Zazwyczaj kierowcy samochodów miejskich nie mają zbyt wygórowanych wymagań w stosunku do ogumienia. Chociaż w oponach zaliczanych do tej grupy najlepsze wyniki w niezależnych testach osiągają modele marek premium, to w przypadku aut o małej mocy i o niewielkich gabarytach, można zdać się na tanie opony z segmentu średniego czy ekonomicznego. Podpowiemy, jak wybrać najlepsze opony zimowe do auta miejskiego w rozmiarze 165/70 R14.

Samochody miejskie, czyli właściwie jakie? Czy tylko te najmniejsze, w których priorytetem są relatywnie niska cena zakupu i niewygórowane koszty eksploatacji? W uproszczeniu – tak, to przede wszystkim pojazdy służące do przemieszczania się na krótkich dystansach. Do tego o niewielkich gabarytach, łatwe w parkowaniu i możliwie najbardziej praktyczne. Można przyjąć, że do tej kategorii należą przede wszystkim samochody segmentów A i B. W przeważającej większość hatchbacki, wyposażone w silniki o umiarkowanej mocy i o niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo. 

opony zimowe

Samochody miejskie – charakterystyka

Jak wspomnieliśmy, jako auta miejskie uznawane są modele segmentów A i B, wyposażone w niezbyt mocne jednostki napędowe, coraz częściej nie o czterech, ale o trzech cylindrach. Niewielkie przedziały mocy silników – 60-80 KM – nie pozwalają na dynamiczną jazdę czy osiąganie wysokich prędkości. W warunkach typowo miejskich taka moc wystarcza, aby sprawnie ruszać spod świateł i przyspieszać do przepisowych prędkości. Miejska dżungla zazwyczaj też nie obfituje w ciasne zakręty czy serpentyny. Zatem układ jezdny nie jest poddawany dużym obciążeniom. To samo dotyczy ogumienia. Nie dziwi więc, że wielu kierowców do miejskich aut świadomie decyduje się na niedrogie opony zimowe czy letnie. Także opony samochodowe całoroczne 165/70 R14 zyskują na popularności wśród właścicieli takich pojazdów.

Opony zimowe – jakie wybrać?

Mimo że segment ogumienia całorocznego zyskuje na popularności, to nadal dla większości kierowców jedynym słusznym wyborem są opony sezonowe. Od października czy listopada do kwietnia oczywiście opony zimowe. W autach miejskich jednym z popularniejszych rozmiarów jest 165/70 R14. Takie ogumienie mają w ofercie zarówno producenci opon premium, jak i segmentu średniego (medium) i klasy ekonomicznej (budżetowej). Pojawia się pytanie, czy zawsze warto wybrać najdroższe opony zimowe 165/70 R14? Czy w ruchu miejskim, na regularnie odśnieżanych ulicach, równie dobre będą niedrogie opony samochodowe na sezon zimowy? 

Przyjmując, że większość aut miejskich nie zachęca do sportowej jazdy, to drogie opony mają mniejszą rację bytu. Owszem, zazwyczaj ogumienie premium zachowuje się lepiej od tańszych w sytuacjach ekstremalnych, ale czy do takich dochodzi w mieście i aglomeracji. Sporadycznie. Można zaryzykować tezę, że opony zimowe 165/70 R14 marek premium docenią przede wszystkim właściciele mocniejszych wersji silnikowych, w tym lubiący dynamicznie ruszać spod świateł i czerpiący przyjemność z każdego pokonywanego zakrętu. Ale to niewielka grupa. Statystyki sprzedaży nowych i używanych aut miejskich pokazują, że wzięcie mają podstawowe wersje silnikowe. Więcej – w autach segmentu A właściwie nie spotyka się mocnych jednostek napędowych. Zatem w teorii łatwiej wybrać ogumienie. Również opony zimowe 165/70 R14.

Opony zimowe 165/70 R14T – jak wypadają w testach?

Obecnie opony zimowe 165/70 R14 są dużo rzadziej testowane niż w pierwszej dekadzie XXI stulecia. Wynika to z faktu, że coraz mniej nowych aut wyjeżdża z fabryk na takim ogumieniu. Jeszcze w ostatniej dekadzie minionego wieku opony 165/70 R14 montowano w autach kompaktowych i nawet w pojazdach segmentu D. Z czasem ten rozmiar zastępowano ogumieniem o mniejszym profilu, szerszym i pasującym do większych felg. Stąd właśnie ograniczona liczba niezależnych testów. Ograniczona, ale nadal takie opony są sprawdzane w różnych warunkach drogowych. Najbardziej znane są testy opon ADAC. Niemiecki automobilklub poddał dokładnej analizie opony zimowe 165/70 R14T (indeks prędkości T – 190 km/h). Jako auto testowe wybrano Volkswagena Polo. I właśnie test opon ADAC stał się podstawą przy tworzeniu rankingu polecanego ogumienia zimowego. Ranking wskazał najlepsze opony zimowe w rozmiarze 165/70 R14. I być może pozwolił odpowiedzieć na pytanie, czy istnieją idealne opony zimowe.

Opony zimowe Michelin Alpin 4 165/70 R14

Testom poddano opony Michelin Alpin 4. Propozycja od francuskiej marki została zwycięzcą testu opon zimowych 165/70 R14. Tutaj okazało się, że zazwyczaj najdroższe opony zimowe, mają najwięcej do zaoferowania. W trzech z siedmiu kategorii (w jednej z nich – testów na lodzie – kilka modeli miało identyczną notę) opony zimowe Michelin okazały się najlepsze (zachowanie na suchej drodze i trwałość). W pozostałych także propozycja Michelin wypadła więcej niż przyzwoicie: na mokrej nawierzchni nieznaczne lepiej wypadły tylko zimowe opony Goodyear; na śniegu lepsze były opony zimowe 165/70 R14 Continental, Vredestein, Semperit i (tu zaskoczenie) tanie opony Premiorri. Poziom hałasu i opory toczenia: Michelin uplasował się w środku stawki. Zatem nawet o zwycięzcy nie można napisać, że to idealne opony zimowe.

Wybierz opony zimowe Michelin

Continental ContiWinterContact TS800

Drugą lokatę zajęły opony zimowe Continental. Spośród piętnastu testowanych okazały się bezkonkurencyjne na śniegu. Ponadto testerzy docenili zachowanie na lodzie, na mokrej nawierzchni oraz na suchej drodze. Także w kwestii oporów toczenia zasługują na uznanie – wyższą notę otrzymały jedynie opony zimowe 165/70 R14 marki GT Radial. Jedyną rysą na ogólnym wyniku, jaki osiągnęły opony zimowe Continental, jest dość niska odporność na zużycie. Ale mimo tego propozycja niemieckiej marki zasługuje na uwagę. Kolejny raz widać, że zaliczenie ich do segmentu premium jest jak najbardziej uzasadnione.

Zamów opony zimowe Continental

Pirelli Snowcontrol III

Na najniższym stopniu podium znalazły się opony zimowe Pirelli 165/70 R14T. Włoski produkt został doceniony w niemal każdej z kategorii. Testujący zwrócili jedynie uwagi na zbyt wysoki poziom hałasu – tutaj Pirelli Snowcontroll II wyprzedziły tylko opony Premiorri. W pozostałych kategoriach włoska marka zajmowała lokaty na tyle wysokie, żeby na koniec testu ADAC otrzymać notę dobrą (tak samo oceniono ogumienie Michelin oraz Continental). Warto więc wybrać opony zimowe Pirelli. Do jakich aut pasują? Oczywiście nie tylko do miejskich.

Zamów opony zimowe Pirelli

Niepolecane opony zimowe 165/70 R14T

Warto przypomnieć, że test opon zimowych ADAC obejmował piętnaście propozycji z trzech segmentów. Z tego grona większość otrzymała notą polecaną. Jako warunkowo polecane wymienione zostały opony zimowe GT Radial ChampiroWinterPro – z ledwością zdały egzamin na śniegu, ale okazały się bezkonkurencyjne pod względem oporów toczenia. A które „zimówki” były najgorsze? Tutaj ocenę wadliwą otrzymały opony Effiplus Epluto I oraz Premiorri ViaMaggiore – okazały się wręcz niebezpieczne na mokrej nawierzchni. Wyboru opon zimowych tych marek zatem nie warto polecać.

Polecane opony zimowe 

Analizując wyniki testu ADAC, można zauważyć, że zarówno marki premium, jak i klas średniej i budżetowej mogą oferować dobre opony zimowe. W klasie najtańszych opon doceniono takie ogumienie, jak: Barum Polaris 3, Sava Eskimo S3+ oraz Marshal i Zen MW 15. Klasę średnią reprezentowały: Hankook Winter i*cept RS W442, Firestone Winterhawk 2 EVO i Semperit Master-Grip. Natomiast opony zimowe klasy premium reprezentowały: Dunlop SP WinterResponse, Vredestein Snowtrac 3 oraz Goodyear UltraGrip 8.

Test opon zimowych wg ADAC – wnioski

Pośród badanego rozmiaru 165/70 R14T najlepsze okazały się opony zimowe premium. Jednak także w klasach średniej i ekonomicznej można znaleźć godne uwagi propozycje. Więcej – przynależność do segmentu premium wcale automatycznie nie oznacza, że to najlepsze opony. Np. tuż za podium uplasowało się budżetowe ogumienie Barum oraz Sava, wyprzedzając opony zimowe Dunlop, Goodyear czy Vredestein. Jeśli dodamy informacje, że słoweńska Sava to marka związana kapitałowo i technologicznie z firmą Goodyear, a czeski Barum z Continentalem, to łatwiej zrozumieć ich fenomen. Czyli opony zimowe klasy budżetowej polecane są nie tylko ze względu na niską cenę. Parametry opon tanich mogą zaskoczyć pozytywnie.

Indywidualne preferencje, czyli jak oszczędzać z głową

Przymierzając się do kupna opon zimowych do auta miejskiego, nie trzeba nastawiać się tylko na najdroższe propozycje. Nie tylko po analizie testu ogumienia w rozmiarze 165/70 R14 widać, że dobre opony zimowe oferują też tańsze marki. Śmiało można postawić tezę, że bezpiecznym wyborem będą produkty niezależnych producentów z Korei Południowej (Hankook, Nexen i Kumho), z Japonii (Yokohama, Toyo) czy brandów zależnych od światowych gigantów (Pirelli, Goodyear, Michelin, Continental czy Bridgestone). Dobrym wyborem będą też opony Nokian czy Vredestein. Ostrożnie natomiast należy podchodzić do marek mało znanych, zazwyczaj o dalekowschodnim rodowodzie. Ostrożnie, ale wcale to nie oznacza, że w aucie miejskim nie sprawdzą się np. tanie opony zimowe 165/70 R14 Trazano. Mogą zapewnić akceptowalną przyczepność nie tylko na śniegu.

Do wyboru opon zimowych dobrze jest podchodzić, mając sprecyzowane oczekiwania. Pomocny będzie nie tylko ranking opon zimowych. Opinie użytkowników to kolejna wskazówka. Dobrze jest też znaleźć sklep z darmową przesyłką. Sklep, który współpracuje z dobrym serwisem oponiarskim. Ile kosztują opony zimowe? W tym rozmiarze (165/70 R14) nadal ceny są konkurencyjne. Inne popularne rozmiary też nie zrujnują domowego budżetu. Nowe opony zimowe niemal zawsze będą lepszą opcją niż używane. O tym też należy pamiętać.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!