Instalacja LPG to bardzo silny segment rynku motoryzacyjnego. Jest to niezwykle popularny sposób na ograniczenie kosztów paliwa, ponieważ gaz jest zazwyczaj o połowę tańszy od benzyny. Jednakże właściwy montaż instalacji gazowej to spore wyzwanie. Na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej? Sprawdź!

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. jakie są zalety instalacji gazowej;
  2. na jakie instalacje LPG warto zwrócić uwagę;
  3. jaki jest koszt założenia instalacji gazowej;
  4. jak dbać o instalację gazową;
  5. jakie są popularne marki instalacji gazowej; 
  6. na co zwrócić uwagę podczas zakupu auta z zamontowaną instalacją gazową.

Obecnie prawie każdy samochód może być wyposażony w LPG bez znacznego pogorszenia osiągów. Niektóre z aut wymagają jednak skomplikowanych instalacji, które mogą znacząco obciążyć kieszeń przeciętnego kierowcy. Ceny najczęściej odbiegają od siebie, dlatego też porównaj dwie czy nawet trzy oferty. Przed decyzją o założeniu LPG zapoznaj się szczegółowo z naszym artykułem, gdyż ten temat nie jest tak prosty, jak się wydaje. 

Jakie zalety ma instalacja gazowa w samochodzie?

Dlaczego instalacja gazowa w samochodzie to dobry wybór? Założenie LPG ma wiele korzyści, więc nie bez powodu tak duża liczba aut w Polsce jest wyposażonych w instalację gazową. Obecnie gaz to najtańsze paliwo w porównaniu z benzyną czy olejem napędowym. Samochód na gaz bez problemu zatankujesz na niemal każdej stacji benzynowej. Co ciekawe, jednostki napędowe z LPG są cichsze i płynniejsze od innych. Są też bardziej ekologiczną opcją, dzięki mniejszemu emitowaniu związków węgla, azotu, ciężkich węglowodorów oraz nietworzeniu smogu. 

Na jakie instalacje gazowe do samochodów warto zwrócić uwagę?

Jeśli przeglądasz dostępne na rynku instalacje gazowe do samochodów, w pierwszej kolejności wybierz te znanych marek, ponieważ niesie to ze sobą dużo korzyści. Przede wszystkim można dokładnie przyjrzeć się opinii firmy oraz konkretnej jednostki. Znani producenci posiadają autoryzowane serwisy w całej Polsce, więc w przypadku awarii któregoś z podzespołów nie będzie problemów z naprawą. Dodatkowo stosowanie markowych komponentów chroni silnik przed nadmiernym zużyciem. Znani producenci instalacji LPG to między innymi STAG, LPG Tech, Elpigaz, Prins, Lovato, ALEX, KME czy Landi Renzo.

Ile kosztuje instalacja gazowa do samochodu?

Instalacje gazowe I generacji zakłada się z powodzeniem w samochodach wyposażonych w silniki zasilane gaźnikiem bez konieczności stosowania katalizatorów i sond lambda. Nie posiadają żadnych skomplikowanych systemów wspomagających oczyszczanie spalin oraz komputera. Jej koszt mieści się w granicach 1000-1500 złotych. Wadą tej generacji jest brak możliwości kontroli ilości mieszanki w zależności od obciążenia silnika oraz konieczność jej częstej regulacji w gaźniku. Niestety wpływa to również na zwiększone spalanie gazu względem benzyny i znaczny spadek osiągów auta.

Na regulację składu mieszanki pozwala instalacja gazowa II generacji, przeznaczona do aut ze wtryskiem benzyny. W przeciwieństwie do poprzedniej generacji może być montowana w samochodach wyposażonych w katalizatory. Działa na podobnej zasadzie jak jej poprzedniczka, ale różni się tym, że zawiera moduł elektroniczny, kontrolujący skład dozowanej mieszanki gazowo-powietrznej. Jest to nadal instalacja mieszalnikowa, przez co nie poleca się jej do nowszych modeli silników, w szczególności tych, posiadających plastikowy kolektor dolotowy. II generacja najlepiej sprawdza się w samochodach z jednopunktowym wtryskiem paliwa, a jej cena to około 2000 złotych. 

Instalacje gazowe III generacji są najmniej popularne. W tej jednostce LPG wyeliminowano mieszalnik i zastąpiono go specjalnym rozdzielaczem. Ma swoje zastosowanie w silnikach z wielopunktowymi wtryskiwaczami oraz plastikowymi kolektorami dolotowymi, jednak nie jest najlepszym wyborem ze względu na ryzyko cofnięcia się płomienia. Koszt założenia tego zespołu mieści się w granicach 1600-2300 złotych.

Sklep z częściami do samochodów Inter Cars

Instalacje gazowe do nowszych modeli

Obecnie najpopularniejszym rodzajem montażu LPG w samochodach z wtryskiem pośrednim są instalacje gazowe IV generacji, czyli tzw. instalacje sekwencyjne. Kosztują niewiele więcej niż instalacje III generacji, ponieważ ceny zaczynają się od 1800 złotych. Podzespoły najbardziej znanych producentów podwyższą cenę całości wraz z montażem i wyniesie ona 2200-2500 złotych. Sekwencja odróżnia się od III generacji jednostek zastosowaniem w niej takiej samej liczby wtryskiwaczy gazowych jak cylindrów w silniku, co daje bardzo zbliżone wyniki spalania do benzyny. 

Podstawą prawidłowego działania instalacji gazowej jest jej właściwe wyregulowanie oraz montaż. Ponadto w generacji IV występuje filtr paliwa w fazie lotnej, gdyż potrzebuje gazu o najwyższej czystości. Silnik z LPG tego rodzaju ma zamontowany czujnik temperatury cieczy chłodzącej, dzięki czemu nie trzeba ingerować w układ chłodzenia.  

Instalacje do wtrysku bezpośredniego

Obecnie coraz większy odsetek silników benzynowych w nowych samochodach wyposażono w wielopunktowy wtrysk bezpośredni. W takich silnikach, jak w znanej z wielu samochodów Volkswagen Grup rodzinie FSI i TSI, można montować dwa rodzaje instalacji.

Dotrysk LPG

Pod tą nazwą kryje się instalacja pośredniego wtrysku gazu przystosowana do współpracy z jednostkami napędowymi z bezpośrednim wtryskiem benzyny. W praktyce przy tym rozwiązaniu jednocześnie spalane są dwa rodzaje paliwa (gaz i benzyna). Wynika to z faktu, że benzynowe wtryskiwacze muszą pracować na benzynie (która dodatkowo je schładza) – albo okresowo, albo ciągle (na minimalnych dawkach). Co oczywiste, spalanie samej benzyny jest niewielkie, ale zauważalne. Jeżeli chodzi o koszty, to dotrysk LPG kosztuje zazwyczaj między 4000 a 6000 zł.

Bezpośredni wtrysk LPG

Tutaj gaz podawany jest do komory spalania bezpośrednio przez benzynowe wtryskiwacze. Montaż tego rodzaju instalacji wymaga ingerencji w zainstalowany w fabryce układ wtrysku benzyny. Przerobiona pompa znajduje się w składzie zestawu i zostaje podmieniona przez instalatora. Wymontowana pompa natomiast odsyłana jest przez warsztat do producenta instalacji gazowej i traktowana jest jako zwrotna kaucja. Również z tego powodu cena gotowej instalacji oscyluje w przedziale 6000-10 000 zł. Trzeba dodać, że przy instalacji z wtryskiem bezpośrednim LPG każdy model jest dopasowany do konkretnej rodziny jednostek napędowych.

Tankowanie gazu LPG

Jak konserwować instalację LPG w samochodzie? – ekspert Inter Cars podpowiada

Jeśli instalacja gazowa LPG została prawidłowo zamontowana i dopasowana do danego modelu auta, nie będziesz musiał regulować jej nawet przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Oczywiście do momentu zużycia się reduktora bądź wtryskiwaczy. Z czasem przyjdzie czas na wymianę filtrów, dlatego też ekspert Inter Cars przygotował dla Ciebie rekomendacje w zakresie właściwego doboru produktów. Poniżej trzy przykładowe propozycje z szerokiej gamy części i podzespołów LPG ze sklepu Inter Cars:

Standardowe przeglądy powinny obejmować podłączenie urządzenia do komputera, wymianę filtrów fazy ciekłej i lotnej oraz sprawdzenie szczelności instalacji gazowej. Zwróć uwagę na przydatność okresu legalizacji zbiornika. Jeśli minął, musisz go odnowić u uprawnionego do tego podmiotu. Po próbie ciśnieniowej i ocenie stanu technicznego zbiornika okres jego legalizacji zostanie wydłużony na kolejne 10 lat. Druga opcja to możliwość lub konieczność wymiany na nowy.

Wybrane instalacje gazowe

Na Starym Kontynencie największy odsetek aut z LPG jest w trzech krajach. Poza Polską są to Włochy i Holandia. Nie dziwi więc, że najbardziej cenieni producenci mają swe siedziby właśnie w tych krajach. Ponadto wiele sprowadzanych używanych samochodów z rynku włoskiego czy holenderskiego ma zamontowaną instalację gazową. Także w Polsce nie brakuje firm wyspecjalizowanych w LPG.

Instalacja gazowa BRC

BRC to włoska marka założona w 1977 roku. Z czasem niewielki warsztat w Cherasco przeistoczył się w europejskiego giganta na rynku LPG. Poza firmowymi i niezależnymi serwisami instalacje gazowe BRC montowane były także w placówkach dilerskich oraz w fabrykach samochodów. To znakomita rekomendacja.  Obecnie rozbudowany system BRC pozwala na wyposażenie w LPG niemal każdego auta niezależnie od jego wieku. W katalogu  producenta znajdują się sprawdzone jednostki, takie jak BRC Sequent 32, BRC Sequent Plug&Drive czy BRC SDI, polecane do samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny. 

Instalacja gazowa Prins 

Prins to holenderska to marka będąca na rynku od blisko 30 lat. Jako pierwsza na świecie otrzymała certyfikat R115 na swoją instalację gazową z bezpośrednim wtryskiem – LiquiMax-2.0. Co ważne, opracowany przez Prins system Direct LiquiMax nie obniża komfortu jazdy ani dynamiki pojazdu, a ponadto pozwala bez problemu uruchomić samochód bezpośrednio na benzynie. Także inne rozwiązania wymyślone przez techników i inżynierów zasługują na uznanie, co potwierdza popularność w nowszych i starszych samochodach zasilanych LPG.

Najpopularniejsze polskie instalacje gazowe

Spośród polskich firm zasłużonych dla rozwoju i popularyzacji LPG na szczególną uwagę zasługują trzy z nich. Są to STAG, ALEX i KME. Co interesujące – każda z firm ma w ofercie nie tylko instalacje przystosowane do silników benzynowych, ale też do jednostek wysokoprężnych. 

Używana instalacja LPG – czy to możliwe?

Obecnie obowiązujące przepisy prawne zabraniają montażu używanej instalacji gazowej w samochodzie. Mimo tego jest spora rzesza kierowców gotowych ponieść ryzyko i decydują się oni na montaż LPG, pochodzących choćby z rozbitych aut. Także ze względu prawdopodobieństwo zwiększonej awaryjności i potencjalne niebezpieczeństwo trzeba wykluczyć tę opcję. Montaż używanej instalacji to pozorna oszczędność. 

Kolejną kwestią związaną poruszaną przez potencjalnych nabywców aut na rynku wtórnym, jest zakup używanego auta z LPG. Jest to legalne, ale obarczone pewnym ryzykiem. Jeżeli rozważasz kupno używanego samochodu z instalacją gazową, zwróć również uwagę, czy została zarejestrowana w urzędzie i umieszczona w dowodzie rejestracyjnym oraz to, czy sprzedawca ma wyciąg ze świadectwa homologacji. Nie zapomnij sprawdzić poświadczenia o ateście fabrycznym zbiornika LPG. Po finalizacji zakupu powinieneś odwiedzić renomowany serwis. Ma to na celu ocenę systemu i ewentualnego wykrycia i wyeliminowania usterek, które w przyszłości mogłyby przerodzić się w późniejsze awarie.

Bez wątpienia, pomijając niektóre aspekty instalacji gazowych, warto zastanowić się nad założeniem jednej z nich w swoim nowym lub używanym aucie. Jak można się przekonać, mają one wiele niepodważalnych zalet. Mamy nadzieję, że nasz artykuł, choć odrobinę przybliżył Ci wiedzę na ich temat.

Instalacja LPG mieszalnikowa

FAQ

Gdzie można zlecić montaż instalacji LPG w samochodzie?

Warto skorzystać z usług specjalistów z dużym doświadczeniem i wiedzą na temat nowoczesnych instalacji gazowych. Najlepiej poszukaj warsztatu powiązanego z konkretnym dostawcą instalacji LPG – mającego jego autoryzację. Dzięki temu uzyskasz gwarancję najwyższej jakości usług. 

Co należy sprawdzić po zakupie używanego auta z instalacją LPG?

Datę ważności homologacji butli oraz to, czy obecność instalacji została odnotowana w dowodzie rejestracyjnym. Sprawdź również oznaczenie atestu fabrycznego zbiornika LPG i wyciąg ze świadectwa homologacji.

Jakie są plusy założenia LPG?

Przede wszystkim oszczędność na paliwie, a także kwestia ekologii. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!