Ślizgające się sprzęgło jest jedną z powszechnych awarii. Pojawienie się jej zawsze jest oznaką problemów z układem przenoszenia napędu i oznacza konieczność rychłej wymiany sprzęgła. Ślizganie się sprzęgła nie daje jednak wyraźnych, jednoznacznych objawów. Niedoświadczeni kierowcy mogą nie zauważyć problemów w początkowej fazie. Na co więc zwrócić uwagę, gdy chcesz zdiagnozować ślizganie się sprzęgła?

Ślizganie się sprzęgła nie jest łatwe do zauważenia zawsze i dla każdego. Problem z rozpoznaniem tej awarii mogą mieć przede wszystkim kierowcy jeżdżący na krótkich trasach i właściwie wyłącznie po mieście. Z czego może brać się problem ślizgającego się sprzęgła? Mechanizm tej usterki nie należy do trudnych. Niedostatecznie złączone i dociśnięte sprzęgło do elementów z nim współdziałających sprawia, że prędkość generowana przez silnik i ta, z jaką obraca się wał korbowy, nie jest w pełni przenoszona na koła. W sprawnym samochodzie koła obracają się z prędkością silnika. Kiedy jednak masz do czynienia ze ślizgającym się sprzęgłem, nie jest ono w stanie przenieść prędkości z silnika na koła w prawidłowy sposób. Samochód jedzie więc wolniej, niż pracuje silnik, spalanie jest wyższe, a elementy auta się niszczą. 

Z poniższego artykułu dowiesz się m.in.:

baner mamy części do Twojego samochodu

Ślizgające się sprzęgło – jakie są przyczyny?

Zanim odpowiemy na pytanie, co sprawia, że w samochodzie pojawia się ślizgające się sprzęgło, należy uświadomić sobie, jaką funkcję spełnia w aucie sprzęgło. Przede wszystkim należy wiedzieć, że w samochodzie możesz znaleźć kilka rodzajów sprzęgła. Przyjęło się jednak, że mówiąc o sprzęgle, zwykle mamy na myśli sprzęgło główne skrzyni biegów. Sprzęgło samochodowe skrzyni biegów jest zestawem części, które wspólnie tworzą jeden z elementów układu napędowego. Samo sprzęgło składa się z takich podzespołów jak: tarcza sprzęgła, łożysko wyciskowe sprzęgła, docisk sprzęgła oraz wysprzęglik hydrauliczny. 

Sprzęgło pełni ważne zadanie dla sprawnego działania auta, jego podstawową funkcją jest bowiem przeniesienie momentu obrotowego silnika na skrzynię biegów. Konsekwencją takiego przeniesienia jest napęd osi pojazdu oraz płynna zmiana biegów. Wszelkie nieprawidłowości w działaniu tego elementu są więc podstawą do niepokoju. 

Ślizgające się sprzęgło – jakie są przyczyny

Ślizganie sprzęgła to określenie potoczne odnoszące się do awarii tego układu w samochodzie i jest bezpośrednio związane z budową sprzęgła. Lekkie ślizganie się sprzęgła jest niezbędne do prawidłowego działania samego samochodu, aby auto w ogóle ruszyło z miejsca. Dochodzi do niego podczas puszczania pedału sprzęgła przy włączonym biegu w momencie, gdy samochód nabiera prędkości. Jest to celowa cecha konstrukcyjna, która pozwala na wyrównanie prędkości obrotowych silnika i skrzyni biegów, a w efekcie także kół. Jednak jeśli pedał sprzęgła nie został wciśnięty, to ślizgające się sprzęgło może sugerować awarię tego elementu układu napędowego. 

Przyczyny ślizgania się sprzęgła

Z nieprawidłowym ślizganiem się sprzęgła możesz się spotkać, gdy: wystąpiło zaolejenie tarcz ciernych, okładziny cierne na tarczy sprzęgła się zużyły, olej wycieka ze zużytego uszczelniacza wału korbowego lub płynu hydraulicznego. Uczucie ślizgającego się sprzęgła możesz również zauważyć, jeśli doszło do uszkodzenia wysprzęglika, przez co nie działa on w pełnym zakresie i tworzy efekt podobny do jazdy na półsprzęgle, czyli z lekko wciśniętym pedałem sprzęgła. 

Objawy ślizgania się sprzęgła

Każdy doświadczony kierowca niemal natychmiast zauważy, że ze sprzęgłem dzieje się coś niedobrego. Jednak samo ślizganie się sprzęgła narasta dopiero z czasem. Jak rozpoznać ślizgające się sprzęgło? Objawy, które można zauważyć, mogą być początkowo bagatelizowane. Najłatwiejszym jednak z nich jest nagły wzrost obrotów silnika bez zwiększania szybkości pojazdu. Gdy dociskasz mocno pedał gazu, aby np. wykonać manewr wyprzedzania, prędkość samochodu nie wzrasta, mimo zwiększenia obrotów. Ślizgające się sprzęgło można zauważyć również podczas ruszania. Widać wtedy, że silnik generuje niezbędną moc, jednak auto nie rusza się z miejsca. Oprócz tego ślizgające sprzęgło można zauważyć podczas zmiany na wyższych biegach. Występuje też podczas jazdy bez wciśniętego pedału sprzęgła.

Gdy jednak sprzęgło samochodowe zaczyna się ślizgać, przede wszystkim odwiedź mechanika samochodowego i zdiagnozuj występujący problem. W większości przypadków ślizgającego się sprzęgła za awarię odpowiada zużyta tarcza sprzęgła, zużyte łożysko oporowe lub zniszczony docisk sprzęgła. Jednak nie muszą być to jedyne przyczyny awarii. Często bowiem zdarza się, że nawet po wymianie sprzęgło się ślizga. Może to być więc wada pojedynczych elementów, takich jak linka sprzęgła czy wysprzęglik.

Jeśli zauważysz w swoim samochodzie ślizgające się sprzęgło – objawy takie jak np. wzrost obrotów silnika bez zwiększania szybkości, koniecznie skonsultuj się z mechanikiem, ponieważ mogą one zwiastować poważniejszą awarię. I nie ma znaczenia, czy pierwsze niepokojące znaki zauważyłeś na ciepłym, czy zimnym silniku, ponieważ rozgrzany układ napędowy w żaden sposób nie polepszy pracy tego elementu, gdy mamy do czynienia z jego ślizganiem się. Przez pewien czas awaria ta będzie niezauważalna i z powodzeniem będziesz mógł używać auta dalej, jednak jazda pojazdem ze ślizgającym się sprzęgłem ostatecznie doprowadzi do poważniejszych awarii, takich jak uszkodzenie koła zamachowego czy całego sprzęgła – mówi ekspert Inter Cars. 

Objawy ślizgania się sprzęgła

Źle dobrane sprzęgło

W niektórych sytuacjach nawet po wymianie sprzęgła Twój samochód może mieć te same objawy co przed naprawą. Jest to wynik źle dobranego sprzęgła. Każde auto ma bowiem wyłącznie jeden prawidłowy zestaw sprzęgła, który dobierany jest do konkretnego modelu auta. Szczególnie w przypadku samodzielnej wymiany, zdarza się, że zamontowane sprzęgło może wyglądać identycznie, ale nie działa po montażu skrzyni biegów. Może się również okazać, że np. wysokość docisku czy grubość okładzin tarczy różni się kilkoma milimetrami, więc sprzęgło błyskawicznie się zużyje. Aby uniknąć takich problemów, dobierz rodzaj sprzęgła dokładnie do modelu swojego auta, a przy zakupie zdecyduj się na kompletny zestaw. 

Naprawa sprzęgła – co trzeba wiedzieć

Każdy właściciel samochodu musi zdawać sobie sprawę z tego, że wymiana podzespołów w samochodzie może być konieczna jeszcze przed awarią danego elementu. Niektóre części samochodowe zużywają się bowiem wcześniej z racji konkretnego stylu jazdy kierowcy, niepoprawnej eksploatacji auta czy pracy samych elementów w trudnych warunkach. Jednym z takich elementów jest właśnie sprzęgło. Ślizgające się sprzęgło jest elementem, które powinno zostać wymienione. Jak często należy wymieniać sprzęgło w samochodzie? Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. 

Żywotność sprzęgła zależy nie tylko od rodzaju samego elementu, marki oraz modelu pojazdu. Ogromna znaczenie ma tutaj sposób i częstotliwość użytkowania samochodu oraz styl jazdy kierowcy. Sposób na ślizgające się sprzęgło? Najlepiej przestrzegać zaleceń producenta i regularnie kontrolować stan techniczny sprzęgła. Jednak poprawnie zamontowane i użytkowane sprzęgło nie powinno się zbyt szybko zużywać. Średnia żywotność tego elementu waha się pomiędzy 100 a 200 tysiącami przejechanych kilometrów. 

Warto także wiedzieć, że sama sprawność i żywotność tego elementu układu może zostać przedłużona. Wystarczy, że będziesz stosował prawidłową technikę jazdy, unikając m.in. długotrwałej jazdy na półsprzęgle, ruszania z zaciągniętym hamulcem ręcznym, niedociskania pedału sprzęgła podczas zmiany biegów czy zbyt szybkiego puszczania sprzęgła. Takie błędy często popełniają młodzi i niedoświadczeni kierowcy. W ich autach może więc dochodzić do wcześniejszego zużycia się tej części pojazdu i przedwczesnego wystąpienia zjawiska, jakim jest ślizganie sprzęgła.

Sposób na ślizgające się sprzęgło

Jedynym sposobem na ślizgające sprzęgło jest jego wymiana. Nie należy się w tym przypadku sugerować faktem, że zniszczone mogą być wyłącznie poszczególne elementy, takie jak tarcza sprzęgła. Wysokie koszta wymiany i robocizny sprawiają, że najlepiej wymienić za jednym razem całe sprzęgło, ponieważ zużycie jednego elementu wpływa również na awarię innych części składowych układu, które prędzej czy później będzie trzeba i tak wymienić. 

Czasem zdarza się jednak sytuacja, gdy pomimo wymiany niektórych elementów zauważysz, że problem, jakim jest ślizganie się sprzęgła, nie zniknął. Oznaczać to będzie, że to nie tarcza była problemem. W takiej sytuacji możesz zauważyć, że awaria objęła również układ wysprzęglania. 

Sposób na ślizgające się sprzęgło

Wymiana sprzęgła – ile to kosztuje?

Wymiana sprzęgła nie jest procesem szczególnie trudnym, jednak nie należy też do zadań, których podjąć się może amator. Konieczny do wymiany będzie specjalistyczny sprzęt. Koszt samego przedsięwzięcia zależy też od stopnia skomplikowania wymiany, ten natomiast zależy od rodzaju samochodu. Nowsze auta są bowiem bardziej zabudowane, co sprawia, że sama wymiana sprzęgła zajmuje więcej czasu. Mając więc na uwadze te wszystkie czynniki, możesz spodziewać się widełek cenowych od 500 do nawet 3000 złotych. 

Części zamienne znajdziesz w ofercie Inter Cars

Czasem przy niepoprawnie przeprowadzonej wymianie sprzęgła może dojść do zaolejenia powierzchni ciernych tarczy. Wówczas sprzęgło nadal nie będzie poprawnie działać. Może to się wydarzyć podczas samodzielnej wymiany sprzęgła. Nie jest to idealne rozwiązanie, jednak jeśli zdecydujesz się na taki krok, skorzystaj z wysokiej jakości części zamiennych. Sprzęgło i części zamienne samochodu znajdziesz w sklepie Inter Cars. Jeśli już zdecydowałeś się na samodzielną wymianę, pamiętaj o dokładnym sprawdzeniu uszczelniacza wału korbowego oraz wysprzęglika centralnego pod kątem ewentualnych wycieków.

szukasz produktu który opisujemy?

Jak dbać o sprzęgło? Co warto robić, a czego należy unikać? 

Sprzęgło jest elementem, który ulega zużyciu. Można jednak przedłużyć jego żywotność, stosując się do kilku prostych zasad i wprowadzając pozytywne nawyki do swojej jazdy. Przede wszystkim pamiętaj, aby podczas ruszania samochodem opuścić do końca hamulec ręczny. Z kolei przy zmianie biegów zawsze dociskać pedał sprzęgła do końca. Niekorzystnie na sprzęgło wpływa wspomniana wcześniej jazda na półsprzęgle, czyli wciskanie pedału sprzęgła po zmianie biegu. Ponadto w celu wydłużenia żywotności sprzęgła staraj się zawsze ruszać auto z najniższych możliwych obrotów silnika, unikaj również gwałtownego puszczania pedału sprzęgła oraz ruszania z piskiem opon. 

Stojąc na światłach czy w korku lepiej wrzuć luźny bieg, dzięki czemu sprzęgło nie będzie nadmiernie obciążone. Zwróć również uwagę na swój styl jazdy i unikaj ruszania z drugiego biegu. Spokojnie zaczynaj także swoją podróż. Stosowanie się do tych zasad nie zawsze jest gwarantem dłuższego życia sprzęgła Twojego auta, ale statystycznie może obniżyć typowe problemy, które występują w tej części układu napędowego samochodu. 

Sprzęgło samochodowe skrzyni biegów jest istotnym elementem, bez którego samochód nie może poprawnie działać. Jego podstawowym zadaniem jest bowiem przeniesienie momentu obrotowego silnika na skrzynię biegów, co w konsekwencji pozwala na ruch pojazdu. Zdarza się jednak, że element ten ulega awarii. Mamy wtedy do czynienia ze ślizgającym się sprzęgłem, które należy od razu wymienić. Samo wyregulowanie sprzęgła nie pomoże. Taka awaria może być bowiem początkiem poważniejszych problemów z układem napędowym auta. Sprzęgło najlepiej jest wymienić w profesjonalnym warsztacie. Możesz to jednak zrobić również samodzielnie przy pomocy wysokiej jakości części, które znajdziesz w sklepie Inter Cars.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Przyczyn ślizgania się sprzęgła może być wiele. Najpopularniejszymi przyczynami tej usterki mogą być awarie techniczne, takie jak zaolejenie tarcz ciernych, zużycie okładzin ciernych na tarczy sprzęgła, wyciek ze zużytego uszczelniacza wału korbowego lub płynu hydraulicznego. Uczucie ślizgającego się sprzęgła można również zauważyć, jeśli doszło do uszkodzenia wysprzęglika. 

Ślizganie się sprzęgła może być spowodowane czynnikami takimi jak nieodpowiedni styl jazdy (jazda na półsprzęgle), ignorowanie problemów z układem napędowym, wady techniczne podczas wymiany części. 

Koszt wymiany sprzęgła zależy od stopnia skomplikowania mechanizmu, modelu i marki auta czy stanu wymienianej części i może kosztować od 500 zł do nawet 3000 zł. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!