szereg procesów związanych m.in. z doborem mieszanki paliwowej. Zaawansowany technologicznie moduł, jak już wspominaliśmy, nie jest niestety bezawaryjny. Objawem usterki może być gasnący po rozgrzaniu silnik lub nierówna praca jednostki napędowej. Wadliwy sterownik silnika najlepiej sprawdzić za pomocą komputera diagnostycznego. Po czynnościach sprawdzających moduł można naprawić lub wymienić na nowy. Sterownik silnika w starszych autach zwykle da się naprawić. Natomiast w pojazdach kilkuletnich rekomenduje się zakup nowego. Koszt podzespołu to wydatek od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Awarie mogą być rzadsze i mniej dotkliwe, jeśli auto będzie regularnie serwisowane. Kontrolowanie części, tj. cewki zapłonowej czy akumulatora, pozwoli dłużej cieszyć się sprawnym samochodem. Uszkodzony sterownik silnika może spowodować zniszczenie turbosprężarki lub też zatarcie całej jednostki napędowej. Dlatego tak ważna jest dobra i wcześnie postawiona diagnoza.

FAQ

Kiedy zaczęto montować elektroniczne sterowniki w samochodach?

Pierwsze samochody mający elektroniczny sterownik wyjechały z fabryk w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku. 

Ile kosztuje sterownik silnika?

Nie ma większego problemu z dostępnością urządzeń. Cena uzależniona jest od zaawansowania konstrukcji. Moduły są dostępne od kilkuset złotych, ale można też spotkać takie za kilka tysięcy. Uniwersalny sterownik silnika benzynowego to koszt nawet powyżej tysiąca złotych. 

Jak zredukować ryzyko wystąpienia awarii sterownika?

Mechanicy są zgodni w kwestii regularnych i bardziej wnikliwych kontroli aut. Specjaliści z Inter Cars podkreślają, że znaczną część usterek w pojazdach da się wykluczyć częstszym serwisowaniem. Kiedy jednak sterownik silnika będzie nadawał się do wymiany, fachowcy pomogą wybrać Ci odpowiedni moduł. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!