Samochód to skomplikowana konstrukcja, w której wszystkie elementy ściśle ze sobą współpracują. Większość kierowców przekonuje się o tym dopiero w momencie wystąpienia nieoczekiwanej usterki. Jednym z elementów, który odpowiada za komfort jazdy, jest poduszka silnika. Awarie tej części nie zdarzają się często, dlatego są trudne do zdiagnozowania i niewielu kierowców ma z nimi styczność. Wyjaśniamy, czym jest poduszka pod silnikiem, jakie pełni funkcje i co robić w razie jej uszkodzenia.

Poduszka pod silnikiem to elastyczny element, który pozwala na odizolowanie drgań silnika. Jego usterka nie stwarza większego zagrożenia dla pojazdu, kierowcy czy pasażerów. Zazwyczaj jej uszkodzenie nie powoduje nagłego zatrzymania samochodu i nie uniemożliwia kontynuowania jazdy. To sprawia, że wiele osób nie zwraca uwagi na tę część, a nawet nie ma świadomości, że w ogóle występuje w aucie.

Objawy uszkodzenia poduszki silnika łatwo pomylić z symptomami znacznie poważniejszych awarii, co dodatkowo utrudnia przeprowadzenie właściwej diagnostyki. Warto jednak zadbać o stan tych podzespołów, gdyż odpowiadają one za komfort jazdy i pozwolą Ci czerpać przyjemność z podróżowania autem. O tym, jak to zrobić i jak rozpoznać pierwsze objawy uszkodzenia poduszki silnika opowiadamy w naszym poradniku.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Poduszka pod silnikiem – co to jest?

Podczas pracy silnik generuje silne drgania, dlatego potrzebuje odpowiedniej amortyzacji, która zminimalizowałaby wibracje. Jeżeli jednostka napędowa byłaby zamontowana bezpośrednio do elementów konstrukcyjnych karoserii, wytwarzałaby uciążliwy hałas, a przy tym mogłaby doprowadzić do uszkodzenia pozostałych podzespołów. Ma temu zapobiegać poduszka silnika, która pełni funkcję mocowania i stabilizacji jednostki napędowej, a jej zadaniem jest właśnie minimalizowanie drgań. 

Sprawna poduszka pod silnikiem powinna wyciszać dźwięki dobiegające spod maski, aby hałas nie był słyszalny dla osób wewnątrz kabiny. Ma to bezpośredni wpływ na komfort jazdy, gdyż trudno sobie wyobrazić podróżowanie w głośnym otoczeniu, zwłaszcza podczas pokonywania dłuższych tras.

Poduszka pod silnikiem

Poduszka silnika – rodzaje

Konstrukcja poduszki pod silnikiem nie jest skomplikowana i składa się z prostych elementów. Zazwyczaj wykonana jest z metalu i gumy, która odpowiada za tłumienie drgań oraz zapobiega obijaniu się o części silnika o elementy karoserii.

Producenci nowoczesnych aut stawiają jednak na coraz bardziej zaawansowane systemy zawieszenia jednostki napędowej, dlatego na przestrzeni lat poduszka silnika przeszła sporą metamorfozę. Na tej podstawie można wyróżnić kilka rodzajów poduszek silnikowych, które różnią się od siebie budową i sposobem działania.

  • Konwencjonalna poduszka silnika – to standardowe rozwiązanie montowane w większości aut. Konwencjonalna poduszka pod silnikiem składa się z metalowej obudowy, która od wewnątrz jest wyłożona twardą gumą.  
  • Hydrauliczna poduszka silnika – ma formę metalowej puszki wypełnionej olejem. Wewnątrz konstrukcji znajdują się specjalne membrany, które niwelują drgania i redukują hałasy. Hydrauliczna poduszka pod silnikiem jest skuteczniejsza niż konwencjonalna, dlatego często stosuje się ją w nowoczesnych autach.
  • Hydrauliczno-elektryczna poduszka silnika – to najbardziej zaawansowane rozwiązanie, które jest w stanie skutecznie ustabilizować jednostkę napędową, tłumiąc tym samym wszystkie drgania. Jest sterowana elektronicznie za pomocą komputera, który dostosowuje parametry pracy do stylu prowadzenia auta. Składa się z komory olejowej, membran oraz siłownika.

Zawieszenie silnika pracuje pod dużym obciążeniem, przyjmując na siebie wszystkie drgania powstające po jego uruchomieniu. Mimo to poduszka uważana jest za mało awaryjny element auta, w którym rzadko występuje poważniejsza usterka. Jak każda z części eksploatacyjnych mają one jednak określoną żywotność i w końcu będą wymagały  wymiany. 

Większość producentów zaleca, aby zrobić to po przejechaniu 150 tys. km, ale w rzeczywistości podzespoły te wytrzymują znacznie dłużej. Prędzej czy później czeka Cię jednak wymiana poduszki silnika i nie należy tego bagatelizować. W pierwszej kolejności powinieneś wiedzieć, jak rozpoznać objawy, które zasugerują Ci konieczność wizyty w warsztacie samochodowym.

Poduszka silnika – rodzaje

Uszkodzona poduszka silnika – objawy

Zdiagnozowanie usterki zawieszenia silnika jest trudne, gdyż objawy są często mylone z awariami innych podzespołów np. panewek korbowodu, przepływomierza czy sondy lambda. Samodzielne sprawdzenie stanu komponentów również nie jest dobrym rozwiązaniem, gdyż uszkodzona poduszka silnika zazwyczaj nie ma naruszeń widocznych na zewnątrz. Jedynie doświadczony mechanik, który dysponuje odpowiednią wiedzą i narzędziami będzie mógł jednoznacznie stwierdzić , że w Twoim aucie jest uszkodzona poduszka silnika.

Objawy, które powinny zwrócić Twoją uwagę na potencjalne uszkodzenie tego elementu to m.in.:

  • silne wibracje nadwozia podczas gwałtownego przyśpieszania,
  • odgłosy stukania, słyszalne zarówno podczas stopniowego hamowania silnikiem, jak i nagłego wytracania prędkości (wciśnięcie pedału hamulca),
  • drgania kierownicy podczas pracy silnika na biegu jałowym ,
  • wibrowanie skrzyni biegów,
  • głośny hałas i dudnienie dochodzące spod maski podczas uruchamiania samochodu,
  • szarpanie autem w momencie odpalania i gaszenia silnika,
  • stukanie i wibracje nadwozia podczas jazdy po nierównościach lub pokonywania ostrych zakrętów,
  • hałas silnika słyszalny wewnątrz pojazdu, który obniża komfort jazdy.

Należy pamiętać, że drgania karoserii to normalny objaw w przypadku aut wyposażonych w silniki wysokoprężne. Jeżeli więc jesteś właścicielem takiego pojazdu, wibracje nadwozia nie powinny Cię zaniepokoić. Wszelkie odstępstwa od normy i inne działanie samochodu warto jednak skonsultować z mechanikiem, aby w porę zareagować i uniknąć poważniejszych usterek.

Zdarza się, że uszkodzona poduszka silnika jest mylona z awarią sprężarki klimatyzacji, zużyciem koła zamachowego dwumasowego czy wypadaniem zapłonu. Dzieje się tak z powodu podobnych objawów, które zazwyczaj przejawiają się szarpaniem auta, nierówną pracą silnika czy niepokojącymi drganiami i hałasem podczas jazdy. W przypadku zaobserwowania tych objawów w pierwszej kolejności warto sprawdzić stan zawieszenia jednostki napędowej, gdyż koszt wymiany poduszki silnika jest znacznie tańszy niż naprawa powyższych podzespołów.

Uszkodzona poduszka silnika – objawy

Zdiagnozowana usterka poduszki silnika, co dalej?

Samodzielna diagnoza, jak i naprawa zużytych elementów zawieszenia jednostki napędowej może nie przynieść oczekiwanych efektów. Sama wymiana poduszki silnika nie jest skomplikowaną procedurą, ale wymaga wiedzy, doświadczenia i dostępu o odpowiednich narzędzi. W zależności od zlokalizowania komponentu konieczne może się okazać wjechanie na kanał lub skorzystanie z podnośnika, dlatego z naprawą warto się wybrać do dobrego warsztatu.

Wymiana poduszki silnika – cena

Często zdarza się tak, że będzie konieczna wymiana tylko jednej poduszki, zamiast całego kompletu. O tym jednak zadecyduje mechanik, który oceni stan poszczególnych elementów zawieszenia jednostki napędowej i określi, czy wystarczy jednostkowa  wymiana poduszki silnika. Cena za wykonanie usługi może się różnić w zależności od warsztatu oraz poziomu skomplikowania. W niektórych modelach aut poduszki zlokalizowano w trudno dostępnym miejscu. To znacząco wydłuża czas naprawy i przekłada się na wyższe koszty całego przedsięwzięcia. Zazwyczaj jednak cena za wymianę jednej poduszki mieści się między 50 a 100 zł.

Koszt wymiany poduszki silnika obejmuje tylko zrealizowanie usługi, a do tego trzeba doliczyć jeszcze części. Elementy zawieszenia jednostki napędowej powinny być precyzyjnie dobrane do danej marki i modelu auta, gdyż tylko to zapewnia odpowiednie dopasowanie. Żeby mieć pewność, że dany komponent będzie kompatybilny z Twoim samochodem, najlepiej wyszukać go po numerze VIN. Warto też zweryfikować numer OE, po którym sprawdzisz, czy wybrana przez Ciebie poduszka silnika jest zgodna z parametrami oryginalnej części stosowanej przez producenta. 

Średnie ceny części zamiennych rozpoczynają się od ok. 200 zł w przypadku konwencjonalnych poduszek i mogą dobiegać nawet do ok. 1500 zł, jeśli chodzi o nowoczesne modele hydrauliczne. Zdarza się, że wymiany wymaga tylko zużyty gumowy element poduszki, wówczas koszty zakupu może zostać zredukowany do kilkunastu złotych – mówi ekspert Inter Cars.

Uszkodzona poduszka silnika – przyczyny

Poduszka silnika to część eksploatacyjna, która pracuje w trudnym środowisku, gdzie jest nieustannie narażona na działanie dużej siły. Z biegiem czasu przestaje spełniać swoją funkcję i konieczna jest jej wymiana. Czasami jednak poduszka silnika zużywa się szybciej, niż powinna i może to być wynikiem niewłaściwej eksploatacji. Do najczęstszych przyczyn uszkodzenia elementów zawieszenia jednostki napędowej zalicza się m.in.:

  • nieprawidłowy montaż poduszek,
  • korzystanie z zamienników niskiej jakości, źle dopasowanych do danego modelu auta,
  • uszkodzenia mechaniczne powstałe w wyniku kolizji lub stłuczki,
  • korodowanie metalowych elementów spowodowane działaniem czynników atmosferycznych,
  • wycieki oleju silnikowego, które niekorzystnie wpływają na kondycję gumowych elementów i powodują ich szybsze starzenie się,
  • częste obciążanie silnika wywołanie nieprawidłowym stylem jazdy i nieumiejętnym używaniem sprzęgła.

Nie da się całkowicie wyeliminować wszystkich przyczyn, gdyż zwykle wynikają one ze standardowego używania auta. Możesz jednak znacząco przedłużyć żywotności poduszki silnika. Wystarczy, że będziesz stosował się do zasad prawidłowej jazdy takich jak: zmiana biegów przy odpowiedniej wysokości obrotów, unikanie nadwyrężania jednostki napędowej czy  gwałtownego ruszania i hamowania. Warto także przy okresowym serwisowaniu auta dopilnować, aby mechanik zweryfikował stan zawieszenia silnika i w razie konieczności wymienił zużyte elementy. W ten sposób nie doprowadzisz do powstania poważniejszej usterki, która będzie się wiązała z kosztowną naprawą.

Poduszki silnika w Inter Cars

Poduszka pod silnikiem to element, który pracuje pod dużym obciążeniem, dlatego musi się wyróżniać doskonałą wytrzymałością. Dobrej jakości części zamienne zapewnią Ci spokój oraz komfort w codziennych podróżach. Elementy do każdej marki i modelu auta znajdziesz w Inter Cars!

szukasz produktu który opisujemy?

Poduszki pod silnikiem – niepozorny element, który wpływa na komfort jazdy

Po przeczytaniu naszego artykułu już wiesz, czym są poduszki silnika. Omówiliśmy ich funkcje, a także rodzaje oraz sposób budowy. Przedstawiliśmy przykładowe przyczyny i objawy awarii oraz opisaliśmy, jak wymienić ten element. Poinformowaliśmy również czytelników o kosztach związanych z wymianą tego elementu. Pamiętaj, że uszkodzeń poduszki silnika nie należy bagatelizować, ponieważ może to doprowadzić do poważnych usterek jednostki napędowej.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

To element, który stabilizuje silnik i przejmuje na siebie wszystkie drgania generowane podczas pracy jednostki napędowej. Zadaniem poduszki jest redukowanie hałasów i wibracji, aby poprawić komfort podróży autem i zapobiec obijaniu się silnika o inne podzespoły.

Do najczęstszych symptomów zaliczają się drgania karoserii, wibracje kierownicy i drążka zmiany biegów, niepokojące odgłosy dochodzące spod maski, szarpanie autem oraz głośne hałasy silnika słyszalne wewnątrz kabiny.

Ceny usług mechaników wahają się od 50 do 100 zł za wymianę jednej poduszki. Koszt zakupu tych podzespołów to średnio ok. 200 zł, ale w przypadku nowoczesnych poduszek hydraulicznych trzeba się liczyć z wydatkiem przekraczającym nawet 1000 zł.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!