We współczesnej motoryzacji wiele usterek oraz błędów pojazdu można wyeliminować za pomocą systemu diagnostycznego i komputera. Wystarczy podpiąć sprzęt do złącza w samochodzie i włączyć program. Jeśli kupiłeś auto, które opuściło mury fabryki po 1996 roku, prawdopodobnie wyposażone jest ono w gniazdo OBD. Dzięki niemu możliwe jest szybkie podpięcie komputera z programem diagnostycznym. Do czego jeszcze służy złącze OBD? Jak z jego pomocą diagnozuje się błędy? Sprawdź, co warto wiedzieć o tym elemencie wyposażenia pojazdu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czym jest gniazdo OBD?
  2. Jak działa i do czego służy interfejs OBD2?
  3. Jaki program diagnostyczny wybrać? 
  4. Jakie błędy pozwala diagnozować gniazdo OBD?

Gniazdo diagnostyczne w samochodzie. Czym jest gniazdo OBD?

Nowoczesne samochody są pełne elektroniki oraz innowacyjnych technologii. Bardzo często deska rozdzielcza przypomina kokpit samolotu lub statku kosmicznego. Klimatyzacja, skrzynia biegów, silnik, poduszki powietrzne i inne podzespoły w samochodzie składają się z wielu elementów. Usterka jednego z nich może wpływać negatywnie na działanie całego układu. Bardzo często trudno jest wykryć, która z części nie działa prawidłowo. Wówczas warto oddać samochód do elektromechanika. Czasami jednak usterkę możesz wykryć samodzielnie. Taką możliwość daje gniazdo OBD2.

Baner Inter Cars - sklep z częściami samochodowymi

Historia OBD – gniazdo diagnostyczne w każdym samochodzie

Przed OBD-I każdy producent miał swój własny zestaw standardów dla OBD, co oznaczało, że mechanicy musieli kupować drogie systemy diagnostyczne do każdego typu wtyczki. Było to uciążliwie dla serwisantów oraz klientów warsztatów, ponieważ wykrycie problemu, a także jego rozwiązanie, trwało dłużej i było bardziej kosztowne. 

Gniazdo OBD po raz pierwszy pojawiło się w Stanach Zjednoczonych w 1984 roku i rozpoczęło standaryzację diagnostyki pokładowej. Złącze miało czujniki, które wykrywały emisje i minimalizowały je za pomocą zaworów kontrolujących. System nadzorował pracę silnika, a także przeprowadzał diagnostykę pokładową elementów układu wtryskowo-zapłonowego. Był również w stanie sygnalizować uszkodzenia. To gniazdo diagnostyczne miało jednak wiele problemów i niedociągnięć. Przede wszystkim brakowało standaryzacji procedur i kodów błędów. Nie gwarantował również dostępu do informacji.

W rezultacie w 1996 roku producenci zaczęli wyposażać samochody osobowe i ciężarowe w interfejs OBD2. Każdy system jest w większości taki sam, ale istnieją między nimi niewielkie różnice. Systemy te znane są jako protokoły i są charakterystyczne dla poszczególnych producentów pojazdów.

Czym jest złącze diagnostyczne OBD2?

Jak już wiesz, gniazdo OBD2, czyli On-Board Diagnosis II (OBDII), zaczęto wprowadzać w połowie lat. 90 ubiegłego wieku. Podobnie jak wcześniejszy system po raz pierwszy pojawił się w Stanach Zjednoczonych. W Europie złącze OBD2 musiało być na wyposażeniu pojazdów z silnikiem benzynowym od 2001 roku. W przypadku samochodów napędzanych olejem napędowym stało się to koniecznością dwa lata później. Złącze diagnostyczne OBD2 jest systemem niezwykle zaawansowanym. Dzięki niemu możesz przeprowadzić prostą kontrolę silnika przez interfejs OBD.

Gniazdo OBD

Gdzie znaleźć złącze diagnostyczne OBD2 w samochodzie? 

Gniazdo OBD pozwala na prostą diagnostykę przez system, dlatego warto wiedzieć, gdzie znajduje się ono w Twoim samochodzie. W większości pojazdów jest to miejsce pod kierownicą z lewej strony. Oczywiście są auta, w których złącze diagnostyczne OBD2 znajduje się w zupełnie innej lokalizacji. Przykładowo w samochodach francuskich może znajdować się w schowku środkowym. 

W niektórych autach gniazdo jest ukryte w konsoli centralnej w okolicach popielniczki czy podłokietnika między fotelami. Jeśli nie możesz znaleźć gniazda OBD, poszukaj informacji na ten temat w Internecie lub zapytaj mechanika. Jak już wspominaliśmy, złącze to jest podstawowym wyposażeniem samochodów od prawie 30 lat, dlatego z pewnością jest umieszczone w Twoim pojeździe. 

Jak działa i do czego służy interfejs OBD2?

Po zapaleniu się kontrolki na zestawie wskaźników wielu kierowców bardzo często udaje się do mechanika, by ten wykrył przyczyny usterki. Czasami jednak nie jest to konieczne. Problem może być prosty. Możliwe, że wypiął się jeden z czujników lub doszło do zużycia któregoś z elementów układu. Koszt badania diagnostycznego w warsztacie wynosi od 50 do nawet 100 złotych. Okazuje się jednak, że taką kontrolę możesz przeprowadzić samodzielnie w zaciszu swojego garażu.

Aby przeprowadzić badanie podzespołów samochodu, konieczna jest odpowiednia wtyczka. Jest to tzw. interfejs OBD2. Oprócz tego potrzebny będzie komputer z programem, na którym wyświetlą się przeprowadzane prace, trwające procesy oraz informacje o ewentualnych błędach. 

Gniazdo OBD

Czym jest interfejs diagnostyczny OBD2? 

Interfejs OBD bardzo często nazywany jest również testerem diagnostycznym. To urządzenie w czasie rzeczywistym wyświetla na ekranie wartości dla poszczególnych czujników rozlokowanych w całym samochodzie. Interfejs wykorzystuje protokół ELM327, czyli podstawowy i uniwersalny typ systemu, który sprawdza się jako skaner.

OBD to najprostszy sposób do znalezienia oraz wyeliminowania błędów. Diagnostyczny interfejs OBD2 to system przeznaczony przede wszystkim dla osób, których pasją jest motoryzacja i lubią spędzać czas w swoim garażu. 

Interfejs OBD w swojej pracy czasami wykorzystują również mechanicy. Zazwyczaj jednak profesjonalne warsztaty samochodowe mają na swoim wyposażeniu specjalistyczne systemy do obsługi pojazdów danej marki lub koncernu motoryzacyjnego. Urządzenia składają się z testerów oraz komputerów diagnostycznych. Czym się różnią te systemy od interfejsu diagnostycznego dla hobbystów? 

Przede wszystkim stopniem zaawansowania technologicznego. Profesjonalne urządzenia wykorzystywane w warsztatach samochodowych są wyposażone we własne ekrany LCD lub LED. Mają również wbudowane oprogramowanie. Interfejs, aby być w stanie zdiagnozować błędy, potrzebuje konkretnego programu. Konieczne  jest również urządzenie odbiorcze. Może to być komputer, laptop, ale również tablet czy smartfonwyjaśnia ekspert Inter Cars.  

Jak działa interfejs OBD2? 

Jeszcze nie tak dawno poszukiwanie usterek w samochodzie wiązało się z testowaniem różnych rozwiązań. Jedynie na podstawie objawów mechanik w warsztacie typował, który układ lub element nie działa prawidłowo. Zmiany nastąpiły po pojawieniu się systemu gniazd OBD2. 

Interfejs diagnostyczny OBD2 nie jest trudny w obsłudze. 

Oto instrukcja krok po kroku, jak przeprowadzić badanie pojazdu:

  1. Wyłącz silnik samochodu.
  2. Włącz urządzenie odbiorcze, czyli komputer, laptop, tablet lub smartfon.
  3. Uruchom oprogramowanie diagnostyczne na urządzeniu odbiorczym. 
  4. Podłącz interfejs OBD do gniazda diagnostycznego w samochodzie. 
  5. Przekręć kluczyk w stacyjce do pierwszej pozycji. 
  6. Wciśnij przycisk połącz w programie na urządzeniu odbiorczym i zaczekaj, aż system nawiąże połączenie. 
  7. Uruchom interesującą Cię opcję. Może to być np. sprawdzanie parametrów poszczególnych czujników czy poszukiwanie kodów usterek. 
Gniazdo OBD

Ile kosztuje interfejs diagnostyczny? 

Interfejs diagnostyczny OBD2 jest w zasięgu finansowym każdego kierowcy. Profesjonalne złącze może kosztować kilkaset złotych, jednak obecnie na rynku znajdziesz wiele tańszych rozwiązań. Dzięki nim będziesz w stanie przeprowadzić podstawowe badanie diagnostyczne. Interfejs ELM327 możesz kupić już za ok. 30 złotych. Dostępne są również bardziej zaawansowane kostki OBD. Ich cena może wynieść ok. 100 złotych. 

Nie jest to jednak bardzo wysoki koszt. Weź pod uwagę cenę wizyty w warsztacie samochodowym i stawkę za usunięcie jednego błędu. Rozważ, czy posiadanie własnego interfejsu OBD jest dla Ciebie opłacalne.

Jaki program diagnostyczny wybrać? Aplikacje dostępne na rynku

Interfejs diagnostyczny nie wystarczy do znalezienia i wykasowania błędów. Do tego potrzebujesz również urządzenia odbiorczego oraz specjalnego programu. Dostępnych jest wiele różnych aplikacji, które możesz wykorzystać. Jaki program wybrać? 

Oto kilka propozycji od naszego eksperta:

  • SDPROG – jest to najbardziej zaawansowany polski program. Aplikacja działa w systemach Windows oraz Android. W przypadku smartfona konieczny jest jednak Bluetooth. Wszystkie aktualizacje aplikacji są bezpłatne. SDPROG umożliwia odczytywanie przyczyny świecenia kontrolki check engine, ale również kasowanie usterek czy odczytywanie kodów;
  • MyWheels – to kolejny polski program. Dzięki niemu możesz sprawdzić różnego rodzaju parametry pracy samochodu, jak: temperaturę oleju, powietrza dolotowego czy wartość ciśnienia paliwa. Aplikacja może również służyć jako dziennik pojazdu, ponieważ umożliwia monitorowanie wydatków, pilnowanie terminów przeglądów czy wykupienia OC; 
  • Torque – aplikacja dostępna jest w dwóch wersjach – Lite oraz Pro. Pierwsza z nich jest darmowa. Program daje dużo możliwości, jednak większość z nich dostępna jest po wykupieniu wersji Pro. Wówczas masz możliwość skanowania oraz usuwania błędów, ale również pomiaru przyspieszenia. 

OBD – gniazdo do diagnozy błędów w samochodzie

Kostka OBD w samochodzie to niewielkie urządzenie, dzięki któremu jesteś w stanie sprawdzić wiele kluczowych dla pracy auta parametrów. Za jego pomocą możesz również wykasować proste błędy. Warto wyposażyć się w interfejs diagnostyczny OBD2 oraz oprogramowanie. Prosty w obsłudze system daje Ci wiele możliwości. Odczytasz różne kody błędów, skasujesz je z pamięci sterownika samochodu czy odkodujesz numer VIN.

Wybierając interfejs OBD, warto jednak zwrócić uwagę na jego specyfikację. Zadbaj, aby wtyczka, którą kupisz, umożliwiała nie tylko wykrywanie, ale również kasowanie błędów.

Gniazdo OBD

Złącze OBD – FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania

Czym jest gniazdo OBD? 

Kostka OBD to niewielkie złącze, które służy do przeprowadzania badań diagnostycznych pojazdów. Analizuje ono kluczowe parametry pracy zespołu napędowego. Wykrycie błędów skutkuje wyświetleniem na desce rozdzielczej odpowiedniej kontrolki. Wówczas w pamięci pojazdu zostaje zapisany również kod błędu. Gniazdo OBD umożliwia podpięcie specjalnego interfejsu, dzięki któremu możesz zdiagnozować oraz usunąć usterkę.

Czym gniazdo OBD znajduje się w każdym samochodzie? 

Tak, gniazdo OBD znajduje się w każdym samochodzie. Jest to standardowe wyposażenie pojazdów z USA od 1996 roku. W Europie pojawiło się w 2001 roku. 

Gdzie znaleźć gniazdo diagnostyczne? 

Gniazdo OBD w większości samochodów znajduje się pod kierownicą z lewej strony. W niektórych pojazdach może to być również miejsce na konsoli centralnej w okolicach gniazda zapalniczki lub w schowku pasażera lub pod nim. 

Czym jest interfejs diagnostyczny OBD2? 

Interfejs OBD to wtyczka, którą wpina się do gniazda OBD w samochodzie. Dzięki niej możliwe jest odczytywanie sygnałów oraz wykrywanie kodów błędów. 

Ile kosztuje interfejs OBD?

Profesjonalne urządzenie może kosztować nawet kilkaset złotych. Dostępne są jednak na rynku podstawowe interfejsy, których cena wynosi ok. 50 złotych. 

Co jeszcze potrzeba do skanowania błędów pojazdu? 

Interfejs to nie wszystko. Potrzebne jest również urządzenie odbiorcze, czyli komputer, tablet lub smartfon oraz specjalna aplikacja. Dzięki niej będziesz mógł sprawdzić parametry czy kody błędów, a następnie je skasować.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!