Ważną umiejętnością każdego kierowcy jest nie tylko ruszanie, ale także hamowanie pojazdu. Aby zatrzymać samochód, najczęściej sięgamy po hamulec, który jest sposobem najbardziej powszechnym, a jednocześnie najbezpieczniejszym. Wielu kierowców z pewnością słyszało również o innym sposobie hamowania. Chodzi o tak zwane hamowanie silnikiem. Ten sposób na zatrzymanie rozpędzonego samochodu sprawdza się między innymi podczas jazdy w górach, kiedy to ryzyko przegrzania się płynu hamulcowego i utraty siły hamowania są naprawdę duże.

Hamowanie silnikiem polega na spowalnianiu samochodu na skutek zwalniania pedału gazu i redukcji biegów. Kiedy nie naciskasz na gaz, dochodzi do zamknięcia zaworu, przez który normalnie dostaje się powietrze. Prowadzi to do powstania efektu zasysania – dokładnie tego samego, który występuje w używanych do sprzątania odkurzaczach. Kiedy przepływ powietrza zostaje ograniczony, spada energia, a jednocześnie powstaje siła hamująca. W konsekwencji samochód zaczyna zwalniać.

Z naszego artykułu dowiesz się między innymi:

baner mamy części do Twojego samochodu

Czym jest hamowanie silnikiem?

Rozpędzony samochód można zatrzymać także bez użycia hamulców. Wówczas wykorzystuje się do tego silnik. Najprościej więc rzecz ujmując, hamowanie silnikiem jest sposobem na zatrzymanie auta bez użycia hamulca. Cały proces wytracania prędkości sprowadza się do redukcji biegów.

Jeśli chcesz zahamować silnikiem, musisz pamiętać, że metoda ta działa tylko wtedy, kiedy masz wrzucony bieg. Jeśli auto będzie na tak luzie, powstająca siła hamująca nie będzie wpływała na układ kierowniczy. Efekt? Prędkość pojazdu w ogóle się nie zmniejszy. Hamowanie silnikiem przyniesie szybszy efekt, jeśli do zwolnionego pedału gazu dodasz redukcję biegu. Tu zasada jest prosta: im wyższe obroty ma silnik, tym większa siła hamująca powstaje.

Jak prawidłowo hamować silnikiem?

Choć z pozoru może wydawać się to skomplikowane, hamowanie za pomocą silnika jest bardzo proste i nie musisz mieć do tego wieloletniego doświadczenia za kierownicą. Tak naprawdę można to sprowadzić do poruszania się samochodem z włączonym biegiem bez jednoczesnego dotykania pedałów zarówno gazu, jak i sprzęgła. Tym jednak, co ma znaczenie, jest dobranie odpowiednich przełożeń.

Jak to wygląda w praktyce? Najlepiej zobrazować to, podając konkretny przykład. Jeśli poruszasz się autem z prędkością 65 km/h i zredukujesz bieg, samochód zacznie wytracać prędkość. Im niższy będzie bieg, tym szybciej wytracisz prędkość pojazdu. Wiąże się to jednak z również wyższymi obrotami silnika.

Jak hamować silnikiem?

Początkującym kierowcom największą trudność sprawia właściwie dobranie biegu do aktualnej prędkości samochodu, a także ukształtowania drogi, po której się porusza. Nie należy pomijać również specyfiki pojazdu, którym się poruszamy. W samochodach z manualną skrzynią biegów wystarczy powoli redukować biegi. Nieco inaczej proces ten przebiega w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. 

Hamowanie silnikiem w automacie

Najczęściej zagadnienie hamowania silnikiem poruszane jest w kontekście samochodów z manualną skrzynią biegów. W związku z tym pojawia się pytanie, czy można wykorzystywać je również, gdy poruszamy się tak zwanym automatem? W przypadku aut z automatyczną skrzynią biegów hamowanie biegami również jest możliwe. Aby to zrobić, wystarczy puścić pedał gazu. Wówczas samochód automatycznie zacznie redukować biegi. Nie jest to bardziej skomplikowane niż w przypadku pojazdów wyposażonych w tradycyjną skrzynię biegów.

Dlaczego tak ważne jest, aby nie redukować nadmiernie biegów podczas hamowania silnikiem?

Jeśli wiesz, jak hamować silnikiem, koniecznie sprawdź, czy robisz to w sposób prawidłowy. Bardzo ważne jest, aby redukcja biegów przy hamowaniu nigdy nie była nadmierna. Jeżeli wrzucisz zbyt niski bieg, musisz pamiętać, że obroty silnika gwałtownie wzrosną. Decydując się na hamowanie biegami, stosuj się do prostej zasady: wskazówka obrotomierza nie może wchodzić na czerwone pole. Jeśli znajduje się ona poniżej, hamowanie jest bezpieczne, nawet gdy silnik pracuje dość głośno.

Zbyt gwałtowna redukcja zawsze wiąże się z ryzykiem poważnego uszkodzenia układu napędowego. Może to również doprowadzić do usterki skrzyni biegów, a nawet koła zamachowego. Skutki? Naprawdę droga naprawa, której koszt znacznie przewyższy ten związane z wymianą tarcz hamulcowych

Aby uniknąć problemów podczas hamowania silnikiem, pamiętaj, żeby podczas redukcji delikatnie wcisnąć pedał gazu. Dzięki temu obroty zostaną wyrównane i zdecydowanie lepiej dopasują się do tego, na jakim biegu pracuje silnik. To świetny sposób na to, wrzucenie niższego biegu i uniknięcie charakterystycznego szarpnięcia.

Kiedy hamowanie silnikiem to dobry wybór?

Jeśli prowadzisz auto w standardowych warunkach, to tradycyjne hamowanie za pomocą hamulca nożnego sprawdza się oczywiście zdecydowanie lepiej. Jest również o wiele bezpieczniejsze, a jednocześnie skuteczniejsze. Warto jednak pamiętać, że w niektórych sytuacjach hamowanie silnikiem to naprawdę dobra decyzja.

Redukcja biegów przy hamowaniu - naciskanie sprzęgła.

Jeśli zaliczasz się do osób często jeżdżących w góry, hamowanie silnikiem powinieneś mieć naprawdę dobrze opanowane. I to niezależnie od tego, czy w grę wchodzi hamowanie silnikiem diesel, czy tradycyjnym „benzyniakiem”. Kiedy zjeżdżasz z góry, samochód naprawdę mocno się rozpędza. W efekcie do jego zatrzymania potrzebna jest zdecydowanie większa siła. Jeśli będziesz używał nadmiernie pedału hamulca, szybko możesz doprowadzić do przegrzania układu, czego konsekwencją będzie utrata kontroli nad autem. Prawidłowo wykonane hamowanie biegami pozwala tego uniknąć. W efekcie części do układów hamulcowych będziesz kupować rzadziej.

Poruszając się w górach, pamiętaj, że niższy bieg należy zastosować już na wzniesieniu. To najlepszy sposób na to, aby podczas zjazdu samochód miał stałą prędkość. Wówczas wystarczy, że delikatnie naciśniesz pedał hamulca, żeby auto całkowicie się zatrzymało. Rezygnując z hamowania silnikiem, należałoby naprawdę mocno wcisnąć hamulec.

Kiedy nie należy hamować silnikiem?

Jeśli wiesz już, jak hamować silnikiem, a także kiedy warto to robić, musisz wiedzieć również, w jakich sytuacjach nie jest to najlepszy wybór. Nigdy nie hamuj biegami, kiedy znajdujesz się w sytuacji awaryjnej. Jeśli Twoim celem jest jak najszybsze zatrzymanie samochodu, ten sposób hamowania nie sprawdzi się najlepiej. Lepiej zrezygnować z niego także wtedy, gdy nawierzchnia jest wilgotna i śliska. Jeśli zbyt gwałtownie zredukujesz bieg, musisz liczyć się z tym, że dojdzie do gwałtownego szarpnięcia kołami. To najprostszy sposób, aby auto wpadło w poślizg.

Jakie zalety ma hamowanie silnikiem?

Przede wszystkim hamowanie za pomocą silnika jest sposobem na ograniczenie zużycia hamulców. Ponadto ten sposób hamowania pozwoli Ci zachować znacznie większą kontrolę podczas zjazdu z górki. Nie trzeba wówczas naciskać pedału hamulca, co pozwala skutecznie uniknąć przegrzania układu hamulcowego. W efekcie nie trzeba obawiać się tego, że dojdzie do uszkodzenia hamulców

Redukcja biegów przy hamowaniu pozwala wyeliminować silne naciskanie pedału hamulca. To dobry sposób, jeśli zależy Ci na zachowaniu płynności jazdy. Mniejsze zużycie zarówno tarcz, jak i klocków hamulcowych to kolejny plus, który przekłada się na dużą oszczędność. Wymienione części można bowiem wymieniać zdecydowanie rzadziej. Warto podkreślić, że jeśli hamujesz silnikiem tak, jak należy, nie musisz obawiać się ewentualnych problemów.

Hamowanie silnikiem jest jednym z elementów ekonomicznej jazdy samochodem. Najlepiej sprawdza się w mieście. – mówi ekspert Inter Cars. – Obecnie coraz większy nacisk kładzie się na konieczność ekonomicznego prowadzenia samochodu. Wiele wskazówek ekspertów pozwala nie tylko zmniejszyć spalanie, ale również wydłużyć żywotność poszczególnych komponentów, które stosowane są w samochodach. W efekcie koszty użytkowania samochodu są zdecydowanie mniejsze. 

Hamowanie biegami - tarcze hamulcowe.

Jakie wady ma hamowanie silnikiem?

Hamowanie silnikiem diesel oraz klasycznym benzynowym ma również swoje wady. Przede wszystkim proces ten wpływa na znaczne przyspieszenie zużycia sprzęgła. Efekt ten jest szczególnie dobrze widoczny w przypadku osób, które słabo opanowały prawidłową technikę hamowania silnikiem i zbyt szybko redukują biegi przy dużej prędkości samochodu. Jak już wspomnieliśmy, zbyt gwałtowna redukcja może doprowadzić również do wpadnięcia w poślizg, co w przypadku mało doświadczonych kierowców może zakończyć się poważnym wypadkiem. Niezwykle ważne jest, aby biegi redukować ostrożnie i nie stosować hamowania silnikiem na oblodzonej lub mokrej nawierzchni.

Hamowanie silnikiem – produkty Inter Cars

Wpływ na ekonomiczną jazdę prowadzącą do mniejszego zużycia płynów eksploatacyjnych oraz elementów różnych układów ma także wybór dobrej jakości części zamiennych, które cechują się na dużą żywotnością. W sklepie Inter Cars bez problemu kupisz części zamienne, które pozwalają na przywrócenie układu hamulcowego do pełnej sprawności. Dostępne są klocki hamulcowe oraz tarcze hamulcowe dopasowane do samochodów różnych marek i modeli. Znajdziesz w ofercie zarówno wysokiej jakości zamienniki, jak i części oryginalne, stosowane na pierwszy montaż. Szeroka oferta sprawia, że każdy właściciel samochodu znajdzie to, czego aktualnie potrzebuje. 

Wybierz swoje produkty:

szukasz produktu który opisujemy?

Jak się hamuje silnikiem? To jedno z częściej zadawanych przez początkujących kierowców pytań. Okazuje się, że często również Ci naprawdę doświadczeni kierowcy mają z tym duży problem. Tymczasem każdy, kto decyduje się na prowadzenie samochodu, powinien mieć również tę umiejętność. Hamując silnikiem, redukuje się ryzyko przegrzania układu hamulcowego. To najlepszy sposób na wydłużenie żywotności poszczególnych elementów, które przecież wpływają na bezpieczeństwo jazdy. 

FAQ

Dlaczego hamowanie silnikiem to dobry wybór?

Hamując silnikiem, nie obciążasz tak mocno układu hamulcowego. Zmniejszasz również ryzyko przegrzania hamulców, co przekłada się na mniejszą awaryjność i wolniejsze zużycie poszczególnych elementów.

Kiedy hamować silnikiem?

Hamowanie silnikiem jest polecane przede wszystkim podczas jazdy w górzystym terenie oraz w mieście. Jeśli zjeżdżasz ze wzniesienia, to właśnie hamowanie biegami jest najlepszym sposobem na zatrzymanie pojazdu.

Kiedy nie hamować silnikiem?

Hamowanie silnikiem w automacie i w przypadku klasycznej skrzyni biegów nie zawsze jest dobrym wyborem. Należy z niego zrezygnować, jeśli stan nawierzchni pozostawia wiele do życzenia. Mokra, śliska droga może bowiem w przypadku hamowania silnikiem doprowadzić do wpadnięcia w poślizg. W przypadku mało doświadczonego kierowcy sytuacja ta często prowadzi do kolizji.

Czy hamowanie silnikiem jest na egzaminie na prawo jazdy?

Tak naprawdę każdy, kto kończy kurs na prawo jazdy, powinien umieć hamować silnikiem. Jest to bowiem obowiązkowy element szkolenia przyszłych kierowców. Egzaminator na pewno zwróci uwagę na to, czy zdający prawidłowo dobiera biegi, a także czy umie korzystać z umiejętności hamowania silnikiem podczas zjazdu ze wzniesień. Niestety, po uzyskaniu uprawnień wielu świeżo upieczonych kierowców zapomina o tej cennej umiejętności.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!