Opony zimowe mają naprawdę trudne zadanie. Muszą zapewnić stabilność jazdy podczas niskiej temperatury na ośnieżonej i oblodzonej, a także błocie pośniegowym – czyli w najczęściej spotykanych warunkach drogowych zimą w naszym kraju. Często kierowcy stosują specjalne łańcuchy śniegowe, by zwiększyć przyczepność kół. Innym rozwiązaniem, są opony z kolcami. Czy są dozwolone w Polsce? Jak zbudowana jest opona z kolcami? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Opony kolcowane pojawiły się w latach 50. XX wieku, zawdzięczamy je Skandynawom, którzy jako pierwsi zaczęli stosować tego typu rozwiązanie. Dzięki kolcom samochody były w stanie bezpiecznie poruszać się po ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. Nadal opony z kolcami są w tej części świata całkowicie naturalnym. Również w USA to rozwiązanie szybko zyskało popularność.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi: 

baner mamy części do Twojego samochodu

Opony z kolcami – wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Opona z kolcami to rozwiązanie, które jak już wiesz, powstało w Skandynawii. Przez kolejne lata trafiało w różne części globu i stało się jednym ze sposobów na poradzenie sobie w trudnych, zimowych warunkach, szczególnie podczas gołoledzi.

W przypadku samochodów opony z kolcami działają jak korki w butach piłkarskich. Małe wypustki, które wbijają się w śnieg lub lód, mają podnieść poziom przyczepności opony. Niektóre modele ogumienia mają kolce wykonane z twardszego materiału niż opona. Zazwyczaj jest to twardy plastik lub metal. W bardziej nowoczesnych modelach producenci tworzą kolce z węglika wolframu.

Jak zbudowana jest opona z kolcami? 

Pod względem konstrukcyjnym opona zimowa z kolcami nie różni się za bardzo od klasycznych zimówek. W przypadku tych pierwszych charakterystyczna jest nieco większa warstwa gumy przy bieżniku. Dzięki temu możliwa jest odpowiednia separacja między korpusem kolca a stalowym oplotem opony. 

Liczba kolców w oponie zależy od rodzaju oraz rozmiaru ogumienia. Zazwyczaj jest to od kilkudziesięciu do nawet kilkuset ćwieków. Każdy z nich waży kilka gramów. Ponadto kolec składa się z dwóch elementów. Są to korpus oraz kolec właściwy. Ten pierwszy wykonany jest ze stali, aluminium lub tworzywa sztucznego. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, obecnie do wykonania kolca właściwego wykorzystuje się węglik wolframu. To materiał, który jest odporny na ścieranie.

Opony z kolcami w Polsce. Czy można ich używać? Wypowiedź eksperta

Działanie opon z kolcami

Kolce w oponach łamią warstwy lodu na nawierzchniach drogowych i przyczepiają się do ciężkiego śniegu. Wspomagane masą samochodu, penetrują lód i śnieg, gdy opona obraca się, aby utrzymać przyczepność.

Jednak tak jak przebijają lód i śnieg, kolce mogą również przebijać jezdnię. Dlatego też są one nielegalne w wielu państwach. W krajach, w których możesz ich używać, dozwolone są zazwyczaj tylko w określonych porach roku lub regionach, gdzie nawierzchnia dróg jest uszkodzona. A jak to wygląda w Polsce?

Opony z kolcami a polskie prawo – czy są legalne w naszym kraju? 

Niestety nie mamy dobrej informacji dla osób, które zainteresowały  tym tematem. Kolce do opon nie są w naszym kraju legalne. Wynika to z ustawy Prawo o ruchu drogowym. Kolce na opony to element antypoślizgowe, które są umieszczane trwale na powierzchni bieżnika. Polskie prawo, a dokładnie art.60 ust.2 pkt 5 wyżej wymienionej ustawy stwierdza jasno, że: „zabrania się kierującemu używania opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwślizgowymi”

Jakie mogą być konsekwencje stosowania opon zimowych z kolcami? Za nieprzestrzeganie przytoczonych wyżej przepisów grozi mandat w wysokości 100 zł. Policjant zatrzyma również dowód rejestracyjny pojazdu.

Opony z kolcami w Polsce. Czy można ich używać? Wypowiedź eksperta

Wyjątek od reguły – kiedy można założyć opony kolcowane?

Od reguły są oczywiście  wyjątki. Nie inaczej jest w przypadku opon zimowych z kolcami. Głównym powodem zakazu korzystania z tego typu części jest obawa przed zniszczeniem dróg. Prawo jednak dopuszcza  jeden wyjątek. Chodzi o zorganizowany rajd lub wyścig zimowy.

Jest jednak pewne zastrzeżenie. Nie możesz zorganizować takiego wydarzenia na własną rękę i jeździć po drodze samochodem z oponami z kolcami. Wydarzenie, w którym będą brać udział pojazdy z takimi elementami ogumienia, musi otrzymać specjalne zezwolenie. Decyzję o tym podejmuje zarządca drogi. W zależności od kategorii drogi może to być prezydent miasta, burmistrz, wójt czy zarząd województwa lub powiatu – tłumaczy ekspert Inter Cars.

Jak wykonać oponę z kolcami? 

Opony z kolcami mogą być stosowane w naszym kraju podczas rajdów czy wyścigów. Jak jednak wykonać takie ogumienie, by było bezpieczne dla kierowcy i innych uczestników zawodów? Przede wszystkim zleć to zadanie profesjonalnej firmie. Przy dużej prędkości kolec może wypaść z opony, dlatego musisz być pewny, że element jest dobrze osadzony.

Jedną z najważniejszych kwestii jest przygotowanie otworów. W specjalnym ogumieniu miejsca na kolce są tworzone fabrycznie, a ćwieki dobiera się do rodzaju opony, jak również do pojazdu. Kolce przeznaczone do sportu są wykonane z innych materiałów niż te seryjne.

Opony z kolcami w Polsce. Czy można ich używać? Wypowiedź eksperta

Opony zimowe z kolcami – gdzie można je stosować na świecie? 

Zasadność użycia tego rodzaju ogumienia jest uzależnione od regionu czy stanu drogi. Obecnie rozróżnia się dwa standardy. Są to tzw. białe oraz czarne drogi. Co je wyróżnia? 

Biała droga

Biała droga to jezdnia zlokalizowana tam, gdzie zimą panują trudne warunki pogodowe. Znajdują się one w państwach oraz regionach, w których okres zimowy jest długi i trwa kilka miesięcy. W takiej sytuacji utrzymanie czystej drogi jest nieopłacalne lub czasem zwyczajnie niemożliwe. Wówczas służby drogowe dbają jedynie o lekkie odśnieżenie jezdni. Wciąż jednak pozostaje na niej warstwa ubitego śniegu oraz lodu. Aby podczas podróży zadbać o swoje bezpieczeństwo i odpowiednią przyczepność w takich miejscach dozwolone jest stosowanie opon z kolcami. Władze nie tyle pozwalają, ile nawet zachęcają do ich stosowania. 

Czarna droga

Są to jezdnie zlokalizowane w regionach i państwach o bardziej umiarkowanym klimacie zimą. W takich miejscach wspomniana pora roku trwa krócej, a temperatury w tym okresie bardzo się wahają. Dzięki temu łatwiej jest utrzymać odpowiedni stan dróg i oczyścić je do czarnej nawierzchni. Oprócz tego służby drogowe posypują jezdnię solą. W takich miejscach stosowanie kolców do opon nie jest konieczne. 

W których krajach możesz korzystać z opon z kolcami? 

Opony z kolcami są legalne okresowo w kilku państwach w Europie. Na naszym kontynencie są one dopuszczone w Austrii, Belgii, Białorusi, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Islandii, Litwie, Luksemburgu, Łotwie, Norwegii, Rosji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, Wielkiej Brytanii, a także we Włoszech. 

Zazwyczaj przepisy pozwalają na jazdę w tego rodzaju ogumieniu od października lub listopada do końca marca bądź połowy kwietnia. W krajach o bardziej surowym klimacie daty te mogą być odpowiednio wydłużone. Państwem z najwyższym odsetkiem aut z oponami z kolcami jest Finlandia. Według danych w tym państwie nawet 90% samochodów korzysta z tego rozwiązania. 

Musisz być jednak świadomy, że użytkowanie opon z kolcami nawet w wyżej wymienionych krajach wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Tego rodzaju ogumienie możesz stosować bez problemu na jezdniach poza większymi miejscowościami. W miastach możliwość jazdy w oponach z kolcami może być dodatkowo płatna lub całkowicie zabroniona. Decyzje podejmują lokalne władze,   które również mogą narzucić dopuszczalną prędkość oraz oznakowanie pojazdu.

Opona kolcowana – nowoczesne rozwiązania

Na rynku pojawiają się kolejne rozwiązania, które korzystają z najnowszych technologii. Jednym z takich produktów są nowe opony z kolcami od firmy Nokian. Rewolucyjne rozwiązanie pozwala kierowcy wysuwać ćwieki tylko wtedy, gdy są one konieczne. Fiński producent przedstawił swój pomysł  w 80. rocznicę powstania firmy. 

Pomysł Nokian umożliwiłby zakup jednych opon na całą zimę. Na suchej nawierzchni kolce nie są konieczne. Kierowca mógłby wysuwać ćwieki, tylko wtedy, gdy wjeżdżałby na oblodzoną drogę. Koncepcja zakłada, że kolce wysuwałyby się i chowały we wszystkich czterech oponach w tym samym czasie. Specjalny przycisk do sterowania umieszczony miałby być na desce rozdzielczej.

Opony z kolcami w Polsce. Czy można ich używać? Wypowiedź eksperta

Produkty zimowe dla Twojego samochodu – oferta Inter Cars

Choć opony z kolcami nie są w Polsce dozwolone, możesz wykorzystać inne rozwiązania, by przygotować się do jazdy w zimie. Wszystkie potrzebne akcesoria oraz części znajdziesz w ofercie Inter Cars. Nasz bogaty asortyment zawiera opony zimowe, łańcuchy śniegowe oraz zimowe płyny do spryskiwaczy. Wszystkie produkty dostępne w naszej ofercie pochodzą od renomowanych producentów, dzięki temu nie musisz się martwić, ponieważ będą Ci służyć przez wiele lat. Sprawdź nasz pełny asortyment zimowy i wybierz dla siebie najlepsze części i akcesoria!

szukasz produktu który opisujemy?

Opony z kolcami – to już wiesz!

Nie trzeba tłumaczyć, jak bardzo ważne jest dobranie odpowiedniego ogumienia do własnego samochodu w czasie zimy. Teraz już wiesz, czym są opony z kolcami, gdzie można je kupić, a także, w których państwach stanowią legalne wyposażenie auta w tracie zimowej aury i nie tylko. Jeśli szukasz wysokiej jakości produktów do swojego pojazdu, zapraszamy na stronę Inter Cars – znajdziesz tam wszystko, czego potrzebujesz. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Odpowiedź brzmi: nie. Kolce mogą być dodawane tylko do opon wyprodukowanych z nawierconymi otworami do ich mocowania.

Tylko w ekstremalnych warunkach. Na ośnieżonych i oblodzonych drogach w zimie opony z kolcami zwiększają poziom Twojego bezpieczeństwa, ponieważ rozbijają warstwę lodu. Dzięki temu guma ma większą przyczepność, a samochód nie wpadnie w poślizg.

W Polsce kolce na opony są zabronione. Wyjątkiem od tej reguły jest zorganizowany rajd lub wyścig zimowy. Te imprezy muszą się jednak odbywać za zgodą i z zezwoleniem zarządcy drogi.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!