Cewki zapłonowe są zmorą zarówno właścicieli aut, jak i mechaników. Wydawać by się mogło, że problem znikł wraz z unowocześnieniem technologii pojazdów. W rzeczywistości jednak awarie układu zapłonowego nadal zdarzają się w samochodach kilkunastoletnich oraz nowszych, także będących na gwarancji. Jak więc rozpoznać awarię cewki zapłonowej i co zrobić po wykryciu usterki?

We współczesnej motoryzacji spore ułatwienie stanowią systemy komputerowe. Dzięki nim dużo prostsze jest znalezienie przyczyny awarii. A jak wyglądało sprawdzenie cewki zapłonowej przed rozpowszechnieniem metod informatycznych? Mechanik musiał mieć dobry słuch. To pozwalało specjaliście na sprawne rozpoznanie niedomagań. Obecnie sytuacja wygląda inaczej. I między innymi o różnicach w diagnozowaniu problemów z układem zapłonowym będziesz mógł dowiedzieć się z naszego artykułu. Przyjemnej lektury!

Z naszego wpisu dowiesz się:

1. jakie są najczęstsze problemy związane z awarią cewek zapłonowych;

2. co to jest układ zapłonowy i jaką rolę pełnią w nim cewki;

3. jakie są najczęstsze awarie cewek zapłonowych;

4. jak awaria cewki wpływa na pracę silnika.

Baner Inter Cars - sklep z częściami samochodowymi

Objawy świadczące o awarii cewek zapłonowych

Jest kilka podstawowych objawów świadczących o uszkodzeniu układu zapłonowego. Symptomem może być praca silnika na niepełnej liczbie cylindrów. Kolejny sygnał świadczący o awarii cewki to drganie całej karoserii, co najpewniej stanowi konsekwencję odpięcia jednego z cylindrów. Winę za źle działające cewki czasem ponoszą uszkodzone przewody zapłonowe, zużyte świece lub rozdzielacz. 

Twoją uwagę powinny przykuć także falujące obroty na biegu jałowym czy podwyższony poziom zużycia paliwa. Nie znaczy to jednak, że w każdym z tych przypadków uszkodzeniu uległy cewki zapłonowe. Bez pomocy specjalisty będzie Ci trudno jednoznacznie stwierdzić awarię. Na desce rozdzielczej zwykle pojawia się kontrolka check engine, a to już jest dobry powód, żeby odwiedzić mechanika. 

Czym jest i za co odpowiadają cewki zapłonowe?

Cewka zapłonowa w silniku spalinowym tworzy wysokie napięcie do przeskoku iskry między elektrodami świecy zapłonowej. Układ wykorzystuje zależność pomiędzy elektrycznością a polem magnetycznym. Zasada działania induktora nie zmieniła się od ponad stu lat. Pomimo różnicy w technologii i zastosowania elektroniki istota funkcjonowania mechanizmu jest taka sama.

Pierwszy układ zapłonowy wynalazł Charles Kettering na przełomie lat 1910 i 1911. Stworzył go na zlecenie właściciela marki Cadillac. Cewki zapłonowe są elementem elektrycznego systemu rozruchu silnika. Rozwiązanie to ma zastosowanie również we współczesnej motoryzacji. Z perspektywy ogromnego rozwoju technologicznego temat wydaje się prosty, ale nie powinno się go trywializować. Mechanizm działa w dość skomplikowany sposób, także dlatego ulega częstym awariom. 

Czy jazda z uszkodzoną cewką zapłonową jest szkodliwa dla samochodu? Żadna usterka nie powinna być bagatelizowana, zwłaszcza gdy w aucie zaświeci się kontrolka błędu silnika. W sytuacji, kiedy silnik nie pracuje na wszystkich cylindrach, dalsza jazda może być kosztowna. Specjaliści twierdzą, że takie działania skutkują zniszczeniem jednostki napędowej. Prowadzi to do uszkodzenia wału, korbowodów, a nawet panewek. Oczywiście to skrajne przypadki, ale nie zmieniają faktu, że jazda z uszkodzonym układem zapłonowym nie jest wskazana.

Awaria cewki zapłonowej

Jakie najczęstsze awarie cewki zapłonowej można wyróżnić?

Możemy wyróżnić dwie najczęstsze awarie elektrycznego systemu rozruchu auta: wypadanie zapłonów lub brak iskry na jednym z cylindrów. W pierwszej sytuacji problem dotyczy całego mechanizmu. Jeśli auto ma cztery „gary’, a na jednym nie pracuje, to bez wątpienia przyczyną jest awaria cewki zapłonowej. Objawy mogą być różne: nierówna praca silnika, problemy z uruchomieniem, a nawet mocne wstrząsy karoserii. Co ważne, w starszych samochodach często w takiej sytuacji na desce rozdzielczej nie wyświetla się kontrolka check engine. 

Samo podłączenie do komputera diagnostycznego także może nie zapewnić wyświetlenia tego błędu. Mechanik musi sobie wówczas poradzić z rozwiązaniem problemu w mniej oczywisty sposób. W przypadku braku iskry sprawa jest łatwiejsza. Zwykle w pojeździe pojawia się komunikat informujący o problemie. Nawet jeśli komputer pokładowy nie wyświetli błędu, to urządzenie diagnostyczne nie pominie takiej awarii. 

Jak sprawdzić cewkę zapłonową? Najpierw warto dokonać pomiaru rezystancji. Specjalny miernik oceni oporność na zwojach. Wyniki wskazane na omomierzu porównaj z tymi, jakie dostępne są w instrukcji. Najlepiej jednak oddać auto do specjalisty. Bez odpowiednich narzędzi diagnoza nie będzie pełna.

Cewki zapłonowe – jakie objawy świadczą o ich uszkodzeniu?

Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej nie zawsze są jednoznaczne. Problemy z odpaleniem silnika nie muszą od razu oznaczać awarii systemu zapłonowego. Jednak trzeba na to zwrócić uwagę. Podstawowym kłopotem świadczącym o uszkodzeniu induktora jest nierówna praca silnika, a dokładniej, brak działania wszystkich cylindrów. Wtedy pojawiają się drgania karoserii auta. Najczęściej towarzyszy temu opóźniona reakcja na gaz. Samochód wchodzi wówczas w tryb awaryjny

Objawem uszkodzonej cewki zapłonowej może też być zwiększony apetyt na paliwo. Warto pamiętać, że nawet szarpanie podczas przyspieszania może być pierwszym symptomem zepsutego systemu rozruchu auta. Szczególne znaczenie w diagnozie ma wiek samochodu. W starszych modelach problem cewek zapłonowych występował częściej. Osprzęt systemu jest trwały, ale wraz z większym przebiegiem poszczególne części ulegają naturalnemu zużyciu.

cewki zapłonowe a LPG

Wymiana cewki zapłonowej – ile kosztuje?

Awaria układu zapłonowego bywa kosztowna. Trzeba pamiętać, że wydatki rosną wraz z liczbą cylindrów w aucie. Najtańsze cewki zapłonowe mogą kosztować poniżej 100 za sztukę. Na najdroższe z nich możesz wydać kilkanaście razy więcej.

Ile kosztuje wymiana cewki zapłonowej? Usługa może kosztować poniżej 50 zł. W skrajnych przypadkach trzeba niestety liczyć się z nawet 10-krotnie wyższym wydatkiem. Pamiętaj, że ostateczny koszt pracy może się zmienić. Wpływa na to wiele czynników. Co oczywiste, wszystkie potrzebne komponenty znajdziesz w sklepie Inter Cars. 

Cewka zapłonowa – mały element, duże problemy

Cewka zapłonowa to nieduży element w wieloczęściowej układance. Potrafi być źródłem wielu problemów. Która grupa kierowców musi liczyć się ze zwiększoną awaryjnością układu zapłonowego? Są to posiadacze instalacji LPG – oni właśnie będą zmuszeni do regularnego sprawdzania zapłonu. System elektrycznego rozruchu auta zużywa się szybciej, gdy tankujemy LPG.

Pamiętając o oszczędności wynikających z przemieszczania się pojazdem zasilanym alternatywnym paliwem, trzeba wiedzieć, że rozwaga w działaniu jest bardzo potrzebna. Nienaprawiona usterka układu zapłonowego prowadzi do poważnych problemów i wynikających z tego kosztów. Profesjonalna diagnoza pomoże uniknąć kłopotów. 

Gdzie szukać pomocy przy wyborze cewki zapłonowej?

Specjaliści z Inter Cars pomogą Ci znaleźć elementy układu zapłonowego dostosowane do Twojego pojazdu. Doradzą, na jakie niepokojące sygnały warto zwrócić szczególną uwagę. Oczywiście w przypadku konieczności wymiany cewki zapłonowej, optymalnym rozwiązaniem jest zakup markowego zamiennika. Nie brakuje ich w katalogu Inter Cars.

Co jest najważniejsze przy uszkodzeniu cewki zapłonowej? 

Każdego z nas może spotkać wątpliwa przyjemność awarii układu zapłonowego. Jedynym rozsądnym wyjściem z tej sytuacji jest szybka diagnoza i natychmiastowe działanie. Jazda z uszkodzoną cewką może być źródłem wielu kłopotów. System elektrycznego rozruchu aut nie jest idealny, ale trzeba mieć świadomość, że opiera się na technologii znanej do przeszło 100 lat.  Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej nie zawsze dają jednoznaczny sygnał. Problemy z uruchomieniem auta mogą świadczyć o awarii induktora, ale bez dokładnego sprawdzenia nie jesteś w stanie wiedzieć tego na pewno. Każdy przypadek rozpatruje się indywidualnie. 

Niemalże w każdym samochodzie może uszkodzić się układ zapłonowy. Faktem jest jednak, że w starszych autach awaria występuje częściej. Szczególną uwagę na diagnostykę powinni zwrócić właściciele samochodów z zasilaniem LPG. Silniki z taką instalacją są bardziej podatne na usterki cewek zapłonowych. Kluczowa pozostaje profesjonalna i szybka diagnoza.

FAQ

Czym jest cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa stanowi istotny element układu zapłonowego. Jest odpowiedzialna za wytworzenie energii elektrycznej. Gromadzi ją z akumulatora; w konsekwencji powstaje iskra, dzięki której możliwe staje się rozpoczęcie procesu spalania.

Jakie są objawy awarii cewki zapłonowej?

Awaria układu zapłonowego, nie powinna pojawiać się częściej niż co 200 tys. kilometrów. Jej objawami są m.in.: szarpanie silnika, spadek mocy, podwyższone zużycie paliwa, problem z uruchomieniem napędu. Samochód nie powinien być użytkowany w przypadku awarii cewek.

Co zrobić, gdy cewka zapłonowa jest uszkodzona?

W przypadku uszkodzenia układu zapłonowego nie należy samodzielnie podejmować się naprawy. Przy okazji warto sprawdzić stan świec zapłonowych, rozdzielacza i przewodów zapłonowych.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!