Silniki wycieraczek – postaw na sprawdzone modele
Wycieraczki to jeden z obowiązkowych elementów wyposażenia samochodu. Jeżeli zupełnie nie działają lub są uszkodzone (np. nie poruszają się we właściwym tempie), auto nie powinno poruszać się po drogach publicznych. Główną częścią tego układu, która odpowiada za ruch jest silnik od wycieraczek.
Urządzenie to składa się z dwóch podzespołów. Pierwszym jest sam silnik. To maszyna wytwarzająca prąd stały, przeważnie z magnesami stałymi. By możliwa była zmiana prędkości obrotowej silnika, uzwojenie jest podzielone w taki sposób, by w zależności od trybu pracy, prąd przepływał przez poszczególne jego części, a przez całość dopiero na najwyższym „biegu” wycieraczek.
Drugą częścią silnika wycieraczek jest przekładnia ślimakowa, którą stosuje się zamiast tradycyjnych kół zębatych z dwóch podstawowych powodów. Po pierwsze, taki rodzaj przekładni pozwala na uzyskanie dużych przełożeń w niewielkiej obudowie. Koła ślimakowe przenoszą większe obciążenia niż proste koła zębate i mają mniejsze wymiary przy tym samym przełożeniu. Po drugie, są one samohamowne, co oznacza, że poruszają się jedynie pod wpływem siły napędowej. Dzięki temu po wyłączeniu silnika elektrycznego pęd nie porusza wycieraczkami. Mniej istotnym czynnikiem jest cichobieżność takiej przekładni, dzięki któremu wycieraczki generują mniej hałasu.
Silnik do wycieraczek podłączony jest przez przekaźnik do przełącznika pod kierownicą, a w nowszych samochodach – do sterownika wycieraczek, który spełnia także funkcję przekaźnika. W budowie wystepuje także oś wyjściowa przekładni, która łączy się z cięgnami. Na ich końcu znajdują się osie ramion wycieraczek. Elementem wyposażenia jest także silnik wycieraczki tylnej. ma on taką samą budowę jak ten z przodu, chociaż przeważnie nieco mniejsze rozmiary.
Silniczek do wycieraczek – awarie i wymiana
Uszkodzenia silnika wycieraczek zwykle mają źródło w elektrycznej części tego urządzenia. Silnik napędzający przekładnię podlega dużym obciążeniom, dlatego jest podatny na awarie. W wyniku zużycia elementów może zaniknąć połączenie pomiędzy szczotkami silnika a wirnikiem, co spowoduje, że przestanie on pracować. W urządzeniu zapewniającym prąd stały może dojść także do wypalenia się styków, co spowoduje, że niektóre z trybów pracy wycieraczek będą niedostępne.
Częstym źródłem awarii jest także nadmierne obciążenie silnika, które prowadzi do przepalenia się uzwojenia. Zwykle dzieje się tak, gdy kierowca próbuje uruchomić wycieraczki, które przymarzły do szyby. Taka próba może zakończyć się także uszkodzeniem mechanicznym przekładni ślimakowej lub jej połączenia z silnikiem elektrycznym. Jeżeli dojdzie do którejkolwiek z wymienionych awarii, konieczne jest wymienienie całego silnika na nowy. Większość komponentów jest nierozbieralna, ponieważ w warunkach warsztatowych i tak nie byłoby możliwe ponowne, dokładne złożenie elementów przekładni, w taki sposób by funkcjonowała ona poprawnie.
Silniki wycieraczek to zwykle elementy dostosowane do konkretnych modeli samochodów. Niekiedy są to części wspólne dla aut zbudowanych na tej samej platformie lub wielu podobnych modeli danego producenta, jednak nie jest to regułą. Niekiedy elementy te pasują wyłącznie do konkretnego modelu, na przykład ze względu na nietypowe ukształtowanie grodzi czołowej. Dlatego należy zwrócić baczną uwagę na to, czy dany silnik wycieraczek przeznaczony jest do Twojego samochodu.
Wymianę silniczka lepiej powierzyć doświadczonemu mechanikowi, ponieważ często wymaga użycia specjalistycznych narzędzi oraz zwykle demontażu elementów podszybia. Jeżeli nie masz odpowiedniej wiedzy, łatwo spowodować szkody, zniszczyć części karoserii czy wygiąć cięgna wycieraczek podczas próby rozłączenia ich od silniczka.
Silniki wycieraczek – wybieraj sprawdzonych producentów
Silnik do wycieraczek jest z pozoru bardzo prostym urządzeniem, jednak jego konstrukcja powoduje, że na etapie produkcji wymaga on maszyn o wysokiej precyzji. Przekładnie ślimakowe mogą sprawnie pracować wyłącznie, gdy są idealnie sparowane, w innym wypadku szybko ulegną zniszczeniu. Powoduje to, że dobrej jakości części są dość kosztowne.
Wybierając nowy silniczek do wycieraczek, warto sięgnąć po części wyprodukowane przez firmy cieszące się uznaniem oraz mające dobre opinie. Jest to gwarancją tego, że zakupiony element będzie służył Ci przez wiele następnych lat, a większy wydatek poczyniony na tym etapie, z czasem okaże się oszczędnością. Ta zasada dotyczy większości części samochodowych, ale w przypadku silnika wycieraczek jest szczególnie ważna.
W Inter Cars znajdziesz zarówno produkty znanych firm, takich jak: Magneti Marelli, Bosch czy Valeo, oraz części oryginalne, ale także szeroki wybór najlepiej wyselekcjonowanych rozwiązań budżetowych, na przykład marek Blic czy Hans Pries. Dzięki temu wybierzesz silniczek dopasowany do Twojego auta i charakteryzujący się wysoką jakością.