Cena



Węże / przewody paliwowe

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~7018000

1 z 13 następna

Przewody paliwowe 

Przewody paliwowe to ważny element wielu samochodów. Stosowane są w celu zapewnienia transportu paliwa między zbiornikiem, pompą paliwa, układem filtrowania, a układem zasilania silnika. Służą również do odprowadzania zebranego nadmiaru paliwa do zbiornika. 

Przewód do paliwa bywa pomijany podczas przeglądu oraz konserwacji samochodu, lecz jest to ogromny błąd. Każde uszkodzenie lub niesprawność w tym obszarze może prowadzić do unieruchomienia silnika. Jak dobrać odpowiednie przewody paliwowe i na co zwracać uwagę? 

Jak działają przewody paliwowe? 

Przewód paliwowy ma za zadanie dostarczyć paliwo ze zbiornika z paliwem do silnika. Proces ten dzieli się na kilka etapów. Pierwszą fazą jest zasysanie paliwa przez pompę, tak aby mogło ono przedostać się przez filtr paliwa do wtryskiwaczy lub pompy wtryskowej. Jest to uzależnione od typu silnika.  

Wężyki paliwowe są zazwyczaj dość wyraźnie oznaczone, tak aby każdy miał pewność, co wybiera. Cechą charakterystyczną przewodów jest także wyjątkowo szczelne połączenie.  

Jak wybrać odpowiedni przewód paliwowy? 

Odpowiednio dobrane przewody paliwowe powinny być jak najbardziej zbliżone do modelu fabrycznego. Szukając wysokiej jakości zamiennika, zwracaj uwagę zarówno na średnicę, jak i materiał, z którego został wykonany. Ważne są także wzmocnienia oraz osłony. Nie ma sensu sięgać po przewody o podobnej długości lub podobnej średnicy. Oba te parametry muszą mieć identyczne właściwości jak model fabryczny. Jeśli zakupiony przez Ciebie przewód ma nawet minimalnie mniejszą średnicę, podczas montażu zostanie uszkodzony, co w efekcie przyczyni się do szybkiej nieszczelności.  

W jaki sposób rozpoznać uszkodzone lub nieszczelne wężyki paliwowe? 

Gdy przewód paliwowy ulega uszkodzeniu lub rozszczelnieniu, zazwyczaj pierwszym objawem jest charakterystyczny zapach paliwa. Chcąc sprawdzić, czy wężyki paliwowe są w pełni szczelne, można zastosować przezroczysty przewód paliwowy. Dzięki niemu można łatwiej podejrzeć czy do przewodu dostaje się powietrze. Po jego zamontowaniu z łatwością widać ewentualne bąbelki powietrza. Objawem nieszczelności bywa również zapowietrzony układ paliwowy. Kierowca najpierw zauważy spadek mocy, a w następnej kolejności nie będzie możliwości uruchomienia pojazdu.  

Czy każda usterka w przewodach paliwowych jest niebezpieczna? 

Przewody paliwowe mają za zadanie transportować paliwo ze zbiornika. Jeśli jednak dojdzie do usterki lub rozszczelnienia, może wystąpić do zalania rozgrzanego silnika. W przypadku samochodów mających napęd diesla jest to dość niebezpieczne, lecz znacznie mniej niż w przypadku benzyny. Pamiętaj, że jest to substancja skrajnie łatwopalna.  

Plastikowe przewody paliwowe, podobnie jak metalowe oraz gumowe, mogą ulec uszkodzeniu podczas intensywnej lub nieprawidłowej eksploatacji. W takiej sytuacji konieczne jest natychmiastowe skorzystanie z pomocy mechanika. 

Jakie są najczęstsze przyczyny awarii przewodów paliwowych? 

Najlepsze przewody paliwowe są odporne nie tylko na uszkodzenia mechaniczne, ale również chemiczne oraz termiczne. Jest to kluczowe ze względu na otoczenie, w jakim się znajdują. Dodatkowo wzmocniona konstrukcja pozwala uniknąć ryzyka, które wiąże się z naprężeniem oraz przemieszczaniem się węży.  

Nawet najwyższej jakości wąż paliwowy może ulec uszkodzeniu. Zazwyczaj taka awaria polega na rozszczelnieniu. Może mieć ono miejsce zarówno w miejscu podłączenia, jak i na długości.  

Samochodowe przewody paliwowe muszą być dobrze dopasowane do modelu auta. Gdy będą zbyt długie, istnieje możliwość uszkodzenia luźnego fragmentu. Podobnie w przypadku nieumiejętnego podłączenia opaską – zbyt silne bądź za słabe jej użycie może spowodować wyciek lub podpalenie paliwa.  

Czy przewody paliwowe mogą zamarznąć?  

Przewody paliwowe transportują paliwo ze zbiornika ku silnikowi. Są z tego względu narażone na wszelkie skutki zmian w mieszance. Jeśli podczas wyjątkowo niskich temperatur dojdzie do zamarznięcia wody oraz pary wodnej, zablokowany zostaje swobodny dopływ paliwa do przewodu. W efekcie może dość do całkowitego lub częściowego zatkania. Gdy silnik się obraca, lecz mimo to samochód nie rusza, prawdopodobnie przez czop przedostaje się niewielka ilość paliwa. Natomiast jeśli przewody paliwowe gumowe nie mogą się rozgrzać odpowiednio, aby zlikwidować oblodzenie, może dojść do niebezpiecznej sytuacji, w której samochód nagle się zatrzymuje. Przyczyną może być także nadmiar powietrza we wnętrzu przewodów.  

Samochodowe przewody paliwowe – jakie są dostępne rodzaje? 

Wąż paliwowy może być wykonany z różnego rodzaju materiałów, jednak w przypadku wariantów elastycznych dodatkowo pojawia się wzmocnienie wykonane ze stalowej siatki. Ma ono za zadanie zapobiec urazom mechanicznym i uszkodzeniom powierzchni.  

Metalowe przewody bywają podobne do hamulcowych, a montowane są zwykle pod karoserią. Jest to zabezpieczenie na wypadek uszkodzenia pojazdu lub kontaktu z kamieniami. Nie można jednak wszędzie zastosować nieelastycznych przewodów, ponieważ będzie miało to niekorzystny wpływ na całą instalację oraz doprowadzi do nadmiernych drgań.  


FAQ

Jak rozpoznać przewód paliwowy? 

Przewody paliwowe są zazwyczaj wykonane z materiału odpornego na uszkodzenia i odpowiednio elastycznego, takiego jak: guma, tworzywo sztuczne czy metal. W przypadku modelu wykonanego z metalu łatwo możesz pomylić go z przewodem hamulcowym. 

Co wyróżnia przewody paliwowe? Zwykle pokryte są dodatkową warstwą ochronną np. izolacją termiczną lub metalową osłoną. Wspomniane przewody paliwowe umocowane są przeważnie na stałe do pozostałych elementów układu paliwowego (baku, filtru paliwa) przy użyciu złączek i uszczelek. 

Kiedy wymienić przewód paliwowy? 

Przede wszystkim powinieneś rozważyć wymianę tego podzespołu, kiedy w kokpicie będziesz nadmiernie odczuwał zapach paliwa bądź zauważysz jego wyciek pod autem. Przewody paliwowe są także narażone na drgania, zmiany temperatury, a także mają ograniczoną żywotność, która mija wraz z eksploatacją pojazdu. 

W momencie, w którym zauważysz nieprawidłowe działanie silnika lub przejechałeś po jakimś wystającym elemencie i podejrzewasz, że mogło w ten sposób dojść do uszkodzenia mechanicznego, powinieneś rozważyć wymianę przewodu paliwowego. Zaleca się, abyś sprawdził stan przewodów paliwowych podczas każdej wizyty w warsztacie. 

Jak wybrać odpowiedni przewód paliwowy? 

Nowy element powinien mieć zbliżoną długość do oryginalnego oraz charakteryzować się dokładnie taką samą średnicą. Można też skorzystać z bardziej ogólnej zasady. Średnica wewnętrzna przewodu paliwowego ma być taka sama jak średnica łączonych z nim króćców, a zewnętrzna musi być mniejsza od otworów, przez które podzespół ma zostać przeprowadzony. Istotna jest również jakość materiału, z którego wykonano element. Im więcej wygięć czeka przewód, tym bardziej powinien być elastyczny.