Zużyte wycieraczki samochodowe są nie tyle problemem estetycznym, ile mają negatywny wpływ na bezpieczeństwo. Wymiana wycieraczek to najprostszy sposób na poprawę widoczności, co ma szczególne znaczenie podczas sezonu jesienno-zimowego. Sprawne wycieraczki nie tylko skutecznie odprowadzają wodę czy śnieg z szyb, ale też ograniczają ryzyko związane z pojawianiem się refleksów świetlnych. Jesień to doskonały czas, aby wymienić wycieraczki. Co ważne, bez trudu można to zrobić samodzielnie. W kilka, może kilkanaście, minut.

Wiedząc o niebagatelnej roli  wycieraczek, warto z rozwagą podejść zarówno do montażu, jak i do zakupu. Wspomniany montaż wycieraczek tak naprawdę zaczyna się w chwili dodawania ich do zakupowego koszyka. Długość piór wycieraczek to tylko jeden z wielu aspektów. Przybliżymy ten oraz pozostałe. Rozwiejemy prawdziwe i ewentualne wątpliwości związane z wymianą. Podpowiemy też, które wycieraczki warto kupić. Poruszanie się w gąszczu rynkowych ofert nie jest takie proste, stąd warto je ułatwić. Odpowiemy też na pytanie, czy markowe, wysokiej klasy wycieraczki samochodowe, są naprawdę lepsze od tanich produktów „no name”. Podpowiemy, czy przednie wycieraczki wymienia się tak samo łatwo jak tylne.

Jak rozpoznać symptomy zużytej wycieraczki samochodowej

Przed odpowiedzią na pytanie, jak rozpoznać zużyte wycieraczki, chwila wstępu. Wielu kierowców zapomina o samochodowych wycieraczkach, traktując je jako coś oczywistego. Jako element wyposażenia niewymagający uwagi czy okresowej inspekcji. A przecież wycieraczki, podobnie jak niemal wszystkie części samochodowe, mają określoną żywotność. Owszem, trudno jednoznacznie określić, kiedy wymienić wycieraczki i zamontować nowe, bo sporo zależy od sposobu eksploatacji. Ale czas dla piór wycieraczek bywa nieubłagany. Guma parcieje na skutek kontaktu z promieniami UV, traci pierwotne właściwości od zmieniających się temperatur. Także guma z kolejnymi miesiącami traci elastyczność na skutek utlenienia. A przecież sztywne wycieraczki nie mają szans w skutecznej walce z opadami śniegu, deszczu, śniegu z deszczem czy z zabrudzeniami gromadzącymi się na szybie. 

Sprawdź jeszcze ofertę preparatów do czyszczenia i pielęgnacji

Przyjęło się, że żywotność wycieraczek w samochodzie to 6 do 12 miesięcy. Ale rok to wartość skrajna, dotycząca aut sporadycznie wyjeżdżających na ulicę, parkujących na ogół pod dachem z dala od silnych promieni słonecznych. Można wydłużyć żywotność wycieraczek, eliminując czynniki ryzyka. Co oczywiste, warto mieć świadomość, że nietrudno uszkodzić nowe wycieraczki. Wystarczy uruchomić silniczek wycieraczek, kiedy pióra są przymarznięte do szyby. Wtedy uszkodzeniu mogą ulec nie tylko elementy gumowe. Narażony jest przecież silniczek, a wymiana silniczka wycieraczek jest bardziej skomplikowana niż piór. Negatywny wpływ na stan wycieraczek ma też nieopatrzne włączenie ich na suchej szybie. Także z tego powodu należy mieć odpowiedni zapas zimowego płynu do spryskiwaczy. Oczywiście dopasowano do pory roku – zimowy płyn dobrze jest stosować od października. 

O konieczności wymiany wycieraczek świadczą: uszkodzenia mechaniczne (krusząca się bądź wyszczerbiona guma), nieskuteczna praca oraz skrzypienie po uruchomieniu. Dobrze jest mieć świadomość, że uszkodzona wycieraczka może trwale zniszczyć szybę. Sprawne wycieraczki są ważne nie tylko ze względu na bezpieczeństwo. Jazda z brudnymi szybami czy niedziałające wycieraczki mogą skutkować mandatem w przedziale od 20 do nawet 3000 zł.

Szukasz jeszcze lepszych cen nie tylko na wycieraczki? Zapisz się do Programu Lojalnościowego Inter Cars!

Jak wymienić wycieraczki w aucie

Jak wybrać odpowiednie wycieraczki

Aby w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w nowych wycieraczkach, trzeba zadbać o detale. Detale rozumiane jako dopasowanie. Najważniejszym parametrem jest długość pióra – w teorii można zastosować krótsze, ale wtedy zbyt duży fragment szyby będzie nieoczyszczony. Do tego w wielu autach z przodu stosuje się wycieraczki o różnej długości (asymetryczne). Są też samochody osobowe mające tylko jedną wycieraczkę z przodu. W tym gronie są takie auta, jak: Fiat Uno, Mercedes E (W210) czy Citroen CX.

Znając długość piór wycieraczek, pora na dobór pod względem sposobu mocowania. Na tym etapie często korzysta się z adaptera, umożliwiającego prawidłowe mocowanie. Kolejny krok to zastanowienie się, jaki typ wybrać. Obecnie spotyka się następujące rodzaje wycieraczek samochodowych: wycieraczki szkieletowe, wycieraczki płaskie (bezszkieletowe) i wycieraczki hybrydowe. 

Przeczytaj też Niewidzialna wycieraczka – czy warto w nią inwestować?

Wycieraczki szkieletowe

Przez lata wycieraczki szkieletowe stanowiły najpopularniejszy rodzaj. Nie bez powodu funkcjonuje nazwa „tradycyjne wycieraczki samochodowe”. Do ich głównych zalet należą: wysoka sztywność i spora trwałość. Jak rozpoznać klasyczne pióra wycieraczek? To proste – mają charakterystyczny szkielet zewnętrzny. Wspominając o autach, warto wspomnieć jeszcze o wadach. Pierwsza: wymagają dopasowania do konkretnego modelu auta. Druga: stawiają spory opór powietrza.

Wycieraczki płaskie (bezszkieletowe)

Wycieraczki bezszkieletowe z każdym rokiem zyskują na popularności, powoli wypierając tradycyjne. Modele bezszkieletowe są uniwersalne i pasują do większości aut na rynku wtórnym oraz wyjeżdżających z salonów. Nie dziwi fakt, że coraz więcej osób rozważa ich montaż zamiast klasycznych. Dlaczego warto się na nie zdecydować? Przede wszystkim prezentują się znacznie lepiej i stawiają mniejszy opór powietrza. Do tego w większości dostępnych na rynku modelach do produkcji użyto elastyczny materiał o niemałej odporności na przymarzanie. Wady? Przede wszystkim cena. 

Wycieraczki hybrydowe

Jak można było przypuszczać, wycieraczki hybrydowe łączą w sobie cechy dwóch wcześniej wymienionych rozwiązań. Mają niewielki stelaż, mocno ograniczający wygięcia boczne. Mimo tego są dostatecznie elastyczne, co przekłada się na skuteczność w odprowadzaniu wody, śniegu czy zanieczyszczeń z szyby. Atutem „hybryd” są też dobre przyleganie do szyby oraz obecność estetycznej osłony. Ta ostatnia ma pozytywny wpływ na aerodynamikę. Wady – niekiedy uszkodzeniu może ulec osłona, co dodatkowo (ale nieznacznie) zwiększa koszt wymiany.

Wymiana wycieraczek – krok po kroku

Na początku należy zdemontować zużyte wycieraczki. Jak to zrobić? Należy odgiąć ramiona i zablokować je w tej pozycji. Wskazana jest ostrożność, bowiem przy zbyt gwałtownych ruchach można uszkodzić nie tylko ramię wycieraczki, ale też szybę. Jeszcze istotna uwaga – w niektórych autach nie ma możliwości odgięcia ramion, co nieco utrudnia pracę. Żeby wysunąć starą wycieraczkę, wystarczy nacisnąć na zaczep. Następnie, po zluzowaniu tegoż, wystarczy delikatnie zsunąć pióro.

Po demontażu starej czas na nową wycieraczkę. Tutaj będzie niezbędny identyczny model adaptera, jaki był w zużytej. Po przymocowaniu adaptera wystarczy zamontować nową. Trzeba ją delikatnie wcisnąć, przerywając w chwili usłyszenia delikatnego kliknięcia. Pojawia się jeszcze wątpliwość, co z ewentualnym niedopasowaniem adaptera? Aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji, wystarczy dobrać wycieraczki samochodowe do konkretnego modelu. Na opakowania nowych zazwyczaj znajduje się lista aut, do których pasują. Można też wziąć stare wycieraczki na wzór.

A jak wymienić pióro wycieraczki tylnej? 

Proces jest jeszcze prostszy niż w przypadku przedniej. Na ogół wystarczy włożyć łącznik znajdujący się  w piórze do specjalnego rowka w mocowaniu na ramieniu. I jeśli tylko usłyszy się kliknięcie, to praca zakończona. Montaż nowej wycieraczki jest naprawdę łatwy. Tylne pióro wycieraczki może nie pełni tak ważniej funkcji, jak przednie, ale dobrze jest o nim pamiętać.

Jak wymienić wycieraczki

Podsumowanie, czyli jak dbać o wycieraczki?

Chcąc wydłużyć żywotność wycieraczek, należy unikać uruchamiania na suchej szybie. Zimą (podczas ujemnych temperatur) natomiast trzeba przed uruchomieniem silniczka wycieraczek delikatnie odsunąć gumę od szyby. Wycieraczki nie powinny też służyć do usuwania lodu czy szronu. Siłowe odrywanie od szyby podczas mrozów też nie jest dobrą praktyką. Usuwane ptasich odchodów czy martwych owadów za pomocą wycieraczek także należy odradzić. A co polecić? Regularne sprawdzanie nie tylko piór, ale też ramion. I wymianę tych pierwszych, jeśli tylko przestały dobrze pełnić swoją funkcję. Jak często wymieniać wycieraczki? Optymalnie przed sezonem zimowym oraz przed sezonem letnim. Wymiana wycieraczek (samodzielna) jest przecież całkiem prosta.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!